دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

پینگ چیست ؟ و کاربرد و نحوه اندازه گیری آن چگونه است؟

  • حکیمه فهیمی
  • ۵ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

چنانچه طرفدار بازی های آنلاین هستید یا به پایداری و کیفیت سرویس اینترنت اهمیت می دهید احتمالا با واژه پینگ برخورد داشته اید اگر برای شما جالب است بدانید منظور از پینگ چیست با این مطلب همراه ما باشید تا با پینگ، کاربرد و نحوه اندازه گیری آن آشنا شوید.

پینگ یک معیار برای محاسبه میزان تاخیر اتصال میان دو دستگاه یا دو رایانه در یک شبکه می باشد. در بازی های آنلاین پینگ نشان دهنده میزان تاخیر در اتصال اینترنت گیمر با سرور بازی است.

آشنایی با پینگ، کاربرد و نحوه اندازه گیری آن

طرفداران بازی های آنلاین یا افرادی که به پایداری و کیفیت سرویس اینترنت اهمیت می دهند احتمالا با عبارت «پینگ» بارها مواجه شده اند و این را می دانند که هر چه میزان پینگ کمتر باشد سرویس اینترنت کیفیت بهتری دارد.  به این خاطر در این مطلب قصد داریم شما را برای انتخاب مناسبترین سرویس اینترنتی راهنمایی نموده و هرآنچه درباره پینگ باید بدانید را ارائه نماییم. همراه ما باشید.

پینگ چیست؟

در آغاز بهتر است بدانید پینگ(ping) مخفف عبارت Packet internet groper می باشد. پینگ در شبکه به مفهوم ارسال سیگنال به هاست جهت دریافت پاسخ می باشد. پینگ با دو هدف صورت می گیرد اول این که در دسترس بودن هاست را بررسی کنید یعنی به شبکه اتصال دارد و در شبکه مشاهده می شود یا نه. دوم این که مدت زمان دریافت پاسخ را اندازه گیری نماید. به این مفهوم که سرعت ارسال و دریافت اطلاعات چه میزان است. تست پینگ یکی از مهمترین دستورها برای امتحان و عیب یابی بوده چرا که مدت زمان ارسال داده از رایانه، عبور از اتصالات مختلف نت و نودها و در پایان رسیدن به رایانه مقصد و بعد پاسخ و برگشت به منبع را اندازه گیری می کند.

  •  آرون گروپس

می توان گفت پینگ معیاری برای محاسبه فاصله زمانی اتصال بین دو دستگاه در شبکه می باشد. توسط مقدار پینگ یک سرویس اینترنتی می تواند فهمید که چه مدت طول می کشد یک بسته اطلاعات از سوی دستگاه هوشمند مثل رایانه به طرف سرور رفته و دوباره از آن مسیر بازمی گردد. پینگ در حقیقت تاخیر زمانی اتفاق افتاده حین انجام هر کار آنلاینی می باشد. از کلیک روی یک لینک گرفته تا استریم نمودن یک ویدیو.

به عبارت دیگر پینگ دستوری است که به سنجش فاصله زمانی اتصال بین دو دستگاه در شبکه می پردازد. دستور پینگ در همه سیستم عامل ها قابل استفاده بوده و اکثر بازی های آنلاین از این دستور جهت محاسبه فاصله زمانی به شکل تصویری استفاده می کنند. در بازی های آنلاین پینگ میزان تاخیر اتصال اینترنت گیمر با سرور بازی را نشان می دهد.

پینگ مدت زمان ارسال هر بسته(پکت) داده از رایانه به سرور و دریافت پاسخ آن را نشان می دهد. حتما تاحالا این اتفاق برای شما افتاده که بعد از کلیک روی یک لینک صفحه وب به شکل آنی بارگذاری نمی شود در حقیقت تاخیر کوتاهی بین کلیک و باز شدن صفحه وجود دارد که البته بعضی اوقات کوتاه نبوده و حتی ممکن است یک دقیقه طول بکشد. رایانه باید درخواست بارگذاری صفحه را به سرور بفرستد و جواب را دریافت نماید. رفت و آمد بسته داده به زمان نیاز داشته و پینگ این زمان را اندازه می گیرد.

همانطور که پیشتر اشاره شد پینگ در بازی های آنلاین اهمیت زیادی دارد و مدت زمانی را که طول می کشد تا حرکت شما در بازی ، در سرور اصلی ثبت و اجرا گردد را نشان می دهد. به طور مثال چنانچه بازی آنلاینی را با پینگ ۲۰ میلی ثانیه انجام دهید دستورها و حرکات تقریبا بدون وقفه و در لحظه اجرا می شوند. چنانچه پینگ به رقم مثلا ۲۰۰ میلی ثانیه برسد حرکت ها با اخیر بیشتری اجرا شده و نمی توان با بازدهی و قدرت لازم بازی نمود. از این رو پینگ هر کاربر به صورت لحظه ای موقع اجرای بازی آنلاین به او نشان داده می شود تا سرعت و بازدهی اش را تخمین زند. به طور کلی پینگ کمتر یعنی سرعت بیشتر و از اقداماتی که اغلب کاربران فضای اینترنت به دنبال آن هستند کاهش پینگ می باشد.

کاربرد پینگ چیست؟

 

همانطور که پیشتر اشاره شد پینگ معیاری برای سنجش فاصله زمانی اتصال میان دو دستگاه در شبکه بوده و  طول مدتی که یک بسته اطلاعات از سوی دستگاه هوشمند مثل رایانه به سمت سرور می رود و دوباره از همان مسیر بازمی گردد را نشان می دهد. اما پینگ صرفا ابزاری جهت اندازه گیری تاخیر نیست. هر شبکه از تعداد مختلفی سرور و دستگاه تشکیل شده که هر یک از دستگاه ها می توانند داده ای به نام پکت(packet) را به دستگاه هوشمند مقصد ارسال تماید. دستگاه مقصد پکت ارسالی که نیاز به پاسخ دارد را دریافت و در جواب یک بسته داده به دستگاه اول می فرستد.

این مراحل برای هر پینگ تکرار شده و توسط پینگ می توان مدت زمان رفت و برگشت بسته ها را میان دستگاه ها اندازه گیری کرد. استفاده از دستور پینگ برای بررسی وضعیت سرورها مفید بوده و اگر یکی از سرورها down کند یا دچار کندی شود می توان مانع از اتصال دو دستگاه به همدیگر شود. در این شرایط وضعیت packet loss رخ می دهد و همانگونه که از نامش پیداست packet loss موقعی اتفاق می افتد که پکت یا بسته هایی از داده به مقصدشان نمی رسند.

در ضمن پینک کمک می کند تا پکت ها یا بسته های از بین رفته نیز مشاهده شوند. به طور مثال فرضا اگر دستور پینگ اجرا شده و با پاسخ های مختلفی مواجه شده اید (مثلا  request timed out) یعنی پکت توسط رایانه مقصد دریافت نشده یا جواب های سرور به دستگاه اول ارسال نشده است. همچنین ممکن است در طول مسیر ارسال و دریافت نابود شده باشد.

قابل ذکر است شرکت خدمات دهنده اینترنت، سرعت اتصال اینترنت، پهنای کافی باند، محل جغرافیایی بر میزان پینگ تاثیر دارد به این ترتیب برای بهره مندی از پینگ پایین در هنگام خرید سرویس اینترنت حتما به اختصاصی بودن سرویس اینترنت دقت کنید. در سورس های اینترنت اشتراکی سرعت دانلود بیشتر از آپلود بوده و سرعتی که به مشترک موقع خرید سرویس اعلام می شود سرعت دانلود بوده در حالی که سرعت آپلود روی میزان پینگ سرویس تاثیر دارد.

دستور پینگ در شبکه یکی از فرمان های محیط cmd می باشد که جهت تست و عیب یابی در شبکه مورد استفاده قرار می گیرد. توسط این دستور می توان در مورد این که رایانه ای به شبکه متصل است یا خیر، میزان سرعت ارسال و دریافت اطلاعات و مقدار فاصله فیزیکی تا رایانه اطلاعاتی کسب کرد. دستور پینگ از جمله فرمان های پرکاربرد در دنیای شبکه رایانه ها می باشد که از پروتکل ICMP در کنار IP بهره می برد.

نحوه کار دستور پینگ

تست پینگ شامل ارسال بسته سیگنال می باشد که به طور معمول ۳۲ یا ۵۶ بایتی است. این سیگنال شامل درخواست ECHO بوده و چنانچه هاست در دسترس باشد سیگنال دیگری به نام ریپلای یا پاسخ را ارسال می کند. واحد اندازه گیری PING TIME یا زمان پینگ میلی ثانیه است که زمان رسیدن بسته یا پکت را به هاست و بازگشت پاسخ به فرستنده را نمایش می دهد. خروجی دستور پینگ به نوع سیستم عامل بستگی دارد ولی تقریبا همه خروجی های تست پینگ شامل ۱. آی پی آدرس مقصد، ICMP Sequence Number ، time to live (ttl)، Round-trip time، payload size و تعداد بسته های گم شده در فرایند ارسال و دریافت می باشد.

هر پینگ یک درخواست ICMP Echo می باشد هر وقت شما یک پینگ ارسال کنید رایانه یک درخواست ICMP Echo می فرستد. ICMP مخفف internet control message protocol  به مفهوم پروتکل کنرل پیام اینترنت بوده و این پروتکل اساسا در بین دستگاه هایی که به همدیگر شبیه شده اند مورد استفاده قرار می گیرد از این رو دستگاه های ذکر شده می تواند با یکدیگر ارتباط یابند. هر بسته درخواست یک Echo نموده یا به عبارت دیگر یک پاسخ می فرستد. در مجموع موقعی که سرور مقصد پینگی را دریافت نماید یک پیام مختص خود را به رایانه مبدا می فرستد و هنگامی که دستور پینگ را اجرا می کنید در هر سطر یک پینگ و پاسخ آن را خواهید دید.

به هر روی تمام سرورها و رایانه ها توان پاسخ به یک بسته درخواست ICMP Echo را ندارند و این قابلیت ممکن است در آن ها تعبیه نشده باشد. به این خاطر در چنینی وضعیتی، وقتی سرور قادر به پاسخگویی به درخواست شما در لحظه ارسال پینگ نباشد با پیغام « request timed out »به  معنی درخواست به پایان رسیده مواجه می شوید. متاسفانه امروزه پروتکل ICMP برای حملات تکذیب سرور نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

به طور خلاصه و خیلی ساده نحوه کار پینگ به این صورت است که رایانه شما پکت هایی(بسته های داده ای کوچک) را به رایانه مقصد می فرستد. در ادامه رایانه مقصد بسته ارسالی را که به پاسخ نیاز دارد دریافت می کند. سپس رایانه مقصد یک بسته به رایانه شما می فرستد. این مراحل برای هر پینگ تکرار خواهد شد.

پینگ ریت( ping rate) چیست؟

ping rate یا latency که یه آن زمان تاخیر می گویند عددی است که  زمان تاخیر در اینترنت را به میلی ثانیه می سنجد. هرقدر این عدد بیشتر باشد به این مفهوم است که تاخیر در ارسال اطلاعات در شبکه بیشتر می باشد. در بازی آنلاین این عدد باید کمتر از ۳۰ میلی ثانیه باشد ولی در کاربردهای عادی کمتر از ۱۰۰ ثانیه عدد نرمالی می باشد. در ادامه با پینگ ریت های مختلف آشنا می شوید.

  • کمتر از ۳۰ میلی ثانیه: بهترین زمان پینگ و ایده آل برای بازی آنلاین
  • بین ۳۰-۵۰ملی ثانیه: زمان متوسط پینگ و خوب برای بازی آنلاین
  •  ۵۰-۱۰۰ میلی ثانیه: زمان پینگ نسبتا کم و تاثیرگذار روی بازی آنلاین
  • ۱۰۰-۵۰۰ میلی ثانیه: زمان پینگ کم و تاثیر کم روی web browsing ولی در بازی آنلاین تاخیر ایجاد می کند
  • بیشتر از ۵۰۰ میلی ثانیه: پینگ بیشتر از نیم ثانیه روی همه درخواست ها لگ ایجاد کرده به ویژه که مبدا و مقصد در دو طرف دنیا هستند.

نحوه اندازه گیری پینگ

برای اندازه گیری پینگ کلیدهای ویندوز و x را همزمان بگیرید یا در قسمت جستجوی ویندوز عبارت run را تایپ کنید. در ادامه پنجره run گشوده می شود سپس عبارت cmd را تایپ کرده تا پنجره cmd باز شود. بعد دستورات پینگ را تایپ کنید.

اهمیت اصلی پینگ در بازی های رایانه ای بوده که نشان می دهد حرکت شما در بازی چقدر طول می کشد تا در سرور اصلی ثبت و اجرا گردد. به طور مثال در بازی آنلاین با پینگ ۲۰ میلی ثانیه دستورها و حرکات شما کم و بیش آنی اجرا می شود. در مواقعی احتمال دارد پینگ فقط به صورت تاخیر زمانی نشان داده شود اما در بازی های آنلاین برای اینکه مشخص گردد پینگ شما چه میزان خوب است به طور معمول به صورت یک رنگ نمایان می شود که شامل رنگ سبز یعنی خوب، زرد یعنی متوسط و قرمز یعنی ضعیف است.

راهکارهای کاهش پینگ

برای کاهش پینگ می توانید از  راهکارهایی مانند کاهش فاصله روتر، بهره گیری از کابل به جای اتصال وای فای، کاهش تعداد افرادی که همزمان از وای فای استفاده می کنند، بستن برنامه ها وب سایت های اجرا شده در پس زمینه، استفاده از سرورهای منطقه ای، استفاده از کابل lan و راه اندازی مجدد مودم و روتر، تماس با ارائه دهنده اینترنت و عوض کردن نوع سرویس اینترنتی ، تعویض روتر و مودم، استفاده از سرویس های کاهش پینگ بهره بگیرید. حتی نوع سرویسی که از isp می گیرد ممکن است بر کاهش پینگ موثر باشد.

در مورد سرویس های کاهش پینگ قابل ذکر است این سرویس ها معمولا برای کاهش پینگ خارجی استفاده می شوند. پینگ خارجی عموما جهت اتصال به سرورهای خارج از کشور مورد استفاده قرار می گیرد و پینگ داخلی هم به تاخیر در ارتباط میان سیستم میزبان و یک سرور داخل کشور (مانند تهران) اشاره دارد. این سرویس ها معمولا مدعی کاهش پینگ داخلی نیستند و فقط برای بهبود وضعیت پینگ خارجی مورد استفاده قرار می گیرند. کاربران کنسول ها هم با داشتن لپ تاپ و بهره گیری از روشهای اشتراک یا share اینترنت می توانند از این سرویس ها بهره ببرند.

در ضمن اثر بخشی چنین سرویس هایی به مولفه های مختلفی بستگی دارد و ابتدا بهره گیری از دیگر راهکارهای اشاره شده توصیه می شود.  بعضی از این سرویس ها به کاربر این اجازه را می دهند قبل از خرید آن ها را تست کند از این رو حتما اثربخشی آن ها را امتحان کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *