دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مشکلات خودروهای دوگانه سوز فابریک و غیر کارخانه ای

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۰ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

در شهرهای بزرگ و شلوغ که تردد خودروها بالاست یکی از راههای کاهش مصرف سوخت، دوگانه سوز کردن خودرو می باشد ولی مالکان با مشکلات خودروهای دوگانه سوز مواجه می شوند که در این مطلب با این مشکلات آشنا می شوید.

هر چند مصرف سوخت خودروی دوگانه سوز مقرون به صرفه است ولی مشکلاتی مانند خرابی و هزینه تعمیر و نگهداری این خودروها بالاست. در ادامه با مهمترین مشکلات خودروهای دوگانه سوز در دراز مدت، آشنا خواهید شد.

آشنایی با مهمترین مشکلات خودروهای دوگانه سوز

در شهرهای بزرگ و شلوغ با تردد شهری و بین شهری زیاد یکی از راه های موثر در کاهش میزان مصرف سوخت و در ضمن کاهش آلودگی هوا دوگانه سوز کردن خودروهاست. در کشور این کار ابتدا با ناوگان حمل و نقل عمومی و تاکسی ها و در ادامه با خودروهای تولید داخل شروع شد.

طرح دوگانه سوز کردن و فروش خودروهای دوگانه سوز در شهرهای بزرگ کشور به دهه ۸۰ برمی گردد که با استقبال تقریبا مناسبی هم روبرو شد. در این سال ها شرکت های ایران خودرو و سایپا سعی کردند محصولاتشان را به سمت دوگانه سوز شدن سوق دهند که مورد توجه متقاضیان هم قرار گرفت.

می توان گفت ایران یکی از بزرگترین ناوگان های دوگانه سوز دنیا را دارد و گاز LPG هم به عنوان یک سوخت جایگزین بنزین پذیرفته شده است. خودروهای دوگانه سوز کشورمان عموما به شکل فابریک و کارخانه ای گاز سوز شده اند که موتور آن ها پایه گازسوز داشته یا توسط شرکت ها و کارگاه های شخصی که دارای مجوز، بیمه نامه و ضمانت نامه هستند، گازسوز شده اند. اما خودروهای فابریک گازسوز خطر کمتر و ایمنی بیشتری دارند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

در این میان در دراز مدت مالکان خودرو های دوگانه سوز با مشکلاتی مواجه می شوند که بدون شک اصلی ترین این مشکلات، خرابی های مکانیکی پیشرانه می باشد. این خرابی و صدمات در دراز مدت به صورت دوره ای بروز کرده و هزینه تعمیر و نگهداری پیشرانه این خودروها را افزایش می دهند تا حدی که عملا این هزینه از سود ناشی از اختلاف قیمت گاز طبیعی با بنزین هم بیشتر می شود. در ادامه با مهمترین مشکلات خودروهای دوگانه سوز آشنا خواهید شد.

استهلاک بیشتر موتور و قطعات مصرفی

خودرو دوگانه سوز به خاطر این که به صورت همزمان از دو سوخت گاز فشرده و بنزین بهره می گیرد. در طی زمان با استهلاک روبرو و توان آن کمتر می شود. هنگامی که سوخت مصرفی خودرو عوض شود پیشرانه دچار ریپ زدن بیش از اندازه شده و به اصطلاح موتور خفه می کند. این موضوع سبب وارد شدن فشار به سوپاپ ها و سرسیلندرهای خودرو شده که نتیجه آن کاهش عمر قطعات است.

کارشناسان خودرو معتقدند خودرو دوگانه سوز نسبت به یک خودرو بنزین سوز حدود ۲۰ درصد افت فشار دارند و این امر مشکلاتی مانند جان نداشتن اتومبیل، خاموش شدن پیشرانه، گاز دادن زیاد راننده و استهلاک بالای قطعات خودرو را موجب می شود.

از دیگر نارضایتی هایی که مالکان خودرو دوگانه سوز بسیار به آن اشاره می کنند به عدم توانایی این خودروها در تامین انرژی لازم کولر است. به بیان دیگر هنگامی که از سوخت گاز در خودرو استفاده می شود نمی توان به خوبی از کولر بهره برد و نیاز است تهویه مطبوعی در ماشین باشد چرا که قدرت خودرو کم است.

قابل ذکر است رانندگانی که قصد خرید خودروی دوگانه سوز را دارند باید به این نکته توجه کنند که هزینه های نگهداری و تعویض قطعات این خودروها به مراتب بالاتر از خودروهای بنزین سوز است.

حجم کم فضای صندوق بار

در خودروهای دوگانه سوز مخزن نگهداری گاز در صندوق عقب بوده که سبب می شود فضای صندوق بار خودرو کاهش قابل توجهی پیدا کند. از این رو مالکان این نوع خودروها عموما از حجم کم صندوق عقب ماشین خود گلایه دارند.

آسیب پذیری زیاد موقع تصادفات رانندگی

اکثر کارشناسان، خودروهای دوگانه سوز را به بمب ساعتی تشبیه کرده اند که در جاده های کشور در حال تردد است. سازمان استاندارد کشور نیز کیفیت تولیدات دوگانه سوز را آنچنان بالا نمی داند و این محصولات را خطرناک توصیف می کند.

جدای از این که خودروی دوگانه سوز ذاتا نسبت به خودروی بنزینی خطرناکتر است و ایمنی کمتری دارد تعداد کارگاه هایی که به طور دستی و بی کیفیت و حتی گاهی غیرمجاز دوگانه سوز کردن خودرو را انجام می دهند هم کم نیست. این خودروها غالبا در شماره گذاری تایید نشده و در ضمن آمار تصادفات جاده ای آن ها نیز کم نیست.

خورده شدن سرسیلندر

خودرو دوگانه سوز

علاوه بر سوپاپ ها ساختار کلی سرسیلندر هم در خودروی دوگانه سوز دچار خوردگی شده که دلیل اصلی آن به حرارت بالای ناشی از احتراق و انتقال آن به سرسیلندر مربوط است. از این رو بهره گیری از ضد یخ یا افزودنی های پایه آلی راه حل مناسب پیشنهادی از سوی خودروسازان است.

سوخته شدن واشر سر سیلندر

این مورد احتمالا بزرگترین گلایه مالکان خودروهای دوگانه سوز است. واشر سر سیلندر قسمت واسط بین بلوک سیلندر و سر سیلندر می باشد و وظیفه اب بندی این دو قسمت را بر عهده دارد.

واشر سر سیلندر همیشه تحت دمای زیاد احتراق بوده از این رو نقش مهمی داشته و هر نوع آسیب به آن در نهایت کاهش توان و خرابی موتور را به دنبال دارد که تعویض واشر سر سیلندر ضرورت می یابد. علت اصلی آسیب بیشتر به واشر سر سیلندر خودروی دوگانه سوز نسبت به بنزین سوز به حرارت بالای احتراق و انتقال این حرارت به سرسیلندر و واشر سر سیلندر بر می گردد.

از آنجا که امکان کاهش دمای احتراق وجود ندارد می توان برای حل مشکل از انتقال حرارت به سر سیلندر پیشگیری کرد. بدین منظور علاوه بر تقویت سر سیلندر موضوعاتی چون تقویت خنک کری خودرو و بالابردن قدرت سیستم در دفع حرارت در سر سیلندر مطرح می شوند.
از این رو باید مجراهای آب در سر سیلندر طوری طراحی شوند که بتواند حرارت اضافی تولیدی را به خوبی جذب کرده تا مانع از گرم شدن سر سیلندر و در نهایت سوختن واشر سر سیلندر شود. این مقوله از لحاظ فنی پیچیدگی خاصی نداشته و می توان  به آسانی روی سرسیلندر خودروهای پایه گاز سوز آن را به کار بست.

سایش بی نهایت سیت و سوپاپ

مهمترین دلایل این نوع خرابی به سه عامل فشار و دمای بالای احتراق، ارسال حرارت زیاد به سرسیلندر و در آخر خشک بودن گاز بر می گردد که همگی آسیب های شدید سوپاپ را به دنبال دارند و در ادامه عدم آب بندی مناسب موتور و کاهش قدرت آن رخ می دهد. خوشبختانه روش های حل این مشکلات خودروهای دوگانه سوز عموما در دسترس بوده از این رو به راحتی قابل رفع و حل شدن هستند.

با توجه به این که فشار و دمای بالای احتراق گاز در مقایسه با بنزین را نمی توان کم کرد ولی می توان با تقویت سر سیلندر اتومبیل از آسیب دیدگی این قطعه در جریان موتور پیشگیری نمود. راه حل پیشنهادی از سوی خودروسازان در این مورد اضافه کردن عملیاتی حرارتی روی قطعه خام سر سیلندر می باشد تا بدین طریق سر سیلندر استحکام بیشتری یابد. برای حل مشکل ارسال حرارت زیاد به سر سیلندر، بهره گیری از جنس های سخت تر برای سیت ها توصیه شده است.

این روش هر چند عملی می باشد ولی پیش از این در کمتر خودروی تولید انبوه بنزینی استفاده شده از این رو برای خودروسازان اندکی ناآشناست هر چند دستیابی به آن چندان سخت نیست. در پایان برای رفع مشکلات سوپاپ ها با گاز خشک بهره گیری از سامانه هیدرولیکی محرک سوپاپ در خودروهای دوگانه سوز پیشنهاد شده است. همچنین برای خرابی پمپ بنزینن خودرو و خودروی هیدروژنی می توانید کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *