دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آمپول نوروبیون چه ویژگی ها و چه عوارضی دارد

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۷ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

آمپول نوروبیون یکی از داروهای رایج امروزه بین مردم برای درمان بیماری های مختلف و تقویت نیروی جسمانی می باشد. اطلاعات دارویی این آمپول را در این بخش مورد بررسی قرار می دهیم.

آمپول نوروبیون را شرکتی آلمانی به نام مرک تولید کرده است این دارو دارای ویتامین های ب کمپلکس مثل ویتامینB1,B6,B12 است. این آمپول در ایران برای درمان دردهای عصبی مورد استفاده قرار می گیرد. ورزشکاران نیز از این آمپول برای تقویت خود استفاده می کنند. امروزه یکی از شرکت های دارویی ایران نیز به تولید این آمپول ها مشغول می باشد. در این مقاله به بررسی ویژگی ها و عوارض این دارو می پردازیم که می توان برای شما نیز مفید باشد.

آمپول نوروبیون ترکیبی از ویتامین های گروه B است. این ویتامین ها نقش مهمی در حمایت، ترمیم و بازسازی اعصاب دارند. بخاطر نقش مهم این ویتامین ها در بدن این آمپول در تسکین دردها مخصوصا دردهای ناحیه کمر، افزایش سرعت انتقال عصبی و بازسازی اعصاب آسیب دیده تاثیر قابل توجهی دارد. همچنین بیماران دیابتی و افراد الکلی از این آمپول برای درمان و کنترل بیماری های خود استفاده می کنند.

  عوارض جانبی آمپول نوروبیون

اطلاعات دارویی کامل آمپول نوروبیون

این آمپول امروزه در بین فوتبالیست ها کاربرد بسیار زیادی دارد. از آنجا که این دارو دارای ویتامین های گروه B است بهتر است تحت نظر پزشک مورد استفاده قرار بگیرند. این آمپول باید بصورت داخل عضلانی و عمیق تزریق شود این دارو نباید توسط بیماران مبتلا به LEBER مورد استفاده قرار گیرد. اگر از این آمپول برای تقویت استفاده می کنید بهتر است هفته ای۱ مرتبه آن را تزریق نمایید.

احتیاط در مصرف نوروبیون

موارد مصرف

این دارو همانطور که گفتیم ترکیبی از ویتامین های B می باشد به همین دلیل برای افرادی که با کمبود ویتامین B در بدن مواجه هستند و همچنین برای افراد بالای ۵۰ سال که نمی توانند به اندازه کافی ویتامین B جذب کنند نیز مفید می باشد. بیماران مبتلا به کم خونی شدید، ضعف، خستگی شدید و یا دوران نقاحت پس از عمل جراحی نیز می توانند از این آمپول استفاده کنند.

موارد کاربرد آمپول های نوروبیون

  •  آرون گروپس

عملکرد ویتامین ها در این آمپول

ویتامینB1 که به آن تیامین نیز می گویند برای فعالیت غده آدرنال، سیستم عصبی مرکزی و متابولیزم مواد غذایی مورد نیاز می باشد. این ویتامین به عنوان کوآنزیم به کنترل اشتها و هضم و همچنین جذب مواد غذایی کمک می کند و در تبدیل قند به انرژی به عنوان سوخت نقش مهمی دارد که برای فعالیت های سلول های بدن ضروری می باشند. این ویتامین برای افراد بزرگسال بطور روزانه مورد نیاز می باشد. ویتامینB6 نیز برای تولید انتقال دهنده های عصبی مورد نیاز می باشند.

این انتقال دهنده ها یکی از ابزارهای ارتباطی سلول مغز و رشته های عصبی می باشند. برای سیستم ایمنی و متابولیزم مواد غذایی ویتامینB6 بسیار مورد نیاز است. ویتامین های B12 باعث افزایش تولید آر ان ای و دی ان ای می شوند این ویتامین برای ثبت اطلاعات ژنتیک و رشد سلول ها مورد نیاز می باشد.

آمپول نوروبیون

دوره و طریقه مصرف

در صورت کمبود ویتامینB در بدن آمپول نوروبیون باید یک روز در یک میان ۱ عدد تزریق شود و پس از تزریق ۳ تا ۶ عدد آمپول بعد از گذشت شش ماه می توانید ماهی ۱ عدد آمپول را تزریق کنید.در کل باید ۹ تا ۱۲ عدد آمپول تزریق شود. افراد مسن و افراد گیاهخوار و همچنین افرادی که فعالیت های سنگین انجام می دهند باید سالی یک مرتبه این آمپول را تزریق کنند. از این آمپول نباید بصورت روتین برای مدت زمان طولانی استفاده کنید. برخی از مقالات علمی تزریق هفتگی یا ماهانه این آمپول را پیشنهاد داه اند که امری بس اشتباه است.

عوارض جانبی

یکی از ویتامین های محلول در آب ویتامین های گروه B می باشد اضافه این ویتامین ها از طریق ادرار دفع می شوند معمولا تزریق این آمپول با عوارض جانبی همراه نمی باشد ممکن است پس از تزریق آمپول نوروبیون رنگ ادرار شما ممکن است به زرد فسفری تغییر کند این امر نشان دهنده دفع مقدار فراوان ویتامین های B است. از دیگر عوارض جانبی آمپول نوروبین خارش پوست و حساسیت های پوستی می باشد. افرادی که به فشار خون بالا، مشکلات کبدی و کلیوی مبتلا هستند باید با احتیاط از این آمپول استفاده کنند.

اطلاعات دارویی نوروبیون

آمپول نوروبیون علاوه بر درمان کم خونی و برخی از دیگر بیماری ها برای جلوگیری از ریزش مو نیز عالی می باشد و بدلیل وجود ویتامین های گروه B این دارو باید با احتیاط مورد استفاده قرار گیرد و حتما تحت نظر پزشک از آن ها استفاده شود.

توصیه های پزشکی برای تزریق آمپول نوروبین

این آمپول حتما باید به صورت داخل عضلانی و عمیق تزریق شود. استفاده همزمان ویتامینB6 همراه با لوودوپا توصیه نمی گردد. در صورت مصرف همزمان این دو دارو اثر ضد پارکینسون لوودوپا معکوس می شود.

واکنش دارویی نوروبیون

تداخلات دارویی نوروبیون

در صورتی که از دارو های دیگر مانند دارو های گیاهی و ویتامین ها استفاده می کنید حتما موضوع را با پزشک در جریان بگذارید زیرا، مصرف همزمان برخی دارو با نوروبیون سبب تشدید اثرات جانبی آن خواهد شد که برخی از این دارو عبارتند از :

  • آرسنیک تری اکسید
  • آمیودارون
  • کلرامفنیکل
  • فولیک اسید
  • فروزوماید
  • گاباپنتین

بررسی کاربرد های عمومی نوروبیون

نوروبیون به عنوان یک مکمل تغذیه مورد استفاده قرار گرفته می شود و برای افرادی که کمبود ویتامین ب کمپلکس داشته باشند مفید خواهد بود همچنین، نوروبیون برای پیشگیری و درمان بیماری های دیگر نیز کاربرد دارد که عبارتند از :

  • کلسترول بالا
  • آرتروز
  • اختلالات ذهنی
  • آسیب دائمی عصب
  • بیماری آلزایمر
  • کم خونی
  • التهاب چندین عصب محیطی
  • بیماری های قلبی و عروقی
  • التهاب دیابتی ها

اطلاعات دارویی نوروبیون

ترکیبات تشکیل دهنده نوروبیون

  • ویتامین B12
  • ویتامین B6
  • ویتامین B1

نکاتی که در مورد نوروبیون باید بدانید

۱. از مصرف دارو بدون تجویز پزشک خودداری نمایید.

۲. از اشتراک گذاشتن این دارو با دیگر پرهیز کنید.

۳. نوروبیون را طبق دستور پزشک مصرف کنید زیرا، زیاده روی در مصرف آن سبب بروز مسمومیت و عوارض جانبی زیادی خواهد شد.

۴. اگر مصرف یک نوبت از دارو را فراموش کرده اید به محض به یاد آمدن آن را مصرف کنید اما اگر زمان نوبت بعدی نزدیک است دوز فراموش شده را مصرف نکنید و همچنین از دو برابر کردن دوز دارو نیز پرهیز نمایید.

۵. دارو را در دمای اتاق و دور از گرما و دسترس کودکان نگهداری نمایید.

۶. در صورتی که در دوران بارداری و شیردهی به سر می برید و یا قصد باردار شدن دارید حتما موضوع را به پزشک اطلاع دهید.

۷. افراد سالمند باید سالی یک بار از این آمپول استفاده کنند.

۸. استفاده از این آمپول برای کودکان به هیچ وجه توصیه نخواهد شد.

۹. از مصرف داروی تاریخ گذشته خودداری نمایید.

۱۰. در صورتی که در مصرف این دارو زیاده روی کرده اید و مشکوک به اوردوز هستید بلافاصله با اورژانس تماس حاصل نمایید.

نکاتی در مورد نوروبیون

با ویژگی ها و خصوصیات درمانی آمپول نوروبین آشنا شدید، امیدواریم اطلاعات مطرح شده در این مقاله مفید و کاربردی باشد و از مطالب عنوان شده، نهایت استفاده را ببرید. شما دوستان عزیز و همراهان گرامی در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با دیگر داروها می توانید به بخش اطلاعات دارویی مراجعه نموده و از دیگر مطالب و اطلاعات در زمینه دارو های مختلف دیدن فرمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *