دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

خواص گرام ماسالا و ویژگی های کاربردی این ادویه محبوب

  • ملیحه بال افکن
  • ۵ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید گرام ماسالا که در زبان هندی با عنوان ادویه تند شناخته می شود امروزه به خاطر مزیت های خوراکی و درمانی که دارد محبوبیت زیادی پیدا کرده و در این مقاله سعی داریم تا به بیان برخی از خواص گرام ماسالا برای بدن بپردازیم با ما همراه باشید.

به طور گرام ماسالا که از نظر لغوی به معنای ادویه تند است مجموعه ای از ادویه های تند خواهد بود که اغلب همراه یکدیگر تفت داده شده اند و نوعی پودر مخلوط را تشکیل می دهند. گرام ماسالا عمدتا به خاطر خواص و مزیت های زیادی که در عرصه خوراکی و دارویی دارد مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است.

آشنایی با خواص گرام ماسالا

بهتر است بدانید که گرام ماسالا در واقع یکی از معروف ترین ادویه های هندی می باشد که در اکثریت غذاها استفاده شده و می توانید آن را در برخی از فروشگاه ها به صورت آماده پیدا کنید. جالب است بدانید که در هند هر غذا دارای ماسالای مخصوص به خود خواهد بود و اصولا گرام ماسالا در زبان این کشور به معنای ترکیب تند است. ترکیبات مختلفی از ادویه های مختلف وجود دارد که تمامی آن ها با عنوان گرام ماسالا نامیده می شوند. در واقع گرام ماسالا از معروف ترین و خوشمزه ترین ادویه های هندی است که انواع متفاوتی داشته و امروزه در سایر کشور های جهان کاربرد دارد. توجه داشته باشید که این ادویه خوش طعم را می توان به جای ادویه پلویی ایرانی مصرف کرد و از آنجایی که برای بسیاری از غذاهای هندی مصرف می شود به آن بریانی هم گفته می شود. این ادویه منحصر به فرد را می توانید برای غذاهایی مانند پلو، گوشت، مرغ و جگر استفاده کنید و بسته به میل خودتان تندی آن را کم یا زیاد نمایید. به صراحت می توان گفت که ترکیب ادویه گرام ماسالا بستگی به تمایل اشخاص و استفاده از مقدار و نوع ادویه دارد برای مثال اگر از فلفل قرمز و پاپریکا در این ادویه بیشتر استفاده شود رنگ آن به قرمز می زند و اگر از زردچوبه استفاده شود رنگ ادویه به زردی خواهد رسید.

خصوصیات و خواص گرام ماسالا

مواد لازم برای تهیه گرام ماسالا:

  • تخم گشنیز: ۲۰ گرم
  • هل سبز: ۱۵ عدد
  • زیره سبز: ۱۰ گرم
  • هل سیاه: ۴ عدد
  • میخک: ۶ عدد

مواد لازم برای درست کردن گرام ماسالا

  • چوب دارچین: ۲ تکه
  • برگ بو: ۶ عدد
  • بادیان ستاره ای: ۱ عدد
  • دانه فلفل سیاه: ۱ قاشق چایخوری
  • دانه رازیانه: ۱ قاشق چایخوری
  • جوز هندی رنده شده: ۱.۲ قاشق چایخوری

چگونگی ساخت گرام ماسالا

دستورالعمل تهیه:

دقت داشته باشید که برای تهیه ادویه گرام ماسالا در ابتدا بایستی تخم گشنیز را درون یک تابه بریزید و سپس روی حرارت ملایم قرار داده و به مدت زمان ۳ دقیقه مداوم تفت دهید. سپس تخم گشنیز را از تابه خارج کرده و کنار بگذارید.

سپس هل سبز و هل سیاه را به همراه زیره، فلفل سیاه، بادیان ستاره ای، میخک، دارچین و رازیانه به تابه اضافه نمایید و به مدت ۲ دقیقه تفت دهید تا عطر ادویه ها به مشام برسد. سپس جوزهندی و برگ بو را بیافزایید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

حالا بایستی تفت دادن را یک دقیقه دیگر ادامه دهید و بعد آن ها را از تایه خارج کرده و کنار هم بگذارید تا از حرارتشان کاسته شود و به عبارتی با دمای محیط سازگار گردند. پس از اینکه ادویه ها به خوبی خنک شدند، آن ها را درون آسیاب بریزید و پودر کنید.

توجه داشته باشید پس از اینکه ادویه ها به صورت کامل یکدست شدند باید آن ها را از آسیاب خارج کرده و با الک زیر یک مرتبه الک نمایید. سپس داخل یک شیشه درب دار تمیز و بدون رطوبت بریزید و در فضای کابینت به دور از رطوبت و نور خورشید نگهداری نمایید.

دستورالعمل تهیه گرام ماسالا

فواید گرام ماسالا:

همانطور که متوجه شدید گرام ماسالا از گذشته تاکنون به خاطر مزیت های زیادی که داشته در طب سنتی و دارویی مورد استفاده قرار گرفته و به همین خاطر در ادامه سعی داریم به بیان برخی از خواص ادویه گرام ماسالا بپردازیم:

بهبود وضعیت گوارشی:

به طور کلی بر اساس طب آیورودا گرام ماسالا به خاطر خواص گرم کنندگی بدن و بهبود وضعیت گوارشی به درستی با این نام شناخته شده است. همچنین بر اساس طب آیورودا بدن انسان نیازمند نوع درست و مقدار مناسب از غذاهایی است که دارای میزان بهینه آتش گوارشی باشد. همچنین بیان شده که ادویه گرام ماسالا با افزایش دمای بدن، شدت سوخت و ساز را افزایش داده و این موضوع از هضم نامناسب غذا و ایجاد سموم در بدن جلوگیری خواهد کرد. دقت داشته باشید که این ادویه تمامی ۴ طعم را به صورت متعادل در خود گنجانده و باعث ایجاد تعادل در بدن انسان خواهد شد.

مزیت های ادویه برای بدن

جلوگیری از بروز یبوست:

از آنجایی که گرام ماسالا فرآیند هضم را بهبود می بخشد قابل چشم پوشی نیست که زمان حمل و نقل غذا در دستگاه گوارش را نیز کاهش دهد و این موضوع برای کاهش ابتلا به یبوست بسیار عالی خواهد بود. همچنین این خاصیت برای افراد بسیار است زیرا یکی از راه های اصلی بدن برای رفع سموم دفع مناسب است. بر اساس یک مطالعه منتشر شده مصرف این ادویه در داوطلبان و بزرگسالان باعث کاهش زمان فرآیند گوارش و هضم غذا شده و همچنین مصرف وعده های غذایی بدون گرام ماسالا باعث طولانی تر شدن فرآیند گوارشی خواهد شد.

آشنایی با خصوصیات گرام ماسالا

مبارزه با بیماری دیابت:

به صراحت می توان گفت که هر نوع گرام ماسالا حاوی دارچین است و همانطور که می دانید خواص درمانی دارچین به تعدد ثابت شده است. در واقع قدرت دارچین در جلوگیری از بروز دیابت و کاهش قند خون به صورت طبیعی در این بیماران رایج خواهد بود. مطالعات متعدد علمی توانایی دارچین را در کاهش سطوح قند خون نشان داده و علاوه بر این ممکن است حساسیت بدن را نسبت به انسولین افزایش دهد. همانطور که می دانید هورمون انسولین هورمونی حیاتی برای حفظ سطح قند خون بدن است.

تاثیر ادویه جات بر رفع دیابت

جلوگیری از بروز سرطان:

توجه داشته باشید که مصرف ادویه جات با پیشگیری از انواع سرطان ها در ارتباط خواهد بود. یک مطالعه به صورت خاص بر روی ادویه گرام ماسالا و احتمال وجود یک ماده سرطان تاکید کرده است و نتایج این تحقیق نشان داد ک مصرف گرام ماسالا تنها در ۱۰ روز بر روی حیوانات باعث تاثیر بر روی آنزیم های سم زدایی بدن شده و این یافته حاکی از آن است که خواص ضد سرطلانی گرام ماسالا از طریق تشویش سم زدایی بدن صورت می گیرد.

فواید بسیار زیادی گرام ماسالا

تقویت کلی سلامت:

بهتر است بدانید که خواص دارچین موجود در ادویه گرام ماسالا علاوه بر فواید آنتی اکسیدانی، ضد دردی، ضد میکروبی، ضد سرطانی، کاهش چربی خون، کاهش بیماری های قلبی و عروقی و فعالیت های علیه بیماری های عصبی مانند پارکینسون و آلزایمر خواهد داشت و این نکته را از یاد نبرید که دارچین تنها ادویه پرخاصیت موجود در گرام ماسالا نیست. به صراحت می توان گفت که ادویه جات کمتر مورد استفاده قرار می گیرند اما استفاده از آن ها و تاثیری که روی سلامت افرای می گذارند بسیار زیاد خواهد بود. همچنین گرام ماسالا حاوی ۱۰ نوع ادویه مختلف می باشد که هز کدام سرشار از خواص برای بدن هستند.

تقویت بدن با مصرف گرام ماسالا

رفع بوی بدن دهان:

در واقع وجود ادویه های مختلف و سبزیجات معطر و خوشبو در تهیه گرام ماسالا آن را تبدیل به یک ادویه بسیار خوش طعم کرده است برای مثال وجود ادویه هایی مانند میخک و هل با بوی بد دهان مبارزه کرده و به سلامت بدن کمک می کند. توجه داشته باشید یکی از عوامل ایجاد بوی بد دهان تشکیل میکروب در دهان است که ادویه جاتی مانند فلفل، میخک و هل تمامی میکروب های موجود در دهان را از بین می برند و مانع از ایجاد بوی بد آن می شوند.

خواص گرام ماسالا برای بدن

جلوگیری از نفخ شکم:

بر اساس آزمایشاتی که در هند بر روی این ادویه انجام شده و به گفته دکتر روپالی دوتا این ادویه دارای خواص تسکین دهنده زیادی است و جدا از تقویت هضم، در مبارزه با نفخ شکم، رفع حالت تهوع و باد معده نیز کمک کننده خواهد بود. همچنین مواد موجود در این ترکیب به سلامت دستگاه گوارش نیز کمک می کند.

مضرات مصرف بیش از حد گرام ماسالا

مضرات مصرف بیش از حد گرام ماسالا:

بهتر است بدانید با وجود اینکه خواص گرام ماسالا بسیار زیاد است و مصرف آن در حالت عادی و دوز های توصیه شده عوارضی ندارد اما برای افرادی که به ادویه هایی مانند دارچین، زنجبیل و فلفل حساسیت دارند به خاطر وجود این ادویه ها در گرام ماسالا مصرف آن توصیه نخواهد شد. دقت داشته باشید که در مصارف بیش از حد و دوز های بالا احتمال ایجاد تب، خارش، آلرژی و تحریکات پوستی وجود دارد و به همین خاطر مادران باردار و شیرده بایستی با احتیاط فراوان اقدام به مصرف گرام ماسالا کنند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *