دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

بررسی ds7 کراس اور فرانسوی مجهز به فناوری تشخیص خواب آلودگی راننده

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۳ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

کراس اور بسیار لوکس ds7 در سال ۲۰۱۸ تحت فروش جهانی گرفت. خودروهای دی اس نماد راحتی، صنعتگری و فناوری فرانسوی ها هستند و ds7 با طراحی بسیار مدرن پا به این عرصه نهاد تا نهایت تکامل و پیشرفت این برند را اعلام نماید. با بررسی کراس بک ds7 همراه این مطلب از آرگا باشید.

خودرو ds7 پرچمدار لوکس شرکت پژو _ سیتروئن یکی از گرانترین و لوکس ترین خودروهای وارداتی سال ۱۳۹۸ به کشور می باشد. برای آنهایی که کیفیت شناس هستند برند دی اس نامی دوست داشتنی بوده و ds7 از معدود کراس اورهای لوکس دنیاست که به فناوری تشخیص خواب آلودگی راننده مجهز است. با بررسی ds7 بیشتر با مشخصات فنی این خودرو آشنا می شوید.

بررسی ds7 کراس اور لوکس فرانسوی

چند سالی از ورود پرچمدار لوکس شرکت پژو _ سیتروئن یعنی کراس اور ds7 به بازار کشورمان می گذرد. این خودرو در سال ۲۰۱۷ در نمایشگاه ژنو رونمایی شد. ds7 بر پایه پلتفرم EMP2 تولید می شود که در دوازده محصول مختلف گروه پژو، سیتروئین و اوپل(شامل ۳۰۰۸ ، ۵۰۰۸ و C5 ایرکراس) حضور دارد. فروش جهانی این خودرو در سال ۲۰۱۸ صورت گرفت. بررسی ها نشان می دهد خط تولید اصلی ds7 در شرق فرانسه و شهر مولوز بوده ولی همزمان در چین و برای بازار این کشور نیز تولید می شود.

شرکت آرین موتور تابان نمایندگی رسمی دی اس را بر عهده داشته و در حالی که این برند بیشتر بر شهر تهران تمرکز دارد محصولات گرانقیمت و لوکس دی اس با استقبال خوبی در پایتخت روبرو شده اند. برند دی اس زیرمجموعه سیتروئن فرانسه می باشد که به عنوان خودروساز در سال ۲۰۰۹ به فعالیت پرداخت و از سال ۲۰۱۴ به عنوان شرکتی مستقل فعالیت خود را ادامه داده تا عضوی در گروه خودروسازی پژو- سیتروئن به نام PSA باشد.

  •  آرون گروپس

طرفداران نسخه های کلاسیک، اسم دی اس نامی جدید و کم سابقه نبوده و یادآور یکی از محبوب ترین و پرفروش ترین محصولات سیتروئن به  اسم دوشو در سال ۱۹۹۵-۱۹۷۵ خواهد بود. در حال حاضر در سبد دی اس ۷ مدل متنوع حضور دارد که با فروش بیش از صد هزار دستگاه در طول سال آمار خوبی را برای برند تازه تاسیس دی اس رقم زده اند. این برند تلاش دارد تا فراتر از شرکت مادر حرکت نموده و با کیفیتی بالاتر طیف خریداران متمول را جذب نماید. خودروهای دی اس نماد راحتی، صنعتگری و فناوری فرانسوی ها هستند و برای رقابت با محصولات لوکس آلمانی وارد میدان شده اند. با این پیشگفتار در ادامه به بررسی کراس اور ds7 کراس بک می پردازیم.

آخرین زبان طراحی دی اس

در بررسی ها مشخص شد ds7 کراس بک از آخرین زبان طراحی دی اس بهره برده و طراحی این کراس اور فرانسوی با فرم شش ضلعی جلو پنجره کروم اندکی به خودروهای لکسوس مشابه است. در ضمن می توان نشانه هایی از ارتقا و طراحی اسپرت را در جلو پنجره ای، چراغ های جلو، سپر عضلانی و خطوط بدنه پیدا کرد. به نحوی که علاوه بر لوکس بودن حسی اسپرت و تهاجمی منتقل می کند.

با وجود این که برند دی اس از سال ۲۰۰۹ مطرح گشت و با تولید محصولاتی مدرن از سال ۲۰۱۳ مشهور شد و خود را مستقل از سیتروئن عرضه کرد، نسل جدید خودروهای دی اس طراحی ساختار شکن و جذابتری نسبت به مدل های پیشین ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ دارند. به طوری که می توان ارائه کراس اوور ds7 را نوعی تکامل و پیشرفت در این برند فرانسوی تلقی کرد. ds7 دارای ابعاد ۴.۵۷۳ میلیمتر طول، ۱.۸۹۱ میلیمتر عرض و ۱.۶۲۵ میلیمتر ارتفاع بوده و فاصله محورهای آن ۲.۷۳۸ میلیمتر است. با این ارقام می توان گفت ds7 از نظر جثه مابین هیوندای سانتافه و هیوندای توسان قرار می گیرد.

در بررسی نمای روبروی کراس اوور ds7 قابل ذکر است ظاهر خودرو با چراغ های تقریبا باریک و هالوژن های سه گانه تهاجمی به نظر می رسد و کریستال های مربعی با ویژگی گردش دورانی حول محور عمودی خلاقیتی جذاب در این کراس بک می باشد که تاحدی مشابه نمونه های استفاده شده در بوگاتی شیرون است. کاسه چراغ دو قسمتی بوده و در گوشه ها متمایز است. به این صورت که با اندکی تورفتگی نسبت به بدنه و ادوات کروم پیرامونش اسپرت تر جلوه می کند.

در ادامه بررسی باید اشاره کرد ds7 نسبت به دیگر کراس اوورهای دنیا قطعات براق بیشتری دارد البته می توان فرم شمشیری این ادوات کروم را مشابه نسل جدید تویوتالندکروز ۲۰۱۷ تلقی کرد. جلو پنجره ای ۶ ضلعی که توسط کروم احاطه شده و  با لوگوی درشت سازنده را همراه شده نمایی منحصر به فرد را ایجاد کرده و در نمای داخلی آن فرمی مشبک و چهارگوش دیده می شود که در نسخه های لوکس کلاسیک مانند بنتلی وجود دارد.

سپر خودرو پهنای تقریبا زیادی داشته و از پایین چراغ تا نزدیک زمین فلزی و همرنگ بدنه می باشد. البته قسمت خیلی کمی از زیر سپر جنسی پلاستیکی و قطعه ای نقره ای رنگ دارد که به هیچ وجه در ذهن، کراس اوورهای ارزان قیمت و معمولی را تداعی نمی کند. در پایین سپر حسگرهای ترمز خودکار اضطراری و مجرای هدایت هوا به طرف پیشرانه حضور دارند از این رو برای پلاک خودرو فضایی باقی نمانده است.

بررسی نمای جانبی ds7 حاکی از فرمی یکنواخت و حالت سه بعدی خودروهای مفهومی است که آینده نگر دیده می شود. خطوط حجم دهنده با ظرافت و دقت لحاظ شده اند تا شلوغی در بدنه ایجاد نشود. سراسر این نما را خطی عمیق و نسبتا موازی با زمین احاطه کرده و پیوند دهنده چراغ های اصلی در جلو عقب خودرو است.در پایین درب ها و نزدیک رکاب نیز حالتی منحنی در بدنه تعبیه شده تا از یکنواختی خارج شود.

فریم پنجره ها قابی کرومی داشته و در قسمت های داخلی پلاستیک مشکی رنگی دارند. آینه بغل نیز دو رنگ سیاه و همرنگ بدنه دارد. همچنین باید گفت درست است که سراسر نمای جانبی و میان سپرها پلاستیک سیاه به کار رفته و حس لوکس خودرو صدمه دیده ولی طراحی بسیار زیبای رینگ های آلومنیومی ۵ پر به همراه فرم جذاب سقف که هماهنگ با طرح شیشه ها انحنا داشته و ریل نقره ای رنگ باربند جلوه ای جذاب و پر از خلاقیت به ds7 بخشیده است.

در نمای عقب کراس اور ds7 چراغ های سه بعدی Hypnotic استفاده شده که تنها در خودروهای دی اس مشاهده می شوند. با توجه به بررسی ها می توان گفت در این نما چراغ های باریک و کرستالی حالتی مشابه کراس اورهای لوکس پورشه را یادآوری می کنند البته با قاب کروم و براق چشم نواز و متفاوت تر به نظر می رسند. در گوشه چراغ ها از فلز با عبارت ds بهره گرفته شده و از روشنایی جانبی اثر نیست.

از طرف دیگر در بخش میانی کاپوت عقب و سمت راست نیز ds,ds7 به وضوح مشاهده می شوند که زیاده روی سازنده بر تاکید برندش جالب نیست. از نکات مثبت در طراحی این بخش فرم خاص بدنه در محل مخصوص پلاک و اسپویلر عقب می باشد ولی حجم پلاستیک سیاه رنگ در زیر سپر و چراغ های نازیبای قرمز چندان خوشایند نیست. به طور کلی نمای عقب ds7 حس خوبی را القا نموده و خلاقیت هایی مانند جایگاه نقره ای رنگ برای اگزوزهای دوقلو جذابیت خاصی ایجاد کرده اند.

کابین تاثیرگذار و خاص

بررسیها حاکی از مشاهده فضایی خاص و تاثیرگذار با وارد شدن به کابین خودرو ds7 می باشد به نحوی که حتی سخت پسندترین افراد را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. می توان با اطمینان بیان کرد که طراحی خاص و خلاقانه فضای داخلی ds7 متفاوت از خودرویی برای سرنشینان خواهد بود. در داخل کابین نهایت راحتی و زیبایی را تجربه می کنید و طبق گفته سازنده کابین خودرو طوری طراحی شده که به اندازه یک اتاق پذیرایی منزل شما راحت و آرامش بخش باشد.

در خودروهای لوکس،گزینه وبه عبارتی المانی که موجب جذابیت کابین می شود، حضور نمایشگر های بزرگ است و در بررسیها مشخص شد در ds7  نیز دو نمایشگر ۱۲ اینچی حضور دارند که نمایشگر کنسول وسط به عنوان سیستم مسیریاب و سرگرمی عمل می کند. البته همه سطح نمایشگر کاربرد سرگرمی یا مسیریابی را ندارد بلکه در گوشه ها اطلاعاتی مانند ساعت، تقویم و درجه حرارت مطبوع نیز ارائه می شود. کلیدهای سیاه رنگ و براق در حاشیه پایین جای دارند و می توانند مستقل از دستورات لمسی روی صفحه نمایش دسترسی سریع راننده را به سیستم سرگرمی چند رسانه ای، تماس تلفنی و تهویه مطبوع فراهم نمایند.

در ادامه بررسی کابین خودرو لوکس ds7 می توان گفت بر استفاده از خطوط مشبک و مثلثی تاکید زیادی شده که به خوبی صورت گرفته و به جز تغییر دهنده ها در کانال تهویه مطبوع، کلیدهای روی کنسول نیز فرمی کریستالی و هرمی شکل دارند که مشابه الماس طراحی شده اند. سایر اجزای کابین مانند دستگیره درب ها و ساعت باارزش روی داشبورد از برند brm هم با هدف بالابردن حس اشرافی ds7 در این کراس اور دیده می شوند. این تجهیزات مدرن به همراه طرح فرمان استخوانی کاملا چرم، کلیدهای گردان فلزی و پدال های تعویض دنده پشت فرمان، حس اسپرت و لوکس ds7  را دوچندان می سازند.

فضای پای سرنشینان عقب مناسب بوده و دی اس ادعا دارد کراس اوور ds7 کراس بک در کلاس خودش از لحاظ راحتی رقیب ندارد. صندلی های تمام چرم به ویژه برای سرنشینان ردیف جلو راحتی رضایت بخشی خواهد داشت ولی ابعاد خودرو اجازه نمی دهد فردی با قد بالاتر از ۱۸۰ سانتی متر در ردیف عقب فضای راحتی برای زانوها داشته باشد. البته قابل ذکر است به لطف طراحی خوب ds7 ، ارتفاع سقف خوب در نظر گرفته شده و در ضمن صندوق بار در حالت استاندارد ۵۵۵ لیتر ظرفیت دارد که کافی به نظر می رسد.

مشخصات فنی

کراس اوور ds7 در بازار جهانی با پیشرانه ۱.۶ لیتری بنزینی ۲۲۵ اسب بخار و یک پیشرانه هیبریدی بنزینی و یک نسخه دیزل ارائه می شود. گیربکس بکار رفته در این خودرو از سری گیربکس های بسیار پیشرفته ۸ سرعته ZF می باشد تا بین موتور و گیربکس هماهنگی کامل صورت گیرد، ولی بررسی ها نشان می دهد ds7 در کشورمان با پیشرانه ۱.۶ لیتری و ۱۶۵ اسب بخار مشترک با دیگر خودروهای پژو _ سیتروئن و دی اس ارائه می شود و برای آن گیربکس ۶ سرعته اتومات همسان با دیگر برادر و خواهرهای گروه PSA در نظر گرفته شده است.

کارشناسان فروش، هنگام عرضه کراس اوور ds7 علت این تفاوت پیشرانه در کشور با دیگر نسخه های جهانی را در کیفیت نامناسب بنزین کشور اعلام نمودند. از این رو می توان گفت این مشخصات پیشرانه و گیربکس و در ضمن حذف سیستم فنر بندی فعال ds7 موجب می شود این خودرو برخلاف طراحی جذاب و متفاوتش مزیت فنی خاصی را نسبت به رقبا ارائه ندهد. به طور کلی در حال حاضر همه معدود مدل های ds7 وارداتی فاقد سیستم دو دیفرانسیله بوده و قوی محرک آن ها صرفا روی چرخ های جلو فعالیت می کند.

آپشن ها و امکانات رفاهی

از جمله آپشن ها و امکانات رفاهی موجود در کراس اوور لوکس ds7 کراس بک می توان به موارد همچون حسگرهای متنوع، دوربین خاص تعبیه شده در سپر جلو، چراغ های تمام ال ای دی با ۶ حالت پخش نور، رینگ های اسپرت متنوع با طرح ۵ پر و قابل سفارش در سایز های ۱۸-۱۹ و ۲۰ اینچ، چراغ های ای ای دی با کریستال های گردان در جلو و طرح مشبک در عقب، فناوری شخیص خواب آلودگی(حسگر این سیستم با مادون قرمز عمل می کند و پشت فرمان حضور دارد تا سه علامت کاهش هوشیاری راننده مانند ثابت شدن چشمها، افتادن پلک ها و خم شدن گردن راننده را شناسایی کند)، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم تهویه مطبوع اتومات دو ناحیه ای، دوربین دید در شب اشاره کرد.

همچنین این خودرو دارای سانروف و مونروف فلزی، سیستم صوتی حرفه ای فوکال الکترا با ۱۴ اسپیکر، سیستم تعلیق تطبیق شوند و قابل تنظیم، صندلی های مجهز به ماساژور و تنظیم برقی صندلی های عقب(نسخه فول آپشن)، سیستم کمک راننده، کروز کنترل هوشمند، سیستم جلوگیری از انحراف خودرو از جاده، قابلیت پارکینگ خودکار توسط سنسورهای التراسونیک سراسر خودرو، قابلیت حرکت اتومات در ترافیک و توقف و حرکت هوشمند و اتوماتیک، نور بالای خودکار، سیستم ترمز اضطراری (AEB) و تشخیص اشیاء، عابر و حیوانات در جاده، سیستم هشدار صوتی روی کنسول مرکزی، هشدار نقطه کور، سیستم Hi-Fi، مجهز به تمام سامانه های ترمز ضد قفل، کنتل کشش و … می باشد.

در پایان قابل ذکر است کراس اور ds7 موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی از موسسه یوروانکپ شده است و با توجه به فناوری های ایمنی متعدد بکار رفته در خودرو می توان گفت سطح ایمنی این کراس اوور خیلی بالا و در این کلاس بدنه کم نظیر می باشد.

همانگونه با تمامی مشخصات خودرو ds7 کراس اور فرانسوی در این مطلب آشنا شدید. برای شناخت بیشتر دیگر خودروهای کراس اور نظیر تویوتا راوفور و سوزوکی گرند ویتارا می توانید از این مطالب ارائه شده بهره مند گردید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *