دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با نحوه پرورش گل خال صورتی ( گیاه هیپوستس)

  • ملیحه بال افکن
  • ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

بهتر است بدانید که گل خال صورتی که اغلب با عنوان هیپوستس نیز شناخته می شود از گیاهان همیشه سبزی است که در این مطلب سعی داریم به بیان اصول پرورش گل خال صورتی بپردازیم با ما همراه باشید.

به طور کلی گل خال صورتی که بدان گیاه هیپوستس هم گفته می شود نوعی درختچه همیشه سبز است که اغلب برگ های آن به رنگ سفید و صورتی هستند و همچنین جالب است بدانید که این گیاه خواص بی شماری را در پرورش خود جای داده که یکی از آن ها تصفیه هوای محیط اطراف خواهد بود.

آشنایی با پرورش گل خال صورتی

بهتر است بدانید که گیاه هیپوستس از دسته گیاهان بومی آفریقای جنوبی، آسیای شرقی و ماداگاسکار می باشد که اغلب می تواند تا حدود ۱ متر به خوبی رشد کند. این گیاه نوعی درختچه همیشه سبز است که برگ های آن بسته به نوع گیاه دارای لکه هایی به رنگ سقید یا صورتی خواهد بود. این گیاه زیبا در محیط خارج از منزل می تواند تا چندین سال عمر کند و با این حال می توانید آن را در محیط منزل خود و در اندازه ای کوچک تر پرورش دهید ولی در صورتی که تمایل به کاشت این گیاه در کنار گیاهان دیگر دارید بهتر است گیاهانی را انتخاب نمایید که نیازمند شرایط رشد مشابه ای با گیاه هیپوستس باشند. یکی از خصوصیات منحصر به فرد گیاه خال صورتی این است که به تصفیه هوای محیط اطراف خود کمک می کند و بنابراین اگر به دنبال گیاهی مفید برای پاکیزگی هوای منزل خود هستید می توانید از این گیاه زیبا استفاده نمایید. گیاه هیپوستس گیاهی کوچک و چشم نواز با برگ های لکه دار است که در برابر شاخ و برگ های دیگر خودنمایی می کند و رایج ترین نوع این گیاه در بازار دارای برگ هایی با رنگ پایه صورتی و لکه های سبز است اما چندین نوع دیگر با رنگ های بنفش، سفید و قرمز لکه دار یا خالدار هم وجود دارند. بسیاری از پرورش دهندگان گل خال صورتی آن را در رنگ های عمیق و کنتراست روشن تر تولید کرده و به همین خاطر بیشتر ظاهر خواهند شد.

چگونگی پرورش گل خال صورتی

گونه های مختلف خال صورتی:

توجه داشته باشید که گیاه خال صورتی دارای بیش از ۱۰۰ گونه مختلف می باشد که در ادامه سعی داریم به بیان چند مورد از گونه های رایج آن بپردازیم:

کارمینا: که دارای برگ هایی به رنگ سبز و قرمز می باشد.

کافتی: این گونه از خال صورتی دارای اندازه کوچک تری نسبت به سایر گونه ها می باشد و اغلب قادر است تا ارتفاع ۲۰ سانتی متر به خوبی رشد کند. معمولا این گیاه دارای تنوع رنگی بالایی بوده و در رنگ های مختلفی مانند سفید، قرمز و صورتی یافت می شود.

بروکاد صورتی: این گونه از انواع هیپوستس ها دارای برگ های سبز همراه با لکه هایی به رنگ صورتی خواهد بود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

لکه صورتی: این دسته از گیاهان نیز مانند گونه های قبلی دارای برگ هایی به رنگ سبز و لکه های صورتی هستند.

سپلش سریز: این گیاه دارای گل هایی متنوع به رنگ سفید و قرمز خواهد بود.

اشنایی با گونه های مختلف خال صورتی

دستورالعمل کاشت هیپوستس:

معمولا برای کاشت بذر خال صورتی در ابتدا بایستی بذر مورد نظر را به مدت زمان ۲۴ تا ۴۸ ساعت درون آب ولرم بخیسانید و سپس در داخل یک گلدان یا سینی بذر در عمق ۰.۵ سانتی متر کشت نمایید.

دقت داشته باشید که بستر کشت گیاه باید ترکیبی از پیت ماس و پرلیت باشد زیرا در صورت استفاده از خاک یا بستر های دیگر درصد جوانه زنی کاهش پیدا کرده و در مواردی باعث عدم سبز شدن بذرها خواهد شد.

توصیه می شود که بذور خال صورتی را در اواسط تا اواخر فصل بهار به صورت پراکنده بکارید و در بازه دمایی ۲۰ تا ۲۳ درجه سانتی گراد قرار دهید.

بستر کشت گیاه باید از نور مستقیم خورشید دور باشد و به این نکته توجه داشته باشید که برای آماده سازی گیاه جهت کاشت در فضای باز بایستی در حدود ۱۰ الی ۱۲ هفته پیش از آخرین سرمای بهاره بذور را کشت نمایید.

توجه داشته باشید که کشیدن یک لایه پلاستیک شفاف بر روی بستر کاشت بذور می تواند به حفظ رطوبت هوا و در نتیحه جوانه زنی آن ها کمک شایانی کند.

بذور پس از گذشت مدت زمان دو هفته شروع به جوانه زدن می کنند و وقتی که نهال های بذری به اندازه کافی بزرگ شدند می توانید آن را به فضای اصلی یا گلدانی با قطر دهانه ۷ یا ۸ سانتی متری حاوی کمپسوت انتقال دهید.

دستورالعمل کاشت هیپوستس

شرایط مورد نیاز برای پرورش گل خال صورتی:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که در ادامه سعی داریم به بیان برخی از آن ها بپردازیم:

نور و دما:

این گیاه زیبا نیازمند نور زیاد اما غیر مستقیم آفتاب است و بنابراین توصیه می شود از قرار دادن آن در معرض نور خورشید پرهیز نمایید که در غیر اینصورت گیاه می سوزد. در مقابل نیز اگر گیاه در محیط های کم نور قرار گیرد رنگ گلبرگ های آن کمرنگ و کمرنگ تر خواهد شد و ممکن است روی آن لکه هایی هم ایجاد شود. از آنجایی که نور مناسب باعث پررنگ شدن برگ های گیاه می شود بهترین مکان برای نگهداری از آن قرار دادن در کنار پنجره پوشیده شده با پرده است. البته که این گیاه قابلیت رشد در برابر نور مصنوعی لامپ های فلورسنت را نیز دارا می باشد. در مورد دمای مورد نیاز گیاه هیپوستس نیز می توان گفت که این گیاه در بازه دمایی بین ۲۱ تا ۲۳ درجه سانتی گراد از رشد خوبی برخودار خواهد بود و همواره توصیه می شود که از نگهداری آن در مناطقی دارای دمای پایین تر از ۱۵ درجه سانتی گراد خودداری نمایید.

شرایط لازم برای گیاه خال صورتی

آبیاری:

گیاه هیپوستس برای رشد نیاز به بستری مرطوب دارد اما رطوبت بیش از حد هم می تواند باعث پوسیدگی ریشه های آن شود. توصیه می شود پیش از آبیاری مجدد اجازه دهید سطح بالایی خاک به صورت کامل خشک شود و سپس اقدام به آبیاری نمایید. همواره آب را روی خاک گیاه بریزید و از پاشیدن آن روی برگ ها خودداری نمایید زیرا این امر باعث بروز برخی لکه ها بر روی برگ های گیاه می شود و لازم به ذکر است که گونه های کوچک این گیاه در مقایسه با گونه های بالغ از رشد سریع تری برخوردار هستند.

خاک و کوددهی:

از آنجایی که پرورش گل خال صورتی نیازمند خاکی غنی و مملوء از مواد آلی است توصیه می شود که برای غنی سازی آن پیش از کشت مقداری مواد کمپوست نیز به خاک بستر اضافه نمایید. به صراحت می توان گفت که گیاه هیپوستس نیاز به کوددهی در دفعات و مقادیر بالا دارد و بهتر است آن در طول ماه یک مرتبه با استفاده از کود آلی که برای گیاهان خانگی طراحی شده است تغذیه نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *