دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

نگهداری از گل آردیسیا و کاشت آن به چه شرایطی نیاز دارد؟

  • ملیحه بال افکن
  • ۳ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

همانطور که می دانید گل آردیسیا از دسته گیاهان زینتی می باشد که در این مطلب سعی داریم به بیان اصول کاشت، پرورش و حتی نگهداری از گل آردیسیا بپردازیم.

به طور کلی آردیسیا از دسته گل های پامچال گرمسیری می باشد که بسیار آهسته رشد خواهد کرد و برای مدت زمان نسبتا طولانی در فصل تابستان شکوفا می شود. همچنین گل آردیسیا به دلیل کاشت و و پرورش راحتی که دارد نگهداری از آن مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با نحوه نگهداری از گل آردیسیا

بهتر است بدانید که گل آردیسیا در واقع از دسته گیاهانی است که به خاطر همیشه سبز بودنش طرفداران زیادی دارد به گونه ای که در تمام طول سال سبز بوده و میوه های آلبالویی رنگ کوچک اش محبوبیتش را دوچندان کرده است. همچنین این گیاه یکی از گیاهان زینتی بوده که در مناطق گرمسیری رشد می کند و قادر است تا ارتفاع کمتر از یک متر برسد البته گاهی اوقات دیده شده که این گیاه تا دو متر نیز رشد کرده است.

از نظر گستردگی نیز حدود ۷۰ سانتی متر توانایی گسترده شدن را دارد و به دلیل اینکه در طول تابستان گل می دهد و میوه های زیبایی تولید می کند به عنوان گیاهی زینتی شناخته خواهد شد. توجه داشته باشید یکی از مزیت های آردیسیا عمر طولانی آن می باشد که ظرفیت رشد در گلدان و ظرف ها را دارد و پس از گذشت مدت زمان سه الی پنج سال به بلوغ کامل خواهد رسید.

به صراحت می توان گفت که گل آردیسیا از همان سال های اول رشد دارای رنگ قرمز آتشینی است که هر بیننده ای را به خود جذب می کند اما به صورت دقیق تر می توان گفت که این گیاه پس از سال دوم شروع به میوه دادن می کند و رنگ سبز تیره و ضخیم از ویژگی های منحصر به فرد آن خواهد بود.

نکته جالب این است که حاشیه های ضخیمی که در اطراف این گیاه وجود دارند نوعی باکتری هستند که دارای همزیستی با گیاه آردیسیا می باشد و به همین خاطر بهتر است بگوییم حیات گیاه آردیسیا و باکتری به این همزیستی متقابل بستگی دارد.

چگونگی نگهداری از گل آردیسیا

دستورالعمل کاشت و تکثیر:

توجه داشته باشید که این گیاه معمولا از طریق بذر تکثیر پیدا می کند و برای انجام این روش می توانید بذرهای گیاه را در فصل بهار در گلدان کشت نمایید. البته که لازم است تا قسمت های گوشتی میوه را جدا نموده و بذرهای داخلی میوه را در بستر مناسب کشت نمایید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

از آنجایی که میوه های شاخه های بخش زینتی گیاهتان را شکل می دهند بهتر است برای نگهداری بهتر گل آردیسیا در فصل رشد هر ۲ هفته یک مرتبه اقدام به تغذیه با کود کامل بکنید.

آردیسیا دارای عمر طولانی می باشد و پس از کاشت بذر حدود ۳ تا ۵ سال زمان لازم است تا گیاه بالغ شود. همچنین این گیاه نسبت به سرما نیمه مقاوم و به همین خاطر بهتر است در مناطق معتدله مورد کشت قرار گیرد.

دستورالعمل کاشت آردیسیا

شرایط مورد نیاز برای نگه داری از آردیسیا:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم کنید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط و اصول مورد نیاز برای پرورش و نگهداری گل آردیسیا پرداخته ایم:

آبیاری منظم:

گیاه آردیسیا برای رشد نیاز به آبیاری منظم دارد و تنها هفته ای سه مرتبه آبیاری این گیاه کافی خواهد بود. این نکته را به دقت داشته باشید که بستر نگهداری این گیاه باید مرطوب باشد و همچنین گیاه در طول فصل تابستان نیاز به آبیاری عمیق و منظم دارد. در ماه های گرم و داغ سال توصیه می شود که آبیاری را با دقت و به مقدار کافی انجام دهید.

خاک:

برای اینکه بتوانید گیاهی زیبا و سالم داشته باشید بهتر است خاک بستر گیاهتان را جدی بگیرید. در واقع باید از خاکی استفاده کنید که با خاک برگ تقویت شده و و دارای زهکشی مناسبی باشد. اگر از ترکیب خاک های شنی، ماسه ای و لومی مرطوب استفاده نمایید به رشد گیاهتان کمک زیادی خواهد کرد. همچنین توصیه می شود PH خاک را بین ۴ الی ۱۰ در نظر بگیرید. کوددهی این گیاه نیز مانند سایر گیاهان زمان خاص خود را دارد و به همین خاطر بهترین زمان برای تغذیه آردیسیا اواخر فصل زمستان تا اوایل بهار خواهد بود.

شرایط لازم برای پرورش آردیسیا

نور و دما:

گل آردیسیا برای رشد نیاز به نور بسیار زیادی ندارد و توصیه می شود که آن را در نیمه سایه قرار دهید زیرا اگر گیاه به صورت کامل در محیطی سایه قرار بگیرد رشد خوبی نخواهد داشت. در مورد دمای مورد نیاز گیاه هم می توان گفت که بهترین زمان برای نگهداری این گیاه بازه دمایی ۲۰ ا ۲۵ درجه سانتی گراد خواهد بود. همچنین دقت داشته باشید که دمای محیطی گل آردیسیا نباید کمتر از ۱۵ درجه باشد زیرا گیاه به شدت آسیب خواهد دید.

هرس کردن:

بهتر است بدانید که گیاه آردیسیا در روند رویش خود نیاز چندانی به هرس زیاد و منظم ندارد و با وجود اینکه هرس آن متداول نیست اما به این نکته دقت داشته باشید که اگر ساقه هایی خودسر و نابجا روی گیاهتان مشاهده کردید بایستی اقدام به هرس آن نمایید.

تعویض گلدان:

توجه داشته باشید از آنجایی که گیاه آردیسیا رشد خوبی دارد بایستی از همان اول در گلدانی بزرگ کشت شود و به همین خاطر نیاز به گلدان کوچک و بستر کاشت قلمه نخواهد داشت. برای انجام تعویض گلدان آردیسیا یا انتقال آن به باغچه در ابتدا باید به رنگ گل توجه کنید زیرا اگر گل ها دارای هورتانسیا آبی باشند به بستر اسیدی نیاز خواهند داشت و به همین خاطر باید از کود اسیدی برای بستر استفاده نمایید اما اگر گل های هورتانسیا صورتی رنگ داشتند می توانید از کود بازی استفاده نمایید.

چگونگی تعویض گلدان گیاه آردیسیا

آفات و بیماری ها:

در نگهداری از این گل باید به صراحت گفت که گیاه آردیسیا گاهی اوقات مورد هجوم شته ها و کوکسیدیا قرار می گیرد که نه تنها آب میوه گیاه را جذب می کنند بلکه در پشت ترشحات شیرین ترک باعث ظاهر قالب می شوند. این آفات با یک سواب پنبه پوشید شده در الکل حذف می شوند و گیاه با حشره کش های مناسب درمان خواهد شد. دقت داشته باشید که انجام آبیاری بیش از حد می تواند باعث نابودی گیاهتان شود و همچنین برگ های نور و کلر نیز نشان دهنده کمبود آهن گیاه خواهد بود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *