دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آموزش شستن دست ها به کودکان

  • منصوره رمضان زاده
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

آموزش شستن دست ها به کودکان بهترین و موثرترین روش برای پیشگیری از انتشار و انتقال میکروب ها و بیماری های گوناگون است که والدین بایستی توجه ویژه ای به آن داشته باشند و سعی کنند شیوه درست و مناسب انجام این عمل را به آن ها یاد بدهند تا از این طریق باعث حفظ سلامت و بهداشت کودک خود شوند.

از جمله اعمالی که باعث می شود کودکان در برابر آلودگی ها و بیماری های مختلف مصون بمانند شستشوی دست ها می باشد که بایستی در طول روز در موارد موردنیاز طبق یک روش درست و اصولی انجام گیرد تا بدین گونه مانع از انتشار میکروب ها شد. در همین زمینه قصد داریم در این مطلب به منظور آشنایی و یادگیری شما عزیزان به آموزش شستن دست ها به کودکان با استفاده از روشی صحیح بپردازیم.

آموزش شستن دست ها به کودکان

به طور کلی کودکان بخاطر شرایطی که دارند و همچنین با توجه به این که دائما در حال بازی بوده و با سطوح و اجسام مختلفی در تماس هستند در نتیجه نسبت به افراد دیگر بیشتر در معرض آلودگی قرار دارند ولی می توان با آموزش صحیح شستن دست ها به کودکان موجب کنترل این آلودگی ها شد و از بروز مشکلات و بیماری های مختلف جلوگیری نمود. در واقع می توان گفت شستشوی مناسب دست ها بهترین شیوه برای پیشگیری از بیماری های عفونی می باشد، به ویژه در مواقعی که کودک دچار آبریزش بینی، سرفه و سرماخوردگی می باشد اهمیت شستشوی دست ها به نسبت قبل بیشتر خواهد شد.

آموختن شستن دست ها به کودکان

مراحل صحیح شستشوی دست ها

در ابتدا دست ها را با استفاده از آب تمیز خیس کرده و بعد با کمک صابون یا مایع دستشویی آن ها را کف مالی نمایید. سپس دست ها را به مدت تقریبا ۲۰ ثانیه به طوری که بتوانید آهنگ تولدت مبارک را دو مرتبه در ذهن خود تکرار نمایید به همدیگر بمالید که این عمل در واقع باعث سرگرمی کودک نیز خواهد شد. بعد از آن کف دست، پشت دست و میان انگشت های خود را تمیز کنید. به یاد داشته باشید که حتما قسمت زیر ناخن های خود را نیز به خوبی تمیز نمایید چرا که ناخن ها می توانند آلودگی و میکروب ها را در زیر خود نگه دارند.

آموختن شستشوی درست دست ها به کودکان

در گام بعدی دست ها را زیر آب کاملا تمیز و جاری قرار داده و به حدی آن ها را به همدیگر بمالید تا به خوبی کف از روی آن ها پاک شده و تمیز شوند. حدود چندین مرتبه دست های خود را تکان داده تا بدین گونه قطره های آب از روی آن بچکد. بعد از آن دست ها را با استفاده دستمال کاغذی یا یک عدد حوله تمیز به خوبی خشک نمایید.

در صورتی که فرزند کوچکی دارید می توانید او را بالا نگه داشته تا به او کمک نمایید که به سینک ظرفشویی یا روشویی داخل سرویس بهداشتی برسد. اگر کودک شما به تنهایی قادر به ایستادن می باشد می توانید یک چهارپایه ایمن برای دسترسی پیدا کردن او به شیر آب در زیر پاهایش قرار دهید.

  •  آرون گروپس

در صورتی که قادر نمی باشید کودکتان را بلند کرده و هیچ چهارپایه ای هم در دسترس شما قرار ندارد می توانید دست های او را با استفاده دستمال کاغذی مرطوب و صابون پاک و تمیز نمایید. بعد از آن از یک دستمال کاغذی مرطوب دیگر استفاده کرده تا از طریق آن کف ها را به طور کامل پاک کنید و در پایان دست های او را با کمک یک دستمال کاغذی تمیز به خوبی خشک نمایید. دست های خود را بعد از کمک به کودک خود برای پاکسازی دست هایش به خوبی شستشو دهید.

مراحل درست شستشوی دست ها

همینطور بهتر است بدانید که استفاده از ضدعفونی کننده دست وقتی که دست ها به طور کامل کثیف و چرب هستند موثر نمی باشد. استفاده از صابون و آب بهترین گزینه می باشد چرا که خاک، چربی و میکروب ها را به طور کامل نابود می سازد. ولی ضدعفونی کننده دست وقتی که صابون و آب در دسترس نباشد جانشین خوبی می باشد. از نوعی ضدعفونی کننده که دارای ۶۰ درصد الکل می باشد به منظور این کار استفاده نمایید. در رابطه با مواد ضدعفونی کننده حتما به کودکتان استفاده صحیح از آن را بیاموزید و در صورتی که فرزندتان خردسال و کوچک می باشد خودتان حتما در انجام این عمل به او کمک نمایید تا به خودش صدمه ای نرساند.

آموختن شستشوی دست ها به کودکان

زمان مناسب شستشوی دست ها

  • بعد از پاک کردن بینی
  • بعد از لمس کردن حیوانات مختلف
  • بعد از رفتن به مکان های عمومی و استفاده از وسایل نقلیه عمومی
  • بعد از رفتن به سرویس بهداشتی
  • بعد از لمس کردن سطوح و اشیا مختلف بیرون از خانه
  • بعد و  قبل از خوردن هر وعده غذایی
  • زمان کثیف شدن واضح دست ها

نکاتی در رابطه با نحوه تشویق کودکان به شستشوی دست ها

در ادامه موارد موثری در این زمینه بیان کرده ایم تا با بهره گیری از آن ها بتوانید کودکان را به شستشوی دست ها تشویق نمایید.

تبدیل این عمل به بازی :

تبدیل کردن شستشوی دست ها به یک نوع بازی می تواند به کودکان کمک کند تا بدین گونه از رعایت بهداشت خود هیجان زده و خوشحال شوند.

نحوه صحیح شستن دست ها

دادن پاداش :

با جایزه دادن به بچه ها برای انجام این عمل در واقع آن ها بسیار هیجان زده شده و برای عمل کردن به آن ترغیب می شوند. به منظور انجام این کار در ابتدا الگوی صحیح شستشوی دست ها را به فرزند خود بیاموزید و در ساعات پایانی روز در صورت موفق شدن به او پاداش بدهید.

آواز خواندن در زمان شستشو :

سعی کنید تا جایی که امکان دارد مراحل شستشوی دست ها را سرگرم کننده نمایید. آواز خواندن در واقع به کودکان انگیزه می دهد که در زمان شستشوی دست خود شروع به آواز خواندن نمایند و این عمل را به کاری لذت بخش تبدیل نمایند.

آموزش شستن دست ها به کودکان

حرف زدن با آن ها :

کودکان باهوش تر از آن چیزی هستند که خیال می کنید. با فرزند خود صحبت کنید و برای او هدف از رعایت بهداشت را به طور کامل توضیح بدهید. قطعا او متوجه خواهد شد که اهمیت شستشوی دست ها به چه علت می باشد.

آموزش از طریق ویدئوهای مختلف :

فیلم های آموزشی مختلفی وجود دارد که نحوه درست شستن دست ها را به کودکان می آموزند. می توانید یک کارتون یا فیلم آموزشی را دز این زمینه به فرزند خود نشان بدهید.

تبدیل شدن به الگوی کودک :

سعی کنید که حتما خودتان نیز به چیزهایی که کودک خود را به انجام آن تشویق می کنید عمل نمایید. قبل از پخت غذا و یا خوردن دست های خود را به طور کامل شستشو دهید. در شرایط مختلف حتما سعی کنید دست های خود را شستشو دهید تا بدین گونه کودک شما کاملا آگاه شده و به انجام این عمل بپردازد.

یاد دادن شستشوی صحیح دست ها به بچه ها

در مطلب ارائه شده به آموزش مراحل صحیح شستن دست ها به کودکان و نکاتی برای تشویق آن ها به انجام این کار پرداختیم که امیدواریم نهایت استفاده را از آن برده باشید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *