دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

اطلاعات دارویی قرص نورتریپتیلین و مهمترین تاثیرات مصرف آن

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۱۵ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

برای درمان افسردگی یکی از قرص هایی که اغلب توسط بیشتر پزشکان تجویز می شود قرص نورتریپتیلین است. این دارو را می توان برای ترک سیگار نیز به کار برد. برای کسب اطلاعات دارویی قرص های نورتریپتیلین تا پایان همراه ما باشید.

نورتریپتیلین، به گروهی از داروها تعلق دارد که داروی ضد افسردگی سه دوره ای نامیده می شوند. این قرص برای درمان افسردگی تجویز می شود. افسردگی می تواند گاهی اوقات بدون دلیل مشخصی ایجاد شود، یا ممکن است در اثر حوادث طول زندگی مثل مشکلات رابطه ای، از دست دادن عزیز یا بیماری ایجاد گردد. افرادی که افسردگی دارند بطور دائم غمگین هستند و این امر در انجام دادن کارهای روزانه آن ها مشکل ایجاد می کند.

تصور می شود قرص نورتریپتیلین با مواد شیمیایی خاص موجود در ذهن که باعث ایجاد افسردگی می شوند ترکیب می شود. این قرص علاوه بر درمان افسردگی برای درمان انواع مختلف ناراحتی های عصبی تجویز می شود. اگر این دارو به دلیل ناراحتی های عصبی برای شما تجویز شده است، و سوالاتی در مورد نحوه درمان آن دارید آن ها را از پزشک خود بپرسید.

قرص نورتریپتیلین

همه آنچه که باید در مورد قرص نورتریپتیلین بدانید

اگر شما از این قرص برای درمان افسردگی استفاده می کنید، ممکن است تاثیرات مستقیم آن را درک نکنید. یک تا دو هفته طول می کشد تا تا تاثیرات آن را مشاهده کنید. ترک نکردن مصرف دارو بسیار مهم می باشد. اگر شما احساس افسردگی می کنید، ممکن است افکار ناراحت کننده، افکار آسیب رساندن به خود یا پایان دادن به زندگی خود را داشته باشید. اگر این اتفاق افتاد مهم است که پزشک خود را بلافاصله در جریان قرار دهید.

چند نوع داروی ضد افسردگی وجود دارد که هر یک از آن ها بطور متفاوت عمل کرده و دارای عوارض جانبی مختلف می باشد. اگر احساس می کنید این قرص برای شما مناسب نیست بهتر است پزشک خود را در جریان قرار دهید تا داروی دیگری تجویز کند.

موارد کاربرد

قرص نورتریپتیلین، برای درمان مشکلات ذهنی و رفتاری مثل افسردگی مورد استفاده قرار می گیرد. باعث می شود رفتار شما بهتر شود و احساس سلامتی کنید، همچنین برای درمان ناراحتی های عصبی مفید است و استرس و اضطراب شما را تسکین می بخشد و باعث افزایش سطح انرژی شما می شود. این دارو به داروهای ضد افسردگی دارای سه دوره درمان تعلق دارد و باعث متعادل شدن مواد شیمیایی طبیعی در ذهن می شود. این دارو همچنین ممکن است برای ترک سیگار مورد استفاده قرار گیرد.

قرص های نورتریپتیلین

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

نحوه مصرف دارو ضد افسردگی

قبل از آغاز دوره درمان بروشور محصول که داخل بسته قرار دارد را بخوانید. باعث می شود تا اطلاعات بیشتری در رابطه با قرص نورتریپتیلین و لیست کاملی از عوارض جانبی را بدست آورید. استفاده از سه تا چهار دوز دارو در یک روز رایج می باشد و گاهی یک دوز تنها در زمان خواب تجویز شود. ابتدا دوز کم تجویز می شود و سپس به تدریج وقتی بدن شما به این دارو عادت کرد دوز آن را افزایش می یابد.

بسیای از مردم یکباره خوردن این قرص همراه با آب را موثر می دانند. شما می توانید از نورتریپتیلین قبل یا بعد از وعده های غذایی استفاده کنید. اگر مصرف یک دوز را فراموش کردید به محض اینکه یادتان آمد آن را مصرف کنید، اگر به زمان مصرف دوز بعدی شما نزدیک بود از دوز فراموش شده صرف نظر کرده و دوز بعدی را مصرف کنید.

میزان دوز معمول مصرفی

افراد بالغ ۲۵ تا ۱۵۰ میلی گرم در روز در دوز های جداگانه یا بطور متوالی، گاهی ممکن است یک دوز در روز تجویز شود. برای سالمندان ۱۰ تا ۷۵ میلی گرم در روز در وعده های جداگانه یا یک دوز کلی در یک روز و افراد بین ۱۳ تا ۱۸ سال ۳۰ تا ۵۰ میلی گرم در روز، در ۳ تا ۴ وعده یا یک دوز کلی در یک روز.

قرص های نورتریپتیلین و افسردگی

عوارض جانبی

  • تاری دید، درد چشم یا ورم آن، دیدن هاله و نور، دید تونلی
  • حرکات غیر معمول در چشم، زبان، فک یا گردن
  • احساس سرگیجه
  • درد قفسه سینه جدید یا بدتر شدن درد آن
  • بی حسی یا ضعف ناگهانی، مشکلات بینایی، گفتار یا عدم تعادل
  • تب، گلو درد، کبودی، خون ریزی غیر معمول( بینی، دهان، واژن یا رحم)، لکه های بنفش یا قرمز مشخص در زیر پوست
  • درد بالای شکم، از دست دادن اشتها، زردی
  • ادرار دردناک یا مشکل در ادرار
  • سطوح بالای سروتنین و تحریک بدن، توهم، ضربان سریع قلب، رفلاکس معده، حالت تهوع، استفراغ، اسهال و ضعف

واکنش دارویی قرص های نورتریپتیلین

واکنش های دارویی

مصرف قرص نورتریپتیلین همراه با داروهای خواب آور ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشد. اگر از قرص های خواب آور، داروهای ضد درد، تسکین دهنده عضلانی، داروی برای اضطراب، افسردگی یا سرگیجه استفاده می کنید قبل از آغاز مصرف با این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

اگر از داروهای ضد افسردگی SSRI مثل سیتاپلورام، اسیتالوپرام، فلوکیستین، فلووکسامین یا سرترالین در پنج هفته اخیر استفاده کزده اید قبل از مصرف  این دارو با پزشک مشورت کنید. داروهای زیادی ممکن است با این قرص واکنش پیدا کنند قبل از مصرف آن لیست کاملی از داروهایی که استفاده می کنید را در اختیار پزشک خود قرار دهید.

دوز مصرفی قرص های نورتریپتیلین

احتیاط در مصرف دارو

قبل از مصرف هر گونه دارو بهتز است سابقه پزشکی خود را با پزشک خود در میان بگذارید. در صورت مبتلا بودن به بیماری های زیر بهتر است در مصرف این قرص احتیاط کنید.

  • ناراحتی قلبی، حمله قلبی، سکته یا سرگیجه
  • سابقه خانوادگی مرگ ناگهانی در اثر اختلال در ضربان قلب
  • اختلال دو قطبی
  • اسکیزوفرنی یا دیگر بیماری های ذهنی
  • ناراحتی کبد
  • اختلال تیروئید
  • دیابت
  • مشکلات ادراری

درمان بیماری ها با نورتریپتیلین

نکاتی که در مورد نورتریپتیلین باید بدانید

۱. در صورتی که به هر نوع داروی ضد افسردگی حساسیت دارید به پزشک تان اطلاع دهید.

۲. اگر در دوران بارداری یا شیردهی به سر می برید پزشک تان را در جریان بگذارید.

۳. از مصرف بیش از حد دارو خودداری نمایید.

۴. تا زمان بهبودی کامل به صورت منظم به پزشک تان مراجعه کنید.

۵. به دلیل اینکه مصرف این دارو ممکن است باعث خواب آلودگی شود لذا از انجام کارهایی که نیاز به دقت و هوشیاری دارد خودداری نمایید مانند کار با ماشین آلات، رانندگی و…

اطلاعات دارویی نورتریپیتیلین

۶. از مصرف همزمان این دارو با دارو های دیگر پرهیز نمایید مگر با تجویز پزشک.

۷. مصرف این دارو خشکی دهان را به همراه دارد بنابراین در زمان مصرف این دارو می توانید از آدامس، شیرینی یا بستنی بدون شکر استفاده نمایید.

۸. در زمان استفاده از این دارو پوست تان به نور حساسیت نشان می دهد بنابراین در زمان قرار گرفتن در معرض نور خوشید از ضد آفتاب و لباس های پوشیده استفاده کنید.

۹.  از قطع دارو بدون دستور پزشک پرهیز نمایید و به منظور پیشگیری از عوارض قطع دارو مقدار آن را به تدریج کم کنید.

۱۰. مصرف این دارو امکان دارد سبب افزایش قند خون در فرد شود بنابراین افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند باید به صورت منظم قند خون شان را چک نمایند و در رابطه با این مورد با پزشک مشورت نمایند.

۱۱. بیش تر از یک داروی افسردگی در یک زمان استفاده نکنید.

۱۲. در صورت انجام هر گونه عمل جراحی پزشک تان را در جریان مصرف نورتریپتیلین بگذارید.

۱۳. در صورتی که دارو را بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف کرده اید بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید زیرا مصرف بیش از حد می توانید می تواند منجر به مرگ شود.

۱۴. مصرف نورتریپتیلین برای کودکان توصیه نمی شود.

۱۵. بعد از قطع مصرف دارو بیمار باید به مدت سه تا هفت روز زیر نظر پزشک قرار گرفته شود.

۱۶. دارو را در دمای ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتی گراد و به دور از نور، رطوبت و دسترس کودکان نگهداری نمایید.

۱۷. از مصرف داروی از تاریخ گذشته خودداری نمایید.

۱۸. در صورت مشاهده علائم اوردوز این دارو مانند : مشکلات تنفسی، از هوش رفتن، تنگی نفس، توهم، تپش قلب نامنظم یا سریع و… بلافاصله با فوریت های پزشکی تماس حاصل نمایید.

نکاتی در مورد داروی نورتریپیتیلین

همانطور که گفتیم قرص نورتریپیتیلین بیشتر برای درمان بیماری افسردگی و همچنین بیماری های عصبی مورد استفاده قرار می گیرد. اما بهتر است قبل از مصرف آن حتما با پزشک خود مشورت کنید تا از عوارض جانبی آن جلوگیری نمایید. در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با موارد مصرف دیگر داروها می توانید به بخش اطلاعات دارویی رجوع کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *