دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

درمان جوش روی شانه و پشت بدن با چند روش مطمئن

  • ساناز براتی
  • ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
  • ۰

وجود جوش یا آکنه بر وری قسمت های مختلف پوست و شانه کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد، برای درمان جوش روی شانه روش هایی مانند لایه برداری، استفاده از سرکه سیب، دستکاری نکردن آن، مراجعه به متخصص و … وجود دارد.

علاوه بر جوش هایی که بر روی صورت ایجاد می شوند، جوش هایی وجود دارند که بر روی بدن و روی شانه ظاهر شده و بسیار آزار دهنده هستند. دلیل دقیق بروز جوش در نقاط مختلف بدن باید توسط متخصص بررسی گردد، بررسی دلیل بروز جوش ها این امکان را می دهد تا در مورد اختلال های موجود در بدن آگاه شده و آن ها را درمان کنیم.

درمان جوش های روی شانه

چیزی که کاملا مشخص است این است که جوش و آکنه فقط مخصوص صورت نمی باشد و در تمام نقاط بدن می تواند ظاهر شود. جوش موضوعی طبیعی است که در بین خانم ها و آقایان شایع می باشد. اغلب افرادی که به آکنه و جوش مبتلا می شوند، شاهد جوش بر روی کمر و روی شانه هایشان نیز خواهند بود. بروز جوش های کمر و شانه در بین آقایان بسیار متداول تر از آقایان می باشد. درست است که این قسمت ها به راحتی پوشانده می شوند و قابل دید نیستند اما باز هم جوش در این قسمت ها می تواند مشکلاتی را به وجود آورد و مشکل ساز شود. برای درمان جوش روی شانه روش ها و راهکارهای مختلفی وجود دارند که در ادامه این مطلب با آنها آشنا خواهیم شد و علل بروز این مشکل را بررسی خواهیم کرد.

علاج جوش های روی شانه

انواع جوش های کمر و سر شانه

برخی از جوش ها و آکنه ها که می توانند بر روی شانه و کتف افراد ظاهر شوند، شامل موارد زیر می شوند:

  • جوش های سر سفید:

جوش های سر سفید که به آن ها کمدون نیز گفته می شود، شکلی از جوش ها می باشند که به خاطر بسته شدن حفره های پوستی به وسیله چربی ها، چرک و سلول های مرده پوست ایجاد می شوند.

روش های مداوا برای جوش روی شانه

  • کورک ها:

کورک ها نوعی عفونت پوستی می باشند که از فولیکول مو و یا غده چربی شروع خواهند شد. این نوع جوش با عنوان آبسه پوست نیز شناخته می شود. کورک ها در ابتدا به رنگ قرمز هستند و حساس یه لمس می باشند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

مداوا شدن جوش روی شانه

  • ندول ها: 

وقتی که ضایعه جوش در یک ناحیه عمیق تر از پوست رشد نماید که بسیار سخت و دردناک می شود، ندول ها ایجاد شده اند.

  • کیست ها:

کیست ها عارضه هایی بزرگ تر از جوش های معمولی هستند که مملو  از چرک های عفونی هستند و بسیار درد دارند. کیست ها باعث به وجود آمدن زخم در سطح پوست می گردند.

درمان جوش و کنه روی شانه

دلایل بروز جوش سرشانه

نمایان شدن جوش ها به ویژه جوش های روی شانه به دلایل مختلفی می باشد که در ادامه با آنها آشنا می شویم:

  • عدم رعایت بهداشت:

جوش های روی شانه و کمر وقتی به وجود می آیند که پوست مرده، روغن طبیعی بیش از اندازه و دیگر ناخالصی های فولیکول مو بر روی شانه باقی مانده باشند. در برخی موارد هم امکان دارد باکتری هایی که در منافذ جمع شداند سبب بروز جوش ها شوند. جوش های سرشانه می توانند با درد همراه شوند، زیرا منافذ موجود در این قسمتهای بدن بزرگتر می باشند، این جوش ها علائم دیگری مثل قرمزی و ورم را نیز دارا می باشند.

دوا و بهبود جوش روی شانه

استفاده از لباس های نخی و آزاد و همچنین لباس زیر تمیز و نخی و تمیز نگهداری موها و شست و شوی ملحفه ها از موارد مهمی هستند که نباسد فراموش شود. علاوه بر این ممکن است به دلیل حساسیت به پودر لباسشویی ایجاد شوند. مهمترین موضوع این است که با رعایت نکردن بهداشتن به درستی جوش ها می توانند در بدن ایجاد شوند از این رو بعد از فعالیت و ورزش نمودن حتما دوش گرفته و همچنین میوه، سبزیجات و آب به اندازه کافی مصرف شود.

درمان جوش های روی شانه

  • اصلاح و لیزر:

برخی از افراد عادت دارند تا سرشانه و پشت خود را اصلاح یا اپلیلاسیون کرده و یا لیزر نمایند. جوش ها می توانند بعد از انجام این روش ها بر روی شانه و پشت ظاهر گردند. از این رو بعد از لیزر و اصلاح باید حتما نکات بهداشتی به درستی رعایت شود. این روش ها باید در مکان هایی صورت گیرد که نکات بهداشتی را به درستی رعایت می نمایند.

درمان و بهبود جوش روی شانه

  • ژنتیک و استرس:

چربی پوست بدن به ویژه چرب بودن پوست روی شانه و کمر می تواند نشان از بیشتر شدن سطح تستوسترون در بدن باشد. یکی دیگر از دلایلی که می تواند باعث بروز آکنه باشد استعداد ژنتیکی است. افرادی که از این موضوع رنج می برد امکان دارد که پدر، مادر یا خواهر و برادر هایش نیز این مشکل را داشته باشند.

همچنین استرس یکی از موارد شایع تحرک کننده های داخلی آکنه می باشد، خواه جوش بر روی صورت باشد خواه روی بدن. یک شخص امکان دارد بعد از یک تجربه طولانی مدت استرس، متوجه تولید بیش از اندازه سبوم به وسیله پوست شوند که سبب ایجاد آکنه ها می شود.

 

  • عرق نمودن در باشگاه:

افرادی که اغلب اوقات در باشگاه هستند و زیاد ورزش می کنند، ممکن است در بعضی از نقاط شانه ها و یا کمر خود دچار جوش گردند. ورزش کردن باعث افزایش دما و تعریق زیاد می شود و علاوه بر این بافت لباس نیز می تواند باعث بسته شدن منافذ پوست ورزشکار شود.

انجام ورزش های سنگین یکی از علل شایع تحریک کننده آکنه می باشد. این نوع ورزش ها سبب می شوند که پوست به مدتی طولانی در معرض عرق قرار گیرد که این موضوع باعث می شود تا سموم اضافی بدن به دام افتند و فضایی ایده آل برای باکتری ها و تولید مثل آنها ایجاد شود. از این رو اغلب ورزشکاران شاهد بروز جوش و آکنه در شانه ها و پشت خود هستند. استفاده از استروئیدها هم می تواند باعث شود تا بدن بیشتر مستعد بروز آکنه و جوش شود.

راه هایی برای درمان جوش روی شانه

  • مصرف لبنیات:

در دسته ی اندکی از افراد امکان دارد مصرف لبنیات باعث بیشتر شدن مشکل آکنه شود. در صورتی که مکمل های پروتئینی مصرف می نمایید که دارای پروتئین شیر گاو می باشد و جوش و آکنه زیادی بر روی بدن خود دارید، بهتر است برنامه ای را انتخاب نمایید که در آن از سبزیجات بیشتری استفاده شده باشد.

مداوا نمودن جوش روی شانه

  • مشکلات و ناراحتی های کبدی:

اغلب ناراحتی های پوستی به دلیل گرم مزاجی و یا سر مزاجی ایجاد می شوند. افرادی که مشکلات و ناراحتی های کبدی یا صفراوی زیادی دارند اغلی بر روی پشت و شانه هایشان جوش به وجود می آید. افرادی نیز که به دلیل سردی دچار ناراحتی های پوستی می شوند، پوستی خشک شده با خارش زیاد و ترک خرده خواهد داشت.

درمان و معالجه جوش روی شانه

  • بروز تغییرات هورمونی:

زمانیکه مقدار هورمون ها در بدن بیشتر می شود، غده ها چربی اضافه تولید خواهند کرد، همچنین تجمع سلول های مرده در پوست سبب بسته شدن راه فولیکول های مو می گردد. این دو موضوع در کنار هم سبب جمع شدن چربی شده و جوش های سرسفید و سرسیاه را به دنبال دارند.

علاج برای جوش روی شانه

  • سندروم پلی کیستیک:

سندروم تخمدان پلی کیستیک یکی از بیماری های شایع در خانم ها می باشد. این سندروم به این معنی است که تخمدان ها دارای تعداد غیر طبیعی و زیاد کیست می باشند. کیست های تخمدان همیشه مشکل ساز نبوده اند چون در تخمدان های سالم نیز گاهی اوقات تعداد کمی کیست وجود داشته است. مشکل سندروم پلی کیستیک در بانوان با افزایش آندروژن ها باعث به وجود آمدن آکنه می شود.

روش مداوای جوش روی شانه

روش های درمان

برای درمان جوش روی شانه روش های مختلفی وجود دارد که با بکار بستن آن ها تا حدی زیادی به رفع جوش کمک خواهد شد:

  • کمپرس گرم

از دیگر راهکارهای طبیعی و موثر به منظور درمان جوش های روی شانه استفاده از یک کمپرس گرم می باشد زیرا، دمای گرم سبب از بین بردن باکتری هایی که در منافذ پوست گیر کرده اند می شوند و کمک زیادی به تسریع روند بهبود می کند و همچنین سبب کاهش درد و التهاب نیز می شود و استفاده از این روش بسته به محل آکنه امکان دارد نیاز به کمک یکی از اطرافیان داشته باشید بنابراین، یک قاشق چای خوری نمک را در یک فنجان آب گرم حل کرده و حوله را در آن خیسانده و پس از گرفتن آب اضافی حوله را به مدت ده دقیقه بر روی محل مورد نظر اعمال نمایید و هنگامی که حوله شروع به خنک شدن کرد آن را دوباره خیس کرده و با یک حوله دیگر جایگزین نمایید و این روش را در ظول روز چندین بار استفاده نمایید.

  • سیر

یکی دیگر از روش های بهبود جوش روی شانه سیر و به منظور درمان جوش های روی شانه می توانید از سیر کمک بگیرید زیرا، سیر دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچی است و به دلیل داشتن آلیسین کمک زیادی به از بین بردن باکتری هایی که باعث ایجاد جوش می شوند می کند و همچنین سبب کاهش التهاب و  گردش خون نیز می شود از این رو، مقداری از آب سیر را به طور مستقیم با کمک یک پنبه بر روی جوش ها اعمال نمایید و بعد از زمان نیم ساعت با آب بشویید.

  • دستکاری نکردن جوش ها:

دستکاری کردن و خالی نمودن جوش ها شاید برای برخی بسیار وسوسه انگیز باشد اما این موضوع به هیچ عنوان کمکی به درمان جوش روی شانه و جوش های دیگر نمی کند. متخصصان توصیه دارند که جوش در هر نقطه از بدن که ظاهر شده باشد را نباید فشار داد زیرا باعث بروز زخم و التهاب بر روی بدن خواهد شد.

علاوه بر پیشگیری از ترکاندن و دستکاری جوش باید در مقابل داروهایی که منبع مشخصیی ندارند و در اینترنت معرفی می شوند نیز مقاوت نمایید. قبل از استفاده از هر روش درمانی خودسرانه باید با پزشک متخصص مشورت نمایید و از دستکاری جوش بپرهیزید.

مداوای جوش روی شانه و کر

  • استفاده از مکمل زینک:

استفاده از مکمل زینک شاید روش قطعی برای درمان جوش روی شانه و بدن نباشد اما زینک برای درمان و پیشگیری می تواند مفید باشد و اغلب توسط پزشک تجویز می گردد. از دو روش می توان از مکمل های زینک استفاده کرد، در زمان استفاده مراقب باشید که بین ۲۵ تا ۴۰ میلی گرم زینک در روز مصرف شود و بیشتر از آن مصرف نشود. به منظور رفع جوش ها بدن روش های زیر وجود دارد که روش اول بهترین گزینه می باشد:

در روش اول می توان به شکل مستقیم زینک ۱/۲ درصد را استفاده کرد، زینک را با اریترومایسین ۴ درصد مخلوط کرده و روزی دو مرتبه روی جوش ها و شانه خود بمالید.

در روش دوم می توانید در صورت در دسترس نبودن استات زینک از کپسول های مکمل زینک مصرف نمایید و آن را باز کرده و روغن آن را به محل بمالید. در هر صورت قبل از مصرف بهتر است با داروساز یا متخصص مشورت کنید.

درمان و دوای جوش روی شانه

  • لایه برداری از پوست:

 می توانید برای رفع و درمان جوش های روی شانه اسکراب یا همان لایه بردار طبیعی بسازید و استفاده کنید. این روش باعث می شود تا سلول های مرده از روی پوست از بین رفته و پوستتان نفس بکشید. می توانید از آب گریپ فروت استفاده نمایید. آب یک عدد گریپ فروت یا لیمو را با نصف پیمانه شکر و نصف پیمانه نمک دریایی مخلوط کرده و پشت و شانه خود را با آن ماساژ دهید.

در حمام از اسفنج یا لیف های کمی زبر برای لایه برداری استفاده نمایید، مراقب باشید تا در این کار زیاده روی نشود زیرا پوست را حساس تر خواهد کرد. اگر می توانید به ساحل رفته و بگذارید تا پشتتان کمی درنمک دریا بماند، حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه شانه و پشت خود را در آب قرار داده و همچنین پشت و شانه های خود را در معرض نور آفتاب قرار دهید تا جای جوش ها سریعتر خشک شود و چربی بیش از حد پوست از بین برود.

راه علاج جوش روی شانه

  • استفاده از سرکه سیب:

یک روش دیگر برای درمان جوش های روی شانه استفاده از سرکه سیب می باشد. باید PH بدن خود را کنترل نمایید، یکی از دلایل زدن جوش می تواند استفاده از صابون و شامپوهایی باشد که خاصیت قلیایی بالایی دارند. محصولات بهداشتی نباید PH بیشتر از ۴ درصد داشته باشند در حالیکه برخی از این محصولات دارای PH 5 می باشند.

برای انجام این روش در یک بطری تمیز یا ظرف شیشه پاک کن تمیز، آب تصفیه شده بدون کلر و سرکه سیب به یک اندازه بریزید و بعد از حمام نمودن آن را روی پوست خود اسپری نمایید و اجازه دهید تا جذب پوستتان شود. بهتر است همیشه از صابون های سبک مانند صابون بچه استفاده نمایید.

روش معالجه جوش روی شانه

  • مراجعه به متخصص:

اگر جوش های روی بدن به ویژه شانه های شما درد آورد هستند باید از یک متخصص و داروهای تجویزی کمک بگیرید. درد در آکنه می تواند نشان از مشکل شدید آن باشد. شاید وجود آکنه روی شانه و پشت به دلیل قابل دید نبودن بر کیفیت زندگی تاثیر زیادی نداشته باشد اما در برخی موارد نیاز به درمان و کمک گرفتن از یک متخصص وجود دارد. این موضوع می تواند تاثیرات منفی بر اعتماد به نفس افراد و دادن ظاهری نا زیبا به پوست بدهد. برخی درمان های شیمیایی مانند ژل بنزوئل پوکساید و سالیسیلک اسید به منظور خشک شدن جوش ها تجویز می گردند و می توانند موثر واقع شوند.

مداوا و علاج برای جوش روی شانه

در صورتی که استفاده از داروهای بدون نسخه بعد از چند هفته تاثیری در روند درمان نداشته باشند باید به پزشک مراجعه شود تا دارواهی موضعی و خوراکی تجویزی را مصرف نمایید. در صورت ادامه داشتن و افزایش مشکل باید به متخصص غدد مراجعه شود تا یک بررسی کامل صورت گیرد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *