دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

فواید خواب بعد از ظهر و مراحل خواب با کیفیت را بدانید

  • سحر هودانلویی
  • ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

خوابیدن از احساسات تکرار نشدنی در پس روزهای سخت و پر کار می باشد که فرد انرژی بسیاری را برای انجام فعالیت های خود صرف کرده است. در این زمان چرت نیمروزی کمک کننده خواهد بود. از این رو در ادامه مطلب به معرفی فواید خواب بعد از ظهر می پردازیم.

به طور کلی پانزده دقیقه خواب بعد از ظهر برای بسیاری از افراد امری الزامی است که می تواند انرژی روزمره آن ها را تامین کرده و به بسیاری از کارهای روزمره آن ها رسیدگی گردد. برای آشنایی با فواید خواب بعد از ظهر در ادامه این بخش با ما همراه شوید.

فواید خواب بعد از ظهر چه می باشد

برای هریک از افراد در طی روز ۱۵ دقیقه خواب کافی است. چرا که اگر این زمان به ۲۰ دقیقه انتقال پیدا کند امکان ایجاد خواب عمیق برای آن ها ایجاد می گردد  که پس از بیداری گیج و سست می باشند. بسیاری از افراد به خواب کوتاه نیمروزی برای حفظ شادابی طی روز باور ندارند و اما این موضوعی  است که بسیاری از کارشناسان و محققان در رابطه با آن اختلاف نظر دارند. اما این اختلاف نظر در رابطه با زمان مناسب آن است که بعضی از کارشناسان به ۲۶ دقیقه از آن نیز باور دارند.

یکی از مدیر های شورای پژوهش در رابطه با خواب در کشور بریتانیا بر این باور است که ۲۶ دقیقه زمان کمی طولانی است، که امکان دارد فرد را به خواب عمیقی فرو ببرد. همچنین به اعتقاد این فرد ۱۵ دقیقه خواب بسیار مناسب و کافی است که می تواند انرژی طی روز را برای افراد تامین نماید.

همچنین ایجاد گیجی پس از بیدار شدن از خواب نیمروزی برای بسیاری از افراد به آن دلیل است که نسبت به آن عادت ندارند و بدن آن ها در رابطه با این اقدام جدید دچار گیجی و سردرگمی می‌شود.

معرفی فواید خواب بعد از ظهر

قابل به ذکر است که پس از گذراندن یک روز سخت و کاری با فعالیت های روزانه بسیار طولانی، انجام یک چرت کوتاه و نیم روزی می تواند خستگی را به در کند و تاثیر فوق‌العاده‌ای در افزایش عملکرد و سلامتی قلب، خلق و خو، خلاقیت و بازدهی شما داشته باشد.

همچنین امر می‌تواند بخشی از خوشگذرانی شما در طی روز به حساب آید که در نهایت از بروز سستی و بیحالی پیشگیری نماید. برخی از افراد بر این باورند که تنها خواب شبانه مفید بوده و در طی روز نیاز به هیچ گونه استراحتی ندارند که این باور امری غلط است و می‌تواند عوارضی برای سلامتی فرد در پی داشته باشد. در ادامه این بخش با ما همراه شوید تا بخشی از فواید خواب بعد از ظهر را به شما معرفی نماییم.

تاثیر خواب بعد از ظهر بر حافظه

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • افزایش حافظه

طبق مطالعات انجام شده این مشخص شد که خواب تاثیر بسزایی در  ذخیره سازی خاطرات خواهد داشت. از این رو چرت زدن نیز به اندازه خواب کامل شبانه به فرد برای چیزهایی که در طی روز نسبت به یادگیری آن ها اقدام کرده است، کمک خوبی می نماید. قابل به ذکر است که انجام چرتی نیمروزی از فراموش کردن چیزهایی به مانند مهارت های حرکتی، ادراک حسی و یادآوری های کلامی پیشگیری می کند.

  • ایجاد ارتباط را تسریع می بخشد

چرت نیمروزی علاوه بر افزایش حافظه و تقویت مهارت های یادگیری می تواند نسبت به چیزهایی که در اطراف ما برای ارتباط آمادگی دارند را هم به سوی ما ما جلب نماید. در طی یکی از تحقیقات انجام شده این چنین مشخص شد که افراد دارای خواب بعد از ظهر نسبت به دیگر افراد به راحتی می توانستند اطلاعاتی را که در روزهای گذشته فراگرفته بودن را در کنار یکدیگر قرار دهند.

  • پیشرفت موقعیت اجتماعی

هنگامی که برای انجام یک یا چندین بار تکرار آن را انجام می‌دهید، اما به هیچ نتیجه نمی‌رسید. طی آزمایشات انجام شده این چنین مشخص شد که عملکرد آن را منفی تر می کند. از این رو انجام یک چرت نیمروزی می تواند به مغز شما برای یکپارچگی عملکرد های تان کمک به سزای انجام دهد. در آخر نیز این امر در ارتقا و پیشرفت موقعیت اجتماعی و شغلی شما تاثیر خوبی قائل می‌شود.

تاثیر خواب بعد از ظهر در افزایش خلق و خو

  • احساس خوب روحیه

هنگامی که حال و حوصله خوبی ندارید و هوای دلتان گرفته است، پیشنهاد می کنیم که کمی چرت بزنید تا در روحیه تان تغییر ایجاد شود. قابل به ذکر است که یکی دیگر از فواید خواب بعد از ظهر و یا استراحت ۱ ساعته می‌تواند در افزایش تاثیرات مثبت خلق و خوی شما تاثیر گذار باشد.

طی مطالعات انجام شده محققین بر این باورند که آرامش ایجاد شده توسط دراز کشیدن و یا استراحت کردن سبب افزایش روحیه می ‌گردد.

  • افزایش هوشیاری

اگر شما نیز پس از صرف ناهار مقداری احساس خستگی و خواب آلودگی دارید، قابل به ذکر است که این امر طبیعی در بسیاری از افراد می باشد و نسبت به آن نباید نگرانی داشته باشید. در این حالت ۲۰ دقیقه چرت نیمروزی به شما در بالا رفتن هوشیاری و از بین رفتن سنگینی پلک هایتان کمک خوبی قائل می شود.

  • احساس شادابی

به طور کلی قابل به ذکر است که چرخه خواب نیمروزی به مدت ۱۰ دقیقه برای عملکردهای بدن بسیار موثر است. اما باید توجه داشته باشید که زمان چرت زدن را تا ۳۰ دقیقه یا کمتر نگه دارید چرا که بیش از این زمان سبب ایجاد خستگی و کسالت در شما می شود.

گفتنی می‌باشد که هرچه مدت زمان چرت نیمروزی بیشتر باشد، احتمال این که احساس سستی در شما بیشتر بروز گردد، نیز افزایش می یابد. از این رو برای افزایش نشاط و شادابی زمان معینی را برای خواب بعد از ظهر در نظر بگیرید تا از این فواید بی بهره نمانید.

مقایسه خواب با مصرف کافئین

  • چرت نیمروزی در ازای مصرف کافئین

همچنین اگر بیش از حد احساس خستگی دارید، اما در این میان کارهای بسیاری برای انجام دارید، به شما پیشنهاد می کنیم که در ازای نوشیدن قهوه مقدار چرت بزنید. چرا که چرت زدن بیش از کافئین سبب افزایش حافظه و تقویت یادگیری در شما می شود.

  • جبران بی خوابی های شبانه

اگر فکر می کنید که در طی شب نمی توانید به خوبی بخوابید، خوب است که با مقداری چرت زدن در طی روز پیشاپیش خود را برای شب آماده نمایید. توجه داشته باشید که هرچه کیفیت خواب نیمروزی بیشتر باشد، شما به مصرف کافئین کمتر نیاز پیدا می کنید، و در طی شب به خوبی کارهای عقب افتاده خود را انجام می دهید.

  • کاهش استرس

از بهترین فواید خواب بعد از ظهر می‌توان به کاهش استرس اشاره کرد. اگر شما نیز مانند برخی از افراد در طی روز متحمل استرس و اضطراب بسیاری می شوید. به شما پیشنهاد می کنیم که در طی روز از چرتی نیمروزی بهره ببرید، چراکه در این جهت به ارتقای سیستم ایمنی بدن خود نیز می پردازد.

برخی از محققان بر این باورند که انجام چرتی ۳۰ دقیقه در طی روز به جبران انرژی در شما می پردازد.

  • افزایش سلامتی قلب

همچنین از دیگر فواید خواب بعد از ظهر می توان به سلامتی عملکرد قلب و عروق اشاره کرد. در طی تحقیقات انجام شده این چنین مشخص شد افرادی که به مدت ۴۵ تا ۶۰ دقیقه در طی روز چرت می‌زند در کاهش فشار خون و از بین بردن استرس های ذهنی خود توانایی بهتری دارند.

تاثیر خواب بعد از ظهر برای قلب

از این رو با انجام چنین اقدامی علاوه بر کاهش فشار و استرس های روانی می‌تواند به سلامت قلب و عروق نیز منجر شوید.

  • افزایش خلاقیت

قابل به ذکر است که در طی ۷۰ در ۹۰ دقیقه پس از به خواب رفتن بخشی از مغز شروع به فعالیت و ایجاد تخیل و رویا در فرد بیننده می شود با صورتی که با حرکات تند چشم همراه می باشد و در نهایت سبب بالا رفتن خلاقیت در افراد می شود، که در نهایت شما را در پاسخ رسیدن بسیاری از سال های روزمره تان همراهی می کند.

  • افزایش کیفیت خواب شبانه

شاید برای برخی از افراد این ادعا کمی غیر منطقی به نظر برسد، اما قابل به ذکر است که چرت نیمروزی به افراد مسن در افزایش کیفیت خواب شبانه کمک به سزایی می کند. تحقیقات انجام شده این چنین مشخص شد که ۴۰ دقیقه‌ای بین ساعت های یک از سه بعدی با انجام ورزش های ملایمی به مانند پیاده روی و یا حرکت های کششی در هنگام عصر می‌تواند بهبود خواب شبانه را برای افراد در پی داشته باشد.

  • تقویت حافظه کودکان

بسیاری از کودکان در دوره پیش دبستانی و مدتها قبل از اینکه به مهدکودک وارد شوند، چرت نیمروزی را به کنار می گذارند. اما حقیقت آن است که چرت های نیمروزی برای افزایش یادگیری و رشد مغزی در این دوران بسیار تاثیرگذار است.

از فواید و تاثیرات خواب بعد از ظهر می توان به تقویت حافظه کوتاه مدت در کودکان اشاره کرد ،که در طی روز با انجام آن می‌توانند به ارتقای این بخش مهم در مغز خود بپردازند، چرا که این عامل در نگهداری خاطرات نقش موثری را ایفا می کند.

معرفی مراحل خواب

آشنایی با مراحل خواب با کیفیت

هر نوع خوابیدن می‌تواند برای شما تاثیرات موثر و مفید در پی داشته باشد. اما قبل از آنکه بخواهیم در رابطه با اهداف آن صحبت کنیم، بد نیست که با مراحل خواب و اقداماتی که در مغز شما پس از بسته شدن پلک هایتان انجام می‌پیوندد را برایتان شرح دهیم.

به طور کلی چند مرحله مختلف از خواب و حرکت سریع چشم ها وجود دارد که به طور مکرر و پیوسته در حین خواب و پرت به انجام می‌رسد و همچنین قابل ذکر است که هر یک از چرخه ها در طی ۹۰ الی ۱۰۰ دقیقه به طول خواهد انجامید.

  • مرحله اول

در مرحله اول که دو الی ۵ دقیقه ابتدایی خواب شما را در بر می گیرد، افکار و اذهان شما سست شده و هوشیاری شما از خواب به کمک ایده‌ها و تخیلات پرورش و غنی می گردد.

  • مرحله دوم

در این مرحله نیز مهارت های حرکتی و کارهای پیچیده‌ای که شما بر آن ها تاکید بسیاری دارید به وسیله انرژی و بنیه تقویت شده و حواستان به مرور هوشیار تر می شود. در این لحظه شما حدود ۵۰ درصد از زمان خواب خود را در این مرحله به سر می برید.

تاثیر خواب بعد از ظهر برای کودکان

  • مرحله سوم و چهارم

وارد شدن به این مرحله شما به آهستگی خواب سبک تری را تجربه می‌کند. چرا که بدن در حال ترشح کورتیزول و هورمون رشد اضافی ترمیم بافت ها، کاهش استرس ها، چربی های اشباع شده و کربوهیدرات ها در بدن می پردازد، که به مرور زمان ذهن خالی از هر چیزی می شود.

نکات پایانی

در ادامه معرفی فواید خواب بعد از ظهر بد نیست که به نکات ادامه مطلب نیست توجهی کوتاه داشته باشید.

  • ارتباط خواب با نیاز

به طور کلی یک خواب کامل در بعد از ظهر بین ۱ الی ۳ بعد از ظهر رخ می‌دهد. در این زمان و این مدت خواب شما شامل تعادلی مطلوب با به اتمام رساندن تمام مراحل خواب همراه است.

مراحلی که در طی این خواب تجربه می کنید به طور کلی بازتاب کامل از خواب شبانه است. در برخی از زمان و شما نیاز دارید که خواب خود را در طی این مدت با نیازی که دارید هماهنگ سازید.

  • نیاز و قدرت

اگر شما نیز در پایان روز فعالیتی مهم برای انجام دارید و وقت کافی برای انجام استراحت به طور کامل ندارید، به شما پیشنهاد می کنیم که در طی روز به انجام ۲۰ دقیقه چرت نیمروزی بپردازید.

آشنایی با فواید خواب بعد از ظهر

اما توجه داشته باشید که این زمان نباید از وقت گفته شده بیشتر شود، چرا که در پایان می‌تواند در ازای احساس نشاط و شادابی به شما حس سستی و کرختی را القا نماید.

همچنین طی مطالعات انجام شده چُرت ۲۰ دقیقه پس از هشت ساعت بیداری به افزایش استقامت و قدرت به شما در طی روز منجر می شود.

  • ایجاد آرامش

اگر احساس استرس اضطراب به بسیاری دارید به شما پیشنهاد می کنیم که چرت طولانی تری برای ترشح کورتیزول و ایجاد حس آرامش و نشاط انجام دهید. همچنین توجه داشته باشید که چرت نیمروزی و کیفیت خواب شبانه شما تاثیر آن چنان قائل نیستند.

در صورتی که مطالعه این مطلب برایتان موثر واقع گشت می توانید، با کلیک بر روی دیگر مطلب مرتبط همانند فواید خواب دیدن و فواید خواب نیمروزی بار دیگر ما را در این بخش های مجله آرگا همراهی و حمایت نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *