دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دلیل ایجاد شبنم صبحگاهی چیست؟

  • مریم صبوری
  • ۱۰ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

دلیل ایجاد شبنم به خاطر این که هوا غالبا در شب رو به سردی رفته و مولکول هوا زودتر از ذرات بخار آب پر می شود و دو عامل سبب شده تا ذرات بخار آب تبدیل به قطرات ریز آب شود و بر سطح برگ های گیاهان قرار بگیرند.

شبنم از قطرات کوچک آب تشکیل می شود که در شب های مرطوب بر روی گیاهان آشکار می گردد. دلیل ایجاد شبنم به خاطر این که هوا غالبا در شب رو به سردی رفته و مولکول های هوا زودتر از ذرات بخار آب اشباع می گردد و ۲ عامل اشباع نسبی و برودت سبب شده تا ذرات بخار آب تبدیل به قطرات ریز آب شود و بر سطح برگ های گیاهان قرار بگیرد.

شبنم که نام دیگرش را هم ژاله می نامند موجب می شود تا گیاهان رطوبت خود را از دست ندهند و سالم و شاداب بمانند. در گذشته شبنم به معنای تگرگ بوده که در ادامه مطالب مجله آرگا به توضیح کامل آن می رسیم با ما همراه باشید.

دلیل ایجاد شبنم چیست؟

دلیل ایجاد شبنم چیست؟

حتما تا حالا شده صبح های زودی که از خواب برمی خیزید متوجه قطرات ریز آب بر روی برگ درختان باشید که همانند مرواریدی می درخشند. این قطره های آب را شبنم می نامند که بسیاری از مردم با فکر این که شبنم مثل باران است و در طول شب از آسمان بر زمین می بارد ولی این گونه نیست. شبنم زمانی که از آسمان صاف بوده بیشتر تشکیل می شود و زمانی که هوا ابری است کمتر شده که این تبخیر آب شب هایی که آسمان صاف می باشد افزایش می یابد.

قطرات شبنم در اثر انباشته شدن بخار آب موجود در هوا به وجود آمده و در هوای پیرامون که دارای بخار آب است به آن رطوبت گفته می شود. در هوای گرم ما رطوبت بیشتری در هوا نسبت به هوای سرد داریم. که این در طول شب وقتی بخار آب در هوای گرم با سطح سرد اجسام مثل: برگ درختان و گیاهان و سنگ و … برخورد می کند به شکل قطرات ریز آبی متراکم می شود که این قطره ها همان شبنم هستند.

دلیل ایجاد شبنم چیست؟

  •  آرون گروپس

آزمایش ساده برای ایجاد شبنم

دلیل ایجاد شبنم را می توان به صورت یک آزمایش ساده نگاه کرد با گذاشتن لیوانی بر روی میز و ریختن مقداری یخ یا آب یخ درون آن بریزید. این بعد از مدتی متوجه قطرات ریز بر روی سطح خارجی لیوان خواهید شد که قطرات شبنم هم در اثر انباشته شدن بخار آب موجود در هوا به وجود می آید. دقیقا به همین روش نیز وقتی در طول شب گیاهان سرد می شوند بخار موجود در هوا به شکل شبنم بر روی آن متراکم می شود و  هوای اطراف ما دارای مقداری بخار آب بوده که ما به آن رطوبت می گوییم.

شبنم چگونه تشکیل می شود؟

شبنم زمانی که آسمان صاف و آرام است بیشتر بوده و در هوای ابری کمتر با چشم دیده می شود. چون در شب هایی که آسمان صاف تر بوده تبخیر آب بیشتر است. در همچنین شب هایی بر روی سطح درختان و گیاهان سرد شده و شبنم بیشتری روی آن ها را فرا می گیرد.

بنابراین در شب هایی که هوا ابری است روی سطح گیاهان سرد نمی شود و به همین خاطر شبنم کمتری به وجود می آید. شما در ساعاتی پس از طلوع خورشید شاهد قطرات بخار شبنم خواهید بود که بعد از آن ساعت از بین خواهد رفت.

پس مطالعه از این مطلب در صورت علاقمندی به مطالب تاثیرات تغییرات اقلیم و چگونگی ایجاد شفق قطبی و آشنایی با این پدیده می توانید کلیک فرمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *