دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

دلیل پیدایش فصل ها و چگونگی پدید آمدن هر فصل

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۷ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

در این مطلب شما را با نحوه تشکیل هر فصل آشنا می کنیم و دلیل پیدایش فصل ها را خواهیم گفت و اگر دوست دارید اطلاعاتتان را افزایش دهید بهتر است تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

بسیاری از افراد فکر می کنند که در تابستان خورشید به زمین نزدیک تر می باشد بنا بر همین دلیل هم تابستان ها گرمای بسیار زیادی را تحمل می کنیم. اگر شما هم بر این باور هستید باید بدانید که این تئوری به اثبات نرسیده است و شما باید بهتر دلیل پیدایش فصل ها را بشناسید.

دلیل پیدایش فصل ها

دلیل پیدایش فصل ها و اطلاعاتی درباره هر فصل

فصل ها بخش هایی از یک سال می باشند که امروزه آن ها را با تمایز در آب و هوا می شناسیم. کشور ما ایران دارای ۴ فصل می باشد و تقریبا همه افرادی که در آن زندگی می کنند هر چهار فصل بهار، تابستان، پاییز و فصل زمستان را دیده اند. باید بدانید که در هر کدام از این فصل ها نور، دمای هوا، شرایط بارش متفاوتی وجود دارد و از روی یک روند خاصی هر سال تکرار می شود.

در نیمکره شمالی زمین زمستان بلندترین شب و کوتاه ترین روز را دارد که در آخرین روز از پاییز و اولین روز زمستان قرار می گیرد در حالی که تابستان از آخرین روز بهار که دارای بلند ترین روز است شروع می شود و بسیاری از افراد آن را انقلاب تابستانی می دانند. شروع این دو فصل شباهت های بسیاری به یک دیگر دارد در حالی که بهار و پاییز در روزهایی آغاز می شود که ساعت های روشنایی و تاریکی برابری دارند.

البته که فصل های نیمکره شمالی با نیم کره جنوبی تفاوت های بسیار زیادی با یک دیگر دارند برای مثال زمستان در نیم کره جنوبی از انتهای خرداد شروع می شود و تابستان از انتهای پاییز شروع خواهد شد.

علت تغییر فصل کره زمین

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

علت اصلی پیدایش فصل ها

دلیل اصلی پیدایش فصل ها این است که زمین روی صفحه مداری که یک دیسک نامرئی می باشد متمایل می شود و این متمایل شدن زمین باعث تغییر در آب و هوای بخش های مختلف آن می شود. در واقع این محور یک خط نامرئی می باشد و از قطب ها به مرکز متصل می شود و باعث چرخیدن زمین به دور خود و خورشید می شود.

در واقع در فصل تابستان نیمکره شمالی به سمت خورشید متمایل می شود و نور و تابش خورشید بیش تر از روز های دیگر به زمین می رسد و همین امر موجب رشد گیاهان می شود. در این روز ها نیمکره شمالی روشنایی بیش تری دارد و نیمکره جنوبی در فصول سرد خود قرار می گیرد. در نظر داشته باشید که این چهار فصل فقط در عرض های میانی می باشد و نزدیک خط استوا و قطب ها دیگر ۴ فصلی وجود ندارد.

دلیل تغییر فصل ها

یکی از فرضیه هایی که وجود دارد بیان کرده است که در تابستان به دلیل نزدیکی زمین به خورشید هوای گرم تری را تجربه خواهیم کرد که کاملا فرض غلطی می باشد. در واقع مدار زمین دایره ای کامل نمی باشد و حدودا چند درجه ای انحراف دارد و همین شیبی که از این بخش ایجاد می شود باعث می شود فصل ها به راحتی تغییر کنند. در نظر داشته باشید که همه مناطق زمین ۴ فصل را تجربه نمی کنند ولی می توان گفت تنوع فصلی را همه بخش های زمین تجربه می کند.

پیامد های تغییر فصل

پیامد های تغییر فصل

زمانی که فصول تغییر می کند پیامد های بسیار زیادی برای مکان های مختلفی دارد که این پیامد ها عبارت است از :

  • تغییر در میزان بارندگی
  • تغییر در رطوبت خاک
  • تغییر در دمای هوا
  • تغییرات گسترده دیگر در زمینه تبخیر آب
  • ایجاد جریان های رودخانه ای یا خشک شدن آن ها
  • تغییر در پوشش گیاهی
  • تغییر در روحیه افراد

حال که با علت پیدایش فصول مختلف آشنا شدید شما با مطالعه دلیل چرخش زمین به دور خورشید و همه چیز درباره خورشید می توانید اطلاعات علمی خود را در این زمینه کامل تر نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *