دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

کشور گوام بهشت تهدید شده اقیانوس آرام!

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که کشور گوام از دسته کشور های واقع در منطقه اقیانوس آرام می باشد که در این مقاله سعی داریم شما را با جاذبه های گردشگری و توریستی این کشور آشنا نماییم با ما همراه باشید.

به طور کلی کشور گوام یکی از پایگاه های استراتژیک آمریکا در اقیانوس آرام به شمار می آید به گونه ای که بخشی از نیروهای دریایی ارتش کره شمالی در تازه ترین تهدید خود علیه آمریکا، هشدار داد پایگاه ارتش آمریکا در جزیره گوام را مورد هدف موشک های خود قرار خواهد داد.

آشنایی با کشور گوام و پیشینه تاریخی و جغرافیایی آن

بهتر است بدانید که در واقع جزیره کوچک گوام یکی از بهشت های گردشگران است که این روزها به دلیل دیگری شهرت پیدا کرده است. همچنین کیم جونگ اون رهبر کره شمالی تهدید کرده این جزیره کوچک را مورد هدف موشک قرار خواهد داد زیرا که گوام یکی از قلمروهای نظامی آمریکا در اقیانوس آرام است. جالب است بدانید که جمعیت ساکن در این کشور از ۱۶۰ هزار نفر تجاوز نمی کند و پایتخت آن شهر هاگاتینا خواهد بود.

توجه داشته باشید که گوام بخشی از خاک آمریکا نیست اما توسط دولت ایالات متحده اداره می شود و با این حال ساکنان آن حق شرکت در انتخابات آمریکا را نخواهند داشت. با وجود اینکه زبان رسمی و رایج در این کشور انگلیسی است اما به دلیل نزدیکی این جزیره به کشور فیلیپین حدود یک چهارم ساکنان آن مسلط به زبان فیلیپینی هستند. در واقع گوام از قلمروهای منظم نشده ایالات متحده آمریکا در اقیانوس آرام غربی است که پرجمعیت ترین شهر آن را می توان شهر ددیدو و مرکز آن را شهر هاگاتینا دانست.

سیاست گوام

عمدتا امور سیاسی میان گوام و ایالات متحده توسط دفتر امور جزایر زیر نظر وزارت کشور اداره می شود. گوامیان بر مبنای تولد شهروند ایالت متحده آمریکا به حساب می آیند و با وجود اینکه این سرزمین توسط دولت ایالات متحده اداره می شود اما جزء خاک این ایالت محسوب نخواهد شد. به صراحت می توان گفت که گوام بزرگ ترین جزیره از جزایر منطقه میکرونزی است که پس از طی سه چهارم از راه هاوایی به فیلیپین می توان به آن رسید.

خصوصیات کشور گوام

توجه داشته باشید که کشور گوام در واقع از جزایر مستعمراتی آمریکا می باشد که در میان هاوایی و مجمع الجزایر فیلیپین و در سمت جنوب شرقی کره شمالی واقع شده است. این سرزمین دارای تقسیمات کشوری نبوده و مکان های دیدنی و گردشگری زیاد را به خود اختصاص داده است.

مساحت گوام

مرکز آن شهر هاگاتنا یا آگانا می باشد که با دارا بودن مساحتی به اندازه ۵۴۱.۳ کیلومتر مربع و جمعیتی برابر با حدود ۱۶۰ هزار نفر دارای ۵۰ نفر شهروند ایرانی است. از دسته شهر های مهم این کشور می توان به مریزو، آگات و تامونینگ اشاره کرد و همچنین خود گوام را می توان بزرگ ترین جزیره در میان جزیره های ماریانا دانست زیرا از نظر نظامی برای کشور آمریکا بسیار مهم است و آن را می توان از پایگاه های نظامی آمریکا به شمار آورد.

  •  آرون گروپس

جالب است بدانید که در ابتدا کشور اسپانیا در سال ۱۵۶۵ با طرح درخواست به تملک در آوردن سرزمین گوام را پیش کشید و اینچنین هم شد و در سال ۱۶۶۸ گوام از سوی مردم ملزم به قبولی دین کاتولیک شد. در واقع در پی اسپانیایی بودن گوام تا سال ۱۸۹۸ در جنگی که میان اسپانیایی ها و آمریکایی ها رخ داد اداره این سرزمین به دست آمریکایی ها سپرده شد.

رخدادهای مهم سیاسی

بهتر است بدانید که در سال های ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۴ در زمان جنگ جهانی دوم اداره این جزیره به ژاپنی ها رسید که این تنها برای زمانی کوتاه بود و سرانجام در ماه تابستان سال ۱۹۴۴ آمریکایی ها آن را برای همیشه به مستعمرات خود افزودند و این روز را که روز باز پس گیری گوام از ژاپن می دانند را گوامی ها با عنوان آزادسازی گوام نام گذاری کرده اند. با این وجود به تازگی تهدیداتی از سوی کره شمالی مبنی بر جمله هوایی و از بین بردن این جزیره مطرح شده که در صورت اجرا اتفاقات سیاسی جدید را رقم خواهد زد.

آشنایی با تاریخچه گوام

زبان و دین رسمی گوام:

به صراحت می توان گفت که در گوام حدود ۱۶۲ هزار نفر زندگی می کنند که حدود ۳۷ درصد از جمعیت آن را شهروندان تشکیل می دهند. در گوام به زبان های مختلفی صحبت می کنند که انگلیسی، فیلیپینی و شامور اصلی ترین این زبان ها خواهند بود. توجه داشته باشید که در این جزیره حدود ۵۰ مسلمان زندگی می کنند که ۵ نفر از آن ها از شهروندان گوام و باقی مسلمانان مناطق بنگلادش و سریلانکا هستند. همچنین شهروندان عرب از مصر، الجزایر و عربستان نیز در این جزیره زندگی خواهند کرد.

غذاهای معروف گوام:

به طور کلی اگر در فرهنگ غذایی مردم این کشور به کنکاش پرداخته شود ردپای برخی از غذاها و خوراکی های مربوط به اسپانیا و مکزیک را می توان مشاهده نمود اما با تمام این ها هنوز برخی از غذاهای خوشمزه و دلچسب متعلق به مردمان چامورویی وجود دارد که مواد اصلی تشکیل دهنده آن ها نارگیل، لیمو، سویا، مرغ، فلفل چیلی و سس خواهد بود.

غذاهای معروف در گوام

جاذبه های گردشگری گوام:

بهتر است بدانید که گوام پس از درگیری های بی شمار امروزه موفق شده تا در عرصه گردشگری پیشرفت های زیادی داشته باشد که در ادامه سعی داریم به بیان برخی از مکان های دیدنی گوام بپردازیم:

  • سواحل زیبا و چشم انداز:

این جزیره دارای آب و هوایی دلچسب و مطبوع و همچنین ساحل هایی چشم نواز می باشد که یکی از جاذبه های توریستی این منطقه محسوب شده و هر ساله مقصد بسیاری از گردشگران به شمار می رود.

جاذبه های گردشگری سرزمین گوام

  • جزیره عشاق:

بر اساس برخی از اسطوره و داستان های چامورویی ۲ ستاره دلداده و عاشق که در زندگی نمی توانستند با هم و در کنار هم باشند تصمیم گرفتند که از روی صخره ها بروند و به این ترتیب زندگی را در کنار هم را آغاز کنند. به طور کلی این افسانه عاشقانه علت و انگیزه ای برای اجرای همراه با نظم جشن ازدواج در این جزیره شده که همین موضوع باعث نامگذاری آن به جزیره عشاق یا همان جزیره عاشقان شده است. جالب است بدانید که جزیره های عشاق دیگری با شکل قلب در آرژانتین، استرالیا و کرواسی وجود دارد که این نام گذاری به دلیل شکل ظاهری آن ها خواهد بود.

بازدید از جزیره زیبای گوام

  • حمام های آب گرم:

همچنین در این کشور حمام های آب گرمی وجود دارد که می تواند برای ساعاتی شما را مهمان خود کرده و از خستگی به وجود آمده در طول راهتان بکاهد.

  • مناظر طبیعی:

توجه داشته باشید تا چندی پیش مقاصد مختلفی برای گردشگران وجود داشت که هاوایی از مهم ترین آن ها بود اما اکنون جزیره گومام با دارا بودن مناظر طبیعی زیبا و آب و هوایی دلچسب از جمله غروب های های خاطره انگیز و به یاد ماندنی انتخاب اول هر توریست و بازدید کننده ای خواهد بود.

دیدنی های معروف گوام

  • موسیقی های مختلف:

به صراحت می توان گفت که موسیقی یکی از عناصر تفکیک ناپذیر در این جزیره می باشد به گونه ای که با زندگی و جان اهالی این منطقه آمیخته شده است. همچنین حضور موسیقی در مکان ها و موقعیت های مختلف مانند جشن، مراسم و پیاده روی در خیابان ها و سواحل مشهور است.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *