دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

کاخ چهلستون قزوین بنایی زیبا و دیدنی + عکس

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۱ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

کاخ چهلستون قزوین یکی از بناهای تاریخی ارزشمند در شهر قزوین است این بنا از دوران صفویان برجای مانده است و در دوران قاجار و پهلوی نیز دستخوش تغییراتی شده است. از ویژگی های برجسته این بنا می توان به نوع معماری، کاشی کاری ها، نقوش و خطاطی های ارزشمند آن اشاره کرد.

کاخ چهلستون یکی از ارزشمندترین بناهایی است که از دوران قاجار بر جای مانده است این کاخ به عمارت کلاه فرنگی نیز شهرت دارد و تنها بنای باشکوهی است که از آن دوران باقی مانده است این بنا از مجموعه کاخ های سلطنتی است که متعلق به دوران شاه تهماسب می باشد و در مرکز شهر قزوین واقع شده است این عمارت با شکوه در میدان آزادی یا سبزه میدان واقع شده است در دوران صفویه این بنا به عنوان عمارت کلاه فرنگی شناخته می شده است. با توجه به اینکه قزوین در دوران صفویان پایتخت کشور بوده است در آن  دوران بناهای مهمی در این شهر ساخته شده است اما متاسفانه تنها چند بنا از آن دوران باقی مانده اند امروزه این بناها به موزه ها و بناهای تاریخی تبدیل شده اند که ارزش توریستی و فرهنگی دارند. یکی از مشهورترین بناهای ان دوران کاخ و عمارتی است که ذکر شد و امروزه بازدیدکنندگان زیادی را به خود اختصاص داده است.

کاخ چهلستون قزوین را بشناسید:

با توجه به اینکه شهر قزوین یکی از شهرهای شناخته شده در طی تاریخ است از اهمیت زیادی برخوردار است در این بناهای تاریخی زیادی با معماری های ارزشمند است که دارای ویژگی های برجسته ای است. از معروف ترین بناهای تاریخی در این شهر می توان به عمارت کلاه فرنگی اشاره کرد این عمارت از بناهای ارزشمندی است که در دوران صفویان ساخته شده است این بنا به دستور شاه تهماسب احداث شده است و امروزه به یکی از بناهای تاریخی و دیدنی قزوین تبدیل شده است.

 عمارت چهلستون

پیشینه تاریخی بنا:

شاه تهماسب در سال ۹۵۱ بنا بر حملات متعدد ترکان عثمانی به قزوین آمد او در آن زمان مجرب ترین معماران خود را برگزید و به آن ها دستور داد تا باغی مربعی شکل بسازند عمارت عالی با معماری وزین و چشم نواز نیز در وسط این باغ احداث شد این عمارت از بخش های مختلفی ساخته شده است ایوان ها و تالارها بخش های مهمی از این بنا را تشکیل می دهند که زیبایی های منحصر به فردی دارند.

آشنایی با معماری کاخ:

نقشه این بنا به وسیله یک معمار ترک طراحی شده است از ویژگی های برجسته این بنا می توان به پنجره های کوچک چوبی اشاره کرد ظرافت کاری هایی که در ساخت این بنا و معماری های آن صورت گرفته است از اهمیت زیادی برای گردشگران برخوردار می باشد. این عمارت معماری همانند عمارت عالی قاپو دارد باغی که در فضای بیرونی این عمارت طراحی شده است از زیبایی های زیادی برخوردار است این ویژگی های کاخ چهلستون قزوین باعث برجستگی بنای تاریخی شده است.

کاخ چهلستون قزوین

ساختمان دو اشکوبه ای که در این باغ واقع شده است از نواحی اطراف به وسیله خیابان احاطه شده است چنارهای بلند و مرتفعی که دور تا دور باغ و بنا را گرفته اند بر زیبای این عمارت افزوده اند. در بخش های بیرونی کاخ می توانید مناظر زیبایی را مشاهده کنید دو حوض در شما و قسمت جنوبی عمارت قرار دارند که از زیبایی های ویژه ای برخوردار می باشند نهرهای پیرامونی کاخ تامین کننده آب های حوض می باشند. همانطور که اشاره کردیم این بنا تا پیش از سال ۱۳۰۰ به عنوان عمارت کلاه فرنگی شهرت داشته است این عمارت هشت گوش بوده است و دارای دو طبقه است.

  •  آرون گروپس

نقشه این بنا از طراحی منحصر به فردی برخوردار است محورهای آن صلیبی و برون گرا است در طبقه اول سالن وسیعی طراحی شده است که در چهار طرف آن اتاق قرار دارد این بنا دارای چهار ایوان است جریان هوای مطبوعی که در این سالن است حال و هوای شما را مطلوب تر می کند. از دیگر ویژگی های این بنا می توان به تزئینات بنا اشاره کرده معماری این بنا به شکلی است که زیبایی های منحصر به فردی را به خود اختصاص داده است.

عمارت چهلستون

ستون های آجری و قوس های نیم دایره نیز از دیگر ویژگی های این بنا می باشند تمامی این بنا دارای نقاشی است این نقاشی ها متعلق به دوران قاجاریان است معماری که در طبقه اول این بنا می بینید متعلق به دوران صفویان می باشد تغییراتی در طبقات دیگر نیز ایجاد شده است که در دوران قاجار این تغییرات ایجاد شده اند در طبقه بالا نیز سالنی بزرگ طراحی شده است و اتاق های آن نیز در دوران قاجاریان ساخته شده است.

تزئینات کاخ:

کاخ چهلستون قزوین از معماری و تزئینات ویژه ای برخودار است این بنا در دوران پهلویان نیز تغییراتی داشته است برخی از نقاشی هایی که بر روی این بنا می بینید آسیب های زیادی دیده اند این کاخ با سالن هایی که دارد از معماری های ویژه ای برخوردار است و می تواند زیبایی های زیادی را به خود اختصاص دهد.

بنای چهلستون قزوین

آثار نفیس و ارزشمندی که در هر یک از طبقات این بنا گذاشته است از نظر هنر دارای ارزشمندی بالایی هستند در هر طبقه هنرهای تجسمی وجود دارند شاهکارهای خطاطی که در این بنا می بینید با وجود نقاشی های روی دیوار بسیار زیبا و تماشایی می باشند. این کاخ یکی از دیدنی های قزوین برای گردشگران است و ویژگی های زیادی برای بازدیدکنندگان دارد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *