دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

بررسی بورگوارد bx5 محصول چینی آلمانی لوکس و زیبا

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۶ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

در سال ۲۰۱۶ نخستین بار از کراس اوور لوکس بورگوارد bx5 در نمایشگاه ژنو رونمایی شد و این محصول چینی – آلمانی از سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه شد. شرکت کیان موتور وارنا، تنها در یک تیپ بورگوارد bx5 را روانه بازار کشور کرد. اگر مشتاقید تا از این کراس اوور بیشتر بدانید در این مطلب به بررسی بورگوارد bx5 خواهیم پرداخت.

بورگوارد bx5 پس از برادر بزرگتر خود bx7 دومین محصول برند بورگوارد است که توسط شرکت کیان موتور وارنا به بازار کشور ارائه می شود. این کراس اور چینی- آلمانی در بیشتر بخش ها تلاش کرده تا آلمانی جلوه کند در ضمن از متریال باکیفیت، موتور مناسب و امکانات فراوان بهره می برد. در ادامه با بررسی بورگوارد bx5 بیشتر با این خودروی لوکس آشنا می شوید.

بررسی کراس اوور بورگوارد bx5: دورگه لوکس و همه کاره

bx5 دومین کراس اوور لوکس برند بورگوارد می باشد که پس از برادر بزرگترش bx7 توسط شرکت کیان موتور وارنا که آن را همه کاره متوسط می نامد روانه بازار کشورمان شد. بورگوارد bx5 با bx7 خطوط طراحی مشترکی دارد و در بیشتر بخش ها تلاش شده تا کاملا آلمانی جلوه کند.

بهره مندی از متریال با کیفیت در ساخت، امکانات تقریبا فراوان، عملکرد فنی مناسب و قیمت کمتر از بردارش از مشخصات بارز بورگوارد bx5 می باشد. این کراس اوور نخستین بار در سال ۲۰۱۶ در جریان نمایشگاه خودرو ژنو رونمایی شد و از سال ۲۰۱۷ در بازار حضور یافت.

بورگوارد یکی از شرکت های خودروسازی آلمانی با سابقه است که از اواخر قرن ۱۹ میلادی به این عرصه وارد شد و به خاطر ارائه محصولات نوآورانه و جذاب شهرت یافت. این خودروساز تا دهه ۶۰ میلادی فعالیت داشت و بعد از آن با مشکلات اقتصادی ناشی از دوران پسا جنگ و رقبایی مانند اوپل و فولکس واگن مواجه شد.

از این رو مدتی از مدار خودروسازی دور ماند تا این که در سال ۲۰۰۸ با سرمایه گذاری چینی ها( شرکت چینی فوتون) مجددا به عرصه تولید بازگشت و همچون گذشته هدف حضور پررنگ و موفق در بازار جهانی را پیش گیرد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

کیان موتور وارنا به عنوان نماینده رسمی شرکت بورگوارد در ایران پس از رونمایی از بورگوارد bx5 در سال ۹۶ این کراس اوو را تنها در یک تیپ با عنوان Ultimate-25TGDI  روانه بازار کشور کرد.

با توجه به بررسی ها و ادعای مدیران ارشد این شرکت، طراحی بورگوارد bx5 را طراحان و ایده پردازان مدرن در حوزه خودروهای امروزی بر عهده داشته اند که البته این گفته به حقیقت نزدیک می باشد چرا که با نگاهی کوتاه به این دورگه طراحی زیبایی بورگوارد bx5 در همه بخش ها مشهود است. با این مقدمه اگر مایلید در ادامه با بررسی بیشتر بورگوارد bx5 همراه آرگا باشید.

طراحی بیرونی لوکس بورگوارد bx5

ابتدا بررسی را با اصلی ترین مزیت بورگوارد bx5 یعنی طراحی زیبا و لوکس آن شروع می کنیم. برند آلمانی بورگوارد با سابقه درخشانی که دارد طراحی ظاهر این کراس اوو را با توجه به فرمول های موفقی خودروسازان آلمانی ادامه داده از این رو چهره بورگوارد bx5 به محصولات آلمانی نظیر شاسی بلندهای آئودی مشابه شده و ظاهر چشم نوازی به ارمغان آمده است.

البته که چینی ها کنترل بورگوارد را در دست دارند ولی با مشاهده بورگوارد bx5  می توان ماهیت طراحی آلمانی را در آن یافت و به ظرافت طراحی و زیبایی آن پی برد. در بررسی نمای ظاهر بورگوارد bx5  شاهد جلو پنجره ای بزرگ مزین به نوارهای عمودی و نشان لوزی شکل بورگوارد در میانه آن هستیم که محصولات شرکت BMW را یادآوری می کند.

در اطراف جلو پنجره ای چراغ هایی باریک و کشیده حضور به هم رسانده اند که این ترکیب از جلو پنجره ای، چراغ ها و خطوط روی کاپوت چهره بورگوارد bx5 را عضلانی و تهاجمی ساخته است. در ضمن طراحی سپرها در قسمت جلو و دیفیوزهای نقره ای رنگ در زیر سپرها ظاهر لوکس و امروزی به نمای جلویی بورگوارد bx5 بخشیده که توجهات را به خود جلب می کند.

طراحی قسمت وسط و درب خودرو معمولی و بدور از هر المان عجیب و غریبی بوده که به عقیده علاقمندان این عرصه، بسیار هوشمندانه عمل شده به طوری که نمای جانبی در عین سادگی در نظر خریداران زیبا و اسپرت جلوه می کند. البته اگر رینگهای خودرو به جای پنج پره ، ریزتر و با ظرافت بیشتر لحاظ می شدند زیبایی این نما دوچندان می شد.

بررسی نمای عقب نشان می دهد به صورت مینیمال و به شیوه ای خاص طراحی شده به نحوی که در این نما برند بورگوار روی درب صندوق عقب برجسته ظاهر شده و چراغ های عقب همانند بخش جلویی کشیده و زیبا سپر بزرگ و حجیم بورگوارد bx5 را همراهی می کنند. در ضمن بال کار شده در این نما همراه با دیفیوزهای کار شده زیر سپرها زیبایی نمای عقب را دوچندان کرده اند.

می توان گفت طراحی نمای عقب بیشتر مشابه براردان چینی بورگوارد bx5 نظیر بایک بوده تا محصولات آلمانی. در مجموع نمای کلی خودرو اسپرت و جوان پسند جلوه می کند و طراحی بیرونی این کراس اور زیبا، جوان پسند و مناسب ارزیابی می شود.

طراحی داخلی باکیفیت بورگوارد bx5

با توجه به بررسی ها می توان گفت رویه الهام گیری از محصولات موفق آلمانی در طراحی داخلی کراس اوور زیبای بورگوارد bx5 نیز مشهود است. نمای کلی کابین این کراس اوور در نگاه اول به محصولات BMW شباهت داشته و کیفیت بالایی دارد. در ضمن استفاده از متریال طرح چوب زیبایی کابین را دو چندان نموده و حسی لوکس را به سرنشینان القا می کند.

مانیتور بورگوارد bx5 در جایگاهی جدا از کلیدهای کنترلی داشبورد تعبیه شده و تقریبا طراحی مینیمالیستی را به واسطه نبود کلیدهای زیاد در کابین شاهد هستیم. تم کلی مشکی رنگ کابین با نمای نیمه لوکسی که ایجاد کرده به نظر می رسد رضایت مشتری را فراهم نماید.

فضای پای سرنشینان نیز مناسب بوده و در مقایسه با برخی رقبا مانند میتسوبیشی ASX یا سانگ یانگ کوراندرو راحتی بیشتری برای سرنشینان به ارمغان می آورد. متریال به کار ررفته کابین مرغوب بوده و این موضوع شعار بورگوراد مبنی بر لوکس دست یافتنی بسیار کارامد را عملی ساخته است.

به طور کلی طراحی داخلی بورگوارد bx5 همانند طراحی بیرونی به محصولات آلمانی در این رده شباهت زیادی داشته و بخش وسط، داشبورد و مانیتور حضور یافته در آن مشابه محصولات جدید BMW بوده و طراحی کنسول مرکزی نیز تلفیقی از چند خودروی کره ای به نظر می رسد ولی در مجموع متریال باکیفیت و مرغوب کابین از نکات قابل توجه طراحی داخلی بورگوارد bx5 می باشد.

عملکرد فنی مناسب و رضایت بخش بورگوارد bx5

طبق بررسی ها پیشرانه و گیربکس خودرو بورگوارد bx5 از مزایای خودرو محسوب می شود. بازار اکثر کشورهای جان را کراس اوورهای سایز متوسط اقتصادی مانند هیوندای توسان با عملکرد کند و کسل کننده اشباع ساخته اند.

در این میان بورگوارد bx5 از موتور توربوشارژ ۴ سیلندر  ۱.۸ لیتری بهره می برد که توانی معادل ۱۹۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و گشتاوری برابر ۲۸۰ نیوتن بر متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه را تولید می کند. این نیروی تولیدی توسط جعبه دنده ۶ سرعته اتومات ساخت شرکت آیسین ژاپن به چهار چرخ منتقل می شود. این گیرکس ۶ سرعته اتومات عملکرد خوبی داشته و از گاز خوردن اضافه خودرو جلوگیری می کند و می توان این مورد را از مزایای بورگوارد bx5 تلقی کرد.

در مجموع بازده فوق العاده پیشرانه موجب شده بورگوارد bx5 از اغلب رقبای چینی و کره ای متمایز شود و در حد خودروهای لوکس ژاپنی و فرانسوی مانند لکسوس NX 200T و DS6 قرار بگیرد.

حداکثر سرعت بورگوارد bx5 حدود ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت گزارش شده و خودرو می تواند در عرض ۹.۳ ثانیه از شتاب صفر به صد کیلومتر بر ساعت برسد. مصرف سوخت ترکیبی بورگوارد bx5 بنا به اعلام سایت رسمی شرکت کیان موتور وارنا حدود ۹ لیتر در هر صد کیلومتر بوده که انتظار می می رود در استفاده شهری مصرف سوخت این کراس اوور به ۱۱ لیتر افزایش یابد.

امکانات رفاهی و تجهیزات فراوان

داشتن امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی متنوع یکی از فاکتورهای تعیین کننده در بازار ایران محسوب می شود و بررسیها نشان می دهد کراس اوور بورگوارد bx5 با فهرست کاملی از آپشن ها و امکانات رفاهی به بازار کشورمان وارد شده است که به نظر می رسد بتواند نظر مشتریان را به خود جلب نموده و رضایت آن ها را فراهم نماید.

از جمله این امکانات و آپشن ها در خودرو بورگوارد bx5 می توان به کروز کنترل، سانروف پانوراما، نمایشگر مرکزی لمسی ۸ اینچی، سیستم پاک کننده خودکار دیسک های ترمز جلو(BDC)، سنسور پارک جلو، جانبی و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، کلید هوشمند، آینه های جانبی مجهز به گرمکن، چراغ خوش آمدگویی، استارت دکمه ای، چراغ ها زنون چرخشی جلویی، گرمکن صندلی های ردیف جلو، سیستم چراغ کمکی راننده موقع پیچیدن، کنسول عقب تاشو همراه با جالیوانی اشاره کرد.

همچنین مجهز به سیستم صوتی پیشرفته استریو Hi-Fi (برند جی وای سی)، ۹ عدد اسپیکر، سیستم های ترمز و پایداری ABS,EBD, EPB,HDC, HAC, HBA, EDS, ESC ، صندلی و فرمان چرمی، باربند سقفی، دماسنج، سیستم تهویه مطبوع اتومات با دو کانال مجزا، خروجی هوا در ردیف عقب، دوربین دید عقب، تصفیه کننده هوای کابین، تنظیم برقی صندلی راننده، وای فای داخلی، نویگیشن، سیستم هشدار خواب آلودگی راننده، نایت ویژن، دوربین عقب، سنسور باران، سنسور باد لاستیک هاف آینه عقب الکتروکرومیک، آینه های تاشو برقی با حافظه، اتولایت، دی لایت، مه شکن جلو، نورپردازی داخلی، کیسه هوای راننده، جانبی و سرنشین، رادار پارک عقب و … می باشد.

۵ ستاره ایمنی بورگوارد bx5

کراس اوور زیبای بورگوارد bx5 توانسته از موسسه تست تصادف C-NCAP موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی شود ولی اطلاعات دقیقی از تست تصادف این کراس اوور در موسسات معتبری مانند یورو انکپ وجود ندارد. اما با توجه به برند شناخته شده خودرو می تواند تا حدود زیادی به ایمنی بورگوارد bx5 خوش بینانه نگاه کرد.

در ضمن تجهیزات ایمنی نظیر ۶ کیسه هوا، ایمبولایزر، سیستم هشدار دهنده، ورود بدون کلید، کلید استارت، سیستم های ABS,EBD و کنترل و پایداری ESP و … می تواند تا حد زیادی ایمنی بورگوارد bx5 را امیدوار کننده نشان دهند.

سواری راحت و رانندگی مطلوب

سواری راحت خودرو بورگوارد bx5 نیز می تواند از مزایای این کراس اوور محسوب شود. با توجه به این که برند بورگوارد با پشتیبانی چینی ها جان تازه ای یافته و محصولاتش در چین مونتاز می شوند، اما بورگوارد bx5 به هیچ وجه شبیه سایر خودروهای چینی نبوده و بین موتور و گیربکس هماهنگی فوق العاده ای وجود دارد که می تواند رضایت صاحبان خودرو را به همراه داشته باشد.

سیستم تعلیق این کراس اوور نیز عملکرد مناسبی داشته که نتیجه آن سواری نرم و مطلوب بورگوارد bx5 می باشد به نحوی که آن را هم سطح خودروهایی نظیر نیسان جوک یا سانگ یانگ کوراندو قرار می دهد. ناگفته نماند شتابگیری خوب خودرو نیز موجب شده بتوان بورگوارد bx5 را کراس اوور نسبتا سریعی قلمداد کرد.

 خدمات پس از فروش و ارزش خرید خودرو

همانطور که اشاره شد وظیفه فروش و خدمات پس از فروش محصولات بورگوارد در ایران بر عهده شرکت تازه وارد کیان موتور وارنا می باشد. این شرکت در ابتدا قصد داشت دو محصول بورگوارد bx5 و bx7 را به طور وارداتی و با قیمتی کمتر از خودروهای مشابه به بازار وارد کند اما در اجرای این برنامه موفق نشد.

ممنوعیت واردات خودرو به کشور شرایط را برای عرضه بورگوارد bx5 توسط کیان موتور وارنا نامناسب کرد از این رو حضور محصولات بورگوارد مطابق برنامه جلو نرفت. از طرف دیگر کیان موتور وارنا نیز در کشور حضور گسترده و شناخته شده ای نداشت به این خاطر ارائه خدمات پس از فروش محصولات بورگوارد در حال حاضر محدود می باشد که می توان آن را از معایب مهم بورگوارد bx5 محسوب کرد.

در حالی که رقبای این خودرو مانند هیوندای توسان و چری تیگو ۷ به خاطر حضور گسترده در بازار، کمتر دچار معضل خدمات پس از فروش شده اند. بازار خرید و فروش کراس اوور بورگوارد bx5 نیز در کشور کم رونق بوده از این رو مخاطبین ایرانی آشنایی کمتری با این کراس اوور دارند. با توجه به بررسی ها قیمت بورگوارد bx5 در بازار کشور در اردیبهشت ۱۴۰۰ حدود یک میلیارد و دویست تومان گزارش شده که اندک ارزش خرید خودرو را زیر سوال می برد.

رقبای بورگوارد bx5

از رقبای کراس اوور بورگوارد bx5 می توان به محصولاتی مانند هیوندای توسان ۲۰۱۷، چری تیگو ۷، کیا اسپورتیج QL، تویوتا CH-R و میتسوبیشی ASX 2018 اشاره کرد. همه رقبای بورگوارد bx5 در بازار کشور حضور فعال و گسترده ای دارند و با خدمات پس از فروش نسبتا بهتری از این کراس اوور دو رگه چینی- آلمانی ارائه می شوند. از این رو خودرو بورگوارد bx5 برای جلب مشتری در بازار ایران، کار خیلی سختی را پیش روی دارد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *