دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

لرزش ناشی از استرس و نحوه مقابله با آن

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

در این مطلب شما را با روش هایی آشنا می کنیم که می توانید با استفاده از آن ها لرزش هایی که در موارد استرس زا برایتان ایجاد می شود را از بین ببرید که در وهله اول دلیل این مشکل را پیدا کنید.

لرزش اضطرابی یکی از رفتار های واکنشی می باشد که بسیاری از افراد ممکن است در مواقع استرس زا آن را تجربه کنند و این مشکل برایشان ایجاد شود بنابراین بهتر است با این رفتار و علل ایجاد آن آشنا شوید تا بتوانید در صورت نیاز این مشکل را از بین ببرید.

همه چیز درباره لرزش های اضطرابی

همه چیز درباره لرزش ناشی از استرس

لرزش ناشی از استرس ممکن است برای هر فردی رخ دهد و بسیار از افراد ممکن است این لرزش ها را بیماری های خاص مانند پارکینسون اشتباه بگیرند بنابراین بهتر است همه چیز را درباره رویداد و علل این مشکل بدانید. در واقع این رفتار همانطور که گفته شد یک رفتار واکنشی می باشد که با شروع استرس فعال می شود و بدن را دچار تغییرات فیزیولوژیکی می کند. در نظر داشته باشید که این رفتار می تواند باعث بهم خوردن روان فرد شده و عاطفه و احساسات او را تحت تاثیر قرار دهد. تمامی آنچه که گفته شد یکی از طبیعی ترین واکنش هایی می باشد که بدن در مواقع نیاز آن را ایجاد می کند تا بتواند از بروز خطرات احتمالی پیشگیری کند.

زمان بروز ارزش اضطرابی

جالب است بدانید که این لرزش ها فقط در صورتی برای شما ایجاد می شود که به صورت ناگهانی اضطراب و استرس تان افزایش یافته و شما نتوانید خود را کنترل کنید. بنابراین بدن یک حالت آماده باش می دهد و قسمت هایی از بدن یا کل آن شروع به لرزیدن می کند. یادتان باشد که این لرزش ها غیر ارادی می باشند و ممکن است در هر زمان و مکانی روی بدهد از این رو بهتر است دور از هرگونه تنش و استرس باشید تا بتوانید زندگی با کیفیت تری را برای خود بسازید.

درمان لرزش های استرسی با ساده ترین روش ها

درمان لرزش بدن

اگر بتوانید نکاتی را رعایت کنید می توانید از بروز این لرزش ها پیشگیری کنید و یا حتی زمانی که دچار آن ها می شوید می توانید به راحتی لرزش های بدن خود را کنترل کنید. یادتان باشد که این نکات تنها برای حفظ آرامش می باشد و اگر بعد از رعایت آن ها باز هم لرزش های شما ادامه داشت باید به یک پزشک مراجعه کنید تا از نبود مشکلی خاص در بدن خود اطمینان پیدا کنید. در بیش تر این لرز ها دست ها و پا های شما تحت تاثیر هستند و شما نمی توانید برای مدتی لرزش آن ها را کنترل کنید. راه کار هایی را در ادامه برایتان بیان می کنیم.

  •  آرون گروپس

کشیدن نفس عمیق

ساده ترین و در عین حال بهترین کاری که می توانید دار زمان های استرسی انجام دهید این است که خودتان را کنترل کرده و چندین نفس عمیق بکشید. در واقع این روش به شما کمک می کند تا سیستم پاراسمپاتیک شما فعال شده و سیستم سمپاتیک را کنترل کند و بدن شما به حالت آرامش باز می گردد. همانطور که می دانید هورمون آدرنالین می تواند باعث لرزش بدن شود که بیش تر در موارد استرس زا ترشح می شود تا بدن بتواند از این شرایط فرار کند. بهتر است برای انجام این کار چندین دقیقه دراز بکشید و نفس عمیق را تکرار کنید تا مشکل شما کاملا برطرف شود.

یوگا و مدیتیشن را برای درمان لرزش امتحان کنید.

امتحان کردن یوگا و مدیتیشن

یوگا و مدیتیشن برای آرامش روان خوب است و به شما کمک می کند تا بتوانید استرس و اضطراب خود را کنترل کرده و میزان و شدت آن ها را کنترل کنید. برا نتیجه گیری بهتر باید حداقل ۱۰ تا ۱۲ جلسه یوگا کار کنید.

ماساژ

بسیاری از افرادی که لرزش دارند بعد از مدتی این حالت برایشان تکرار می شود و همین طور ادامه می یابد برای از بین بردن این مشکل سعی کنید در هفته یک الی دو جلسه ماساژ بروید. این کار به شما کمک می کند تا بتوانید لرزش های ناشی از استرس را کنترل کنید. یادتان باشد که بعد از چندین جلسه ماساژ اگر اوضاع شما بهتر نشد به پزشک مراجعه کنید.

خوابیدن کافی

خوابیدن کافی می تواند از بروز بسیاری از مشکلات پیشگیری کرده و جالب است بدانید که خواب کافی می تواند به شما کمک کند تا در زمان های استرسی و زمان هایی که اضطراب بیش از حد دارید بتوانید خود را کنترل کنید و درگیر لرزش های اضطرابی نشوید. نوجوانان بین ۸ الی ۱۰ ساعت خواب و بزرگسالان بین ۶ الی ۸ ساعت خواب نیاز دارند تا بتوانند نیاز روزانه خواب خود را تامین کنند.

لرزش ناشی از استرس

در نظر داشتن میزان غذا خوردن

سعی کنید همیشه خوردن خود را در نظر بگیرید زیرا کاهش قند خون نیز یکی از دلایلی می باشد که می تواند باعث لرزش بدن شود و اگر شما در اثر کمبود غذا و یا استفاده بیش از حد از مواد خوراکی غیر مجاز قندتان بیفتد این حالت را تجربه می کنید و لرزش شما در مواقع استرس زا افزایش می یابد. از جدی ترین عارضه این مشکل می توان به غش و ضعف اشاره کرد.

کاهش کافئین

خوردن بیش از حد کافئین و مواد کافئین دار می تواند باعث ایجاد لرز در بدن شما شود بنابراین سعی کنید میزان کافئینی را که استفاده می کنید به مرور زمان کم کنید. کافئین ایمن که خطری برای بدن ندارد و شما می توانید از فواید کافئین در روز استفاده کنید برای هر فردی متفاوت است. این میزان برای بزرگسالان ۴۰۰ میلی گرم و برای نوجوانان ۱۰۰ میلی گرم بوده و بهتر است کودکان اصلا کافئین استفاده نکنند.  یادتان باشد که این میزان در افراد مختلف فرق می کند و افرادی هم هستند که با کم ترین میزان استفاده از این ماده لرزش را تجربه می کنند بنابراین سعی کنید متناسب با بدن خود از کافئین استفاده کنید. روش های ساده ای برای این کار وجود دارد که شما می توانید از آن ها استفاده کنید و این روش ها عبارت اند از :

  • خوردن قهوه کم در هنگام صبح
  • کاهش و حتی حذف نوشابه از وعده های غذایی
  • عدم مصرف کافئین بعد از ساعت ۴ عصر
  • جایگزین کردن قهوه با چای و یا سایر نوشیدنی ها

درمان لرزش استرسی

عوارض جانبی دارو ها را بررسی کنید.

بسیاری از دارو ها وجود دارند که عوارض جانبی آن ها بسیار زیاد می باشد و شما را درگیر لرزش هایی در دست ها و پا ها می کند بنابراین اگر از دارویی استفاده می کنید بهتر است درباره این مشکلاتی که دارید با یک پزشک مشورت کنید تا به طور دقیق بتوانید مشکل خود را شناسایی کنید و در صورتی که عوارض دارو ها بسیار زیاد باشد پزشک آن ها را تعویض می کند و یا دارو های دیگری را به شما می دهد که همزمان با دارو های قبلی از آن ها استفاده کنید تا عارضه آن ها کاهش یابد.

ترک سیگار

آخرین راه حلی که می توانید برای رفع لرزش ناشی از استرس از آن استفاده کنید نیکوتین می باشد.  نیکوتین یکی از عواملی می باشد که می تواند با افزایش برخی از هورمون ها در بدن لرزش دستان شما را تشدید کند بنابراین سعی کنید با ترک سیگار و دخانیاتی که در آن ها نیکوتین به کار رفته است از لرزش دستان خود پیشگیری کنید. یادتان باشد که اگر سیگار را ترک کنید در همان روز های اولیه نیز باید شاهد لرزش دست هایتان باشید زیرا ترک نیکوتین در دو روز ابتدایی بسیار سخت است ولی در روز های بعدی عادی می شود.

ترک سیگار یکی از مهم ترین دلایل لرزش است.

بسیاری از مشکلاتی که در طی روز برای افراد ایجاد می شود می تواند منجر به شرایط استرس زا شده و بدن افراد را تحت تاثیر قرار بدهد بنابراین باید سعی کنید برای حفظ خونسردی خود تلاش کرده و روش های کاهش استرس را در پیش بگیرید تا مشکلی برای سلامتی شما ایجاد نشود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *