دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

مسجد ایاصوفیه استانبول با معماری تاریخی حیرت انگیز

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

مسجد ایاصوفیه یکی از مساجد تاریخی با معماری برجسته در استانبول است این مسجد ویژگی های معماری برجسته ای دارد که گنبدهای زیبا، طاق ها، ستون ها و هنر طراحی این مسجد از جمله این ویژگی ها به شمار می آیند و در این بخش می توانید با این بنا و معماری آن بیشتر آشنا شوید.

استانبول بزرگ ترین شهر ترکیه همچون آنکارا پایتخت این کشور شهری با جاذبه های توریستی تاریخی و طبیعی متعدد است یکی از زیباترین جاذبه های تاریخی در این شهر مسجد ایاصوفیه با معماری شگفت انگیز  هنرمندانه است این بنا بخش مهمی از معماری های شهر را دربر می گیرد و یکی از معروف ترین نمادهای کشور ترکیه است این مسجد در منطقه سلطان احمد و در یکی از مراکز شهر استانبول واقع شده است که برای گردشگران زیادی دارای جذابیت است.

از ویژگی های برجسته در معماری این بنا می توان به مناره ها و قبه های مرتفع اشاره کرد در تمام فصل های سال این مسجد بازدید کنندگان خاص خود را دارد و جذابیت های بسیار زیادی برای توریستان خواهد داشت. قدمت این مسجد به ۱۵۰۰ سال پیش باز می گردد و در آن دوران یکی از کلیساهای بزرگ در امپراتوری بیزانس به شمار می رفته است در آن دوران از این کلیسا با نام کلیسای “هاجیا صوفیا” یاد می شده است در ادامه این بخش با ویژگی های این بنای شگفت انگیز بیشتر آشنا می شوید.

مسجد ایاصوفیه را بشناسید:

در دوران امپراتوری بیزانس این مسجد به عنوان کلیسا شناخته می شده است ۹۰۰ سال بعد و در دوران فتح استانبول توسط عثمانی ها این مسجد به دستور پادشاه عثمانیان به یکی از مساجد معروف کشور تبدیل شده است. در زمان آتاتورک نیز این مسجد به یکی از موزه ها تبدیل شد که دارای اهمیت تاریخی و هنری بود.

معماری زیبای ایاصوفیه

زیبایی های این مسجد وصف ناپذیر است بسیاری از گردشگران در تجربه سفر خود به استانبول بازدید از این مسجد را یکی از تجربه های خاطره انگیز می دانند همانطور که اشاره کردیم این مسجد به عنوان نماد کشور ترکیه شناخته می شود و از معماری ارزشمندی برخوردار است. تاریخ این مسجد بسیار غنی است و در طی تاریخ روایت های متعددی را در خود جای داده است از مهم ترین دیدنی های این مسجد می توان به ساختمان آن با معماری ویژه اشاره کرد.

پیشینه تاریخی ایاصوفیه:

این مسجد یکی از قدیمی ترین مساجد شهر است و امروزه نیز یکی از حیرت انگیزترین جاذبه های استانبول به شمار می آید بنای این مسجد یکی از ارزشمندترین بناهای تاریخی است که از دوران امپراتوری بیزانس باقی مانده است. عمر این ساختمان ۱۴۰۰ سال است و امروزه یکی از ارزشمندترین بناهایی است که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. همانطور که اشاره کردیم در گذشته این مسجد یک کلیسا بوده است و با نام کلیسا هاجیا صوفیا از آن یاد می شود این بنا در پی جنگ های متعدد و وقایع طبیعی جان سالم به در برده است و همچنان معماری ارزشمند و زیبای خود را حفظ کرده است.

ایاصویفه استانبول

  •  آرون گروپس

مناره هایی که در مسجد می بینید بعد از فتح شهر توسط عثمانی و تبدیل کلیسا به مسجد ساخته شده اند زمانی که این کشور به رسمیت شناخته شد این مسجد به عنوان موزه تغییر یافته است. شما علاقه مندان به محض ورود به این مسجد می توانید ویژگی های برجسته ای از معماری آن را مشاهده کنید شاهکار معماری این بنا بی نظیر است یکی از نکات مهم درباره پیشینه تاریخی این بنا معماری است که این شاهکار را ایجاد کرده است. این بنا توسط آنتیموس ترالسی و اسیدروس میلوتوسی در سال ۵۳۲ تا ۵۳۷ طراحی شده اند.

ویژگی های مسجد:

مسجد ایاصوفیه یکی از مساجد زیبا و دیدنی است که در شهر استانبول واقع شده است این مسجد دارای ویژگی های برجسته ای است ابعاد این بنا ۷۲ در ۹۱ متر است قطر گنبد این بنا ارتفاع این گنبد نیز ۵۶ متر می باشد نحوه طراحی این بنا به شکلی است که تصور می کنید در فضایی معلق واقع شده است. این مسجد عظیم دارای بخش های مختلفی است و با بازدید از آن بیشتر به ویژگی های آن پی می برید. ستون هایی که در این مسجد می بینید جلوه گری زیادی دارند که می توانید نگاهی نیز به طاق های مسجد بیندازید.

مسجد ایاصوفیه

معماری ایاصوفیه

۴ ستون بزرگی که همانند پای فیل می باشند گنبد بزرگی که در این بنا می بینید نوع معماری ان را برجسته تر کرده است ساقه گنبد در این مسجد دارای ۴۰ پنجره در کنار یکدیگر است که موجب می شود تا نور آفتاب به خوبی به درون فضا بتابد. هنر معماری این بنا بسیار ارزشمند است و دارای ویژگی های برجسته ای است هنرهای این مسجد در بخش های مختلفی از آن دیده می شود درون فضا دارای موزاییک کاری است. در این مسجد تصاویر و طراحی هایی از عیسی مسیح و حضرت مریم دیده می شود.

در حال حاضر مسجد ایاصوفیه به یکی از جاذبه های گردشگری در ترکیه تبدیل شده است و یکی از بناهای ارزشمندی است که علاقه مندان زیادی دارد نزدیک بودن این مسجد به مراکز و دیگر امکاناتی که در اطراف آن وجود دارند موجب شده است تا امتیازات بیشتری برای آن محسوب شود.

ایاصوفیه را بیشتر بشناسید

هتل ها، مراکز تفریحی، مراکز خرید و مراکز گردشگری نزدیک به این مسجد مکان مناسبی برای گشت و گزارهای شما می باشند و شما می توانید بعد از بازدید از موزه و مسجد از این مراکز نیز دیدن نمایید. استانبول و دیگر شهرهای ترکیه دارای جاذبه های توریستی زیادی است که برای آشنایی شما می توانید بر روی مکان های دیدنی استانبول و قونیه و دیدنی های آرتوین کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *