دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

دلایل تب چیکونگونیا و نحوه درمان

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که بیماری تب چیکونگونیا با وجود اینکه علائم بسیار شدید و دردناکی دارد اما به راحتی با استفاده از روش های مختلف قابل درمان خواهد بود و به همین منظور در ادامه به بیان آن خواهیم پرداخت.

به طور کلی تب چیکونگونیا از دسته بیماری های عفونی می باشد که اغلب در اثر ویروس چیکونگونیا ایجاد می شود و از طریق پشه به افراد منتقل خواهد شد. این بیماری می تواند تمام بدن را درگیر خود کند و همچنین علائم آن شامل تب و درد شدید در مفاصل خواهد بود.

آشنایی با تب چیکونگونیا

بهتر است بدانید که در واقع چیکونگونیا از دسته بیماری های ویروسی می باشد که توسط پشه ها متقل می شود باعث شروع ناگهانی تب و درد شدید مفصلی خواهد شد که علائم و نشانه های آن پس از گذشته چند روز از بین می روند. به صراحت می توان گفت که هیج واکسنی برای جلوگیری از تب چیکونگونیا و همچنین هیچ روش درمانی ضد ویروسی نیز وجود نخواهد داشت. با این حال بیماری چیگونگونیا دوره محدودی را طی می کند و به ندرت عوارض ایجاد خواهد کرد. هدف از درمان بیماری این است که علائم را با استراحت، مایعات و داروها مانند استامینوفن و ایبوپروفن تسکین دهد تا تب و درد مفصل را تسکین دهد. توجه داشته باشید که شروع چیکونگونیا اولین مرتبه در مناطق آفریقا، آسیا، اروپا و اقیانوس هند و آرام گزارش شد که البته اولین مورد گزارش شده از چیکونگونیا در قاره آمریکا در سال ۲۰۱۳ در جزایر کارائیب رخ داده است. از آن زمان تاکنون بیش از ۱.۷ میلیون مورد مشکوک به چیکونگونیا در جزایر کارائیب، کشور های آمریکای لاتین و ایالات متحده گزارش شده است. به طور کلی از آنجایی که پشه های ناقل ویروس بیشتر در نواحی گرم و مرطوب دیده شده اند بنابراین بعید به نظر می رسد که این حشره در مناطقی خارج از نواحی گرمسیری اپیدمی شود. همچنین بسیاری از گروه های تحقیقاتی تشخیص بیماری ویروسی انتقال یافته به اروپا اعلام کرده انواع جدید این ویروس که در نتیجه تکامل نژادی ایجاد شده و کشنده هستند در جزیره راونیون اقیانوس شناسایی شده اند.

چگونگی درمان تب چیکونگونیا

علائم بیماری چیکونگونیا:

توجه داشته باشید که معمولا بیماری چیکونگونیا منجر به مرگ نمی شود اما علائم آن می توانند شدید و ناتوان کننده باشند که به همین منظور در ادامه سعی داریم به بیان برخی از علائم که عمدتا حدود ۳ الی ۷ روز پس از گزش توسط پشه آلوده شروع می شود، بپردازیم:

تب و درد شدید مفاصل

سردرد

دردهای عضلانی

  •  آرون گروپس

تورم مفصل یا بثورات پوستی

ناتوانی و خستگی بیش از حد

عفونت ملتحمه چشم و نورگیری فرد

ایجاد جوش و لکه روی صورت، دست، پا و بدن

حالت تهوع

آشنایی با علائم بیماری چیکونگونیا

بیشتر بیماران پس از گذشت یک هفته احساس بهتری دارند اما در برخی از افراد درد مفصل ممکن است ماه ها ادامه داشته باشد. بهتر است بدانید که در اپیدمی اخیر این بیماری در کشور هند افراد مبتلا معمولا از تب و درد شدید مفاصل شکایت دارند که این تب عمدتا تا ۲ روز ادامه دارد و پس از آن ناگهان کاهش پیدا می کند. البته این در حالی است که دیگر نشانه های بیماری مانند درد مفاصل، سردرد شدید، بی خوابی، اختلال درد و ناتوانی برای مدتی حدود ۵ الی ۷ روز ادامه پیدا می کند و همچنین درد مفاصل می تواند برای مدت ۲ هفته تا یک ماه نیز همچنان ادامه داشته باشد.

تشخیص تب چیکونگونیا:

جالب است بدانید که علائم تب چیکونگونیا معمولا مشابه علائم دنگی و زیکا هستند یعنی بیماری هایی که توسط همان پشه های منتقل کننده چیکونگونیا منتشر می شود. به طور کلی در صورت بروز علائم توصیف شده و بازدید از منطقه ای که در آن چیکونگونیا مشاهده شده حتما پزشک متخصص را در جریان بگذارید. اگر اخیرا سفری داشته اید باید پزشک را از مقصد و زمان سفرتان آگاه کنید. پزشک متخصص ممکن است آزمایش خون را برای یافتن چیکونگونیا یا ویروس های مشابه دیگر مانند دنگی و زیکا انجام دهد.

روش های تشخیص بیماری

چگونگی درمان چیکونگونیا:

همانطور که متوجه شدید تاکنون هیچ واکسنی برای پیشگیری و یا درمان این بیماری وجود ندارد و توصیه می شود اگر علائم بیماری را دارید مراقبت هایی را که در ادامه بیان کرده ایم به درستی رعایت نمایید:

استراحت کافی داشته باشید

برای جلوگیری از کم آبی بدن مایعات بنوشید

به منظور کاهش دادن شدت تب و درد داروهایی مانند استامینوفن یا پاراستامول استفاده نمایید.

توصیه می شود که از آسپرین و سایر داروهای ضد التهاب استروئیدی استفاده نکنید.

اگر بیماری زمینه ای دارید و دارو مصرف می کنید لازم است تا پیش از مصرف داروی اضافی با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود صحبت کنید.

نحوه درمان چیکونگونیا

نکات مهم در مورد چیکونگونیا:

توجه داشته باشید که معمولا در این بیماری بیشتر افراد به صورت کامل بهبود پیدا می کنند و علائم آن نیز در طی سه الی ده روز برطرف خواهد شد. برای برخی از افراد درد مفصل ممکن است ماه ها یا حتی سال ها ادامه داشته باشد. مرگ ناشی از عوارض چیکونگونیا بسیار نادر است اما ویروس گاهی اوقات مشکلات شدیدی حتی بیشتر در افراد پیر یا سایر افراد با بیماری های مزمن ایجاد خواهد کرد. افرادی که یک مرتبه به این بیماری آلوده شده اند به احتمال زیاد در برابر عفونت های بعدی به خوبی محافظت خواهند شد.

چنانچه سالمند هستید و یا بیماری های دیگری مانند دیابت یا بیماری قلبی دارید بیشتر در معرض خطر ابتلا به چیکونگونیا قرار دارید و به همین خاطر توصیه می شود از سفر به مناطقی که این بیماری شیوع پیدا کرده خودداری نمایید.

چنانچه به منظقه ای با شیوع شناخته شده چیکونگونیا سفر می کنید بایستی اقدامات احتیاطی لازم را به خوبی انجام دهید. از آنجایی که چیکونگونیا از انسانی به انسان منتقل نمی شود اقدامات پیشگیرانه در محافظت از پشه های آلوده در اولویت قرار دارد. توصیه می شود که در این مناطق از دافع حشرات پیکاریدین استفاده کنید، لباس های آستین بلند و شلوار بپوشید و همچنین در صورت امکان در خانه یا مکان های محافظت شده قرار بگیرید.

نکات مهم در مورد بیماری چیکونگونیا

جالب است بدانید که در طی آزمایش های انجام شده در واشنگتن خون بیماران مبتلا به تب چیکونگونیا با افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی مشابه است که این شباهت گاهی اوقات باعث می شود تشخیص بیماری چیکونگونیا اشتباه انجام گردد و فرد بیماری تحت درمان آرتریت روماتوئید قرار بگیرد. بر اساس گفته پزشکان سیستم ایمنی بدن در برابر التهاب مزمن مفاصل و همچنین روماتیسم مفصلی و ویروس چیکونگونیا واکنش یکسانی نشان می دهد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *