دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آمپول واریوپپتیل و موارد مصرف دارو

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که آمپول واریوپپتیل علاوه بر موارد مصرف و فواید زیادی که دارد اما در درمان بیماری های مختلف ممکن است عوارض جانبی از خود نشان دهد که در این مقاله سعی داریم به بیان توضیحات بیشتری در مورد این دارو بپردازیم با ما همراه باشید.

به طور کلی آمپول واریوپپتیل از دسته داروهای موثر در درمان سرطان های بدخیم پروتستات و همچنین هورمون های جنسی می باشد که امروزه در بسیاری از مراکز درمانی یافت می شود و اگر بر اساس تجویز پزشک مورد استفاده قرار گیرد تاثیر دوچندان خواهد داشت.

آشنایی با آمپول واریوپپتیل

بهتر است بدانید که در واقع واریوپپتیل از دسته داروهایی است که به عنوان آنالوگ گونادورلین شناخته شده و بر روی غده هیپوفیز مغز عمل خواهد کرد. همچنین محصول تزریقی واریوپپتیل حاوی ماده موثره تریپتورلین استات می باشد که هر جعبه از آن حاوی دو سرنگ از پیش پر شده خواهد بود. توجه داشته باشید که سرنگ A واریوپپتیل حدود ۷۵.۳ میلی گرم تریپتورلین به شکل ملح استات به عنوان ماده موثر و همچنین سرنگ B حاوی محلول پلیمری مورد نیاز برای تهیه سوسپانسیون خواهد بود. به صراحت می توان گفت که تریپتورلین نیز یک آنالوگ با خصوصیات مشابه آن است که عمدتا جهت تولید هورمون های جنسی در درمان نئوپلاسم های بدخیم پروستات در بلوغ زودرس و در درمان مشکلاتی مانند آندومتروزیز و نازایی زنایی و فیبروئید های رحمی کاربرد خواهد داشت. دقت داشته باشید که این دارو معمولا به صورت پایه های مختلف پایه، استات، دی استات و یا آمبونات موجود است و مورد مصرف قرار می گیرد.

چگونگی استفاده از آمپول واریوپپتیل

مقدار و نحوه مصرف آمپول:

توجه داشته باشید که معمولا مقدار، نوع و توالی زمانی داروهایی که مصرف می کنید بستگی به موارد مختلفی دارد که در ادامه به بیان آن ها پرداخته ایم:

  • سن بیمار
  • نحوه واکنش به اولین مقدار مصرفی دارو
  • نوع و شدت بیماری تحت درمان
  • سایر شرایط پزشکی بیمار

معمولا آمپول واریوپپتیل هر ۴، ۱۲ یا ۲۴ هفته یک مرتبه تجویز می شود و به صراحت می توان گفت که برنامه دوز شما به قدرت و مارک واریوپپتیل مورد استفاده شما بستگی خواهد داشت. توصیه می شود که پیش از تزریقات حتما محتویات سرنگ A و سرنگ B  را با یکدیگر ترکیب نمایید و سپس توسط متخصص مربوطه به صورت زیرجلدی تزریق نمایید. توصیه می شود که برای استفاده از این آمپول و یا حتی در صورت تمایل به قطع روند مصرف حتما پزشک متخصص خود را در جریان بگذارید. با توجه به عوارض جانبی این آمپول مصرف آن در طول دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی شود زیرا برای جنین مضر خواهد بود.

مقدار مصرف آمپول

موارد مصرف واریوپپتیل:

هورمون های جنسی

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

درمان بلوغ زودرس در کودکان و نوجوانان

درمان سرطان های بدخیم پروستات

درمان آندومتروزیز

درمان ناباروری و نازایی زنان

پلیپ رحم

رشد قد کودکان

فیبروئید ها و فیبروم های رحم به منظور آمادگی پیش از عمل جراحی

آماده سازی بیمار پیش از عمل جراحی برداشتن دحم یا هیسترکتومی

کاهش تستوسترون در بیماران دچار اختلالات رفتاری مانند پارافیلیا

آشنایی با موارد مصرف آمپول

موارد منع مصرف:

بیماری های استخوانی

حساسیت بیش از حد به دارو تجویز شده

دوران بارداری و شیردهی

خونریزی واژینال با علت نامشخص

موارد منع مصرف آمپول

عوارض جانبی واریوپپتیل:

همانطور که متوجه شدید آمپول واریوپپتیل علاوه بر موثر بودن در درمان بیماری های مختلف ممکن است عوارض جانبی هم ایجاد کند که شما از آن بی اطلاع هستید و به همین منظور در ادامه به بیان عوارض های ناشی از مصرف این آمپول پرداخته ایم:

آسم

آنافیلاکسی

آرترولژی

آستنی

حساسیت به پستان هم در زن و هم در مرد

تغییر در اندازه پستان

تغییرات فشار خون

افسردگی

توصیه می شود که در صورت مشاهده هر گونه از مواردی فوق بلافاصله با پزشک متخصص خود مشورت نمایید.

عوارض ناشی از مصرف آمپول

نکاتی در مورد مصرف آمپول:

توجه داشته باشید که حتما برای استفاده از این نوع آمپول و یا حتی در صورت تمایل به قطع مصرف با پزشک خود مشورت نمایید.

چنانچه مبتلا به سرطان پروستات هستید که به ستون فقرات سرایت کرده و یا باعث انسداد مجاری ادراری شده ممکن است نیاز به نظارت دقیق تری توسط پزشک داشته باشید به ویژه زمانی که برای اولین مرتبه شروع به درمان می کنید.

به طور کلی در صورت از دست دادن دوز یا اگر قرار ملاقات برای تزریق واریوپپتیل را از یاد برده اید برای راهنمایی بایستی با پزشک خود تماس بگیرید.

بهتر است بدانید برخی از افرادی که اقدام به مصرف این دارو کرده اند دچار مشکلات روانی و یا تشنج می شوند و یا حتی بدتر از قبل شده اند. به همین خاطر در صورت بروز تشنج یا هر گونه تغییر غیرمعمول در خلق و خو یا رفتار مانند عصبانیت، پرخاشگری، گریه، احساس بی قراری یا تحریک پذیری بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *