دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

درمان لکه های ناشی از افزایش سن

  • ساناز براتی
  • ۵ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

برای درمان لکه های پوستی ناشی از افزایش سن راهکارهای مختلفی مانند انجام لیزر درمانی، استفاده از لوسیون ها، کریوتراپی، میکرودرمی، لایه برداری شیمیایی و روش های درمانی خانگی و سنتی وجود دارد.

لکه های ناشی از افزایش سن همان لکه های سیاه یا قهوه ای با سطوح صاف می باشند که در سایزهای مختلف روی بازوها، شانه، دست و صورت به وجود می آیند. اغلب این لکه ها به دلیل نور آفتاب ایجاد می شوند و با بالا رفتن سن شدیدتر خواهند شد.

روش های رفع لکه های ناشی از افزایش سن

به وجود آمدن لکه های جدید روی پوست قبل از اینکه به افزایش سن مربوط باشد، به قرار گرفتن فرد در برابر نور آفتاب مربوط می شود. لکه های پیری، در واقع کک و مک های ناشی از تابش نور آفتاب می باشند و اغلب بر روی پشت دست افراد دیده می شوند. در افرادی که بیشتر در معرض نور خورشید بوده اند، این لکه ها بر روی پوست صورت و دیگر نقاط بدن نیز دیده می شود. دیده شدن این نوع لکه ها روی پوست افراد مسن موضوعی عادی است، اما این لکه ها ممکن است به خاطر بودن زیاد در معرض نور آفتاب در ده های سوم، چهارم و پنجم زندگی نیز دیده شود. نور خورشید دارای پرتوهای فرابنفش می باشد که سبب برنزه شدن و سوختگی پوست می شوند، با افزایش سن این برنزه شدن، رسوب بیش از حد رنگدانه ها را در پوست باعث می شود. برخی اوقات به لکه های ناشی از افزایش سن لکه های کبدی و لکه های خورشیدی نیز گفته می شود.

رفع لکه های ناشی از بالا رفتن سن

نشانه های لکه های پیری پوست

لکه های ناشی از افزایش سن به رنگ های روشن یا تیره دیده می شوند که رنگ آن به پوست فرد بستگی دارد. این لکه ها در اغلب نقاط بدن به وجود می آیند و در اندازه های بزرگ و کوچک بروز می یابند. همان طور که اشاره کردیم گاهی اوقات به این لکه ها، لکه های کبدی نیز گفته می شود، زیرا پزشکان احتمال داده اند که ارتباط خاصی بین این لکه ها و بیماری های کبدی می تواند وجود داشته باشد.

لکه های شکل گرفته از افزایش سن

دلیل بروز لکه های افزایش سن

این نوع لکه ها همان طور که گفته شد اغلب به دلیل قرار گیری در برابر نور خورشید به وجود می آیند. البته باید بدانید که بروز این لکه ها فقط به دلیل نور خورشید نیست و دلایل دیگری مشا مشکلات کبدی برای به وجود آمدن آن می تواند وجود داشته باشد. این نوع لکه ها نسبت به دیگر لک ها مسطح می باشند و به اشکال مختلفی ایجاد می شود. این نوع لکه ها هیچ نوع دردی ندارند، از این رو در صورت احساس خارش، درد، سوزش و دیگر مشکلات می بایست با یک متخصص پوست مشورت کنید.

رفع لکه های متاثر از افزایش سن

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

عوامل ایجاد کننده

برخی عوامل و شرایط در کنار هم قرار می گیرند تا این نوع لکه ها بر روی پوست با افزایش سن ایجاد شوند. از عوامل بروز این لکه ها افزایش سن و قرار گیری در معرض نور خورشید می باشد. بر خلاف دیگر لک ها و کک و مک ها، لکه ای ناشی از افزایش سن با حذف نور خورشید و قرار نگرفتن در زیر نور آفتاب از بین نمی روند.

کمک به بهبود لکه های ناشی از افزایش سن

ویژگی های لکه های افزایش سن

لکه های ناشی از افزایش سن دارای ویژگی های زیر هستند:

  • این لکه ها اغلب بیضی شکل می باشند.
  • برآمدگی بر روی پوست ایجاد نمی کنند.
  • این لکه ها اغلب به رنگ های قهوه ای روشن تا تیره دیده می شوند.
  • لکه های پیری بیشتر در نقاطی از پوست دیده می شوند که بیشتر از نقاط دیگر در معرض تابش نور خورشید قرار داشته باشند.
  • این لک ها هیچ دردی ندارند.

علاج لکه های ناشی از بالا رفتن سن

نحوه شکل گرفتن لکه های افزایش سن

همانطور که در این مطلب بارها اشاره شود لکه های ناشی از افزایش سن یا لکه های کبدی زمانی که پوست بیش از حد در معرض نور خورشید قرار می گیرد به دلیل تجمع رنگدانه ها به وجود می آیند. اشعه های نور خورشید باعث می شوند تا سرعت تولید ملانین یا همان ماده ی رنگی داخل پوست بیشتر شود، در نتیجه این موضوع باعث به وجود آمدن لکه ها خواهد شد.

لکه های متاثر از افزایش سن و رفع آن ها

استفاده کردن از سولاریوم هم می تواند باعث ایجاد لکه های پوستی گردد. در این مورد رنگ پوست افراد نیز می تواند تاثیر گذار باشد، با توجه به این موضوع افرادی که دارای پوست روشن می باشند بیشتر در معرض لک شدن پوست می باشند.

علاوه بر نور خورشید موارد دیگری می توانند در بروز این نوع لکه ها تاثیر گذار باشند، این موارد عبارتند از:

  • تغییرات هورمونی
  • عوارض جانبی داروها
  • التهابات پوستی
  • زخم ها
  • بیماری دیابت
  • حساسیت های پوستی و …

لکه های ناشی از افزایش سن و بهبود آن

درمان با استفاده از لوسیون ها

کرم ها و لوسیون های مختلفی وجود دارند که با استفاده مکرر از آن ها، با توجه به ادعای تولید کنندگان این محصولات، می توان لکه های ناشی از افزایش سن را درمان نمود و از بیشتر شدن آن جلوگیری نمود. اغلب این لوسیون ها و کرم ها را می توان بدون نسخه پزشک تهیه و مصرف نمود. باید بدانید که قبل از تهیه هر نوع کرم و لوسیونی در مورد مواد تشکیل دهنده آن اطلاعات کسب کنید تا از عوارض احتمالی آن پیشگیری شود. برخی از کرم های روشن کننده پوست دارای جیوه می باشند و استفاده از آن ها باعث می شود تا مشکلات جدی برای سلامت پوست ایجاد شود.

لکه های تاثیر گرفته از افزایش سن

در صورتی که می خواهید از این کرم ها و لوسیون ها برای درمان لک های ناشی از افزایش سن استفاده نمایید، بهتر است قبل از هر چیزی به پزشک و متخصص پوست مراجعه نمایید. متخصصین می توانند یک روشن کننده ی پوست با توجه به پوست شما و متناسب با آن پیشنهاد دهند که این موضوع باعث صرفه جویی در زمان و هزینه شما خواهد شد. در حال حاضر کرم ها و لوسیون های مختلفی در بازار وجود دارند و انتخاب این که کدام مناسب پوست شما می باشد فقط با کمک گرفتن از یک متخصص قابل انجام است.

لکه های ایجاد شده از افزایش سن

در صورتی که پوست شما نیاز به یک کرم روشن کننده قوی دارد، متخصص پوست با توجه به نیاز و پوست شما، انتخاب می کند. با توجه به تحقیقات انجام شده افرادی که از کرم و لیزر درمانی هم زمان استفاده کرده اند، شاهد رفع این لکه ها به میزان قابل توجهی بوده اند.

درمان لکه های افزایش سن با لیزر

لیزر درمانی می تواند باعث رفع لکه های سن با سرعت بیشتری شود، بعلاوه ماندگاری این روش نسبت به استفاده از کرم بسیار بیشتر است. لیزر درمانی در برخی اوقات ممکن است برخی از عوارض جانبی مثل پوسته پوسته شدن یا تیره شدن موقت ایجاد نماید، که در روش استفاده از کرم با این عوارض رو به رو نخواهید شد. البته باید بدانید که عوارض عنوان شده با سرعت از بین خواهند رفت.

درمان لکه های متاثر از افزایش سن

انجام روش کریوتراپی برای رفع لکه های افزایش سن

کریوتراپی روشی رایج برای درمان لکه های ناشی از افزایش سن می باشد. در روش کریوتراپی متخصصین پوست به وسیله منجمد کردن سلول های لکه ها، باعث از بین رفتن آن ها می شوند. وقتی پوست درمان شود، کمی روشنتر به نظر خواهد رسید. انجام این روش تا حدی دردناک ولی سریع می باشد. پس از درمان در این روش امکان دارد پوست دچار درد، تاول، التهاب موقت و تورم شود که کاملا موقت می باشند. بعضی از عوارض جانبی ایجاد شده در این روش ممکن است دائمی باشند مانند تیره شدن لکه ها، روشن شدن پوست اطراف لکه و زخم. البته اگر این روش تحت نظر یک متخصص با تجربه انجام شود عوارض جانبی آن بسیار کمتر خواهند شد.

بهبود لکه های نشات گرفته از افزایش سن

میکرودرمی برای رفع لکه های افزایش سن

در روش میکرودرمی پزشک با استفاده از یک دستگاه مخصوص، سمباده ای را بر روی سطح پوست می کشد و باعث لایه برداری از سطح بالایی پوست می شود. مطالعات انجام شده در این مورد نشان داده اند که این روش کاملا موثر می باشد. تاثیر این روش در افرادی که همزمان لایه برداری شیمیایی انجام می دهند بیشتر است.

این روش بین افرادی در ۲ تا ۱۶ هفته مورد بررسی قرار گرفت، در این تحقیق حدود ۴۰ درصد از لکه های ناشی از افزایش سن به طور کامل از بین رفت، اما نتیجه ی آن در افرادی که از دو روش میکرودرمی و لایه برداری شیمیایی همزمان استفاده کرده بودند، خیلی بهتر بود. تقریبا در ۵۰ درصد این افراد، لک های سن به طور کامل از بین رفته بود. بعد از درمان با این روش امکان دارد التهابات خفیفی را شاهد باشید که بعد از چند ساعت کاملا از بین می روند. بعلاوه ممکن است در انجام این روش پوسته پوسته شدن پوست در طول ۳ تا ۴ روز دیده شود که بعد برطرف خواهد شد.

رفع لکه های ناشی از افزایش سن

روش لایه برداری شیمیایی برای بهبود لکه های افزایش سن

یکی دیگر از روش های موثر در درمان لکه های ناشی از افزایش سن انجام  لایه برداری شیمیایی می باشد. با توجه به تحقیقات انجام شده اغلب افرادی که از این روش برای رفع لکه های پوست خود استفاده کرده اند، ۵۰ درصد شاهد روشن شدن لکه های سنی بوده اند. اما این روش در افرادی که همزمان کریوتراپی را انجام داده اند نتایج بهتر و سریعتری را داشته است.

لکه های ناشی از افزایش سن و علاج آن

روش های درمانی گیاهی و خانگی برای رفع لک ها

علاوه بر روش های گفته شده در بالا، روش های دیگری در طب سنتی وجود دارند که می توانید در منزل آن ها را به راحتی انجام دهید و شاهد بهتر شدن لکه های ناشی از لکه های سن باشید:

  • استفاده از روغن کرچک:

روغن کرچک دارای خواص مختلفی برای بدن و پوست می باشد و باعث رفع لکه ها خواهد شد. برای بهتر شدن تاثیر آن می توانید از روغن بادام، زیتون، نارگیل یا روغن ویتامین e را با روغن کرچک اضافه کرده و از آن استفاده نمایید.

برای استفاده از روغن کرچک، مقداری از این روغن را با ترکیبی که دوست دارید مخلوط کرده و با استفاده از یک پد نخی یا پنبه آن را بر روی پوست خود بزنید. ناحیه مورد نظر را چند دقیقه ماساژ بدهید و چند ساعت صبر کرده، سپس پوست خود را با آب شست و شو دهید. برای درمان بهتر روزی دو بار صبح و شب این روش را انجام دهید.

درمان لکه های ناشی از افزایش سن

  • استفاده از آب لیمو:

لیمو و آب لیموی تازه خاصیت سفید کنندگی دارد و دارای اسید سیتریک است که سبب روشن شدن پوست می شود و ظاهر پوست را به طور کلی بهتر می کند. در صورتی که دارای پوستی حساس هستید می توانید از روش های زیر برای اینکار استفاده نمایید:

در یک روش می توانید کمی لیمو را خرد کنید و برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه آن را روی پوست خود قرار داده، سپس بشویید. دو مرتبه در طول روز این روش را انجام دهید.

در روشی دیگر می توانید آب لیمو را برای ۲۰ دقیقه روی پوست خود بمالید و بعد با آب شست و شو دهید.

همچنین می توانید آب لیمو را با مقدار کمی سرکه مخلوط کرده و آن را روی لکه ها برای ۱۵ دقیقه نگه دارید و بعد بشویید.

در روشی دیگر می توانید چند قاشق چای خوری آب لیمو را با یک قاشق چای خوری زرد چوبه ترکیب نمایید و بعد آن را برای نیم ساعت بر روی پوست خود بمالید.

لکه های نشات گرفته از بالا رفتن سن

  • استفاده از آلوئه ورا:

آلوئه ورا یک روش مناسب برای حذف لک صورت می باشد که برای هر پوستی قابل استفاده است، آلوئه ورا همچنین باعث می شود تا رطوبت پوست شما حفظ شود.برای انجام این روش ژل یک برگ آلوئه ورا را از آن خارج کنید و بعد آن ژل را برای ۳۰ دقیقه روی پوست خود قرار دهید، سپس پوست خود را بشویید. این روش را دو مرتبه در روز انجام دهید تا لکه ها بهتر شوند.

لکه های متاثر از افزایش سن

  • استفاده از آرد نخود:

آرد نخود یک ماسک مناسب برای حذف لکه های ناشی از افزایش سن می باشد. برای از بین بردن لکه های قهوه ای پوست خود چند قاشق چای خوری آرد نخود، یک قاشق چای خوری سیر، نصف قاشق چای خوری آب لیمو، یک قاشق چای خوری آب گوجه فرنگی و چند قطره روغن بادام یا روغن کرچک را با هم به خوبی مخلوط نمایید. بعلاوه می توانید کمی گلاب نیز به آن اضافه نمایید و سپس آن را به مدت ۲۰ دقیقه بر روی محل مورد نظر بمالید. اجازه دهید تا مواد کاملا روی پوست تان خشک شوند، سپس آن را اسکراب نمایید و در آخر آن را با آب ولرم شست و شو دهید. می توانید این روش را یک بار در روز انجام دهید.

  • استفاده از دوغ:

پوست در زمان استفاده از دوغ حس خنکی خواهد داشت، استفاده از دوغ بر روی پوست باعث روشن شدن رنگ آن و تازه شدن پوست خواهد شد. مقداری پنبه را به دوغ تازه آغشته کرده و بعد آن را بر روی پوست خود بمالید، بعد از ۱۵ دقیقه می توانید پوست خود را به خوبی بشویید. در صورتیکه پوستتان مستعد آکنه است کمی آب لیمو به دوغ اضافه کرده و بعد از آن استفاده نمایید.

لکه های نشات گرفته از افزایش سن

  • استفاده از ماست:

ماست یم روش موثر خانگی برای رفع لکه های ناشی از افزایش سن می باشد. ماست دارای اسید لاکتیک می باشد که باعث روشن شدن پوست خواهد شد. می توانید یک قاشق چای خوری آب لیمو را با یک قاشق ماست مخلوط کرده و آن را به مدت ۳۰ دقیقه بر روی پوست خود قرار دهید. بعد از آن پوست خود را با آب سرد بشویید و در ادامه از یک مرطوب کننده سبک روی پوست خود استفاده نمایید. در طول هفته دو تا سه مرتبه می توانید این روش را برای رفع لکه های قهوه ای پوست خود انجام دهید.

لکه های ناشی از بیشتر شدن سن

  • استفاده از ریشه خردل:

ریشه خردل یم روش موثر برای درمان لکه های صورت به ویژه لکه های ناشی از افزایش سن می باشد. برای استفاده از ریشه خردل نصف فنجان سرکه سیب را با چند تکه از ریشه خردل مخلوط کرده و برای دو هفته این مخلوط را در ظرف در بسته در یخچال نگهداری نمایید. این مخلوط را روز در میان هم بزنید و با گذشت دو هفته آب آن را گرفته و به صورت و پوست خود بمالید. با گذشت چند ماه، بعد از استفاده از این روش می تواند شاهد روشن شدن پوست خود باشید.

لکه های ناشی از افزایش سن و کمک به بهبود آن ها

  • استفاده از انگور فرنگی:

انگور فرنگی قرمز یک ماده مغذی خوشمزه و سالم می باشد که برای از بین بردن لکه های ناشی از افزایش سن می توانید از آن استفاده نمایید. برای انجام این روش یک قاشق غذاخوری عسل را با یک چهارم فنجان انگور فرنگی مخلوط نمایید و سپس آن را برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی پوست خود بمالید، سپس پوست خود را با آب شست و شو دهید. می توانید تا زمان بهبود پوست روزی یک بار این عمل را انجام دهید.

لکه های به وجود آمده به خاطر افزایش سن

  • آب میوه:

آب میوه های طبیعی حاوی مواد طبیعی و ارگانیک می باشند که می توانند لک های تیره پوست را برطرف نمایند. به منظور رفع لکه های پیری و قهوه ای پوست خود می توانید از انواع آب میوه طبیعی استفاده نمایید. در یک روش مقداری مساوی از آب پرتقال، آب جعفری، آب لیمو و آب مویز را با هم ترکیب کرده و آن را بر روی محل مورد نظر پوست خود مالیده و برای ۱۵ دقیقه ماساژ دهید و سپس آن را به خوبی شست و شو دهید. این روش را می توانید روزی یک مرتبه انجام دهید.

لکه های ناشی از بیشتر شدن سن

  • استفاده از سرکه ی سیب:

سرکه سیب دارای خواص بسیاری برای سلامت بدن و زیبایی پوست می باشد، استفاده از سرکه ی سیب یک روش خانگی مفید و موثر برای بهتر شدن وضعیت پوست می باشد که می توانید به راحتی از آن استفاده نمایید.

در یک روش می توانید کمی سرکه ی سیب را با مقداری عسل مخلوط کرده و سپس آن را به پوست خود بمالید و بگذارید تا ۲ دقیقه بماند، سپس آن را به خوبی و به طول کامل بشویید. می توانید در طول روز یک بار این عمل را انجام دهید.

در روشی دیگر می توانید یک قاشق چای خوری سرکه سیب را با یک قاشق غذاخوری آب پرتقال تازه مخلوط کرده و سپس آن را به مخل مورد نظر در پوست خود بزنید. بعد از اینکه پوست کاملا خشک شد، آن را با آب ولرم شست و شو دهید. در طول روز می توانید این روش را یک تا دو مرتبه انجام دهید.

لکه های ناشی شده از افزایش سن

  • استفاده از چوب صندل:

چوب صندل درمانی موثر برای رفع لکه های افزایش سن می باشد که ضد پیری و ضد عفونی کننده نیز است. برای رفع لکه های قهوه ای پوست خود می توانید چند قاشق غذاخوری پودر صندل را با یک قاشق چای خوری آب لیمو، یک قاشق چای خوری گلیسیرین و همچنین چند قاشق چای خوری گلاب مخلوط کنید، سپس این مخلوط را به محل مورد نظر بمالید و اجازه دهید تا کاملا بر روی پوست خشک شود. در آخر پوست خود را با آی سرد بشویید، این روش را در طول هفته می توانید دو تا سه مرتبه انجام دهید.

لکه های ایجاد شده در اثر افزایش سن

در روشی دیگر می توانید چند قاشق غذاخوری چوب صندل را با مقداری روغن ویتامین e، یک قاشق چای خوری آب لیمو و یک قاشق غذاخوری آب پرتقال مخلوط کرده و بر روی پوست خود بمالید. بعد از گذشت ۳۰ دقیقه می توانید پوست خود را با آب بشویید.

همچنین در روشی دیگر می توانید چند قطره روغن چوب صندل را با روغن بادام یا روغن زیتون مخلوط کرده و آن را بر روی پوست خود بمالید. اینکار را شب انجام دهید و بگذارید تا صبح روغن روی پوستتان بماند، سپس روز بعد پوست خود را بشویید. می توانید هر روز این روش را انجام دهید.

لکه های ناشی از بالا رفتن سن

  • استفاده از انبه:

انبه یک میوه پرخاصیت می باشد که دارای اسید هیدروکسیل و آنزیم هایی می باشد که باعث لایه برداری پوست می شوند. انبه باعث از بین رفتن آکنه و لکه های پوستی خواهد شد، این میوه علاوه بر این که مفید برای سلامت بدن می باشد برای زیبایی پوست نیز موثر است و از پوست مراقبت می کند، پوست را روشن کرده و آن را پاکسازی می نماید. قبل از اعمال انبه بر روی پوست خود، کمی از آن را بر روی پوست خود تست کنید تا مشخص شود که به آن حساسیت دارید یا خیر. می توانید در صورت نداشتن حساسیت به انبه، روزی دو مرتبه می توانید از آن روی پوست خود استفاده نمایید.

بهبود و علاج لکه های ناشی از افزایش سن

  • استفاده از آب پیاز:

پیاز یک ماده مغذی و مفید برای پوست و بدن می باشد. پیاز دارای خواص سفید کنندگی بوده و دارای ماهیت اسیدی می باشد که باعث می شود تا لکه های قوی از بین بروند. برای استفاده از پیاز و آب آن یک عدد پیاز را تکه تکه کنید و روی پوست خود به مدت ۲۰ دقیقه قرار دهید.

علاج لکه های ناشی از افزایش سن

علاوه بر روش بالا می توانید چند قاشق عسل را با یک قاشق غذاخوری عسل ترکیب کرده و بر روی پوست خود بمالید. بعد از ۱۵ دقیقه پوست خود را با آب ولرم بشویید. در طول روز یک تا دو مرتبه این روش را می توانید تا بهبودی پوست خود انجام دهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *