دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

جلوگیری از اتلاف وقت با چند راهکار مطمئن و عالی

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

اتلاف وقت نقش بسیار مهمی در موفقیت و یا شکست افراد دارد افرادی که دارای حواس پرتی، بی نظمی و زندگی آشفته هستند بیشتر از دیگران دچار تلف شدن وقت می شوند کمبود انرژی و … نیز از دیگر علت هایی است که موجب می شود فرد با کمبود وقت در طول روز مواجه شود.

وقت نقش مهمی در زندگی افراد موفق دارد در دنیای امروزه بخش مهمی از زمان را صرف انجام کارهای بیهوده و بی فایده می کنیم انجام بازی های کامپیوتری، جست و جو در فضای مجازی، خوابیدن و … بخش های مهمی از فعالیت های روزمره ما را تشکیل می دهند به همین موجب راه هایی خلاقانه ارائه می شوند که می تواند موجب صرفه جویی در زمان می شود. همه ما ضرب المثل معروف وقت طلا است را شنیده ایم این ضرب المثل در تمام دنیا شناخته شده است و به آن توجه می شود استفاده از راهکارهای مدیریت زمان برایان تریسی می تواند در این زمینه موثر و تاثیرگذار باشد اما راهکارهای دیگری برای جلوگیری از اتلاف وقت وجود دارند دور کردن خود از اینترنت، کار کردن با یک دستگاه، داشتن برنامه ریزی و … می تواند به مدیریت زمان شما کمک کند و اهمیت زیادی خواهند داشت.

راهکارهای طلایی جلوگیری از اتلاف وقت:

استفاده بهینه از وقت شما را از روزمرگی های زندگی دور می کند از سویی موجب می شود تا در طول کارهای موثر و مفید را انجام دهید و از انجام کارهای بیهوده دوری کنید اما چگونه متوجه شویم که دچار اتلاف وقت شده ایم؟ اگر در ۲۴ ساعت شبانه روز هیچ کار مفید و تاثیرگذاری انجام نمی دهید دچار اتلاف وقت شده اید همچنین پی بردن به کارهای بیهوده ای که انجام می دهید و هیچ یک حال شما را خوب نمی کنند نشانه هایی از اتلاف وقت در طول روز هستند.

جلوگیری از اتلاف وقت

چگونه می توانیم از اتلاف وقت جلوگیری کنیم؟ برای پیشگیری کردن از اتلاف وقت در طول روز روش های متعددی وجود دارند اگر قصد دارید که در زندگی فردی موفق باشید و به اهداف خودتان نزدیک شوید باید به شناخت توانایی های دست یابید همچنین می توانید از روش های موثر زیرا برای صرفه جویی در وقت استفاده کنید.

اهمیت برنامه روزانه:

یکی از بخش های تاثیرگذار برای صرفه جویی کردن در وقت و زمان داشتن برنامه ریزی روزانه است اهمیت نوشتن برنامه روزانه در تمام مقاطع ثابت شده است برای رسیدن به اهداف، بالا بردن کیفیت زندگی و استفاده موثر از زمان برنامه ریزی موثرترین و بهترین کار است. در  برنامه ریزی چه نکاتی دارای اهمیت هستند و باید ذکر شوند؟ در یک برنامه ریزی مفید شما باید کارهای روزانه خود را لیست کنید، آن ها را به تربیت اهمیت و اولویت دسته بندی کنید، برای هر یک از کارها ساعات معینی تعیین کنید، مروری بر برنامه داشته باشید و نقاط ضعف آن را کنترل کنید. راهنمای برنامه ریزی روزانه می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

پایبندی به کار:

پایبند بودن به کاری که در حال انجام آن هستید یکی دیگر از رازهای موفقیت شما است برخی در انجام کارهای متعدد وقفه دارند در صورتی که باید زمان معینی برای انجام هر کار داشته باشند و هر کار را در زمان معین خود به پایان برسانند. تمرکز کردن بر روی یک کار، داشتن انگیزه و تلاش از نکات مهمی است که به جلوگیری از اتلاف وقت کمک می کند.

پیامد تلف شدن وقت

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

تایم استراحت:

زمان استراحت در طی روز یکی از تایم های ارزشمند است که می تواند به نیروبخشی و توان فرد در طول روز کمک کند جمله کلیدی ما ربات نیستیم بخش مهمی از ذهنیت شما را شکل می دهد و شما باید آن را در اصول زندگی خود قرار دهید. هر انسانی نیاز به استراحت و دریافت انرژی دارد این استراحت می تواند روزانه و ماهانه باشد یعنی علاوه بر استراحت روزانه فرد نیاز به استراحت ماهانه برای رسیدگی به تفریحات و اطرافیان دارد. در زمان استراحت کردن ذهن خود را از مشغله ها خالی کنید قهوه بنوشید و به فعالیت های مورد علاقه خود بپردازید این کار روحیه شما را افزایش می دهد.

مدیریت حواس پرتی ها:

یکی از عوامل اساسی اتلاف وقت در طی روز می تواند حواس پرتی های فرد باشد که ریشه در عوامل مختلفی دارد این حواس پرتی به دلیل مشغله های فکری، خستگی و ضعف جسمی و روانی باشد که باید مدیریت شود. برای این امر باید راه های متعددی پیدا کنید اگر سر و صدای همکاران موجب حواس پرتی و هدر رفتن وقت می شود و کارهای شما عقب می افتد به آن ها تذکر کنید اگر شلوغی محیط کار و خانه ذهن شما را آشفته می کند آن را مرتب کنید و دیگر عواملی که موجب حواس پرتی هستند و شما باید آن ها را کنترل نمایید این مورد در جلوگیری از اتلاف وقت نقش موثری دارد.

اتلاف وقت در روز

اتلاف وقت چه علت هایی دارد؟

هدر رفتن وقت نشات گرفته از علل و عوامل متعدد است کمبود انگیزه در برخی از افراد موجب می شود تا به مرور زمان وقت های طلایی را از دست بدهند انگیزه اهمیت زیادی در به پایان رساندن یک موضوع دارد افرادی که مسیر زندگی خود را به درستی نمی دانند و در جهت مثبت آن قرا نمی گیرند نمی توانند به آرزوهای خود دست پیدا کنند و به محض ایجاد خستگی از کار خود دست می کشند.

تلف شدن وقت

کمبود انرژی یکی دیگر از علت های تلف شدن زمان است افراد با سبک زندگی ناسالم بیشتر از دیگران در معرض خستگی قرار دارند و زودتر انرژی خود را از دست می دهند افرادی که دارای خواب نامنظم و ناکافی هستند و وعده های غذایی ناسالم دارند بیشتر در معرض خستگی هستند و دارای انرژی کمی هستند. کمال گرایی در برخی از این افراد نیز موجب می شود تا با شکست های زیادی مواجه شوند و همین موضوع در نهایت به تلف شدن وقت منجر می شود. از دیگر علت های تلف شدن زمان می توان به ترس از شکست، حواس پرتی و … اشاره نمود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *