دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

راه از بین بردن بوی بد فرش چیست؟

  • منصوره رمضان زاده
  • ۲ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

بوی نامطبوع فرش از جمله مواردی می باشد که تقریبا تمامی افراد در طول زندگی با آن مواجه شده اند و این مشکل در اثر عوامل مختلفی همچون وجود نم و رطوبت، ریختن غذاهای مختلف، حیوان خانگی و … به وجود می آید و با توجه به حس ناخوشایندی که دارد افراد به دنبال راهکارهای موثری برای از بین بردن بوی بد فرش هستند که در این مطلب به بیان این ترفندها خواهیم پرداخت.

از جمله مشکلات خانه داری ناخوشایندی که امکان دارد در محیط خانه پیش بیاید بوی نامطبوعی بوده که ناشی از فرش می باشد که امکان دارد تحت تاثیر عوامل و دلایل مختلفی ایجاد شود اما افراد می توانند با بهره گیری از راهکارها و ترفندهای مختلفی که در این زمینه وجود دارد به برطرف کردن این بوی آزار دهنده بپردازند. در همین راستا سعی داریم در این مطلب به معرفی روش های کاربردی و موثری برای از بین بردن بوی بد فرش بپردازیم.

از بین بردن بوی بد فرش با ترفندهای ساده

برخی اوقات امکان دارد به دلیل ریختن باقی مانده غذا یا وجود رطوبت و نم ناشی از ریختن مایعات و دیگر موارد بر روی فرش و موکت بوی بدی ایجاد شود و این وضعیت برای اعضای خانواده حس ناخوشایندی را به وجود آورد که البته می توان با بکار گرفتن راهکارهای مناسب از بین بردن بوی بد فرش مشکل به وجود آمده را برطرف نمود.

راه حل های مناسب از بین بردن بوی بد فرش

امکان دارد بوی بد فرش بخاطر شستن نادرست فرش باشد. در صورتی که در زمان شستن فرش مواد شوینده به خوبی از فرش پاکسازی نشوند و یا این که فرش به طور کامل خشک نشده باشد وجود نم و رطوبت داخل فرش موجب به وجود آمدن بوی بد خواهد شد.

همچنین می توان گفت هنگامی که آب بر روی فرش ریخته می شود و باعث خیس شدن فرش می گردد و با توجه به این که تار و پود فرش ها مکانی برای جمع شدن گرد و غبار و انواع حشرات می باشد در نتیجه فضای مناسبی برای رشد کپک ها و قارچ ها به وجود می آورد و همین امر علت اصلی بوی بد فرش می باشد. تجمع قارچ ها و کپک ها داخل فرش سبب ایجاد بیماری هایی همچون اسهال و استفراغ می گردد.

نحوه حذف بوی نامطبوع فرش

انواع راهکارهای مناسب رفع بوی نامطبوع فرش

اولین روش و راه حل به منظور رفع بوی بد فرش شستشوی آن می باشد ولی در صورتی که زمان کافی برای شستن فرش ندارید پیشنهاد می شود از راهکارهای موثری که در این زمینه وجود دارد کمک بگیرید که در ادامه به معرفی مواردی از آن ها پرداخته ایم.

  •  آرون گروپس

روش های مناسب از بین بردن بوی نامطبوع فرش

رفع بوی فرش

استفاده از لیمو ترش :

از جمله راهکارهای مفیدی که برای از بین بردن بوی بد فرش می توان از آن بهره گرفت بکار بردن لیمو ترش می باشد زیرا لیمو ترش موجب می شود که بوی نم فرش از بین برود. در این شیوه پیش از انجام هر کاری لیمو ترش را به دو قسمت تقسیم بندی نمایید و بعد آن را بر روی محل ایجاد بو و یا بر روی لکه ای که موجب به وجود آمدن بو شده قرار دهید. با این عمل عواملی که باعث ایجاد بو شده اند و کل باکتری های تولید کننده بو نابود خواهند شد. بدین ترتیب فقط لازم است که حدود چند دقیقه لیمو ترش را بر روی فرش بگذارید و بعد آن را شستشو دهید.

برطرف کردن بوی نامطبوع فرش با استفاده از بوراکس :

بوراکس نوعی ماده غیر سمی بوده که در گروه نمک های قلیایی جای دارد و دارای خاصیت حذف بوی بد فرش می باشد. برای این کار فقط لازم است کمی از آن را بر روی فرش بپاشید و حدود ۳۰ دقیقه صبر کنید و بعد آن را با استفاده از جاروبرقی جمع آوری نمایید. به منظور این که اثر بوراکس بیشتر از قبل باشد می توانید از گل یا روغن ضروری استفاده نمایید تا بوی خوبی در فرش به وجود آید.

روش های موثر برطرف کردن بوی بد فرش

بکار بردن روغن ضروری :

این نوع روغن از گونه روغن هایی به شمار می آید که از بخش های معطر گیاه تهیه می شود و خیلی فرار می باشد و این ویژگی موجب شده که در هنگام استفاده هیچ نوع اثری از آن بر روی فرش نماند. در صورتی که جوش شیرین را با این روغن مخلوط نمایید به سادگی می توانید بوی بد فرش را رفع نمایید. حتی می توانید از بوی گل مورد علاقه خود همچون یاسمن، رز و یا اسطوخودوس نیز برای مخلوط کردن با این روغن بهره ببرید.

رفع بوی بد فرش با کمک جوش شیرین :

راحت ترین روش برای رفع بوی نامطبوع فرش استفاده از جوش شیرین می باشد. برای انجام این کار تنها لازم است کمی جوش شیرین را بر روی بخشی از فرش که بوی بدی دارد ریخته و بعد با استفاده از فرچه یا جارو بمالید. با این عمل حدود نیمی از کار را انجام داده اید و باید حدود ۲۴ ساعت صبر کنید تا جوش شیرین بر روی فرش بماند و پس از سپری شدن حدود ۲۴ ساعت با استفاده از یک جارو دستی جوش شیرین را از روی فرش جمع کنید و بعد بخش پاکسازی شده را با یک دستمال نیمه مرطوب دستمال بکشید.

در پایان یک قاشق سرکه در یک لیوان بریزید و بعد محلول سرکه را بر روی فرش اسپری نمایید و حدود ۱۵ دقیقه منتظر بمانید و سپس شروع به شستشوی فرش با شامپو و اسفنج نمایید تا هیچ گونه اثری از جوش شیرین و سرکه بر روی فرش نماند.

شیوه های کاربردی رفع بوی بد فرش

استفاده از روغن اسانس :

بکار گرفتن روغن اسانس از دیگر راهکارهای از بین بردن بوی بد فرش می باشد. به منظور این که هزینه آن برای شما کاهش یابد می توانید با استفاده از جوش شیرین و دیگر خوشبو کننده ها ترکیب مناسبی بسازید. برای بهره گیری از روغن اسانس حدود ۱۵ الی ۲۰ قطره از روغن را با حدود ۲.۱ پیمانه جوش شیرین ترکیب نمایید و بعد آن را به طور کامل هم بزنید. بعد این ترکیب را بر روی بخش بو گرفته فرش بریزید و یا اسپری نمایید و اجازه دهید چند دقیقه بر روی فرش باقی بماند و سپس شروع به پاک کردن و جارو کردن فرش نمایید.

راهکارهای از بین بردن بوی بد فرش

استفاده از اسطوخودوس :

ویژگی آرامش بخشی که در بوی اسطوخودوس وجود دارد موجب از بین رفتن بوی بد فرش خواهد شد. برای این کار باید به میزان نصفی از پیمانه گل های تازه اسطوخودوس را ریز کرده و بعد داخل هاون ریخته و بعد از له کردن آن ها خواهید دید که بوی خوبی از آن به مشام می رسد.

در این مرحله باید حدود یک پیمانه جوش شیرین به گل های اسطوخودوس اضافه نمایید و به طور کامل آن را مخلوط نمایید و پس از آن محلول آماده شده را بر روی بخش های بد بوی فرش بریزید و صبر کنید تا حدود ۳۰ الی ۶۰ دقیقه بر روی فرش بماند. اگر این محلول از شب تا صبح بر روی فرش بماند نتیجه خوبی خواهد داشت. بعد از این که زمان مشخص شده گذشت می توانید فرش را پاک کرده و آن را جارو نمایید.

ترفندهای کاربردی رفع بوی بد فرش

در این مطلب دلایل ایجاد و راهکارهای موثر از بین بردن بوی بد فرش را به طور کامل شرح دادیم که امیدواریم نهایت استفاده را از آن برده باشید. ضمن اینکه برای گرفتن خاک فرش و تمیز کردن لکه فرش و پاک کردن آدامس از روی فرش می توانید این این مطالب را مورد مطالعه قرار دهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *