دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

بررسی برلیانس v5 و مهمترین ویژگی های مثبت و منفی آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

برلیانس v5 با ظاهر زیبا و موتور توانمند میتسوبیشی، تجربه ناموفق سایپا برای سالهای ۹۳-۹۴ می باشد. این خودرو به خاطر زمان عرضه نامناسب، نتوانست با استقبال خوبی مواجه شود و تولید آن در اوایل سال ۹۵ متوقف شد. با بررسی برلیانس v5 همراه این مطلب از آرگا باشید.

محصول همکاری سایپا و برلیانس چین خودروی زیبای برلیانس v5 می باشد که از پلتفرم BMW الگوبرداری نموده و نسل جدیدی از شاسی بلندهای گروه سایپا به حساب می آید. این خودرو معیارهای لازم برای یک رانندگی ایمن و لذت بخش را با خود همراه کرده است.

بررسی برلیانس v5 : شاسی بلند بداقبال

شاسی بلند چینی برلیانس v5 اولین بار در سال ۲۰۱۱ در نمایشگاه گوانجو معرفی شد و در این کلاس یکی از خودروهای جوان پسند تلقی می شود. سایپا طی سال های ۹۳-۹۴ یکی از تجارب ناموفق خود را با واردات این خودرو تجربه کرد. برلیانس v5 به دلیل تحریم ها و عدم استقبال مشتریان نتوانست فروش خوبی را تجربه کند و خریداران آن با مشکل تامین قطعات یدکی مواجه شدند. این خودرو که محصول مشترک برلیانس چین و سایپا می باشد از پلتفرم BMW الهام گرفته و در کنار ظاهر مشابه اش با X1 قلب تپنده آن را موتور توانمند میتسوبیشی تشکیل داده است.

می توان گفت سایپا با در نظر گرفتن علاقه مشتریان به ماشین های بزرگ و شاسی بلند به عرصه ارائه برلیانس v5 روی آورد و به عبارتی برلیانس v5 نسل جدیدی از خودروهای شاسی بلند سایپا به حساب می آید. این خودرو که ماحصل همکاری برلیانس و BMW می باشد در سالهای آغازین تولید خود توانست فروش خوبی را تجربه کند و سایپا از اوایل سال ۹۳ مونتاژ آن را شروع کرد ولی عرضه این شاسی بلند در بازار داخلی دوام چندانی نداشته و در سال ۹۵ تولید آن کاملا متوقف شد. از این رو به نظر می رسد برخلاف دیگر مدل های شرکت برلیانس در بازار داخلی، برلیانس v5 از لحاظ مقدار فروش و جذب مشتری؛ خودرویی شکست خورده و به عبارتی شاسی بلندی بداقبال محسوب شود.

برلیانس v5 در زمان ارائه خود در بازار داخلی فقط در یک تیپ دنده اتومات روی خط تولید پارس خودرو بود. پلتفرم این خودرو از برلیانس H530 الگوبرداری شده و نکته قابل توجهی که درباره برلیانس v5 گفته شده این است که غالب نسخه های عرضه شده آن وارداتی می باشند. از آن جا که برلیانس و BMW شرکای تجاری می باشند به برلیانس این اجازه داده شد تا در برخی قسمت های ظاهری از کراس اوور کوچک X1 الهام گرفته شود. هر چند برلیانس v5 در بازار جهانی با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو ارائه می شود ولی طرف ایرانی نمونه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی آن را عرضه کرد. با این مقدمه در ادامه به بررسی همه جانبه برلیانس v5 می پردازیم.

  •  آرون گروپس

طراحی زیبا

ابتدا به بررسی طراحی ظاهری برلیانس v5 می پردازیم. همکاری برلیانس و BMW سبب شده تقریبا بشتر محصولات این شرکت چینی به خودروهای BMW شباهت داشته باشد. برلیانس v5 نیز از این حیث جدا نبوده و در ساخت آن از BMW X1 الگوبرداری شده است. از این رو زیبایی ظاهری آن غیرقابل انکار است و این نوع طراحی چینی و آلمانی جای تحسین دارد.

برلیانس v5 دارای ابعاد ۴۴۰۵ میلیمتر طول و ۱۸۰۰ میلی متر عرض و ۱۶۲۷ میلی متر ارتفاع بوده که تقریبا هم اندازه X1 و اندکی طویل تر از رنو داستر فرانسوی می باشد. در ضمن وزن خودرو ۱۴۱۵ کیلوگرم است و از رینگ های ۱۷ اینچی مشابه با رینگ های جک S5 بهره می برد. فاصله بین دو محور آن نیز ۲۶۳۰ میلی متر است.  برلیانس v5 بر روی پلتفرم نسخه سدان برلیانس H530 توسعه یافته از این رو در طراحی و تولید آن از قطعات مشترک فراوانی استفاده شده است.

بررسی ها نشان می دهد طراحی برلیانس v5 به نوعی نوین و متمایز می باشد که بدنه برجسته کرومی ، دستگیره های درب مشکی، پایه های مشکی و خاکستری رنگ، آینه دید عقب در بالای داشبورد همه بر این موضوع صحه می گذارند. در بخش عقب خودرو صفحه درخشانی تعبیه شده که لوگوی کمپانی را در خود جای داده و به دو چراغ عقب اتصال دارد. سقف کوتاه برلیانس v5 دارای باربند بوده و طول این قطعه تا چراغ ترمز جای گرفته روی بخش پایانی سقف امتداد دارد. بررسی ها حاکی از آن است چراغ های عقب برلیانس v5 به جهت پیوندکاری و لوله اگزوز منحصر به فرد خودرو تغییر فرم یافته اند و ماحصل آن طرح ذوزنقه ای لوله اگزوز است.

در مجموع خطوط منحنی پایین درب ها جلوه ای اسپرت به خودرو بخشیده و فرم جلوپنجره ای نیز از طراحی خودروهای BMW الهام گرفته است. چراغ های پشتی کشیده و قسمتی از آن روی درب صندوق عقب جای دارد. باک بنزین در سمت راست خودرو حضور دارد و ظرفیت برلیانس v5 پنج نفر سرنشین می باشد. به طور کلی طراحی این شاسی بلند چینی جوان پسند و قابل قبول ارزیابی می شود.

طراحی داخلی لوکس

با توجه به بررسی ها می توان گفت افرادی که به دنبال فضای داخلی لوکس و پر امکانات یک خودرو هستند با مشاهده کابین برلیانس v5 قطعا راضی خواهند شد. کلیدهای متعدد، کنترل صوتی روی فرمان، فضای جادار و کشیده، کیلومتر شمار امروزی، داشبورد با طراحی زیبا و … از جمله موارد بکار رفته در طراحی داخلی برلیانس v5 می باشند که آن را لوکس و مدرن جلوه می دهند.

البته با تمام این توصیفات نباید انتظاری فراتر از قیمت خودرو از آن داشت ولی به طور کلی کیفیت مواد بکار رفته و طراحی داخلی نسبت به اغلب کراس اوورهای چینی مطلوب ارزیابی می شود ولی قطعا نسبت به رقبایی مانند ام وی ام X33S پایین تر قرار می گیرد.

موتور توانمند

بررسی ها حاکی از آن است که برلیانس v5 با دو نمونه پیشرانه عرضه می شود یک نسخه دارای پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو با توان ۱۳۶ اسب بخار می باشد و نسخه دیگر از پیشرانه ۱.۶ لیتری چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ بهره می برد که توانی برابر با ۱۱۸ اسب بخار تولید می کند. هر دو پیشرانه را گیربکس ۵ حالته دستی و خودکار همراهی می کنند.

سایپا برلیانس v5 را با موتور ۱.۶ لیتری ۴A92A میتسوبیشی ارائه کرده است. این موتور قدرتی برابر با ۱۱۸ اسب بخار را در ۵۸۰۰ دور در دقیقه تولید و حداکثر گشتاور ۱۵۱ نیوتن بر متر را در ۴۰۰۰ دور در دقیقه عرضه می کند. جعبه دنده ۵ سرعته اتومات نیروی تولیدی این پیشرانه را به چرخ های جلو  هدایت می کند و شتاب صفر تا صد خودرو ۱۲ ثانیه اعلام شده است. حداکثر سرعتی که برلیانس v5 می تواند به آن دست یابد ۱۷۸ کیلومتر بر ساعت می باشد. مصرف سوخت ترکیبی خودرو حدود ۶.۹ لیتر در هر صد کیلومتر بوده و دارای حجم باک ۵۵ لیتر می باشد و از استاندارد آلایندگی یورو ۴ نیز بهره می برد.

 سیستم تعلیق جلو و عقب برلیانس v5 از نوع مک فرسون و Twist Beam می باشد و ترمزهای جلو از نوع دیسکی خنک شونده و ترمزهای عقب دیسکی معمولی هستند. با توجه به شتاب اعلام شده برای خودرو به نظر می رسد برلیانس v5 خودروی پرشتابی نباشد و برای افراد علاقمند به رانندگی های سرعتی و تهاجمی گزینه مناسبی نخواهد بود.

ایمنی خوب

برلیانس v5 از لحاظ امکانات ایمنی در سطح خوبی قرار دارد و از نظر ایمنی به امکاناتی نظیر ۶ کیسه هوا، سیستم های ترمز و پایداری ABS, EBD, TCS, BA ، سیستم ضد سرقت، قفل شدن اتومات دربها در سرعت بالا، هشدار بسته نبودن کمربند ایمنی، باز شدن اتومات دربها موقع تصادف، کمربندهای ایمنی پیش کشنده، ترمز دسکی جلو، ترمز دیسکی عقب و … اشاره کرد.

امکانات رفاهی مناسب

با توجه به بررسی های می توان گفت برلیانس v5 همانند سری h300 برلیانس در سطح امکانات رفاهی و آپشن مناسبی قرار دارد. از جمله امکانات و آپشن های برلیانس v5 می توان به سانروف، رینگ ۱۷ اینچی آلومنیومی، سنسور پارک عقب، آینه های جانبی برقی همراه با گرمکن، روکش چرمی صندلی ها، قابلیت تنظیم صندلی راننده در ۶ جهت و تنظیم صندلی های سایر سرنشینان در ۴ جهت، سیستم ورود بدون کلید، سیستم صوتی MP3 مجهز به ۸ بلندگو، ورودی USB، فرمان هیدرولیک،  غربیلک فرمان، فیلتر هوای اتاق، شیشه های بالابر برقی، صندلی عقب تاشونده، چراغ مه شکن جلو عقب، استارت دکمه ای، قفل مرکزی با کلید از راه دور، سی دی پلیر همراه با AUX(در مدل راحت)، تهویه مطبوع دستی(مدل راحت)، سنسورهای عقب، پنجره های دودی، سقف آفتابگیر، مکان عینک سمت راننده، باربند و… اشاره داشت.

ارزش خرید و رقبای برلیانس v5

قابل ذکر است برلیانس v5 در کشور سازنده در رده خودروهای اقتصادی و ارزان قیمت قرار ندارد. هر چند عرضه این خودرو در کشور ما چندین سال است که متوقف شده است ولی هنوز هم نسخه های کم کارکرد آن در بازار موجود است. ولی با توجه به بازار خرید و فروش ضعیف، کمبود قطعات یدکی و موتور کم توان(نسخه طبیعی) برای برلیانس v5 ارزش خرید بالایی وجود ندارد. می توان در رنج قیمتی برلیانس v5 نمونه های صفرکیلومتر سدان هایی مانند دنا توربو پلاس و برلیانس H330 و حتی نسخه کم کارکرد کیا سراتو ۱.۶  را تهیه کرد.

با توجه به بررسی ها می توان گفت در بین خودروهای با مشخصات نزدیک به برلیانس v5 و به عبارتی در رده قیمتی و سگمنت خودرو می توان به رقبایی همچون لیفان X60، چانگان CS35، ام وی ام  X33S، گریت وال M4 اشاره کرد. تمام این خودروها نسبت به برلیانس v5 دارای خدمات پس از فروش بهتر و دسترسی راحتتر به قطعات یدکی هستند. در ضمن بازار دست دوم خوبی نیز دارند. در پایان می توان گفت اگر در این محدوده قیمتی به دنبال خرید شاسی بلندی با توان فنی مناسب، طراحی عامه پسند و بازار معاملاتی مناسب هستید از میان رقبای برلیانس v5 به ام وی ام  X33S نگاهی بیاندازید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *