دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

با ۱۵تا از بهترین دیدنی های استان قزوین آشنا شوید

  • محدثه خاکشور
  • ۱۴ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

در صورت همراهی می توانید با ۱۵ تا از بهترین دیدنی های استان قزوین آشنا شوید؛ این استان و مرکز آن شهر قزوین به واسطه ی غنی بودن در جاذبه های تاریخی و همچنین تفریحی در صنعت توریسم بسیار مقبول واقع شده و محبوبیت زیادی کسب کرده است.

کشور ایران دارای ۳۱ استان می باشد که قزوین یکی از استان های معروف و تاریخی آن به شمار می رود و زمانی در دوران حکومت صفویان به خاطر دارا بودن صومعه ها، کلیساها، سازه های باستانی و موزه ها پایتخت ایران بود و بر همین اساس جاذبه های تاریخی و گردشگری زیادی را در خود جای داده است. مرکز این استان شهر قزوین می باشد که این بخش از تقسیمات کشوری نیز دیدنی های زیادی را در خود جای داده است. برای آشنایی با دیدنی های استان قزوین در این مطلب با ما همراه باشید.

قزوین شهری مملو از جاذبه های تماشایی و به یاد ماندنی

جاذبه های تاریخی، مذهبی، طبیعی، تفریحی و دیدنی استان قزوین شامل دولتخانه باغ صفوی، بازار تاریخی، خیابان باستانی سپه، آب انبارهای قدیمی، امامزاده حسین، بناهای تاریخی، کلیساهای تاریخی، مساجد باستانی، دروازه های باستانی و قدمت دار، حمام های قدیمی، پارک جنگلی باراجین، پارک سنتی ملاخلیلا، مهمانسراهای تاریخی، قلعه الموت، قلعه لمبسر، میمون قلعه، دره گرماگلوا، دریاچه اوان، چنار خون بار زرآباد، آبشار ورجر، باغستان سنتی، مرقد حمدالله مستوفی، موزه شهر، چشمه الله بلاغی، خانه حاج رضا، ایوان سنگی نیاق، غار سفید آب، مدفن چهار انبیاء، خانه ضراب خانه، خانه خوش نویسان، خانه باستانی یزدی، خانه باستانی خطیبی، خانه باستانی فرهنگ امیر کبیر، خانه باستانی بهروزی،  مجموعه تجاری – تفریحی آفتاب، قله سیالان، بنای شهرداری، بنای باغ سپه دار، صومعه ی رفیع، صومعه ی کانتور، صومعه ی هریپسیمه و عمارت کلاه فرنگی می باشد.

آشنایی با مکان های دیدنی استان قزوین

معرفی دیدنی های استان قزوین در ۱۵ مکان

استان قزوین دارای وسعتی برابر ۱۵۸۲۱۰ کیلومتر است که در بخش مرکزی کشور واقع شده و با دیگر استان های گیلان، مرکزی، مازندران، البرز، همدان، زنجان همسایگی داشته و از سه طرف توسط کوههای خرقان، رامند و رشته کوه البرز احاطه شده اند. که به همین خاطر و به دلیل قرار گرفتن در ناحیه ای حدودا مرتفع هر ساله میزبانی کوهنوردان بسیاری از نقاط مختلف کشور را تجربه می کند.

قزوین که نام مشترک یکی از استان های ایران و همچنین مرکز آن می باشد. در نزدیکی و سمت غربی استان تهران واقع شده که ساخت بنای نخستین آن به «شاپور اول» منسوب می شود. طبق پژوهش های تاریخی در این ناحیه و پیکره ها، کارگاههای صنعتی، معبدها، خانه های سکونتی باقی مانده بازگو کننده ی شروع یک جانشینی در قزوین به قرن ۷ ام میلادی باز می گردد. هموطنان به ویژه تهرانی های عزیز با این منطقه به عنوان یک گذرگاه به خوبی آشنا هستند که از داخل آن سفرهای خود به قسمت های مختلف کشور را طی می کنند و اما شاید با وجود این کمتر از دیدنی های استان قزوین و مرکز آن شهر قزوین و منطقه های الموت، تارم سفلی شناخت داشته باشند. برای کسب آشنایی با آرگا در این مطلب همراه باشید.

دیدنی های تاریخی استان قزوین

  •  آرون گروپس

۱ – دولتخانه یا مجموعه باغ صفوی

این مجموعه در واقع متشکل از تعدادی بنای باستانی همچون کاخ چهلستون، سردر عالی قاپو، بنای نادری، بنای قاجاری، بنای پهلوی، گراند هتل و …. می باشد که در ایام گوناگون سال می توانید شاهد نمایشگاههای فصلی و دائمی در بخش های گوناگون آن باشید و برخوردار بودن از آثار باستانی ادوار پهلوی، صفویان و قاجاریان پهنه ی وسیعی از تاریخ تقریبا ۵۰۰ سال قبل ایران را به نمایش می کشد. این دولتخانه که توانست در لیست آثار ملی جای بگیرد یکی از مهمترین جاذبه های دیدنی استان قزوین محسوب می شود.

محل قرارگیری این اثر تاریخی میان خیابان هلال احمر، خیابان پیغمبریه و سبزه میدان احاطه شده است که برای بازدید از آن می توانید به خیابان سپه رفته و از سردر عالی قاپو داخل شده و خود را با بازدید از جاذبه های آن سورپرایز نمایید.

آشنایی با جاذبه های دیدنی استان قزوین

جاذبه های تاریخی این منطقه شامل:

  • سردر عالی قاپو
  • بنای پهلوی
  • بنای  نادری
  • بنای قاجاری
  • کاخ چهلستون
  • گراند هتل

۲ – خیابان سپه

شاید بسیار در تبلیغات دیده باشید که بانک سپه، نخستین بانک ایرانی است، و اما خیابان سپه که اولین خیابان ایرانی محسوب می شود توسط شاه طهماسب و در دوران صفویان ایجاد گردید. که با به روی کار آمدن هر حکومت دیگری, قسمتی به این خیابان افزوده و و یا کسر گردید. نتیجه پایانی خیابان سپه کنونی می باشد که مشاهده می کنید. با وجود اینکه این خیابان بعد از انقلاب به اسم «خیابان شهدا» تغییر نام یافت اما هنوز اهالی قزوین آن را با همین اسم می شناسند. خیابان سپه از یک طرف به سردر «عالی قاپو» و از طرف دیگر به «چهارراه سپه» منتهی می گردد.

گفتنی است که مسجد جامع یکی از مساجد مهم و تاریخی قزوین در این خیابان واقع شده است که می توانید از این جاذبه ی مذهبی نیز بازدید کنید.

آشنایی با دیدنی های استان قزوین

۳ – کاخ و موزه چهلستون قزوین

موزه و کاخ «چهلستون» یکی از آثار مهم و باارزش باستانی استان قزوین و از دیدنی های شهر قزوین می باشد که از سمبل های اصلی این شهر به حساب می آید. تاریخ تاسیس این بنا به دوران صفویان باز می گردد که توسط شاه طهماسب انجام شد.با توجه به اینکه قزوین یکی از مرکزهای مطرح و شناخته شده در زمینه خوشنویسی در کشور است, به موزه خوشنویسی قزوین تغییر کاربری داده است.

اگر بخواهیم روند تغییر کاربری این بنا را بررسی کنیم باید بگوییم که ابتدا کاخی سلطنتی بوده، سپس موزه وسایل تاریخی و قدیمی شده و در نهایت به موزه خوشنویسی مبدل شد. که در آن زمان یعنی پیش از سال ۱۳۷۷ که موزه اشیای باارزش و نفیس بود از ظرف های مفرغی و سفالی متعلق به قرن های سوم و اول قبل از میلاد و نیز اشیا و ظرف های متعلق به دوران اسلامی از آغاز تا دوران قاجاریان نگهداری می کرد.

آشنایی با جاذبه های دیدنی استان قزوین

۴ – عمارت کلاه فرنگی

این عمارت و یا بنا دارای ۴۰ ستون متعلق به دوران صفویان می باشد که به دیگر نامهای «بنای چهل ستون» و «بنای شیروانی» نیز شناخته می شود. این بنا در واقع حرمسرای شاه طهماسب بوده که در میان یک باغ بزرگ ایجاد گردیده و در حال حاضر فقط کوشک برجای مانده از مجموعه قصرهای پادشاهی صفوی این عمارت، بنایی هشت ضلعی با سالن مرکزی و رواق ها و اتاق هایی کوچک در اطراف می باشد. نقاشی های «مکتب نگاری قزوین» واقع شده بر روی دیوارهای این سازه تاریخی موجب شده تا به اولین انتخاب توریست های خارجی مبدل گردد.

مکان ای توریستی و تماشایی استان قزوین

۵ – منطقه کوهستانی الموت

این منطقه در امتداد رشته کوههای البرز و در سمت شمالی قزوین واقع شده است که از سمت جنوبی به پِشکل دره و طالقان، از سمت غربی به رودبار، از سمت شرقی به طالقان منتهی می گردد. الموت دارای آبهای گرم و معدنی مثل «آتان رود»، «گرمارود»، «نینه رود» می باشد که به واسطه ی دارا بودن این چشمه ها و همچنین آب حاصل از ذوب شدن برف ها موجب شکل گیری رودخانه هایی به اسم «الموت»، «اندج رود»، «طالقان رود» می شود. که از به هم پیوستن این رودخانه ها در فاصله ۱۱ کیلومتری غرب آبادی «شهرک» موجب شکل گیری رودخانه بزرگ «شاهرود» می گردند.

همچنین این ناحیه یعنی الموت مشمول قله های بلند و مشهور زیادی می باشد که مقصدهای مناسبی برای کوهنوردی محسوب می شوند.

دیدنی های استان قزوین

۶ – دریاچه اوان قزوین

این دریاچه که از دیدنی های استان قزوین است در منطقه الموت و آبادی اوان قرار دارد و چهره خود را در بین کوههای قد برافراشته و مرتفع پنهان کرده است، به طوری که در این بخش از کره ی زمین همه چیز وارونه است, چرا که آسمان در پایین قرار گرفته است. چهره زیبای آسمان در آینه این دریاچه واقعا که دیدنی است و بس.

در طول رفتن به دریاچه اوان با منظره ی غیر قابل وصفی از درخت های زیبا شوکه خواهید شد, و پس از رسیدن به دریاچه در آب آن قایق سواری کرده و در پیرامون آن چادر بزنید. همچنین می توانید از ارتفاعات بالا رفته و طبیعت چشم نواز آنجا را تماشا کنید.
آشنایی با مکان های دیدنی استان قزوین

۷ – موزه تاریخ قزوین

این موزه مربوط به شرح و آشناسازی پیشینه ی قزوین می باشد که آثار آن(سکه های دوره اشکانی – قاجار، ظرف های سفالین و سنگی و فلزی، مهرهای تاریخی ارزشمند، وسایل تزیینی و نظامی متعلق به ادوار اسلامی، قبل از تاریخ و تاریخی می باشد. که خیلی از آنها به وسیله ی کاوش های دشت قزوین کشف شده اند.

معرفی دیدنی های استان قزوین

۸ – کاخ عالی قاپو

این کاخ که در حال حاضر به یک موزه تبدیل شده است، بنایی می باشد که در در حقیقت درب ورودی مجموعه صفوی بوده است. طرح آن نخست ساده اما در طی حکومت شاه عباس طبقه هایی به این بنا اضافه، سپس در دوران حکومت شاه عباس دوم دالانی با ستونهایی زیبا به آن اضافه گردید که اکنون دارای ۶ طبقه با پلکانی مارپیچ یکی از ارزشمندترین و باعظمت ترین اثرهای تاریخی متعلق به دوران صفویان بوده که دلیل آن مینیاتورهای رضا عباسی دوران صفوی و گچ بری های طبقه نهایی این کاخ که سالن آن «اتاق صوت یا موسیقی» است.

محل قرارگیری این سازه در ضلع غربی میدان نقش جهان، و مقابل مسجد شیخ لطف الله است که شاه عباس در این کاخ به کارهای اداری کشور مشغول بوده و از ایوان این بنا نمایش ها و چوگان ها را نگاه می کرده است.

آشنایی با مکان های توریستی استان قزوین

۹ – بازار قزوین

این بازار بزرگ دارای طراحی باشکوه و محیط های زیاد و گوناگون می باشد که ساختار فعلی آن متعلق به عصر صفویان و بعد از آن بوده و اغلب سازه های کنونی آن در زمان قاجاریان ایجاد گردیده اند. این بازار یکی از دیدنی های استان قزوین محسوب می شود.

جاذبه های دیدنی تاریخی و تفریحی استان قزوین

۱۰ – مهمانسرای «سعد السلطنه»

در بازار قزوین «سعد السلطنه» مهمانسرایی ملقب به بزرگترین مهمانسرای داخل شهری کشور و متعلق به زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجار واقع شده است. این مهمانسرا دارای خانه هایی متصل به یکدیگر و تو در تو، همچنین شش حیاط به اسامی: سعدیه، نگار السلطنه، سعد السلطنه، راسته وزیر، قهرمانی، بهشتی می باشد که مصالح تشکیل دهنده ی آنها آجر بوده و داخل آنها کافه ها، مغازه های صنایع دستی زیبا و جذاب زیادی وجود دارد.

مردی دانشمند و زیرک در زمان قاجاریان فرمان داد این کاروانسرا را بسازند؛ که از نخستین وهله مکان مناسبی برای معامله با ممالک همسایه بوده و در حال حاضر غیر از حیاط های سابق آن که به کافه هایی جذاب تبدیل شده اند، از وی علاقه مندان مورد بازدید قرار می گیرد.

آشنایی با مکان های دیدنی استان قزوین

۱۱ – گراند هتل

گراند هتل یکی از قدیمی ترین  و تاریخی ترین هتل های ایرانی می باشد که توسط ناصر الدین شاه با الهام گرفتن از غرب ایجاد شد. جالب است بدانید در این هتل برخی مواقع تصمیم های مهمی نیز گرفته می شد که توانایی تغییر سرنوشت مملکتی را داشت. وضعیت این بنا در این روزها اصلا خوب نیست و باید مسئولان توجه بیشتری به آن نمایند.

آشنایی با جاذبه های گردشگری استان قزوین

۱۲ – حمام قجر قزوین

این حمام از جمله کهن ترین و بزرگ ترین حمام ها و همچنین موزه مردم شناسی قزوین می باشد، شاید با شنیدن اسم قجر آن گمان ببرید که متعلق به دوران قاجاریان است, اما یکی از آثار باستانی دوران صفویان و بنا شده به وسیله ی یکی از سردارهای شاه عباس با تاریخچه ای طولانی بالای ۴۰۰ سال می باشد.

در این بنا نماهایی از گذشته اجتماعی قزوین را در ۳ قسمت آداب و رسوم، قوم ها، حرفه ها به تصویر کشیده اند که مورد بازدید مردم قرار گرفته است، زیباسازی گرمابه طاق ها و کاشی کاری را مشمول می گردد که کف آن را سنگ مرمر پوشانده شده است, روی بام این حمام برابر با سطح خیابان می باشد.

بازسازی حمام قجر از سوی میراث فرهنگی و توریستی قزوین خریده شد که با استفاده از هزینه های شهرداری قزوین و سازمان بهسازی و نوسازی بازسازی گردید.

معرفی مکان های دیدنی و پربازدید استان قزوین

۱۳ – کلیساهای کانتور و ارامنه

در جنگ جهانی دوم و در ساختار کهن قزوین کلیسایی به نام «کانتور» تاسیس گردید که مربوط به پیروان مذهب ارتدوکس بوده و از کوچکترین صومعه های دنیا به شمار می رود. این صومعه که یکی از آثار باستانی قزوین محسوب می گردد شامل نقشه ی صلیبی(چلیپایی) می باشد، جهت وارد شدن به این بنای مذهبی پس از عبور از یک ورودی نه زیاد طولانی مزین شده به تعداد بالایی گلدان گل، قدم در سالن خواهید گذاشت که در نهایت شما را به اتاق غسل تعمید بچه و اتاق کشیش همراهی می کند. برج ناقوس صومعه قرار گرفته بر روی این بنا تقریبا ۱۱ متر بلندی دارد.

همچنین صومعه ی ارامنه دارای طرح صلیبی، ساخته شده از آجر می باشد که در خیابان طالقانی قرار گرفته است. این بنا متشکل از ۴۷ ستون بلند بوده که محیط مرکزی به وسیله ی انحناهایی دارای تیزه به یکدیگر متصل شده اند؛ در این صومعه هر ساله مراسم ویژه درگذشت و معراجی شدن حضرت مریم مصادف با عید مبارک انگور(آگوست میلادی – مرداد شمسی) اجرا می گردد.

معرفی دیدنی های استان قزوین

۱۴ – آبشار ورچر قزوین

این آبشار که یکی از جاذبه های طبیعی و دیدنی های استان قزوین محسوب می شود، در منطقه الموت قزوین و در جوار قطعه سنگ های راه، و درخت ها و پشت بوته های وحشی جریان دارد و از قلب صخره های مرتفع بر روی زمین می ریزد. برای رسیدن و تماشای این آبشار ۳۰ متری لازم است در راهی سنگلاخه پیاده بروید. پس از پشت سر گذاشتن یک راه سنگلاخه و دلنواز به این اثر شگفت انگیز طبیعت می رسید که از مشاهده آن و شنیدن صدای آن به اوج خواهید رسید.
آشنایی با مکان های توریستی استان قزوین

۱۵ – پارک جنگلی باراجین

این پارک یکی از وسیع ترین پارک های جنگلی ایران و مهمترین جاذبه های تاریخی و دیدنی استان قزوین محسوب می شود که در استان قزوین – شهر قزوین واقع شده است. تنوع بالایی در امکانات و مکان های تفریحی این منطقه وجود دارد که از جمله ی آنها می توان به شهربازی، پیست دوچرخه سواری، سینمای روباز، رودخانه ی جاری از دل این مجموعه به همراه آب و هوای مطبوع و دلچسب موجب شناخته شدن و پربازدید بودن گردیده است.

علاوه بر تمامی اینها می توانید از باغ پرندگان کم نظیر و منحصر به فرد، کبوترخانه، کارگاه آشناسازی بچه ها با جانوران، آکواریوم، آبشاری زیبا و شگفت انگیز و …. تازه افزوده شده این پارک بهره ببرید. برنامه ریزی هایی برای افزودن باغ میمون ها، باغ پروانه ها و غیره نیز تعبیه شده که در ایام آتی نیز می توانید از آنها دیدن کنید.

آشنایی با جاذبه های تماشایی استان قزوین
در این مطلب گردشگری شما علاقه مندان به مقاله های تحریر شده در این زمینه را با دیدنی های استان قزوین آشنا نمودیم، امیدواریم مورد توجه و پسند شما واقع شده باشد. در صورت تمایل می توانید برای آشنایی با خانه معلم های قزوین بر روی لینک کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *