دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رفع جای کبودی با چند روش عالی!

  • سحر هودانلویی
  • ۳ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

بروز کبودی و برجای ماندن جای زخم برای بسیاری از افراد امری آزاردهنده به حساب می‌آید. از این رو در ادامه مطلب به معرفی روش های موثر و خانگی برای رفع جای کبودی پرداخته ایم.

به طور کلی با آسیب دیدن ناحیه ای از بدن و یا پاره شدن رگ های خونی در زیر پوست کبودی هایی رخ می‌دهد، که به مرور زمان برخی از آن ها از بین رفته و نیازی به درمان نمی باشد. در این رابطه برخی از روش ها برای کاهش درد و از بین بردن جای کبودی برای برخی از افراد که به این عارضه حساس هستند، پرداخته ایم.

آشنایی با روش درمان جای کبودی

کبودی های بدن

برخی از مردم در بیشتر مواقع به کبودی مبتلا می‌شوند که از آن نیز رنج برده و روش های متفاوتی برای از بین بردن آن استفاده می کنند. خمچنین قابل به ذکر می باشد که افراد سالمند و مسن بیش از دیگر افراد به این عارضه دچار شده که علت آن نیز ضعیف تر شدن پوست بدنشان است. افراد میانسال با از دست دادن لایه‌ های محافظتی به روی پوست رگ های خونی خود را بیش از دیگر رده ‌های سنی در معرض آسیب قرار می‌دهند. همچنین مصرف برخی از مکمل های خاص و داروهای به مانند قرص آسپرین در بروز کبودی نقش به سزایی ایفا می کند. گفتنی است که لخته شدن خون امکان دارد که با تاثیرات مربوط به مصرف برخی از آنتی بیوتیک ها بروز آید، چرا که در این شرایط مویرگ ها به راحتی نمی توانند خون را جا بجا کنند.

  • معرفی علائم این عارضه

  1. ایجاد زخم های بزرگ و گسترش آن ها بدون علت
  2. سابقه خونریزی های بیش از حد
  3. ایجاد کبودی پس از مصرف برخی از داروهای جدید
  4. سابقه خونریزی و یا کبودی در خانواده و وابستگان نزدیک
  • علت بروز آن چه می باشد؟

  1. عملکرد نادرست برخی از پلاکت های خون
  2. کمبود پروتئین در بدن
  3. سطح پایینی از عناصر مهم در خون که سبب لخته شدن آن پس از بروز آسیب می گردد.

توجه داشته باشید که پس از ایجاد برخی از کبودی های غیر طبیعی باید سریعاً به پزشک مراجعه کرده و با انجام آزمایش‌های مربوطه پزشک سطح پلاکت خون شما را بررسی کرده تا علت کبودی و آن را پیدا نماید.

  1. همچنین از دیگر عوامل ایجاد جای کبودی سوء استفاده و خشونت های خانگی است.

تاثیر کمپرس یخ در رفع جای کبودی

معرفی روش های رفع جای کبودی

با استفاده از روش های ساده و خانگی گفته شده در ادامه مطلب می توانید مقدار کبودی ها را کنترل کرده و به رفع آن بپردازید.
  • یخ

بلافاصله پس از ایجاد آسیب برای کاهش جریان خون در اطراف مناطق کبود شده می‌توان یخ قرار دهید، چرا که خنک کردن رگ های خونی سبب می شود تا مقدار خونی که به بافت های اطراف آن می رسد، کمتر شده و از این رو از ایجاد کبودی های بسیار نیز پیشگیری نماید. قابل به ذکر می باشد که این درمان از ایجاد تورم جلوگیری کرده که از این رو می توان یک بسته یخ را به درون کیسه پارچه ای و یا حوله قرار داده و سپس آن را در ۱۰ دقیقه به روی مناطق آسیب ‌دیده قرار دهید.

این عمل را بایستی هر ۲۰ دقیقه یک بار تکرار نمایید.

  • گرما

همچنین برای رفع جای کبودی می‌توان از حرارت و یا گرما برای برای بالا بردن گردش خون و جریان آن استفاده نمود. این روش برای هنگامی که کبودی های ایجاد شده بسیار آزار دهنده هستند و به دنبال روشی مطمئن برای رفع آن ها می باشید، است. همچنین گرما دهی به نواحی کبود شده سبب کم شدن درد عضلانی نیز می شود. از این رو می توانید یک میله داغ و یا بطری آب گرم به روی نواحی مورد آسیب قرار داده و یا در حمام به زیر دوش آب گرم قرار بگیرید.

  •  آرون گروپس

تاثیر گرما در رفع جای کبودی

  • ایجاد فشار

در این روش می‌توانید نواحی کبود شده را به وسیله یک باند کشی ببندید  چرا که این کار با فشار آوردن به بافت ها از نشت رگ های خونی پیشگیری می ‌کند. با کمک این روش فشرده سازی می توانید مقدار کبودی را کاهش داده و در نهایت به کاهش درد و ورم نیز منجر شوید.

  • نگه داری آن در ارتفاع

به طور کلی برای رفع جای کبودی دست و یا پای خود می توانید آن عضو از بدن را در ارتفاع بالاتر از قلب قرار دهید. این کار سبب کم شدن درد و در نهایت خالی کردن مایع اطراف نواحی کبود شده خواهد شد. همچنین با بالا بردن این نواحی فشار خون در مناطق آسیب دیده کم شده و در نهایت درد کمتری به آن وارد خواهد کرد.

اگر زمان بسیاری را برای استراحت به سر می دهید، می توانید از این روش آسان و ساده برای درمان روند کبودی خود استفاده نمایید.

  • گیاه آرنیکا

آرنیکا از دیگر گیاهان برای درمان التهاب و ورم می باشد. طبق مطالعات انجام شده در این رابطه مشخص شد که پماد آرنیکا موضعی به طور تاثیر گذاری می تواند کبودی های ناشی از لیزر را رفع نماید. به طور کلی در طی روز می توانید چندین مرتبه از این پماد و یا ژل برای رفع جای کبودی استفاده کنید.

همچنین در برخی از مواقع نوع خوراکی آن نیز موجود می باشد.

گیاه ارنیکا برای رفع جای کبودی

  • کرم ویتامین K

به طور کلی ویتامین k به رقیق شدن خون کمک می‌کند پ. در طی مطالعات انجام شده در سال ۲۰۰۲ اینترنت مشخص شد که استفاده از کرم ویتامین k در رفع جای کبودی هایی که پس از روش های درمانی با لیزر انجام شده است  بسیار تاثیر گذار می باشد.

برای استفاده از این روش درمان بایستی در طی روز حداقل دو مرتبه از آن استفاده نمایید.

  • آلوئه ورا

طی تحقیقات علمی انجام شده این چنین مشخص است که خواص آلوئه ورا برای کاهش درد و التهاب بسیار موثر می باشد. از این رو می توانید آن را به طور موضعی بر روی مناطق آسیب دیده از پوست خود قرار دهید، اما توجه داشته باشید که باید ژل آن خالص بوده و بایستی برچسب به محصول مورد نظر را با دقت کامل مطالعه نمایید، تا مواد افزودنی در ترکیبات آن وجود نداشته باشد.

  • ویتامین C

این ویتامین نیز از خواص ضد التهابی برخوردار است که در نهایت به روند بهبود سرعت می بخشد. شما می توانید انواع مختلفی از این ویتامین را به صورت ژل، کرم و یا سرم های دارای این نوع ویتامین از داروخانه خریداری نمایید و به صورت موضعی به روی نواحی کبود شده اعمال کنید.

همچنین در صورتی دیگر می توانید آن را به صورت مکمل غذایی در وعده های غذایی خود بگنجانید.

تاثیر اناناس در رفع جای کبودی

  • آناناس

بروملائین از دیگر ترکیبات و آنزیم های موجود در میوه آناناس می باشد که در کم کردن شدت کبودی و رفع جای آن بسیار تاثیرگذار می‌باشد. از این رو می‌توان این میوه را برای جذب بیشتر بروملائین در وعده های غذایی خود اضافه کرده و یا می توانید از نوع کرم موضعی آن استفاده نمایید.

  • گیاه سنفیتون

گیاه کامفری و یا در اصطلاح دیگر که در زبان فارسی به آن سنفیتون می‌گویند. به طور کلی برای رفع جای کبودی تاثیر بسزای قائل می باشد. تحقیقات انجام شده استفاده از کرم‌های سنفیتون دارای تاثیرات معجزه انگیزی برای درمان کبودی و التهاب به شمار می‌آیند.

نکات پایانی

  • زمان مراجعه به پزشک

  1. در صورت کبودی و ورم و درد بسیار همراه بود باید شرایط را به پزشک اطلاع داده و یا از داروهای رقیق کننده خون استفاده نمایید.
  2. در صورت بروز کبودی بدون بروز آسیب
  3. هنگامی که کبودی ها همراه با درد همراه است و زیر ناخن های دست و یا پا ایجاد می شود.
  4. در صورتی که پس از گذشت دو هفته که بود التیام نیافته باشد و یا پس از گذشت سه الی چهار هفته به طور کلی از بین نرفته باشد.
  5. همچنین ایجاد کبودی در سر و یا چشم بسیار هشدار دهنده است.
  6. در صورتی که قسمتی از سر به کبودی منجر شده باشد باید به یاد بیاورید تا آیا احتمال آسیب جدی به آن وارد شده و یا خیر در صورتی که فردی حادثه برایش رخ داده باشد و یا آن را به خاطر نیاورد به احتمال بسیار به ضربه مغزی دچار شده است.
  7. هنگامی که کبودی ها در بالای چشم ایجاد شده باشند.

معرفی روش های رفع جای کبودی

  • آشنایی با روش های پیشگیری از بروز این عارضه

پیشنهاد می کنیم که برای پیشگیری از بروز کبودی روش گفته شده در ادامه مطلب در نظر داشته باشید.

  1. در هنگام انجام ورزش های به مانند فوتبال از پوشش محافظ قفسه سینه و دنده استفاده نمایید.
  2. مبلمان منزل را در نزدیکی در ورودی آن محل‌های پر رفت و آمد و قرار ندهید.
  3. کابل های تلفن سیم برق را در مناطقی که احتمال برخورد برای سقوط افراد در آنجا بسیار است قرار ندهید.
  4. کف زمین را همواره خشک نگه دارد تا از سر خوردن فرش ها جلوگیری گردد.
  5. وسایل اضافی را از روی زمین جمع کرد تا سبب زمین خوردن اطرافیان و یا خود شما نشود.
  6. در صورتی که حتی شب بیدار می شوید بایستی از یک چراغ خواب کوچک برای روشن کردن محیط استفاده کنید.
  7. در صورتی که پزشک برای شما دارو های رقیق کننده خون در نظر گرفته است آن را در نوبت های تعیین شده مصرف کرده و همواره مقدار آن را کنترل نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *