دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

مکان های گردشگری و دیدنی های جیرفت + عکس

  • سمیه نیک فرجام
  • ۷ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

دیدنی های شهر جیرفت شامل جاذبه های تاریخی، چشمه های آب گرم، آبشارها و دیگر جاذبه های گردشگری است این شهر در استان کرمان واقع شده است و از جذابیت های بسیار زیادی برای علاقه مندان برخوردار است. این شهر به عنوان دقیانوس نیز شناخته می شود و دلیل این نامگذاری وجود محوطه های باستانی است که تاریخی می باشند.

جیرفت از شهرهای محبوب در استان کرمان است شهری که ویژه عاشقان و علاقه مندان به تاریخ و  تمدن است این شهر در یکی از دشت های وسیع واقع شده است و دارای زیبایی های بسیار زیادی است این شهر که در استان کرمان واقع شده است از محبوبیت های زیادی برای علاقه مندان برخوردار است برخی این شهر را با نام شهر دقیانوس نیز می شناسند. این شهر بسیار قدیمی است و قدمت تاریخی بالایی دارد بسیاری از گردشگران این شهر را به واسطه تمدن کهن آن به خاطر می آورند این شهر ارزش باستان شناسی بالایی دارد و امروزه نیز به واسطه جاذبه های تاریخی خود در میان علاقه مندان شناخته شده است. دیدنی های جیرفت از تنوع و اهمیت زیادی برای گردشگران برخوردار است این شهر کهن محوطه باستانی ارزشمندی دارد محوطه باستان شناسی کنار صندل از جذابیت های مهم این منطقه است این محوطه در تحقیقات باستان شناسی به اشیای ارزشمندی دست یافته است در ادامه این بخش می توانید با جاذبه های بیشتری از این شهر آشنا شوید.

 دیدنی های جیرفت را بشناسید:

این شهر دارای جاذبه های تاریخی بسیار زیادی است از مهم ترین چشم اندازهای این منطقه می توان به دریاچه سد جیرفت اشاره کرد این شهر دارای جاذبه های تاریخی متعددی است و از علاقه مندان بسیار زیادی برخوردار است.

مسجد شهر قدیم جیرفت:

این محوطه باستانی که خیلی از افراد آن را با عنوان دقیانوس می شناسند از اهمیت زیادی برخوردار است این مسجد تاریخی قدمتی دو هزار ساله دارد و یکی از کهن ترین مساجد شهر است این مسجد در میان مساجد اسلامی نیز قدیمی است و با قدمت می باشد در واقع این مسجد از اولین مساجد دوره اسلامی است و تحقیقات باستان شناسی نشان می دهد که این مسجد در دوران صفاریان و در قرن سوم به دستور عمرولیث ساخته شده است.

محوطه باستانی جیرفت

چشمه های آب گرم جیرفت:

یکی دیگر از مهم ترین دیدنی های جیرفت چشمه های آب گرم این شهر است این چشمه های آب گرم شامل چشمه دیمند و گوکیان می باشند فاصله این چشمه های آب گرم تا جیرفت ۱۰۰ کیلومتر است این شهر دارای جاذبه های بسیار زیبای است و به دلیل برخورداری از این چشمه ها نیز با اهمیت می باشد زیرا هر ساله گردشگران زیادی برای بازدید از این چشمه ها به این شهر سفر می کنند. از دیگر چشمه های آب گرم در این منطقه می توان به چشمه های آب گرم گرج، مغو، انجیر سیاه و محمدآباد مسکون اشاره کرد که می توانید از آن ها بازدید کنید.

دیدنی های جیرفت

قلعه سموران:

این قلعه در فاصله ۶۰ کیلومتری از جیرفت واقع شده است این قلعه با استفاده از سنگ مرمر ایجاد شده است طول این قلعه یک کیلومتر و عرض آن ۱۵۰ کیلومتر است واقع شدن آن در بلندای کوه های منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است این قلعه در گذشته مانع حمله بیگانگان بوده است برج های دیده بانی این قلعه ۱۲ عدد هستند و در ضلع جنوبی آن واقع شده اند دیوار سنگی که با استفاده از ملات آهک ساخته شده است. این قلعه بسیار قدیمی است و قدمت آن به دوران پیش از اسلام باز می گردد این قلعه بسیار مستحکم است و معماری آن همانند معماری قلعه اسماعیلیان می باشد.

  •  آرون گروپس

قلعه جیرفت

آبشار جیرفت:

شهر جیرفت دارای آبشارهای متعددی است این شهر چندین آبشار مرتفع دارد که ویژه علاقه مندان و طبیعت دوستان می باشد از مرتفع ترین آبشارهای این منطقه می توان به آبشار سرنکوه اشاره کرد که در دره درین اقع شده است همچنین آبشار دره گلم دخترکش از دیگر جاذبه های طبعی این شهر است ارتفاع این آبشار به بیش از ۱۰ متر می رسد.

آبشار جیرفت

دریاچه سد جیرفت:

ان دریاچه زیبا یکی دیگر از دیدنی های جیرفت برای علاقه مندان و گردشگران می باشد دریاچه ای با حجم بسیار بالا که یکی از بزرگ ترین دریاچه های استان کرمان به شمار می آید این سد بزرگ ترین سد مخزنی است که بر روی رودخانه هلیل رود قرار دارد این سد در سال ۱۳۷۰ و برای ذخیره آب های مورد نیاز و تولید برق در دامنه های زاگرس احداث شده است آب این سد شیرین و بخش های مهمی از آب های مناطق را تامین می کند.

دریاچه جیرفت

مقره میرحیدر:

این مقبره یک بنای تاریخی است که از دروان صفویان بر جای مانده است از بخش های مختلف این مقبره می توان به گنبد دو پوشه و ایوان های بلند و رفیع آن اشاره کرد این بنا ایوانی دو طقبه ای دارد طرح این مقبره از فضای داخلی چهار ضلعی است و سازندگان آن در بخش هایی این بنا را به شکل هشت ضلعی ساخته اند گنبد مدوری که می بینید همانند یک پوش بر روی گنبد واقع شده است این گورخانه یک بنای آجری دارد و در آن تزئینات گچبری شده استفاده شده است در درون مقبره نیز مرم استفاده شده است که موجب زیبایی های بیشتر آن شده است.

طبیعت جیرفت

این شهر یکی از دیدنی های کرمان است و از جذابیت های تاریخی متعددی برای گردشگران برخوردار می باشد بناهای تاریخی متعددی همچون موزه باستان شناسی، شهر قدیم، محوطه باستان شناسی و … در این شهر واقع شده اند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *