دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دلیل پوست شدن دور ناخن و درمان این عارضه در خانه

  • منصوره رمضان زاده
  • ۲۸ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

پوست شدن دور ناخن عارضه ای شایع بوده که همه افراد حداقل یک بار آن را تجربه کرده اند و اغلب در هنگام بروز آن در بین خانم ها به نوعی دغدغه تبدیل می شود. این مشکل امکان دارد در اثر عواملی همچون کمبود آب بخش بیرونی پوست، استفاده از مواد شوینده نامناسب، کم شدن ویتامین های ضروری بدن، آب و هوای سرد و خشک و … بروز پیدا کند که می توان با راهکارهای مناسب به رفع آن پرداخت.

یکی از مشکلاتی که امکان دارد برای بیشتر افراد پیش بیاید پوسته شدن اطراف ناخن ها می باشد که نوعی عارضه طبیعی بوده و تحت تاثیر عوامل محیطی بروز پیدا می کند و هیچ گونه خطری برای فرد ندارد اما برخی اوقات امکان دارد ناشی از یک بیماری پنهان باشد که به این صورت نمایان می شود. در همین زمینه قصد داریم در این مطلب به جهت آگاهی شما عزیزان درباره علل پوست شدن دور ناخن و راه های درمان آن به بررسی بپردازیم.

عارضه پوست شدن دور ناخن

به طور کلی اکثر مردم در طول زندگی خود به دلایل مختلفی از عارضه ای همچون پوست شدن دور ناخن رنج می برند که این نوع مشکل تمامی افراد اعم از بزرگسالان و کودکان را درگیر کرده و اغلب بروز آن در پوست های خشک رایج تر می باشد. گاهی اوقات کنده شدن پوست نوک انگشتان امکان دارد بخاطر یک مشکل اساسی باشد و همینطور باید این نکته را در نظر داشته باشید که در صورت درمان نشدن این عارضه توسط روش های خانگی و شدیدتر شدن علائم حتما به پزشک مراجعه نمایید.

دلایل پوسته شدن اطراف ناخن

بروز این نوع عارضه ناشی از عوامل مختلفی می باشد که در ادامه به معرفی آن ها پرداخته ایم.

عادات و رفتارهای بد :

برخی اوقات عادات استرسی همچون جویدن یا کندن ناخن ها و کوتیکول ها سبب بروز این وضعیت می شوند. این نوع عادت ها امکان دارد موجب صدمه زدن به پوست و بروز عفونت شوند.

حالت اگزمای دست :

این مشکل می تواند سبب قرمز شدن پوست، ایجاد خارش، ترک خوردگی و پوسته شدن پوست شود. سعی کنید از آب گرم استفاده نکنید و از شوینده های لطیف برای رفع این مشکل بهره ببرید.

کمبود میزان کلسیم :

حالت خشکی پوست می تواند نشانه کمبود کلسیم باشد که موجب می شود دور ناخن پوسته پوسته شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

شرایط محیطی و آب و هوایی :

عوامل محیطی امکان دارد موجب ترک خوردن و ریش ریش شدن پوست اطراف ناخن شود که دارای کنترل نمی باشند. به طور مثال عکس العمل به هوای خشک و سرد می تواند دلیل این عارضه باشد. با وجود این که نمی توان منجر به تغییر آب و هوا شد ولی می توان میزان در معرض قرار گرفتن آن را مدیریت نمود.

شستشوی بیش از حد :

شستشوی دست ها با استفاده از صابون می تواند موجب رفع چربی روی پوست گردد در نهایت امکان دارد صابون جذب لایه های حساس پوست شده و موجب لایه برداری آن و زخمی شدن دور اطراف ناخن شود.

پاسخ های آلرژیک :

پوست دور ناخن امکان دارد به دلیل قرارگیری در برابر آلرژن هایی همچون نیکل، لاتکس، حلال های شیمیایی و پودر شوینده دچار آسیب شود.

مواد شیمیایی مختلف :

بعضی از مواد شیمیایی در صابون ها، شامپوها، محصولات آرایشی و مرطوب کننده ها امکان دارد موجب تحریک شدن پوست و کنده شدن پوست اطراف ناخن شود.

انواع عفونت های قارچی :

بوجود آمدن قارچ بر روی انگشتان دست نیز امکان دارد سبب خشک شدن و پوسته شدن دور ناخن شود. قارچ هایی همچون کاندیدا آلبیکانس و یا برخی اوقات درماتوفیت ها تنها در بافت مرده همچون سلول های مرده پوست یا ناخن رشد می کنند.

بروز آفتاب سوختگی :

آفتاب سوختگی موجب قرمزی پوست و خارش آن می شود. زخم شدن دور ناخن و پوسته شدن آن پس از چند روز از علائم رایج آفتاب سوختگی می باشد که درمان آن امکان دارد تا چندین هفته به طول انجامد. در این مدت زمان بکار بردن کمپرس سرد و نرم کننده را از یاد نبرید.

کمبود میزان بیوتین در بدن :

این ویتامین مسئولیت تامین سلامتی پوست، مو و ناخن را بر عهده دارد. کم شدن بیوتین موجب خشکی و ترک خوردن پوست اطراف ناخن می شود و شدت گرفتن این نوع کمبود سبب ایجاد فلس های تیره رنگ و ریزش مو می گردد.

کم شدن مقدار نیاسین :

این ویتامین اهمیت زیادی در سلامتی پوست داشته و کم شدن آن امکان دارد موجب عارضه پوستی بلاگر شود. نشانه های این بیماری مشمول ترک پوستی، التهاب و قرمزی پوست و زخم شدن کنار ناخن می شود.

استفاده زیاد ویتامین A :

این ویتامین وظیفه حفاظت پوست، سلامتی سیستم دفاعی و بهبود زخم را بر عهده دارد. اوردوز با ویتامین A با مصرف زیاد کرم، ژل و مکمل های این ویتامین و یا استفاده مقادیر بسیار زیاد آن بوجود می آید.

نحوه بهبودی و درمان این عارضه

با استفاده از روش های خانگی و یک سری مراقبت ها می توان این عارضه را التیام داد و موجب رفع آن شد که در ادامه به معرفی آن ها پرداخته ایم.

خوردن آب فراوان :

خوردن میزان زیادی آب در طول روز نزدیک به ۱۰ لیوان فایده زیادی دارد. این عمل بدن شما را به حالت هیدراته نگه داشته و از مشکلاتی همچون خشکی پوست و پوسته شدن آن جلوگیری می کند.

استفاده از روغن ژله ای :

بکار بردن این ماده بسیار مفید و تاثیر گذار می باشد. این روغن با این که حالت چسبناکی داشته ولی انگشتان احتیاج به کمی رطوبت دارند تا به حالت اولیه بازگردند. برای این کار می توانید در هنگام شب آن را به پوست دست خود مالیده و سپس دستکش بپوشید که در زمان صبح اثر آن را مشاهده خواهید کرد.

بکار بردن آب گرم :

آب گرم در ایجاد نرمی پوست دور ناخن ها موثر می باشد. سعی کنید دست های خود را با استفاده از آب گرم شستشو دهید و حدود ده دقیقه در طول روز درون آب گرم به همراه آب لیمو و عسل بگذارید. سپس دست های خود را خشک کرده و مرطوب نمایید و یا از روغن ویتامینی استفاده نمایید.

استفاده از روغن زیتون :

روغن زیتون در ایجاد رطوبت پوست و تقویت آن موثر می باشد. برای این کار روغن زیتون را در نصف فنجان بریزید و حدود ۴ قطره اسانس اسطوخودوس به آن بیفزایید. حدود ده دقیقه انگشتان خود را درون آن بگذارید و بعد آن ها را خشک کرده و مرطوب نمایید.

استفاده از کپسول ویتامین E :

روغن داخل ویتامین روش درمانی مناسبی برای پوست های خشک به حساب می آید اگر چه امکان دارد مجبور گردید بیشتر از یک قرص برای پوشش دادن تمامی انگشتان خود بکار گیرید. می توانید در صورت تمایل از روغن ویتامین E طبیعی در محیط استفاده نمایید و به روش طبیعی انگشت های خود را پاکسازی نمایید.

در این مطلب با علل اصلی پوست شدن دور ناخن و روش های رفع این عارضه به طور کامل آشنا شدید که امیدواریم از آن نهایت استفاده را برده باشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *