دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

مهمترین خواص تره کوهی و شناخت ارزش غذایی آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۶ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که تره کوهی به دلیل خاصیت های دارویی و درمانی بی شماری که دارد از گذشته های دور در طب سنتی مورد استفاده قرار می گرفته و در این مقاله سعی داریم تا به بیان برخی از خواص تره کوهی بپردازیم با ما همراه باشید.

توجه داشته باشید که تره کوهی در واقع از دسته سبزیجات محلی است که مانند دیگر سیزیجات دارای خواص دارویی فراوان و ارزش غذایی بالایی خواهد بود. این گیاه امروزه به دلیل عطر و طعم مطبوعی که دارد هم به صورت خام و هم به صورت پخته در غذاهای محلی مورد استفاده قرار می گیرد.

آشنایی با خواص تره کوهی

بهتر است بدانید که تره کوهی یکی از سبزیجات محلی می باشد که خواص دارویی و درمانی زیادی را در خود جای داده و اغلب اوقات به دلیل عطر و طعم مطبوعی که دارد هم به صورت خام و هم به صورت پخته در غذاهای محلی مورد استفاده قرار می گیرد. جالب است بدانید که افزایش قدرت یادگیری، درمان فراموشکاری، پیشگیری از بیماری های قلبی و بروز سکته، تقویت بینایی و مبارزه با آب مروارید، کمک به درمان بواسیر و بهبود عملکرد غده تیروئید برخی از مهم ترین مزیت های تره کوهی خواهد بود. در واقع تره کوهی گیاهی مشابه تره فرنگی دارای طعم ای مانند پیاز و سیر است که ریشه آن مانند ریشه پیاز بوده و دارای برگ هایی بلند و سبز خواهد بود. توجه داشته باشید که در زبان محلی اگر این سبزی در دشت روییده باشد آن را کورایه و اگر در فضای کوه روییده باشد بدان کنیوال گفته می شود. این گیاه در کشور ما معمولا در مناطق آذربایجان، کردستان، لرستان، فارس، اصفهان، چهارمحل بختیاری و کهگلویه و بویراحمد رشد خواهد کرد.

خصوصیات و خواص تره کوهی

دستورالعمل مصرف:

جالب است بدانید که اغلب مردم تره کوهی را به صورت خشک استفاده می کنند. این سبزی در طول فصل بهار در کوه ها پیدا می شود و پس از چیدن و جدا کردن پیاز ها و قسمت های سفید بایستی آن را تمیز بشویید و اجازه دهید تا آب اضافی به صورت کامل خارج گردد. سپس ان ها را با استفاذه از هاونگ و یا داخل سبزی خرد کن در حدی که کمی له شوند خرد نمایید و دقت داشته باشید که نباید سبزی ها ریز خرد شود. معمولا این روش ها باعث سبز شدن آن ها پس از خشکی کامل خواهد شد.

فواید تره کوهی برای بدن:

همانطور که متوجه شدید تره کوهی از سبزیجات دارویی و درمانی می باشد که در ادامه سعی داریم شما را با برخی از فواید و خواص تره کوهی برای بدن آشنا نماییم:

سرشار از کولین است: تره کوهی شامل ماده کولین است که کولین یک ماده مغذی ضروری برای رشد مغز ها خواهد بود. این ماده در حافظه، حرکت ماهیچه، تنظیم ضربان قلب و دیگر عملکرد های پایه نقش خواهد داشت.

دستورالعمل مصرف تره کوهی

  •  آرون گروپس

سرشار از ویتامین C است: به طور کلی حدود ۲۰ درصد نیاز روزانه ویتامین C بدن توسط تره کوهی تامین می شود که این ویتامین در سطح بدن به تولید کلازن کمک کرده و از بروز آب مروارید پیشگیری می کند. همچنین می تواند سیستم ایمنی را بهبود بخشیده و خطر بروز انواع سرطان را کاهش دهد.

دارای ویتامین A است: همانطور که می دانید معمولا ویتامین A در بدن به حفظ فرم و سلامتی دندان، بافت های اسکلتی و بافت های نرم بدن مانند غشاء مخاطی، ماهیچه ها و پوست کمک خواهد کرد. همچنین این ویتامین با تولید رنگدانه در شبکیه چشم باعث دید بهتر به ویژه در شب می شود و برای شیردهی مادر و دستگاه تولید مثل مفید خواهد بود.

حاوی فولات است: تره کوهی مقدار زیادی فولات در خود جای که فولات نوعی ویتامین B لازم برای حفظ میزان هوموسیستئین در بدن است. بهتر است بدانید که هوموسیستئین نوعی پروتئین موجود در خون است که در صورت بالا بودن باعث سکته خواهد شد. همچنین مواد غذایی سرشار از ویتامین B9 با فولات می تواند از بدن در برابر بیماری های عروقی، سرطان و اختلالات روانی محافظت نماید.

قدرت یادگیری را افزایش می دهد: از آنجایی که تره کوهی دارای مقادیر بالایی کولین است این ماده را می توان نوعی منتقل کننده پیام در مغز دانست که استفاده از آن در برنامه غذایی به تدریج باعث افزایش قدرت مغز و قدرت یادگیری به ویژه در کودکان و نوجوانان خواهد شد.

مزیت های تره کوهی برای بدن

کبد را پاکسازی می کند: یکی دیگر از خواص تره کوهی پاکسازی کبد و دفع کلسترول بد خون می باشد. همچنین پرورده تره با سرکه در باز کردن گرفتگی کبد و طحال نیز مفید خواهد بود.

از قلب محافظت می کند: توجه داشته باشید که تره کوهی دارای ترکیباتی است که از جداره رگ های خونی در برابر آسیب ها به شدت محافظت کرده و کلسترول بد را در بدن انسان کاهش خواهد داد.

سرشار از آهن است: سبزی تره کوهی سرشار از آهن است و به همین خاطر می تواند اکسیژن را به سلول ها انتقال داده و با حمایت از سیستم ایمنی بدن میزان انرژی را افزایش دهد.

از بروز سرطان پیشگیری می کند: به طور کلی این گیاه دارویی با داشتن مواد آنتی اکسیدانی می تواند از سلول های بدن در برابر آسیب های مختلف محافظت کرده و از ایجاد سرطان جلوگیری نماید. همچنین فولیک اسید در این گیاه به بدن در تولید سلول های جدید کمک می کند و احتمال بروز بیماری قلبی و سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

از سفید شدن موها جلوگیری می کند: بهتر است بدانید که تره کوهی با داشتن مقادیر زیادی فلز منگنز به تدریج به سیاه شدن موهای سفید کمک خواهد کرد و شما را از شر موهای سفید نجات می دهد.

تاثیر تره کوهی در سلامتی انسان

مضرات مصرف تره کوهی برای بدن:

بهتر است بدانید که تره کوهی با وجود فواید و خواص بی شماری که دارد دارای مضراتی نیز خواهد بود که در ادامه سعی داریم به بیان برخی از این عوارض مصرفی تره کوهی بپردازیم:

تره در مقایسه با پیاز دیرتر هضم می شود.

شدت بینایی را در افراد کاهش می دهد.

به تدریج باعث خراب شدن لثه و دندان ها می شود.

این گیاه نفاخ تر است و خون را به شدت می سوزاند.

از آنجایی که تره برای افراد گرم مزاج مضر است به همین خاطر بهتر است همراه با کاسنی و گشنیز مصرف شود.

توجه داشته باشید که تخم تره برای ریه، کلیه و مثانه مضر است بنابراین بایستی همراه با عسل مصرف نمایید.

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب خواص شاتره و همچنین مطلب خواص چوچاق نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *