دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

آشنایی با سرکه چوب و کاربردهای آن

  • مهتاب علی پناه
  • ۶ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

سرکه چوب ماده گیاهی می باشد که از حرارت چوب در یک مکان بسته حاصل می شود و دارای کاربرد های مختلفی است و به رنگ قهوه ای شفاف یا کدر وجود دارد که در این مقاله شما عزیزان را با آن بیشتر آشنا خواهیم کرد.

اسید چوب و یا اسید پیروگلینوس همان سرکه چوب می باشد که حاصل فرآیند پرولیز است که به دلیل داشتن ترکیبات فراوان کاربرد های زیادی نیز دارد که اکثر افراد از آن اطلاعی ندارد، به همین خاطر در ادامه مطلب بیشتر به این موضوع می پردازیم.

فواید اسید چوب

این محصول خوشبو دارای PH پایینی است و همچنین از قدرت تراوش بالایی نیز بهره مند است و از دویست ترکیب مختلف تشکیل شده است که تمام این ترکیبات بی ضرر و ارگانیک هستند و ترکیبات اصلی تشکیل دهنده آن شامل : متانول، آب، کتون، اسید استیک و اتیل والرات (استر) می باشد، اسید استیک مهم ترکیب آلی در این سرکه است و همچنین وجود ترکیبات مختلف در این محصول کارایی این محصول را بالا برده است.

آشنایی بیشتر با سرکه چوب

از این ماده در عصر باستان در مصارفی از جمله : خوراکی، پزشکی و در کشاورزی در مناطق جغرافیایی به شکل محدودی استفاده می شد اما، در اواسط قرن شانزدهم میلادی شیمی دان آلمانی به نام ژوهان رودولف گلابر این ماده را به شکل حرفه مورد ارزیابی قرار داد که بیشتر از این ماده به عنوان درمان بیماری ها و زخم ها استفاده می شد و در اوایل قرن نوزدهم استفاده از این ماده به منظور طعم دهی به غذا طرفدار داست تا اینکه تا اواخر قرن نوزدهم دانشمندان تاثیر چشمگیر این ماده در کشاورزی را مشاهده کردند و امروزه در کشور های پیشرفته مانند : ایالات متحده آمریکا، استرالیا و ژاپن در کشاورزی از این ماده استفاده می شود.

آشنایی با فواید سرکه چوب

بررسی کاربرد این محصول

این ماده برای محصولات کشاورزی فواید بسیار زیادی دارد از این رو، در ادامه شما را با فواید بی نظیر آن بر گیاهان آشنا خواهیم کرد.

افزایش سیستم دفاعی گیاهان :

استفاده از این ماده سبب افزایش قدرت جذب مواد غذایی از خاک توسط گیاهان می شود و در نتیجه سبب افزایش سیستم دفاعی گیاهان خواهد شد.

  •  آرون گروپس

غنی شدن خاک :

به دلیل اینکه این ماده حاصل از تخریب چوب می باشد در نتیجه، مواد غذایی گیاه را در خود داشته و به غنی شدن خاک کمک می کند از این رو، استفاده از این ماده علاوه بر افزایش کیفیت خاک سبب از بین بردن آفت های خاک می شود.

کاربرد اسید چوب در زمینه های مختلف

افزایش مقاومت گیاه در مقابل آب :

استفاده از این ماده سبب کاهش نیاز به آب می شود و باعث مقامت گیاه در مقابل کم آبی خواهد شد.

کاهش نیاز به کود :

استفاده از این ماده سبب کاهش نیاز به کود و همچنین به سرعت بخشیدن تاثیر کود روی گیاه کمک می کند همچنین، افزودن آن به کود های دامی باعث از بین رفتن بوی بد آن و آسان شدن فرآیند کمپوت سازی خواهد شد.

کاربرد دیگر این ماده

  • تقویت ریشه گیاه
  • افزایش قدرت جذب پذیری ریشه
  • زخیم شدن ساقه، برگ و شاخه ها
  • افزایش سرعت رشد گیاه
  • به دست آمدن محصول درشت، پر رنگ و شیرین
  • تولید محصولات زراعی با کیفیت و بی خطر
  • بی خطر بودن برای محیط زیست، انسان، حیوان و گیاه

آنچه در مورد اسید چوب باید بدانید

۱. افزودن این ماده در خوراک دام باعث بهتر شدن مزه گوشت و افزایش کیفیت آن خواهد شد.

۲. این ماده سبب بهبود عملکرد دستگاه گوارش ها حیوان می شود.

۳. این ماده نقش یک سم کشاورزی ارگانیک و در عین حال بی ضرر را در ایفا می کند از این رو، پیشگیری از سرایت بیماری های ویروسی، باکتریایی و قارچی به گیاه ، دفع حشرات و آفات از گیاه باعث پر رنگ شدن نقش این ماده می شود.

۴. تولید دارو های مختلف برای حیوانات

۵. تولید کودها

۶. ساخت مواد نگهدارنده غذایی

۷. تولید محصولات درمانی و پزشکی از از قبیل پد های چسب دار برای کف پا به منظور تمیز کردن خون.

بررسی مصارف دیگر اسید چوب

سخن پایانی

با توجه به کشف جدید این ماده در محصولات کشاورزی استفاده از این محصول در چندین سال پیش در ایران ناشناخته بود اما با بررسی و تحقیقات دانشمندان ایرانی استفاده از این ماده رواج پیدا کرده است ،به صورت کلی در مورد سرکه چوب می توان گفت که این ماده در واقع یک مایع آلی با چگالی بالا و هزینه اقتصادی مناسب است و در نتیجه استفاده از مواد شیمیایی را نیز کمتر می کند.

 امیدواریم از مطالعه مطلب گفته شده نهایت بهره را برده باشید و با کاربرد سرکه چوب به خوبی آشنا شده باشید، در پایان به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اطلاعات عمومی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *