دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

جنین عرضی چیست؟ و چه آسیب ها و عوارضی دارد؟

  • مریم صبوری
  • ۴ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

در زمان بارداری برخی مواقع جنین به شکل عرضی در شکم مادر قرار می گیرد که به این حالت پرزانتاسیون (transverse) گفته می شود. ما در این مطلب برای شما عزیزان علت و تعریف و تشخیص و خطرات بروز در این حالت را می گوییم باشد کهئ مورد رضایت قرار بگیرد.

در هنگامی که حاملگی شما پیش می رود جنین در داخل شکم بیشتر از هر روز رشد می کند که با بالارفتن سرعت رشد او در طی این دوران درون رحم می چرخد. در هنگام حرکت به شکم شما ضربه وارد می کند و این حس لذت فراوانی را به مادر می رساند. اغلب جنین ها فعالیت روبه بالا دارند و می چرخند که در زمان بارداری به مرحله آخر نزدیک شده سرشان را رو به پایین می گیرند. ولی در برخی مواقع این حرکت برای آن ها یکسان نبوده و حالت عرضی به خود می گیرند. که در ادامه این مقاله ما از خطرات و جزئیات جنین عرضی سخت می گوییم با ما همراه باشید.

منظور از جنین عرضی چیست؟

تعریف جنین عرضی

وقتی که جنین در شکم قرار گرفته به صورت افقی می باشد مثل این که سر او حالت ایده آل رو به پایین دارد که به این حالت (Transverse fetus) گفته می شود. می توان به صورت ساده گفت که جنین رو به پهلو خوابیده و سر او نه به سمت راست و نه به طرف چپ تمایل دارد. در این حالت اتفاق بسیار نادر صورت می پذیرد که تقریبا از هر سیصد بارداری یکبار رخ می دهد. اگر این حالت و پوزیشین تا هفته بیست و شش بارداری رخ دهد امری کاملا نرمال و طبیعی بوده ولی اگر نزدیک زایمان باشد این وضعیت با خطر روبرو خواهد شد و زایمان مادر به راحتی شکل نخواهد گرفت.

رشد Transverse fetus

دلیل حالت transverse قرار گرفتن جنین چیست؟

علت هایی که جنین در این حالت قرار می گیرد در بین ۳۲ هفتگی تا ۳۶ هفتگی بوده که در برخی مواقع جنین ها در این حالت به شکل این وضعیت خوابیده که شامل موارد ذکر شده پایین است؛

  •  عدم تناسب دهانه رحم: این واقعه هنگامی اتفاق می افتد که سر جنین نمی تواند از دهانه رحم عبور کند و پوزیشن او تغییر کرده و به این حالت در می آید.
  • بسته شدن جفت: در هنگامی که راه جفت بسته شده و در رحم بسته می شود جنین حالت transverse می گیرد.

حرکت های عرضی شدن نوزاد

  •  آرون گروپس
  • افزایش مایع دور جنین: وقتی که مایع جنینی در رحم بیشتر از حد معمول باشد احتمال وجود موقعیت های نامناسبی بیشتر خواهد شد. این در حالت طبیعی باید در ۴ هفته مقدار مایع هشتصد میلی لیتر باشد. در حالتی که با پیشرفت رشد جنین به ششصد میلی لیتر خواهد رسید و روز به روز کمتر خواهد شد که در صورت زیاد بودن مایع لیز خواهد خورد و به پهلو قرار خواهد گرفت که حالت عرضی شکل می گیرد.
  • بارداری دو یا چند قلویی: هنگامی که مادر دو قلو باردار بوده معمولا قل دوم پس از زایمان قل اول به حالت عرضی در می آید. و هنگامی که از دو قلو بیشتر بوده این حالت برای جنین های او بیشتر از بقیه رخ خواهد داد.
  • تناسب نداشتن دهانه رحم: این اتفاق در هنگامی اتفاق می افتد که سرجنین از دهانه رحم نمی تواند عبور کند.

علت و علائم جنین عرضی

شناسایی قرار گرفتن در این حالت

زمانی که همچین موقعیتی رخ می دهد تشخیص اولیه که تعیین کننده حالت جنین بوده و با آزمایش شکم می توان علت را تشخیص داد مثل: زیاد بودن ارتفاع سر جنین، کمتر بودن حد طبیعی قد جنین، شنیدن ضربان قلب جنین از زیر بند ناف است. با انجام دادن آزمایش واژن در اولین و دومین مرحله بارداری در طول رحم می تواند علت عرضی قرار گرفتن جنین را ثابت کند. که اصلی ترین شواهد موجود در تشخیص Transverse fetus با توجه به طریقه قرار گرفتن شانه های او است. که در چند حالت پوزیشنی مثل: قرار گرفتن رو به جلو و عقب و قرار گرفتن کمر رو به بالا و کمر رو به پایین است.

خطرات و آسیب جنین عرضی

مشکلات و آسیب های جنین عرضی

فشردگی بند ناف: گره خوردگی و کشیدگی بند ناف در جنینی که به حالت عرض درآمده می تواند سبب فشردگی نوزاد شود که برای کودک خطرناک است و خون رسانی و اکسیژن به جنینکمتر خواهد شد.

شکاف رحمی: این حالت که در پایان بارداری کاملا امری غیرطبعی بوده و خطرات شکاف رحمی و شکمی زیادتر می شود.

پایین افتادن بند ناف: در حالت قرار گرفتن رو به عرض که موجب پایین افتادن بند ناف می شود بسیار برای کودک خطرناک است که به همین خاطر پزشکان در این حالت عمل سزارین را انجام می دهند.

عفونت: ناف افتاده و دیگر مشکلاتی که ذکر شد خطر عفونت را بالا می برد.

کاهش اکسیژن رسانی: در این حالت رسیدن اکسیژن به کودک کمتر شده و عمل سزارین باید هر چه سریع تر انجام شود.

منظور از جنین عرضی چیست؟

چگونه جنین را از این وضعیت خارج نماییم؟

  1. یکی از بهترین حالات معروف برای تکنیک چرخش جنین سر نوزاد را با یک حرکتی به سمت پایین رسانده که در این فرآیند با مراقبت از ستون فقرات بدون هیچ فشاری به سر آن وارد نشده و راهی تاثیر گذار خواهد بود.
  2. یک روشی عالی ماساژ پولساتیلا است که با انجام دادن یکسری تکنیک های ماساژ می تواند به چرخش جنین transverse کمک کرده که کودک را از حالت پهلو به طبیعی برگرداند و جنین در موقعیت مناسب زایمان قرار بگیرد.
  3. در روش تغییر دادن سر جنین پزشک جهت سر را به سمت پایین می آورد و این عمل را در قبل سی و هفت هفتگی پیش از زایمان انجام می دهد.
  4. با تکیه دادن رو به جلو که این تمرین توسط پزشک صورت می گیرد موجب تغییر و جابجایی موقعیت مکانی به حالت طبیعی می شود.

نکته: چنانچه در مراحلی که در بالا ذکر شد سر نوزاد چرخیده نشد باید به تنها راه ممکن عمل سزارین روی آورد تا امنیت لازم فراهم شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *