دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

افزایش بهره وری نیروی انسانی در ادارات و سازمان های مختلف

  • مریم صبوری
  • ۲۶ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

ما در این مقاله به موضوع افزایش بهره وری پرداختیم که کلمه بهره وری با دو واژه اثربخش و کارایی به کار می رود و موضوع امروز ما را کامل می کند که با راهکار های گفته شده می توان به بهترین نحوه سطح بهره وری را بالا برد.

با در نظر گرفتن درجه تاثیر هر یک از راهکارهایی که در افزایش بهره وری به وضعیت موجود شرکت در زمینه و ضرورت پرداخت هریک از موارد بسته به نوع اولویت بندی و شناسایی شده بر اساس آن اقداماتی شکل گیرد. به عنوان نمونه می توان گفت: در سازمان امکان این که ضایعات کاهش یابد و در اولویت اول قرار گیرد و توجه به کارکنان در برخورد با ایجاد انگیزه در اولین انتخاب ها می باشد.

پس با بی توجهی به اولویت ها و عدم شناخت کافی از وضعیت شرکت اثرات معکوس و اشتباهی در مقدار بهره وری به وجود می آید. در همین راستا پیش از هرگونه اقدامی برای بالارفتن میزان کاری بر روی شناخت کافی از وضعیت موجود باید تاکید اولویت بندی شود. در ادامه مطالب همراه مجله آرگا باشید.

بالابردن کارایی پرسنل

موثرترین راه های افزایش بهره وری

عوامل تاثیرگذار در افزایش میزان بهره وری حفظ و استخدام کارکنان که بالاترین بازدهی را برای سازمان دارند. در برخورد با مدیریت منابع انسانی و مدیران شرکت بهتر است کارمندانی که درآمد قدرت یادگیری بالایی دارند و خلاق هستند استخدام شوند. پس از آن که با رهبری درست مدیر و تعیین اهداف کسب و کار و برنامه ریزی استراتژیک رضایت مندی شغلی به بالابردن کارایی کارمندان در سازمان خواهید پرداخت.

بالابردن سطح بهره وری

تجهیز کردن ابزار های مناسب برای تیم

شما با دانستن مهارت های تیم خود برای بهره وری کسب و کار ضروری می توانید از ابزار هایی استفاده کنید که در کار کاربرد خواهد داشت. پس با ایفا کردن نقش نرم افزار ساده و مناسبی را انتخاب نمایید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • بالابردن سطح بهره وری پرسنل با برنامه ریزی زمان:

یک روز کاری از کارها و مدت محدودی شکل گرفته که به علت برنامه ردیابی زمان می تواند بسیار اثرگذار باشد. استفاده از بهتایم در ساعات کارایی تیم خود پیگیری شود که موجب بالارفتن سطح کسب و کار خواهد شد. سپس می توانید وظایف پروژه های مختلف را به هر عضو متفاوت اختصاص داده و به طور اعضا دقیق تیم انجام شود.

  • برنامه های ارتباطی:

با تشخیص و پیدا کردن ایمیل های شخصی در میان ایمیل هایی که روزانه دریافت می شود کار راحتی نخواهد بود پس با بکارگیری از بهتایم کار مناسبی شکل می گیرد.

  • ابزار و وسایل مدیریت پروژه:

پروژ های گروهی در کار مدیریت پروژه برنامه را آسان تر خواهد کرد که با توانایی و همکاری تیم مناسب بوده و می توان از ابزار مدیریت پروژه مثل بهتایم استفاده نمود.

بالابردن سطح بهره وری

توافق و تناسب فرهنگی با استخدام بهتر

استخدام یک فرآیند معمولی از طرف کارشناسان منابع انسانی به حساب می آید که کارکنان آینده به واسطه مقدار هماهنگی ارزش های خانوادگی در شرکت ارزیابی می شوند. همچنین تناسب و توافق قوی در فرهنگ قبل از این که کارمندان خود را وارد کار کنند سبب صرفه جویی در پول و زمان خواهد شد. این در صورتی است که سطح تطبیق فرهنگی عامل مهمی در روند استخدام به نظر نرسیده باشد. پس از معیار های مهم انتخاب درست یک کارمند که با فرهنگ شما هماهنگ باشد به پرسنل انگیزه بهتر و بیشتری خواهد داد.

 چند راه افزایش بهره وری

آموزش موجب بالارفتن سطح توسعه مهارت پرسنل

آموزش یکی از نقش های اساسی و مهم در افزایش بهره وری بوده که بعد از استخدام انجام می شود. پس با مطالعه بیشتر در رابطه با علوم و تحقیقات آموزشی برای کارکنان و کارفرمایان مفید خواهد بود. که موجب بالابردن سطح کارایی خواهد شد.

جلوگیری از کنترل زیاد کارمندان مشوق استقلال آن شویم

از اثرگذارترین ابزار ها برای افزایش بهره وری عقب کشیدن مدیر است که از بهترین راه برای بالابردن سطح می باشد که اشخاص را تشویق کرد. آن ها درباره این که چگونه منابع و زمان را مدیریت کنند باید تصمیم بگیرند. پس به دنبال اشخاصی که توانایی مستقل کار کردن را دارند درباره آزادی کارکنان و چگونگی مکان کار می کنند موجب افزایش کارایی خواهد شد که در تلاش برای کنترل مانع می شوند. با مدیریت کمتر سبب دریافت نتیجه بهتر خواهیم شد و با داشتن استقلال افزایش پاداش مالی به ما انگیزه می دهد.

بالابردن کارایی پرسنل

تمرکز بر آینده با ارتباطات روشن تر

برای بالا رفتن بهره وری باید دو نکته مهم در رابطه با این ابزار را در نظر داشته باشید.

  • ارتباط کلید موفقیت:

این موضوع هم در رابطه با کسب و کار هم در روابط عاشقانه صحت دارد بدون ارتباط تاثیرگذار دو طرفه روابط عاشقانه به پایان خواهد رسید و کسب و کار با شکست مواجه می شود. از این رو مدیرانی که مسئولیت و انتظارات اشخاص را شفاف و واضح انتقال می دهند کارکنان مولدتری خواهند بود.

  • تمرکز بر آینده:

به جای اینکه با مسائل گذشته فکر و تعهد خود را نشان دهیم حرکت به آینده و رو به جلو داشته باشیم. این به معنای که از شکست های گذشته درس نگیریم نیست ولی باید یاد بگیریم موقعیت منفی را به موقعیت مثبت تبدیل کنیم.

کار گروهی و افزایش بهره وری

بالابردن سطح کارایی با مراقبت و تشویق از خود

طبق بررسی های انجام شده در موسسه آمریکایی می گویند که فشار و ترس های شغلی منبع اصلی استرس شغلی بوده و این مسئله مهم و بزرگی است. پرسنلی که زیاده از حد تحت استرس محل کار قرار گرفته از لحاظ ذهنی و جسمی و احساسی ناسالم بوده و بهره وری کمتری دارند.

زمانی که گروه اضطراب می گیرد همه می بازند ولی در جهتی هم نوع استرس انگیزه دهنده است و کارایی خوب می باشد که باید قبل از وقوع افسردگی شغلی مانع از آن شویم. با توجه به فرهنگ سازی همه کارها سالم صورت می گیرد مثل: گوش دادن به کارمندان، دادن کار چالشی به کارکنان، ارائه بازخورد سازنده، ایجاد اقلام اعتباری روشن برای موفقیت پرسنل و حتی به روز نگه داشتن تجهیزات هم کمک می‌کند. با نشان دادن مسائل خوب تعادل بین زندگی و کار می توان زمانی را برای آرامش و ورزش اختصاص داد.

افزایش بهره وری در شرکت

بالابردن سطح رضایت کارکنان و پاداش و مزایا

برای جلب رضایت بیشتر کارمندان باید به سطح بالا بردن مزایا و پاداش آن ها فکر کنید که با اهمیت ویژه ای از رضایت شغلی توجه داشته باشید. برای داشتن شرکت های معتبر لازم است یکسری مزایای خوبی را بکار ببرید تا تاثیرات بهتری را ببینید پس با یک نظرسنجی از کارکنان مزایای حقوقی را برای آن ها در نظر بگیرید.

  • اندازه گیری سطح مدیریتی:

در حال حاضر اندازه گیری مناسب افزایش بهره وری مهم ترین کار است که با کیفیت کار به اندازه کمیت کار بیشتر اهمیت بدهیم. ولی اگر به کارایی توجه ای نداشته باشیم انگیزه کارکنان رو به کاهش خواهد رفت. پس در نتیجه برای اندازه گیری دقیق و مناسب در محیط کسب و کار نیاز به ابزار اندازه گیری کارایی خواهیم بود که این ابزار به ما امکان نظارت و مدیریت پروژه را به تیم خواهد داد.

راهکار های افزایش بهره وری

انجام کارهای با کیفیت روحیه را بالا می برد

در نتیجه همه این مواردی که ذکر شد می توانیم بگوییم هر چه کارمندان شاد تر در نهایت دقیق تر کار بهتر می شود. هنگامی که مواردی از جمله ارتباطات باز در تمرکز بر خود مراقبتی و استقلال و نیاز اساسی مثل: احترام و اعتماد شکل گرفت و تبدیل به فرهنگ یک سازمان شد نتیجه آن کار هم بهتر می شود. البته شاید کار راحتی نباشد ولی باید شروع شود تا ارتباط واضحی داشت. با کمتر کنترل کردن پرسنل بهتر می شود نکات مثبت کارهایشان را دید و نشان دهیم که اهمیت خاصی دارد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *