دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

خوردن زردآلو در بارداری چه فایده های برای مادر و نوزاد دارد؟

  • ساناز براتی
  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

زردآلو یکی از انواع میوه های پرخاصیت برای تمام سنین می باشد، علاوه بر این این میوه دارای خواص بسیاری برای مادران باردار می باشد که این گروه می توانند بدون نگرانی آن را به رژیم غذایی خود اضافه کرده و میل نمایند.

زردآلو یکی از میوه های مفید و پرخاصیت می باشد که در دوران بارداری نیز بسیار مفید برای مادر و جنین است. این میوه خوشمزه و پرخاصیت را می توان در طول دوره بارداری بدون دغدغه و البته به اندازه مصرف نمود. مادران باردار می توانند این میوه تابستانه را در رژیم غذایی خود داشته باشند و از مزایای آن بهره ببرند.

زردآلو در دوران بارداری

میوه زردآلو از جنبه گیاه شناسی نزدیک به هلو و شلیل می باشد و از جنبه ژنتیکی در خانواده بزرگ تر درختان میوه گل سرخ سانان و پرونوس قرار دارد که با نام علمی پرونوس آرمنیا شناخته می شود. درخت این میوه یک درخت متوسط خزان کننده می باشد که در بهترین حالت خود در خاک شیب دار کوهستانی و آب کش رشد می نماید. در بهار این درخت شکوفه های بسیار زیبا صورتی رنگی دارد که زنبورها را به سوی خود جذب می کنند. در اغلب موارد میوه های زردآلو اندازه یکسانی دارند و حدودا دارای قطر ۴ تا ۵ سانتی متری هستند و ۳۵ گرم وزن دارند. زردآلو یک میوه تابستانی شیرین و پر عطر مزه می باشد که علاوه بر این دارای خواص بسیار زیادی برای سلامت انسان نیز می باشد. این میوه خوشمزه از لحاظ ساختار یک شفت بوده و از یک هسته تکی در وسط با گوشتی معطر و خوراکی در اطراف آن تشکیل شده است.

خواص زردآلو در دوران حاملگی

علاوه بر این میوه زردآلو در دسته میوه هایی مانند آلو، بادام، گیلاس و هلو نیز قرار می گیرد. مصرف زردآلو تازه و همچنین خشک شده آن در دوران باردارب ایمن بوده و یک انتخاب مناسب برای ویار مادران باردار می باشد. در ادامه خواهید دید که این میوه چه خواص مفیدی برای مادران باردار و جنین آن ها دارد که اگر به خوبی شسته شود و تمام باکتری ها و سموم دفع آفات آن از روی پوست از بین بروند و همچنین در مقدار مناسب خورده شوند کاملا بی ضرر می باشد.

خواص مهم زردآلو در بارداری

مادران باردار باید در دوران بارداری مراقب رژیم غذایی خود باشند و نظارت دقیقی بر روی مواد غذایی که مصرف می کنند داشته باشند تا مواد مغذی کافی و کامل برای بدن و جنین تامین شود. برای داشتنی بدنی سالم و فرزندی سلامت بدن مادر نیاز به اسید فولیک، کلسیم، پروتئین، ید و آهن و مواد مغذی بسیاری می باشد که می توان این مواد مغذی را از انواع میوه ها و سبزیجات تازه و غذاهای مفید تامین کرد. زردآلو دارای مواد غذایی ضروری مورد نیاز مادر در دوران حاملگی می باشد که گزینه ای فوق العاده در رژیم غذایی محسوب می گردد. اضافه کردن چند عدد زردآلو تازه یا خشک شده به برنامه غذایی در دوره حاملگی بسیار مفید و مناسب است.

خواص مفید زردآلو در بارداری

  •  آرون گروپس

همانطور که گفته شد مصرف زردآلو در دوره حاملگی بی خطر می باشد اما بهتر است در زمان خرید آن دقت داشته باشید و از خرید زردآلو هایی با زنگ زرد روشن خودداری نمایید، زیرا این میوه ها زودتر از موعد چیده شده اند. زردآلو ها را در یخچال و در مکانی با رطوبت بالا مثل جاتخم مرغی نگهداری نمایید و سعی کنید که زیاد در یخچال نمانند و زود آن ها را میل کنید.

خواص مفید زردآلو در حاملگی

زردآلو را می توان به روش های مختلفی مصرف نمود و از خواص زردآلو بهره برد، میوه های رسیده زردآلو را پوست کرده و میل نمایید و از بیشترین خواص آن بهره ببرید، می توانید تکه های زردآلو را در سالادها استفاده نمایید و همچنین از آن در انواع مارمالاد و شیره و مربا استفاده کنید. علاوه بر میوه تازه می توان از نوع خشک شده آن، البته به شکل ارگانیک بهره ببرید. در ادامه با مهمترین خواص زردآلو در دوران حاملگی آشنا خواهیم شد.

درمان کننده یبوست

زردآلو یک میوه سرشار از فیبر می باشد از این رو مصرف آن می تواند در دوره حاملگی کمک زیادی به رفع یبوست و پیشگیری از آن نماید. علاوه بر این زردآلو می تواند مفید در هضم مواد غذایی در دوره حاملگی باشد.

زردآلو در بارداری و خواص آن

درمان کننده کم خونی

زردآلو یکی از میوه های غنی از آهن و مس می باشد، این مواد بسیار مفید و موثر در افزایش هموگلوبین در خون می باشند. از این رو مصرف زردآلو می تواند در دوران حاملگی به درمان کم خونی کمک زیادی کند.

حفظ بینایی و سلامت چشم

بتا کاروتن منبع عالی برای سلامت چشم ها می باشد. در میوه زردآلو این ماده به مقدار قابل توجهی وجود دارد، مصرف میوه زردآلو برای مادران حامله و جنین مفید بوده و از سلامت چشم ها و بینایی مراقبت می نماید.

خواص زردآلو در حاملگی

حفظ نرمال سطح قند خون

زردآلو میوه ای مفید برای حفظ سطح قند خون نرمال می باشد. مادران حامله با نگه داشتن متعادل و نرمال سطح گلوکز خون می توانند کمتر از دیابت حاملگی در دوره بارداری نگران باشند. با مصرف زردآلو می توانید در این موضوع به خودتان کمک کنید.

خوردن زردآلو در حاملگی

مفید و مناسب برای جنین

استفاده از میوه ی زردآلو در دوره حاملگی برای مادر و جنین بسیار مفید می باشد. بودن اسید فولیک در زردآلو برای پیشگیری از نقایص زایمان مثل اسپینا بیفیدا در جنین کمک کننده است. این میوه دارای مواد مغذی بسیار ضروری می باشد که برای رشد نوزاد در شکم مادر مفید است.

حفظ سلامت پوست

زردآلو میوه ای خوشمزه و مفید می باشد که مصرف آن در دوره حاملگی برای بدن و پوست مادر بسیار مفید می باشد و باعث می شود تا پوست درخشش داشته باشد.

مصرف زردآلو در بارداری

بهبود دهنده و افزایش دهنده شیر مادر

زردآلو علاوه بر مفید بودن برای مادر باردار و جنین او می تواند در دوره بعد از حاملگی باعث افزایش شیر مادر شده و مواد مغذی بیشتری به نوزاد برساند.

درمان کننده عفونت واژن

برخی مادران امکان دارد مشکل عفونت واژن در دوره حاملگی را تجربه نمایند. هسته زردآلو و شیرینی آن می تواند به منظور درمان عفونت های واژن مفید باشد.

خواص مفید زردآلو در دوران حاملگی

زردآلو خشک شده در بارداری

علاوه بر زردآلو تازه نوع خشک شده آن نیز دارای فوائد زیادی در دوره حاملگی می باشد که در ادامه با برخ از مهمترین این خواص آشنا می شویم:

  • زردآلو خشک دارای خاصیت دیورتیک می باشد و مصرف این میوه خشک شده در دوره ورم حاملگی بسیار مفید و موثر می باشد.
  • زردآلو خشک شده به روش ارگانیک منبع عالی از قند طبیعی، قند و فروکتوز می باشد و خوردن این میوه خشک شده از ولع مصرف شیرین در دوران حاملگی جلوگیری می کند.
  • زردآلو خشک می تواند در دوران حاملگی مسائل مربوط به هضم خود را حفظ نماید.
  • این میوه خشک شده دارای کلسیم بالایی است و استفاده از آن در دوران حاملگی به رشد استخوان های جنین کمک می کند.
  • مصرف زردآلو خشک شده در دوره حاملگی برای درمان سوزش سر دل بسیار مفید و موثر می باشد.

میوه ی زردآلو در حاملگی

خطرات و عوارض مصرف زردآلو

داشتن یک رژیم غذایی متعادل در حاملگی بسیار مهم می باشد. مصرف مواد غذایی در کمال آرامش نیز بسیار مهم می باشد، همانطور که گفته شد زردآلو دارای مواد مغذی بسیاری برای مادران باردار می باشد اما ممکن است برخی عوارض و خطرات را نیز به دنبال داشته باشد که اغلب به دلیل مصرف بیش از حد ایجاد می شوند. برخی از عوارض که ممکن است بعد از مصرف زردآلو به وجود آید شامل موارد زیر می شود:

  • خوردن تعداد زیادی زردآلو می تواند باعث سرگیجه در دوره حاملگی شود.
  • ممکن است مادر باردار بعد از خوردن زردآلو زیاد کمی سردرد داشته باشد.
  • خوردن زردآلوی نارس می تواند مشکلات و ناراحتی های معده در مادر حامله ایجاد نماید.
  • خوردن زردآلو بیش از اندازه می تواند روی سیستم عصبی زن حامله تاثیر گذاشته و برای او ناراحت کننده باشد.

زردآلو در دوره حاملگی

  • خوردن زردآلو می تواند باعق بروز واکنش های آلرژیک گردد. زردآلو دارای دی اکسید گوگرد می باشد و امکان دارد واکنش های آلرژیک در مادر حامله حساس به سولفیت را ایجاد نماید.
  • زردآلو دارای آمیگدالین که نوعی ماده شیمیایی است، می باشد که امکان دارد سبب ناراحتی سیستم بدنی مادر شود.
  • استفاده بیش از اندازه زردآلو می تواند باعث فلج تنفسی در موارد بسیار نادر گردد.

زردآلو در دوران بارداری

توصیه های مهم در مورد مصرف زردآلو در حاملگی

مادران حامله باید بدانند که می توانند در طول دوره بارداری خود زردآلو رسیده و یا خشک شده را مصرف کنند، با این وجود قبل از اضافه کردن آن به رژیم حاملگی خود به خاطر داشته باشید که:

  • بهتر است که میوه زردآلو را در زمان صبحانه و همراه با صبحانه خود میل کنید و یا اینکه آن را به میان وعده های خود اضافه کرده در صبح و عصر بخورید.
  • زردآلو را بهتر است در حالت کاملا رسیده و یا خشک شده مصرف کنید.
  • مصرف زردآلو نرسیده باعث ناراحتی های شدید گوارشی و مشکلات در معده در دوره حاملگی خواهد شد، به همین دلیل بهتر است در این دوران از مصرف بیش از حد آن خودداری کنید.
  • در صورت حساس بودن می توانید قبل از اضافه کردن آن به رژیم غذایی خود با پزشک مشورت نمایید.
  • زردآلو دارای مزایای بسیاری برای سلامت بدن می باشد و مصرف آن در حالت کلی کاملا بی خطر می باشد، با این وجود نباید بیش از حد در دوره حاملگی مصرف شود.

مصرف زردآلو در حاملگی

  • در صورت داشتن ناراحتی بعد از مصرف زردآلو و فراورده های آن بهتر است خیلی زود با پزشک مشورت کنید.
  • در هر صورت مادران باردار باید قبل از اضافه نمودن هر نوع مواد غذایی به رژیم خود با پزشک مشورت نمایند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *