دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

مصرف دیفن هیدرامین در بارداری مجاز یا غیر مجاز؟

  • منصوره رمضان زاده
  • ۳ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

از جمله داروهایی که باید نسبت به مصرف آن در دوران حاملگی محتاطانه عمل کرد و تحت نظر پزشک از آن استفاده نمود مصرف دیفن هیدرامین در بارداری می باشد که به دلیل پایین آوردن سطح هوشیاری مادران و احساس خواب آلودگی در آن ها پزشکان به هیچ عنوان استفاده از آن را توصیه نمی کنند.

به طور کلی در دوران بارداری مصرف دارو باید کاملا زیر نظر پزشک و مشورت با او انجام گیرد و استفاده خودسرانه از داروها امکان دارد عوارض و مشکلات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد و اغلب پزشکان توصیه می کنند که در سه ماهه اول دوران بارداری از خوردن دارو اجتناب نمایند. بدین منظور قصد داریم در این مطلب نسبت به مجاز بودن یا نبودن مصرف دیفن هیدرامین در بارداری به جهت آگاهی شما عزیزان به بررسی بپردازیم.

مصرف دیفن هیدرامین در بارداری

دیفن هیدرامین نوعی آنتی هیستامین بوده که باعث کاهش تاثیرات هیستامین ترکیبات شیمیایی بدن می شود و برای درمان و بهبودی علائم سرماخوردگی و آلرژی مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به این که استفاده از داروهای مختلف در دوران حاملگی امکان دارد با خطرات و مضراتی همراه باشد بنابراین باید نسبت به مصرف دیفن هیدرامین در بارداری نیز کاملا احتیاط کرد و در صورت تجویز پزشک و مطابق با دستور او به استفاده از آن پرداخت.
میزان مصرف دیفن هیدرامین در بارداری
دیفن هیدرامین برای تسکین و درمان علائمی همچون عطسه، خارش، آبریزش بینی و چشم ها، مشکلات پوستی و همچنین بیماری حرکتی، ایجاد حالت خواب و نشانه های بیماری پارکینسون مورد استفاده قرار می گیرد. در زمان مصرف دیفن هیدرامین در انجام فعالیت ها و کارهای خطرناک همچون رانندگی کاملا محتاطانه عمل نمایید چرا که این دارو امکان دارد سبب سرگیجه و خواب آلودگی در فرد گردد. همچنین باید گفت با توجه به این که در سه ماه اول حاملگی اندام جنین در حال رشد و نمو می باشند بنابراین مصرف این دارو ممکن است باعث آسیب رسانی به آن ها و بروز خطرات احتمالی شود که به همین خاطر پزشک با شناسایی عوارض ناشی از مصرف دارو نسبت به نوع دارو و مقدار مصرف آن تصمیم گیری کرده و سپس به تجویز نسخه آن می پردازد.
عوارض مصرف دیفن هیدرامین در بارداری

عوارض جانبی مصرف دیفن هیدرامین در حاملگی

استفاده از شربت دیفن هیدرامین در حاملگی حتی در صورتی که در گروه B قرار گرفته باشد باز هم اثرات منفی و بدی بر روی مادر و جنین می گذارد که در ادامه به معرفی آن ها پرداخته ایم.
  • از اصلی ترین عللی که پزشکان مصرف شربت دیفن هیدرامین را در حاملگی توصیه نمی کنند پایین آمدن سطح هوشیاری مادران می باشد حتی در صورتی که مادر حامله ای به سرماخوردگی و یا هر نوع علامتی که نشانگر سرماخوردگی بوده مبتلا شده باشد باز هم پیشنهاد می شود به درمان خانگی پرداخته و از خوردن اختیاری شربت دیفن هیدرامین کامپاد خودداری نمایید.
  • از مصرف داروهایی همچون دیفن هیدرامین کامپاد که دارای آنتی هیستامین می باشند جدا اجتناب نمایید و در صورت بروز نشانه های بیماری به پزشک خود مراجعه نمایید.

بررسی خطرات مصرف دیفن هیدرامین در حاملگی

  • داشتن حس سرگیجه، حالت تهوع و احساس خواب آلودگی که از رایج ترین نشانه های مصرف دیفن هیدرامین می باشد در دوران حاملگی امکان دارد شدت بیشتری به خود گیرد به همین خاطر به مادر حامله و جنینش صدمات شدیدتری وارد می کند.
  • در سه ماهه اول حاملگی که سلول های مغز جنین در حال شکل گرفتن می باشند رژیم غذایی مادر اثرات مستقیمی بر روی پروسه رشد جنین گذاشته و تاثیرات منفی و نامناسب مصرف داروهایی نظیر شربت دیفن هیدرامین غیر قابل جبران می باشد.
  • استفاده از شربت دیفن هیدرایمین کامپاد برای مادران باردار اگر در هفته های اول حاملگی بوده و یا مشکوک به بارداری هستند به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود اگر به سرماخوردگی مبتلا شدید از خوردن این دارو پرهیز نمایید.

مشکلات ناشی از مصرف دیفن هیدرامین رد حاملگی

ناهنجاری های مادرزادی در اثر مصرف این نوع دارو

دور از انتظار به نظر می رسد که خوردن دیفن هیدرامین در حاملگی احتمال برور نقایص بارداری را بالا می برد. بیشتر تحقیقات انجام شده هیچ نوع افزایش خطر ناهنجاری های مادرزادی را بر اثر استفاده دیفن هیدرامین در آغاز حاملگی نشان نمی دهند. با وجود این که طبق یک تحقیق انجام شده بالا رفتن خطر بروز چند نوع نقص مادرزادی نشان شده است ولی این مطالعه نمی تواند بیانگر ارتباط بین این گونه نقایص با مصرف داروی دیفن هیدرامین باشد و آن را ثابت نماید و همچنین نتایج بدست آمده مورد تایید قرار نگرفته اند.
مضرات دیفن هیدرامین برای مادران حامله

ایجاد مشکلات بارداری

در صورتی که مصرف دیفن هیدرامین طبق دستور پزشک باشد هیچ گونه مشکلی ایجاد نخواهد شد. به ندرت خبری مبنی بر بروز مشکلات سلامتی به دلیل مصرف دیفن هیدرامین در سه ماهه سوم حاملگی گزارش شده است. این نوع خبرها اغلب مرتبط با استفاده بیش از حد و بالاتر از میزان تجویز شده و یا استفاده بلند مدت آن بوده است. استفاده بیش از اندازه دیفن هیدرامین می تواند باعث تحریک شدن زیاد رحم شود. این نوع تحریک بیش از اندازه رحم امکان دارد بر روی رشد جنین اثر بگذارد. همینطور انقباضات رحمی باعث ایجاد اختلالات شدیدی همچون جدایی جفت و پاره شدن رحم خواهد شد. همچنین می توان گفت چند نوع گزارش از نشانه های ترک اعتیاد در کودکانی که مادر آن ها در طی حاملگی به شکل روزانه دیفن هیدرامین استفاده کرده اند وجود دارد.

بررسی مجاز بودن مصرف دیفن هیدرامین در حاملگی

غیرمجاز بودن مصرف دیفن هیدرامین در افراد خاص

  • در صورتی که جز افرادی می باشید که دارای معده ضعیفی هستند سعی کنید در خوردن شربت دیفن هیدرامین محتاطانه عمل کنید.
  • افرادی که مبتلا به افت فشار خون می باشند در استفاده از شربت دیفن هیدرامین باید احتیاط نمایند چرا که مصرف بیش از اندازه این نوع دارو باعث کاهش فشار خون شده و خیلی خطرناک می باشد و به همین خاطر است که خوردن دیفن هیدرامین به این دسته خاص از بیمارن پیشنهاد نمی شود.
  • مادران باردار، کودکان و نوزادان که دارای سیستم گوارشی حساسی هستند بایستی در خوردن این نوع دارو احتیاط لازم را رعایت نمایند.
  • افرادی که به داروهای خواب آور آلرژی دارند و یا داروهای مغز و اعصاب و یا داروهای قلبی استفاده می کنند نباید به صورت اختیاری و بدون نسخه پزشک به مصرف دیفن هیدرامین بپردازند.
  • میزان و دوز مصرفی شربت دیفن هیدرامین بایستی مطابق با نظر و تشخیص پزشک تعیین شود.
  • استفاده بیش از اندازه شربت دیفن هیدرامین بر روی کبد و کلیه و همچنین سیستم گوارشی و عصبی اثرگذار می باشد.

عوارض خوردن دیفن هیدرامین در حاملگی

در این مطلب شما عزیزان را با عوارض و مشکلات ناشی از مصرف دیفن هیدرامین در بارداری آشنا کردیم که امیداوریم برایتان مفید و سودمند بوده باشد.

  •  آرون گروپس

 

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *