دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

روغن رزماری و این خاصیت های جذابش!

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۸ آذر ۱۴۰۲
  • ۰

در این مطلب شما را با یکی دیگر از روغن های پر خاصیت آشنا می کنیم. رزماری یکی از گیاهانی می باشد که خواص بسیار زیادی دارد ولی جالب است بدانید که روغن آن می تواند خاصیت دو برابری داشته و از پوست و مو های شما مراقبت کند.

خواص روغن رزماری برای پوست و مو بسیار زیاد است و بسیاری از افرادی که از آن استفاده می کنند پوستی جوان و سرزنده تری دارند. در ادامه تمامی خاصیت های آن را برایتان بیان می کنیم.

درمان آکنه با رزماری

خواص روغن رزماری

روغن رزماری را می توانید به عنوان یک ماسک ساده و طبیعی برای پوست استفاده کنید و مشکلات پوستی را در کم ترین زمان درمان کنید. در واقع قبل از این که از این ماسک طبیعی و پرخاصیت استفاده کنید باید از این که به آن حساسیت ندارید اطمینان پیدا کنید در غیر این صورت ممکن است پوست شما دچار جوش و آکنه های بسیار زیادی شود و مشکلات بیش تری را برایتان ایجاد کند.

خلط آور

یکی از خواص روغن رزماری این است که به عنوان یک خلط آور محسوب می شود بنابراین، چند قطره روغن اسانسی رزماری را کف دست تان ریخته و دست تان را به حالت فنجان نگه دارید سپس دست تان را به مدت چند دقیقه بر روی دهان و بینی گذاشته تا مخاط از قفسه سینه خارج شود.

بهبود سلامت پروستات

روغن رزماری به دلیل داشتن خواص ضد التهابی کمک زیادی به افزایش سلامت پروستات می کند بنابراین، چند قطره از این روغن اسانسی رزماری را با یک قاشق چای خوری روغن کرچک مخلوط کرده سپس ترکیب به دست آمده را زیر بیضه ها بمالید.

نکته : می توانید از روغن زیتون یا روغن نارگیل به جای روغن کرچک استفاده کنید.

  •  آرون گروپس

تسکین درد عضلانی و مفصلی

از دیگر خواص بی نظیر روغن رزماری بهبود درد عضلانی و مفصلی می باشد زیرا، دارای خواص ضد انقباض و ضد التهابی است بنابراین، چند قطره از این روغن و روغن نعناع را با یک قاشق چای خوری روغن نارگیل ترکیب کرده و مخلوط حاصل را به مدت چند دقیقه بر روی نواحی مورد نظرتان ماساژ دهید تا دردتان بهبود پیدا کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

آنتی اکسیدان موجود در روغن اسانسی رزماری به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کرده و با رادیکال های آزاد مبارزه می کند و همانطور که می دانید رادیکال های آزاد با آسیب رساندن به سلول های بدن منجر به عفونت و بیماری های مختلف می شوند که استنشاق روغن رزماری به صورت مرتب کمک زیادی به تقویت سیستم ایمنی بدن می کند.

درمان سردرد

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به صوررت مرتب دچار سردرد می شوید می توانید به منظور درمان سردرد از روغن رزماری کمک بگیرید از این رو، چند قطره روغن اسانس رزماری را بر روی بینی و دهان ماساژ داده تا سردرد تان بهبود پیدا کند.

درمان آکنه

بسیاری از افراد به دنبال راهی برای درمان آکنه ولگاریس و درمان طبیعی جوش صورت هستند ولی نمی دانند که باید چه راهی را در پیش بگیرند تا بیش ترین تاثیر را بر روی پوست خود احساس کنند. پیشنهاد ما به شما این است که از روغن رزماری استفاده کنید و به راحتی جای جوش و قرمزی پوست خود را درمان کنید. برای این که تاثیرات ایمن روغن را بر روی پوست خود احساس کنید کافی است تا بتوانید روزانه ۱۰ الی ۱۵ دقیقه این روغن را روی پوست خود ماساژ دهید و بعد با استفاده از آب سرد صورت خود را شسته و خشک کنید.

درخشان شدن پوست

شاید برایتان جالب باشد که پوست بسیاری از افرادی که می بینید مانند خورشید برق می زند. اگر دوست دارید شما هم دارای پوستی درخشان و براق باشید می توانید از رزماری استفاده کنید. روغن این گیاه دارای خاصیت بسیار زیادی می باشد و زمانی که شما از آن برای پوست خود استفاده می کنید علاوه بر درخشان شدن می توانید رنگ پوست خود را چند درجه روشن تر کنید. البته این تغییر رنگ پوست بعد از چند ماه استفاده خود را نشان می دهد و به سرعت قابل رویت نمی باشد.

خواص روغن رزماری

جوان سازی پوست

رزماری می تواند باعث بهبود گردش خون در پوست شده و چین و چروک های پوستی را با استفاده از مواد مغذی که به پوست می رساند از بین می برد. اگر دوست درید زود تر تمامی چین و چروک های خود را از بین ببرید می توانید از چای سبز به همراه رزماری استفاده کنید. یادتان باشد که این ترکیب معجزه ای برای پوست شما است و تا از آن استفاده نکنید این معجزه را باور نمی کنید. برای استفاده از این معجزه طبیعی کافی است چای سبز دم شده را با مقداری رزماری مخلوط کرده و آن را بر روی صورت خود بزنید و بگذارید ۷ الی ۱۰ دقیقه بر روی پوست شما بماند تا اثر خود را اعمال کند و بعد صورتتان را با آب ولرم شسته و خشک کنید. می توانید از این روش ۲ بار در روز استفاده کنید.

درمان آفتاب سوختگی

روغن رزماری دارای آهن و کلسیم و مواد مغذی بسیار زیادی می باشد بنابراین نمی تواند برای پوست شما ضرری داشته باشد و می توان گفت یکی از بهترین درمان ها برای آفتاب سوختگی می باشد. همانطور که می دانید آفتاب سوختگی ممکن است منجر به ایجاد بیماری پوستی و سرطان شود بنابراین بهتر است سریعا آن را درمان کنید. برای این که آفتاب سوختگی را از بن ببرید می توانید از ترکیب ماسک رزماری و ماست و عسل استفاده کنید. این مواد را باید به نسبت یکسان با یک دیگر مخلوط کرده و بر روی آفتاب سوختگی های خود اعمال کنید.

رزماری و خواص آن

پاکسازی پوست

اگر هزینه های اضافی برای پاکسازی پوست خود پرداخته اید ولی نتیجه ای نگرفته اید بهتر است خواص روغن رزماری را دست کم نگیرید و از این روغن برای پاکسازی پوست صورت خود از چربی ها و آلودگی ها استفاده کنید. برای استفاده از این خاصیت رزماری می توانید از بخور استفاده کنید و برای این کار کافی است تا مقداری از روغن رزماری را در آب درحال جوش بریزید و صورت و سر خود را با استفاده از یک پارچه ضخیم پوشانده و به مدت ۵ دقیقه بخور دهید.

درمان سیاهی چشم ها

امروزه با افزایش فعالیت ها و سنگین تر شدن کار ها نیاز است تا بیش تر از گذشته مراقب چشم ها و زیبایی و سلامتی خود باشید. برای این که پف چشم ها و سیاهی آن ها را از بین ببرید اولین راه حل برای شما خواب کافی می باشد و در صورتی که نمی توانید خواب کافی داشته باشید سعی کنید روزانه با استفاده از یک الی دو قطره روغن رزماری اطراف چشم های خود را به درستی ماساژ دهید تا علاوه بر از بین رفتن سیاهی های دور چشم بتوانید چین و چروک های آن را نیز کاهش دهید.

درمان سیاهی دور چشم با رزماری

درمان سلولیت

سلولیت یکی از مشکلات پوستی می باشد که بیش تر در صورت پوشیدن لباس های تنگ ایجاد می شود و ظاهر سالم پوست شما را تغییر می دهد. برای از بین بردن این مشکل پوستی می توانید از خواص روغن رزماری استفاده کنید و با ترکیب کردن این روغن با روغن زیتون و ماساژ دادن روزانه آن بر روی سلولیت ها در عرض چند ماه ان ها را از بین ببرید.

دئودورانت طبیعی

روغن رزماری دارای عطر بسیار جالب و خوبی است و شما می توانید از آن به عنوان یک دئودورانت طبیعی و خوشبو استفاده کنید. برای این که بوی این روغن ماندگاری بیش تری داشته باشد لازم است تا این روغن را به نسبت برابر با سرکه سیب ترکیب کرده و آن را با استفاده از پنبه به پوست خود بزنید.

خواص روغن رزماری

درمان شوره سر

یکی دیگر از مواد طبیعی که برای درمان شوره سر به کار می رود روغن رزماری می باشد. در واقع شوره سر یکی از مشکلاتی می باشد که افراد بسیار زیادی از آن ناراضی اند و دوست ندارند ظاهر مو هایشان بد باشد. اگر شما هم نتوانستید شوره سر خود را درمان کنید می توانید از رزماری کمک بگیرید و نیم ساعت قبل از این که به حمام بروید مقداری از شامپویی که در یک بار استحمام آن را استفاده می کنید با مقداری رزماری مخلوط کنید و این کار را تا دو ماه انجام دهید تا تمامی شوره های سر خود را از بین ببرید.

درمان کندی رشد مو ها

برای تقویت رشد مو ها روش های بسیار زیادی وجود دارد که یکی از آن ها استفاده از روغن رزماری است. این روش کاملا طبیعی بوده و هیچ خطری برای مو هایتان ندارد و برای این که رشد مو های خود را افزایش بدهید نیاز است تا روغن نارگیل را برای مدت کوتاهی گرم کرده و با روغن رزماری مخلوط کنید و آن را یک الی دو ساعت قبل از استحمام بر کف سر خود بزنید. این کار شما باعث تقویت فولیکول های مو می شود در نتیجه رشد مو هایتان را دو چندان می کند. در حمام سعی کنید فقط یک بار م های خود را با استفاده از یک شامپو ضعیف بشویید و با حوله به آرامی خشک کنید.

درمان سفیدی مو با رزماری و روغن آن

درمان سفیدی مو ها

برای این که بتوانید سفید شدن مو های خود را به تعویق بیندازید و دوباره رنگدانه های مو را فعال کنید لازم است تا به مدت دو هفته به صورت مداوم از روغن نارگیل و روغن رزماری استفاده کنید و بعد مو هایتان را با آب ولرم و شامپو بشویید. در واقع یکی از مهم ترین خواص روغن رزماری پیشگیری از سفید شدن مو می باشد.

تقویت ریش

بسیاری از آقایان دوست دارند ریش های پر و زیبایی داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید ریش های بلند و زیبا داشته باشید لازم است تا از خواص روغن رزماری استفاده کنید و برای یک ماه به صورت مداوم ریش های خود را با این روغن چرب کنید و بگذارید چند ساعتی این روغن روی ریش هایتان بماند ولی بهتر است این کار را هر شب قبل از خواب انجام بدهید تا این روغن به خوبی جذب شود و تاثیر گذاری بیش تری داشته باشد تا بتوانید به تقویت ریش های خود بپردازید.

خواص روغن رزماری

پر پشت شدن ابرو ها

داشتن ابرو های طبیعی و زیبا شما را از لمینت کردن و کاشت آن ها منصرف می کند بنابراین شما می توانید برای بهبود رشد ابرو ها و حتی مژه هایتان از روغن رزماری استفاده کنید. برای این کار کافی است روغن جوجوبا را با این روغن به نسبت ۱ به ۳ ترکیب کرده و با استفاده از یک گوش پاک کن ان ها را بر روی مژه ها و ابرو هایتان بزنید. دقت کنید که این ترکیب وارد چشمتان نشود.

عوارض استفاده از روغن رزماری

استفاده از روغن های گیاهی همیشه خوب نیست و گاهی می تواند برای شما دردسر ساز شود و مشکلات پوستی دیگری برایتان ایجاد کند بنابراین بهتر است برای این که مشکلات پوستی برایتان ایجاد نشود اگر پوست حساسی دارید از استفاده این روغن خودداری کنید و این روغن را در دسترس کودکان قرار ندهید.

رزماری و خاصیت روغن آن برای پوست و مو چیست؟

طرز تهیه روغن رزماری

بسیاری از افراد دوست دارند روغن های اصل تهیه کنند. یادتان باشد که روغن رزماری که برای خوردن استفاده می شود با روغنی که برای استعمال استفاده می شود تفاوت هایی دارد. در ادامه طزر تهیه هر دو نوع را برایتان بیان می کنیم.

طرز تهیه روغن خوراکی

برای تهیه این نوع روغن باید مقداری از برگ های خوراکی این گیاه را درون روغن هایی مانند کنجد و زیتون اضافه کنید و آن را به همراه مواد غذایی مصرف کنید.

طرز تهیه روغن رزماری برای استعمال خارجی

برای این که این نوع روغن را تهیه کنید می توانید دو روش مختلف را امتحان کنید که این دو روش عبارت اند از :

روش اول

  • استفاده از تقطیر برای این روش می تواند مناسب و بی دردسر باشد.
  • برای این کار کافی است برگ های روغن رزماری را در آب بریزید و آن ها را بجوشانید و سپس آب آن ها تبخیر می شود و روغن در ظرف باقی می ماند.
  • بعد از این که روغن ها سرد شد می توانید از آن استفاده کنید.

روش دوم

  • در این روش از رزماری تازه استفاده می شود.
  • رزماری تازه را با استفاده از ۲ لیوان روغن زیتون یا روغن بادام ترکیب کنید و اجازه بدهید این مواد ۱۰ دقیقه حرارت ببیند.
  • بعد از سرد شدن می توانید روغن ها را با استفاده از آبکش از برگ های رزماری جدا کنید.
  • بعد از این کار می توانید این روغن ها را استفاده کنید.

رزماری و خواص روغن آن

یادتان باشد که روغن هایی که به روش های خانگی تهیه می شوند تاثیر گذاری بیش تری دارند ولی شما نمی توانید آن ها را به مدت بسیار زیادی نگهدارید زیرا ماندگاری آن ها کم تر از یک ماه می باشد و برای این که تا دو هفته این روغن ها را نگه دارید باید آن ها را درون ظرفی در دار قرار داده و در یخچال بگذارید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *