دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پرورش و نگهداری گل استئوسپرموم و دستورالعمل تکثیر این گیاه

  • ملیحه بال افکن
  • ۲ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که گیاه مینای آفریقایی از دسته گیاهان بومی آفریقای جنوبی می باشد که در این مقاله سعی داریم شما را با اصول و روش های نگهداری گل استئوسپرموم آشنا نماییم با ما همراه باشید.

به طور کلی  گل استئوسپرموم که بدان مینای آفریقایی هم گفته می شود دارای نژاد های مختلفی است که در طول فصول مختلف در رنگ های خاص و زیبا رشد می کند. همچنین گل استئوسپرموم به دلیل اصول کشت و پرورش راحتی که دارد نگهداری از آن مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با نحوه نگهداری گل استئوسپرموم

بهتر است بدانید که این گیاه زیبا با نام های مختلفی مانند استئوسپرموم، داوودی آفریقایی و گل مینای آفریقایی شناخته می شود که از خانواده آفتابگردان ها خواهد بود. این گیاه دارای بیش از ۵۰ گونه شناخته شده است که ۳۵ گونه آن مربوط به آفریقا و بومی مناطق آن خواهد بود. مینای آفریقایی گونه ای علفی چند ساله و بومی آفریقای جنوبی می باشد که در زیست بوم طبیعی اولیه خود کمتر مورد توجه قرار گرفته و همزمان در نقاط دیگر با اقلیم مشابه مانند ایالات متحده کالیفرنیا و استرالیا گسترش یافته به گونه ای که از باغات و فضای سبز فراتر رفته و به صورت گیاهی سمی برای دام ها ایجاد خطر کرده است. این گونه گیاهی زینتی و پرطرفدار در اقلیم های با شرایط مساعد به عنوان گیاه پوششی به دلیل داشتن برگ های نقره ای و گل های آفتابگردانی زیبا به کار گرفته می شود. جالب است بدانید که گل استئوسپرموم نسبت به شرایط محیطی مختلف سازگار بوده و گاهی به عنوان تثبیت کننده خاک در برخی از مناطق مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه زیبا قادر است تا در شرایط سخت ساحلی یا تابستان های داغ، بادهای شدید، شن های روان و باران کم گسترش پیدا کند. مینای آفریقایی دارای ساقه هایی ضخیم و دارای کرک، کمی چسبناک بوده و برگ هایش نیز معطر نیزه ای شکل دارای پار پهنک عمیق می باشند. عمدتا ساقه در محلی که با خاک در تماس باشد ریشه دهی خواهد داشت و سرگل های بزرگ آن نیز دارای گلچه های شعاعی کرمی، سفید تا صورتی یا برنزی که در سطح زیرین به رنگ بنفش تا قرمز بوده و مرکز آن با گلچه های لوله ای بنفش تا سیاه پر دشده است.

چگونگی نگهداری گل استئوسپرموم

دستورالعمل تکثیر استئوسپرموم:

برای کاشت و تکثیر گیاه مینای آفریقایی در ابتدا بایستی یک سبد پلاستیکی میوه یا گلدانی با دهانه بزرگ ولی عمق نسبتا کم تهیه نمایید.

سپس گلدان یا سبد را از ترکیب خاک شامل ۶۰ درصد خاک باغچه، ۲۰ درصد ماسه و ۲۰ درصد کود حیوانی را با هم به خوبی ترکیب نمایید و همچنین از ترکیب ۳۰ درصد کوکوپیت، ۵۰ درصد پیت ماس و ۲۰ درصد پرلیت نیز می توانید برای کاشت بذور خود استفاده نمایید.

حال بستر را به خوبی آبیاری نمایید تا خاک نشست های اضافی را انجام دهد. در این مرحله باید بذر گل مینای آفریقایی را روی سطح خاک بپاشید و حدود نیم سانتی متر روی بذور کود دامی کاملا پوسیده شده بریزید و مجدد به آرامی با آبپاش بستر را آبیاری نمایید.

چنانچه کود دامی در دسترس نداشتید می توانید از ورمی کمپوست نیز استفاده نمایید اما اگر هر دو این مواد در دسترس نبودند از همان خاکی که ترکیب کردید برای روی بذور استفاده نمایید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

اصول تکثیر گیاه مینای آفریقایی

توجه داشته باشید که کود دامی مورد استفاده حتما باید چند ساله، کهنه، پوسیده، خشک و سرند شده باشد و به هیچ عنوان از کود دامی تازه استفاده نکنید.

توصیه می شود که پس از کاشت بذور روی گلدان یا بستر را با استفاده از پلاستیک شفاف بپوشانید تا دمای محیط کشت به صورت کامل حفظ شود و پس از اینکه اولین جوانه ها را مشاهده کردید پلاستیک را از روی بستر بردارید.

پس از اینکه جوانه های گیاه مورد نظر چهار یا شش برگ درآوردند یا حدود ۵ الی ۸ سانتی رسیدند بایستی آن ها را از خزانه خارج کرده و در فضای اصلی کشت نمایید

برخی افراد بذر گل مینای آفریقایی را روی محلی که مورد نظرشان است می پاشند تا همان جا سبز شود اما باید بدانید این روش درست نیست زیرا هنگام پاشیدن بذور ممکن است برخی از آن ها روی هم بیافتند و هنگام سبز شدن کنار یکدیگر قرار بگیرند. اما وقتی که بذور را درون خزانه به صورت منظم می کارید بعد می توانید بوته ها را به هر طریق و فاصله ای که می خواهید کشت نمایید.

روش های کاشت استئوسپرموم

شرایط مورد نیاز برای پرورش استئوسپرموم:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که ادامه سعی داریم به بیان برخی اصول لازم برای پرورش و نگهداری استئوسپرموم بپردازیم تا بتوانید به گیاهتان در روند رشدش کمک کنید و در پایان گیاهی پربار و پر گل داشته باشید:

دما و نور:

توجه داشته باشید که حداقل دما برای نگهداری گل استئوسپرموم ۱۰ درجه سانتی گراد و حداکثر دما ۳۰ دره سانتی گراد خواهد بود. ایده آل ترین بازه دمایی برای پرورش این گیاه بی ۲۰ الی ۲۴ درجه سانتی گراد خواهد بود. گیاه مینای آفریقایی برای رشد ایده آل نیاز به نور کامل آفتاب به صورت حداقل در روز ۶ الی ۸ ساعت نور مستقیم خورشید دارد و دقت داشته باشید که کمبود نور باعث عدم گلدهی و کاهش گلدهی گیاهتان خواهد شد. در فصل تابستان نیز محل های سایه آفتاب برای رویش گیاه مناسب خواهند بود.

آبیاری:

گل مینای آفریقایی معمولا در برابر خشکی مقاومت می کند و نیاز آبی متوسطی خواهد داشت. دقت دشته باشید که در اوایل کشت چون گیاه تازه و جوان است قطعا نیاز آبی بیشتری خواهد داشت اما زمانی که سن گیاه بیشتر شده بایستی زمان آبیاری را طولانی تر کنید. توصیه می شود که در فاصله بین دو آبیاری اجازه دهید تا سطح بستر به صورت کامل خشک شود و سپس اقدام به آبیاری مجدد نمایید.

شرایط مورد نیاز برای پرورش مینای آفریقایی

خاک:

این گیاه زیاب معمولا خاک های سبک و حاصلخیز همراه با زهکشی مناسب را می پسندد و اگر به صورت گلدانی اقدام به پرورش گیاه کرده اید بایستی ترکیبی از دو قسمت خاک مرغوب باغچه، یک قسمت خاک برگ پوسیده و یک قسمت پیت ماس در بستر خود استفاده نمایید. همچنین می توانید با استفاده از کود های کامل در هنگام رشد و نمو گیاهتان را تغذیه نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *