دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تامین کالری مورد نیاز در بارداری با ۳ راهکار موثر

  • منصوره رمضان زاده
  • ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

بدن مادران در طی دوران بارداری دچار تغییرات هورمونی و فیزیکی زیادی می شود به همین خاطر نوع رژیم غذایی مادران از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد چرا که سلامتی و روند رشد جنین را تحت تاثیر قرار می دهد، بنابراین میزان مصرف کالری مورد نیاز در بارداری باید کاملا متناسب با نیاز بدن مادر و وضعیت جسمی او و جنین تعیین شود.

از مهمترین مسائل در دوران بارداری که مادران باید توجه ویژه ای به آن داشته باشند تغذیه و رعایت تعادل در آن می باشد به طوری که تمام نیازهای غذایی مادر و جنین کاملا تامین گردد و از این طریق جنین رشد و تکامل طبیعی و مناسبی داشته و همچنین مانع از بروز مشکلات و کمبودهای مختلف شود. در همین راستا سعی داریم در این مطلب به جهت آگاهی شما عزیزان در رابطه با میزان کالری مورد نیاز در بارداری به بررسی بپردازیم.

مقدار مصرف کالری مورد نیاز در بارداری

در دوران بارداری به دلیل وضعیت جسمی خاص مادران احتیاج به مواد غذایی و کالری بیشتری برای استفاده می باشد به همین دلیل نیاز است که مادران تغذیه مناسبی داشته و در انتخاب مواد غذایی دقت کنند تا بدین گونه در بهبودی تکامل و مراحل رشد جنین کمک کننده باشند. مقدار مصرف کالری مورد نیاز در بارداری حدود ۳۰۰ کالری اضافی در طول روز می باشد که این مقدار نیاز از حدود سه ماهه دوم آغاز می شود و می توانید با مصرف مواد غذایی سالم و مغذی آن را تامین نمایید.

مقدار کالری مناسب و موردنیاز در بارداری

در واقع با داشتن یک برنامه غذایی درست و متعادل می توانید از بروز مشکلاتی همچون زایمان زودهنگام، کم وزنی نوزاد، کم خونی و عفونت در مادر جلوگیری نمایید. همینطور اگر در دوران حاملگی خود با اضافه وزن یا کمبود وزن رو به رو هستید نیاز است که پزشکتان مقدار افزودن کالری دقیق را برایتان مشخص نماید. در ادامه راهکارهایی در جهت تامین کالری مورد نیاز مادران در دوران بارداری را در اختیارتان قرار داده ایم.

راهکار اول

بعضی از تحقیقات انجام شده تعیین می کند که کالری مصرفی مناسب برای مادرانی که وزن مناسب و وضعیت جسمی خوبی دارند در دوران حاملگی باید طبق برنامه ای خاص باشد که در ادامه شرح داده ایم.

سه ماهه اول :

خوردن مواد غذایی خود را حدود ۱۰ درصد افزایش بدهید. در طی سه ماهه اول بارداری شما بایستی در طول روز حدود ۱۰۰ کالری اضافه را از راه مواد غذایی سالم کسب نمایید که برابر با یک لیوان اضافی شیر بدون چربی می باشد.

مقدار انرژی مانسب در حاملگی

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

سه ماهه دوم :

در این محدوده زمانی بایستی در طی روز حدود ۲۵۰ کالری اضافه یا به اندازه عصرانه ای تشکیل شده از ۱۰ عدد گردو همراه با یک سیب بخورید.

سه ماهه سوم :

در طی این سه ماه بایستی در طی روز حدود ۳۰۰ کالری بیشتر از قبل یا به اندازه سه تکه میوه بخورید.

مواردی که ذکر شد مقادیری می باشند که شما سعی دارید آن ها را دریافت نمایید ولی قابل درک می باشد که اندازه های گفته شده امکان دارد مقداری تغییر کرده و در مواقع بسیاری این امکان وجود دارد که به خاطر تهوع در بارداری و یا خستگی شدید حتی به عددی نزدیک به این اندازه ها نیز نرسید ولی تا وقتی که همین مقدار کالری مورد نیاز را در بارداری به دست می آورید اشکالی ندارد.

در واقع می توان گفت هدف اصلی مهیا ساختن محیطی مناسب برای رشد جنین و تامین سلامتی مادر است که این موارد از طریق رسیدن مادر به وزن ایده آل امکان پذیر می باشد که البته این کار باید کاملا اصولی و بادقت انجام گیرد تا بدین گونه از اضافه وزن مادر جلوگیری شود.

میزان مناسب کالری مورد احتیاج در بارداری

راهکار دوم

شاید عجیب به نظر برسد اگر بدانید احتیاج به کالری در طی سه ماهه اول بارداری به هیچ عنوان تغییری نمی کند و پس از آن نیز در طول روز و به طور میانگین نیاز است ۳۰۰ کالری اضافه گردد. در واقع هدف باید این باشد که این کالری های اضافه را از مواد غذایی بدست آورید که دارای ویتامین ها و مواد معدنی می باشند همچون انواع میوه و سبزیجات، نان و غلات، لبنیات، پروتئین و نباید منبع تامین کننده شما خوراکی های مضری همچون کیک و شیرینی باشد که فقط دارای کالری می باشند.

با توجه به این که متناسب با وزن شما پیش از حاملگی نیازتان به کالری و افزایش وزن ایده آل متفاوت می باشد در نتیجه پزشک متخصص در این باره به شما توصیه های لازم را خواهد کرد. نکته ای که باید به آن توجه نمایید این است که اکنون وقت مناسبی برای کم کردن کالری مصرفی برای کم کردن وزن نمی باشد.

مقدار انرژی مناسب در بارداری

راهکار سوم

احتیاج شما به کالری به افزایش وزنی وابسته می باشد که بایستی در طول حاملگی داشته باشید. اغلب در طی شش ماهه پایانی حاملگی در طول روز نزدیک به ۳۰۰ کالری بیشتر از قبل حاملگی احتیاج دارند. به یاد داشته باشید که همه کالری ها با یکدیگر برابر نیستند. جنین به خوراکی های سالم و دارای انواع مواد مغذی احتیاج دارد و کالری های بی ارزشی همچون نوشابه ها، دسرها و آب نبات ها مناسب نمی باشند.

با وجود این که باید مواظب باشید بیشتر از حدی که برای یک حاملگی سالم احتیاج دارید نخورید ولی بایستی اطمینان حاصل نمایید که برنامه غذایی دوران حاملگی را نیز به حداقل نرسانده اید. در صورتی که کالری های مورد نیاز را استفاده نکنید کودک شما امکان دارد میزان درست و به اندازه ویتامین ها، مواد معدنی، و پروتئین ها را کسب نکند.

همینطور برنامه های غذایی با کالری کم می تواند منابع چربی مادران باردار را استفاده نماید و این امکان دارد سبب شود بدن شما موادی به نام کتون تولید نماید. کتون ها قابلیت دیده شدن در خون و ادرار مادر را دارند و نشانگر کمبود غذایی هستند و تولید همواره آن ها امکان دارد باعث متولد شدن نوزادی با نقصی همچون عقب ماندگی ذهنی شود.

مقدار کالری مناسب در دوران حاملگی

مواد غذایی مناسب برای رژیم غذایی مادران

مهمترین و اصلی ترین مواد غذایی که مادران باردار می توانند به وعده های غذایی روزانه خود بیفزایند را در ادامه معرفی کرده ایم.

پروتیئن ها :

باید این نکته را به یاد داشته باشید که گوشت های بدون چربی ذخیره های مناسبی از پروتئین می باشند و بایستی در دوران حاملگی بوسیله زنان باردار به میزان درستی استفاده شوند.

میوه ها :

میوه های مختلف منابع سرشاری از ویتامین ها و مواد معدنی مهم و ضروری هستند که احتیاجات بدن زنان باردار و جنین درون رحم این افراد را در طول کل دوران حاملگی تامین می کنند. بدین ترتیب می توان گفت که میوه هایی همچون سیب، انگور، موز و پرتقال و سایر میوه ها انتخاب مناسب و درستی برای قرار گرفتن در لیست برنامه غذایی مادران باردار می باشد.

مقدار انرژی مورد نیاز در بارداری

سبزیجات :

اضافه نمودن سبزیجات برگ سبز به رژیم غذایی دوران حاملگی به منظور اطمینان از کسب مقادیر زیادی آهن و ممانعت از ایجاد مشکل کم خونی در بدن این افراد بسیار ضروری می باشد.

لبنیات :

زنان امکان دارد با شروع دوره حاملگی خود احتیاج به کلسیم زیادتری داشته باشند تا بتوانند در این مرحله خیلی مهم رشد و تکامل اندام های جنین داخل رحم خود را تضمین نمایند. برای این کار استفاده از شیر و فرآورده های لبنی انتخابی مناسب به جای بکارگیری انواع مکمل های کلسیم در طول دوران حاملگی خواهد بود.

مواد غذایی فیبردار :

میوه ها و سبزیجات وقتی که به صورت اولیه خود استفاده شوند مناسب ترین انتخاب برای اضافه نمودن به برنامه غذایی دوران حاملگی مادران خواهند بود چرا که این نوع مواد غذایی کاملا سالم و مفید بوده و دارای فیبر زیادی می باشند. همینطور استفاده از این دسته مواد غذایی در طول دوره بارداری موجب کارکرد بهتر سیستم گوارش زنان شده و از ایجاد مشکلاتی همچون یبوست در بارداری که بسیار رایج می باشد ممانعت خواهد کرد.

میزان کالری مورد نیاز در بارداری

در این مطلب شما عزیزان را با میزان کالری مورد نیاز در بارداری و راه های کسب آن آشنا کردیم که امیدواریم نهایت استفاده از آن برده باشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *