دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

کارهای ممنوع در بارداری و خطراتی که به دنبال دارد

  • منصوره رمضان زاده
  • ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

بارداری دوره ای حساس و پرخطر می باشد که نیاز به توجه خاص و مراقبت های ویژه دارد و از آنجایی که یک سری تغییرات در این دوران ایجاد می شود بنابراین مادران باید نسبت به انواع کارهای ممنوع در بارداری اطلاعات لازم را داشته باشند تا از این طریق باعث حفاظت از سلامتی خود و جنین شده و از خطرات احتمالی پیشگیری نمایند.

در دوران بارداری به دلیل وضعیت جسمی خاص مادران انجام یک سری کارها امکان دارد سلامتی مادر و جنین را با خطر رو به رو سازد به همین خاطر بهتر است که مادران همیشه مراقبت های لازم را داشته باشند و به منظور حفاظت از جنین مجموعه ای از بایدها و نبایدهای این دوران را رعایت نمایند. در همین راستا سعی داریم در این مطلب به جهت آگاهی شما عزیزان در رابطه با انواع کارهای ممنوع در بارداری بپردازیم.

اقدامات و کارهای ممنوع در بارداری

به طور کلی مادران باردار در دوران حاملگی بایستی در هنگام انجام امور خانه داری و فعالیت های روزانه خود نکات مهم و خاصی را رعایت نمایند و با توجه به شرایط ویژه ای که دارند و رشد و تکامل جنین باید تغذیه سالم و مناسبی داشته و از انجام انواع کارهای ممنوع در بارداری خودداری نمایند تا بدین گونه بتوانند بدون بروز هیچ گونه آسیب و مشکلی فرزند سالمی به دنیا آورند. در ادامه به معرفی یک سری اعمال و کارهای خطرساز در این دوران پرداخته ایم.

انواع کارهای ممنوع در بارداری

بلند کردن اشیا سنگین

بلند کردن اجسامی که وزن زیادی دارند برای مادران خطرات و آسیب های زیادی از قبیل زایمان زودرس، کشیدگی عضلات، کم وزن بودن نوزاد، ایجاد فتق و سقط جنین را به همراه دارد.

مصرف الکل

خوردن الکل در بارداری ممکن است سبب ایجاد انواع ناهنجاری در جنین شود. الکل به راحتی از جفت عبور کرده و بر روی جنین از لحاظ جسمی و فکری اثر می گذارد. مصرف الکل در دوران بارداری باعث ایجاد یک سری مشکلات نظیر بروز تشنج، تکامل ناقص جنین، اختلالات رفتاری و جسمی، عقب ماندگی ذهنی می شود.
اقدامات ممنوعه در حاملگی

عفونت های دندانی

مادران باردار باید این گونه عفونت ها را جدی بگیرند و در صورت دندان درد در بارداری هرگز از مسکن های قوی استفاده نکنند. پیش از هر نوع درمان خودسرانه و مصرف داروهای مسکن حتما با متخصص صحبت نمایید. خانم های باردار در این دوران بیشتر در خطر مبتلا شدن به التهابات لثه بوده به همین خاطر استفاده از مسواک و نخ دندان را به هیچ عنوان از یاد نبرید.

استفاده اختیاری و بدون کنترل داروهای خاص

زنان حامله بهتر است که از خوردن گیاهان دارویی و بعضی داروهای بدون نسخه یا بدون دستور پزشک متخصص پرهیز نمایند چرا که امکان دارد برای جنین خطرساز باشد. بنابراین بهتر است از مصرف داروهایی همچون بعضی از داروهای آکنه، داروهای گیاهی، بعضی از داروهای آنفولانزا، ایبوپروفن و … پرهیز نمایند.

کارهای ممنوعه در حاملگی

فعالیت های ورزشی سخت

انجام ورزش هایی همچون فوتبال یا بوکس در دوران حاملگی نامناسب و خطرناک می باشد چرا که این گونه ورزش ها احتمال جدا شدن زودهنگام جفت از جداره رحم را افزایش داده که همین امر سبب زایمان زودهنگام و یا سقط جنین می شود. همچنین ورزش هایی همچون صخره نوردی، اسکی و اسکیت روی یخ که احتمال سقوط را به همراه دارد برای زنان باردار خطرناک بوده و باید فعالیت های ورزشی سبک تر و ساده تری همچون شنا، پیاده روی و اسکوات را انجام دهند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

استفاده بیش از اندازه کافئین

مصرف کافئین در بارداری به مقدار زیاد مضر بوده و توصیه می شود تنها حدود ۲۰۰ میلی گرم در روز از آن استفاده نمایید چرا که طبق نظر پزشکان استفاده بیش از حد آن برای جنین خطرناک بوده و سبب زایمان زودهنگام و همینطور کم وزنی نوزاد می شود.
اقدامات خطرساز در بارداری

استعمال مواد مخدر

از جمله کارهای ممنوع در دوران بارداری مصرف مواد مخدر می باشد که به شدت خطرناک بوده و امکان دارد جنین را به NAS مبتلا کند. سر نوزادی که دچار NAS می باشد نسبت به دیگر نوزادان سالم اندازه کوچکتری دارد و این عارضه اغلب با گریه های زیاد و مداوم، تشنج در خواب و همینطور نداشتن تغذیه درست معین می شود. همچنین می توان گفت مصرف مواد مخدر می تواند باعث ایجاد مشکلاتی همچون کم شدن قابلیت بارداری، مشکل زایمان زودهنگام و اختلالات مادرزادی را به همراه داشته باشد.

اقدامات ممنوعه در حاملگی

رژیم های سخت و طولانی

در صورتی که زنان دچار مشکل چاقی یا لاغری هستند باید پیش از باردار شدن زیر نظر متخصص تغذیه به وزن مناسب و ایده آل برسند و بعد اقدام به بارداری نمایند. این راهکار برای سلامتی و جنین بسیار مفید و موثر می باشد و با درمان به موقع از ایجاد مشکلاتی همچون اضافه وزن جنین و کم خونی جنین پیشگیری نمایید.

استفاده از مواد غذایی نامناسب

موادی همچون گوشت خام، ماهی خام و صدف امکان دارد دارای باکتری سالمونلا یا توکسوپلاسموز باشند. مادران باردار به میزان زیادی در خطر مبتلا شدن به این گونه بیماری ها هستند. بیماری بوجود آمده از خوردن گوشت و ماهی خام موجب کم آبی شدید، تب و سپسیس داخل رحمی شده که حتی یک نوع عفونت خونی نیز احتمال دارد برای جنین مرگ آور باشد. مادران باردار بایستی از خوردن هر نوع ماده غذایی که دارای تخم مرغ خام همچون خمیر شیرینی پخته نشده و یا حتی سس سالاد سزار پرهیز نمایند.

کارهای خطرساز در دوران بارداری

گرسنگی زیاد

بهتر است بدانید که تحمل کردن گرسنگی به مدت طولانی ماده ای به اسم کتون یا استون در بدن تولید می کند که در سه ماهه اول حاملگی می تواند عوارض خطرناکی را بر روی جنین بگذارد. به همین خاطر تلاش کنید تا جایی که امکان دارد در دوران حاملگی خیلی گرسنه نمانید. حتی در صورتی که ویار یا حالت تهوع دارید از خوردن وعده های غذایی مختصر و سبک و یا مصرف میوه پرهیز نکنید و با این عمل از تولید ماده کتون درون بدن خود پیشگیری نمایید و بدین ترتیب نوزادی سالم و کامل به دنیا آورید.

رنگ کردن موها

انجام این کار در دوان حاملگی پیشنهاد نمی شود ولی کارشناسان اصرار بیشتری دارند که در سه ماهه اول حاملگی به هیچ عنوان موهای خود را رنگ نکنند. پژوهشگران اعتقاد دارند تاثیرات شیمیایی رنگ کردن مو موجب سقط جنین می شود. پیشنهاد می شود به غیر از ماه آخر بارداری در سایر ماه ها و به ویژه ماه های اول از رنگ های شیمیایی به هیچ وجه استفاده نکنند. در مورد بکار بردن رنگ های گیاهی و حنا نیز حتما با متخصص صحبت کنید.
لیست کارهای ممنوع در بارداری
در این مطلب شما عزیزان را با فهرستی از انواع کارهای ممنوع در بارداری به منظور پرهیز از انجام آن ها در این دوران آشنا کردیم که امیدواریم نهایت استفاده را از آن برده باشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *