دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

راه و روش های تقویت سیستم ایمنی کودک

  • منصوره رمضان زاده
  • ۱۲ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

به طور کلی کودکان مستعد ابتلا به بسیاری از بیماری ها، انگل ها، ویروس ها و باکتری ها هستند به همین خاطر والدین باید توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشند و از طریق راهکارها و مواد غذایی مقوی سعی کنند به تقویت سیستم ایمنی کودک خود بپردازند و بدین گونه آن ها را در برابر خطرات احتمالی و بیماری های مختلف مصون دارند.

کودکان در مقایسه با سایر افراد به رعایت مسائل و نکات بهداشتی توجه کمتری داشته و همین امر باعث شده در معرض آلودگی و بسیاری از میکروب ها و باکتری ها قرار بگیرند و از آنجایی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند بنابراین ممکن است در نتیجه این عوامل دچار بیماری ها و آسیب های مختلفی شوند. بدین منظور تصمیم داریم در این مطلب به جهت آگاهی شما عزیزان درباره چگونگی تقویت سیستم ایمنی کودک و راهکارهای موثر در این زمینه به بررسی بپردازیم.

نحوه تقویت سیستم ایمنی کودک

از جمله مسائلی که در رابطه با کودکان اهمیت بالایی دارد و باید توجه ویژه ای به آن داشت تقویت سیستم ایمنی کودک می باشد چرا که این امر باعث شده کودکان در برابر بسیاری از بیماری ها مقاومت بیشتری داشته و بتوانند با آن ها مقابله کنند و میزان ابتلا و شیوع بیماری در آن ها کاهش یابد.

راهکارهای طبیعی تقویت سیستم ایمنی کودک

بنابراین می توان گفت دستگاه ایمنی بدن که مسئولیت تشخیص و تفکیک سلول های خودی را از غیر خودی بر عهده دارد در کودکان ضعیف بوده و احتیاج به تقویت دارد به همین خاطر باید در کنار خواب به اندازه و منظم، بهداشت بدنی مناسب، کنترل استرس و داشتن فعالیت های ورزشی مناسب با استفاده از یک رژیم غذایی خوب و سالم سیستم دفاعی کودکان را بهبود بخشید و از این راه آن ها را در برابر اغلب بیماری ها مقاوم ساخت. در ادامه به معرفی راهکارهایی موثر در جهت مقاوم ساختن سیستم دفاعی کودکان پرداخته ایم.

افزایش دادن زمان خوابیدن

طبق تحقیقات انجام شده کمبود خواب سبب تضعیف دستگاه ایمنی بدن شده و در نهایت بدن در مقابله با میکروب ها و سلول های سرطانی از مقاومت لازم برخوردار نبوده و در ابتلا به بیماری مستعدتر می باشد. همین موضوع کودکان را نیز شامل می شود. کودکانی که به مهد کودک می روند بیشتر دچار کمبود خواب می شوند زیرا انجام کارهای اضافی می تواند باعث اختلال در خواب آن ها شود. در صورتی که کودک در طی روز نمی تواند بخوابد بهتر است که او را در هنگام شب زودتر بخوابانید.

راه های طبیعی تقویت دستگاه دفاعی کودکان

شستن منظم دست های کودکان

مقابله با میکروب ها موجب تقویت سیستم ایمنی بدن کودک نمی شود ولی راهکاری مناسب برای کم کردن استرس بر دستگاه ایمنی بدن کودک می باشد. بدین ترتیب از شستن منظم دستان کودکتان با آب و صابون اطمینان حاصل نمایید و همچنین دقت زیادی در زمینه بهداشت دست ها قبل و بعد از غذا خوردن و پس از بازی کردن در خارج از خانه و دست زدن به اشیا مختلف داشته باشید. باید به کودک خود بیاموزید که در طول روز دست های خود را با آب گرم و صابون به طور مرتب و به میزان کافی شستشو دهد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

تغذیه نوزاد با شیر مادر

شیر مادر دارای آنتی بادی های تقویت کننده ایمنی بدن و گلبول های سفید خون می باشد و از نوزاد در مقابل عفونت گوش، حساسیت، سندروم مرگ ناگهانی، ذات الریه، مننژیت، عفونت های ادراری و اسهال مراقبت می کند. همینطور طبق تحقیقات انجام شده تغذیه نوزاد با استفاده از شیر مادر توانایی مغز نوزاد را بالا برده و از او در برابر دیابت وابسته به انسولین، بیماری کرون، کولیت و بعضی از انواع سرطان در آینده مراقبت می کند.

راه های طبیعی بهبود سیستم ایمنی کودکان

مسواک زدن کودک

به کودک خود بیاموزید که دندان های خود را مسواک بزند. این امر باعث شده میکروب از طریق دهان به درون بدن راه پیدا نکند. همینطور بایستی به منظور ممانعت از سرایت ویروس بعد از مبتلا شدن به سرماخوردگی یا آنفولانزا مسواک را دور بیاندازید تا ویروس از مسواکی به مسواک دیگر انتقال پیدا نکند و دیگر افراد خانواده را مبتلا نکند.

آفتاب گیری کافی در طی روز

ویتامین دی موجب مقاومت دستگاه ایمنی بدن می شود و بدن و ذهن فرد را تقویت می کند. کاهش ویتامین دی با بیماری های مختلفی از جمله سرطان، آسم، آلرژی مرتبط می باشد. بهترین منشا ویتامین دی نور خورشید می باشد به همین دلیل بهتر است که کودکان روزانه حدود ۲۰ دقیقه زیر نور آفتاب پیاده رونی کنند.

دور ساختن استرس و نگرانی از کودک

بعضی از رفتارهای والدین موجب ایجاد استرس بسیاری در کودک شده و همین موضوع موجب تضعیف سیستم دفاعی بدن شده و کودک در برابر بیماری ها مقاوم نمی باشد و بدن او به مرور دچار ضعف می گردد.

شیوه های بهبود سیستم دفاعی کودکان

خوردن مایعات مختلف

خوردن آب زیاد در پاکسازی سموم مختلف از کلیه ها موثر بوده و موجب می شود زمان سرماخوردگی مخاط حالت رقیقی به خود بگیرد و از بدن دفع گردد. بدین ترتیب کودکان به منظور مقاوم ساختن دستگاه ایمنی بدن خود به خوردن آب احتیاج دارند و در صورتی که کودک تمایلی به نوشیدن آب ندارد می توانید به او مایعات دیگری همچون آبمیوه های طبیعی و شیر بدهید.

ورزش کردن

طبق مطالعات انجام شده مشخص شده است که ورزش به طور عادی باعث افزایش میزان سلول ها در افراد بزرگسال و کودکان می شود به همین خاطر در کنار کودکان فعالیت های ورزشی مختلفی همچون تنیس، دوچرخه سواری، بسکتبال و … را انجام دهید تا بدین گونه برای ادامه این امر مشوق آن ها باشید.

ابراز عشق و محبت به کودک

بروز احساسات مثبت و شادی آور برای تحریک ساختن سلول های دستگاه دفاعی بدن تاثیر گذار می باشد و ابراز عشق و علاقه برای کودک اهمیت بسیاری دارد. به منظور بالا بردن مقاومت دستگاه ایمنی بدن و ابراز عشق خود به او کودک خود را در آغوش بگیرید و همچنین او را ماساژ دهید و با او بازی کرده و وقت بگذرانید.

روش های تقویت سیستم ایمنی کودک

راه های طبیعی مقاوم ساختن سیستم دفاعی کودک

مقاومت بالای سیستم ایمنی موجب مراقبت از بدن در مقابل بیماری ها و ویروس های مختلف در محیط شده که در ادامه روش هایی طبیعی و خانگی در این زمینه را معرفی کرده ایم.

 آجیل و مغزهای مختلف :

آجیل ها و مغزها از جمله بهترین میان وعده های سالم و مقوی غذایی به شمار می آیند که حاوی اسید چرب امگا ۳ بوده و کمک زیادی به بدن برای مبازره با بیماری ها می کنند.

مصرف سبزیجات :

سبزیجاتی همچون هویج، لوبیای سبز دارای کارتنوئید بوده که در مقاوم ساختن سیستم دفاعی بدن کمک می کنند. کلم بروکلی از جمله سبزیجاتی می باشد که حاوی ویتامین های بسیاری بوده و در ایمن ساختن بدن کودک نقش مهمی را ایفا می کند. اسفناج نیز غنی از ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی بوده که در تقویت دستگاه دفاعی کمک شایانی می کند.

استفاده از انواع میوه :

میوه ها غنی از آنتی اکسیدان ها و ویتامین های مختلفی بوده که در تکامل و ایجاد سلامتی دستگاه ایمنی کودکان تاثیرگذار می باشند. بهترین و مناسب ترین انواع میوه که باید در لیست برنامه غذایی روزانه قرار بگیرند محتوی سیب، پرتقال، انبه و انواع توت ها می باشد. بدین ترتیب کودکان در طول روز بایستی حدود پنج واحد میوه استفاده نمایند.

راه های تقویت سیستم ایمنی بچه ها

خوردن ماهی :

مصرف ماهی برای کودکان بسیار مفید می باشد و به تقویت سیستم ایمنی کودک کمک می کند چرا که ماهی ها امگا ۳ بسیاری داشته و موجب تکامل اندام مغز و کم شدن میزان التهابات در بدن می شوند. اسید های چرب تقویت دستگاه دفاعی کودکان را توسط توسعه بخشیدن سلول های آن سرعت می بخشند و در مراقبت از ریه ها در برابر سرماخوردگی و عفونت های ریوی موثر می باشند.

مواد غذای حاوی پروتئین :

مواد غذایی که دارای پروتئین می باشند اسید های آمینه ضروری برای بدن را که در بهبود سیستم دفاعی بدن نقش مهمی برعهده دارند را فراهم می کنند. پروتئین در انواع پنیرها، تخم مرغ، لوبیا، گوشت پرندگان، سویا، لپه و … موجود می باشد.

انواع غلات :

غلات دارای انواعی فیبر به اسم بتا گلوکز می باشند که موجب فعال شدن سلول های محافظت کننده بدن می شوند. این سلول های محافظ مسئولیت مقابله با میکروب ها و ویروس ها را دارند و از وارد شدن آلودگی ها به بدن جلوگیری می کنند.

نحوه تقویت سیستم دفاعی کودکان

در این مطلب شما عزیزان را با طریقه تقویت سیستم ایمنی کودک و راه های موثر در این زمینه آشنا کردیم که امیدواریم نهایت استفاده را از آن برده باشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *