دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

نحوه تشخیص و راه های درمان موکوسل لب و بررسی علت بروز آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

بهتر است بدانید که عارضه موکوسل معمولا با انجام برخی روش های خانگی قابل درمان خواهد بود و در این مقاله سعی داریم به بیان راهکارهای مفید برای درمان موکوسل لب بپردازیم با ما همراه باشید.

به طور کلی موکوسل تورمی پر از مایع در لب یا داخل دهان یا جمع شدن مخاط در داخل یک کیست برآمده است که می تواند هم نازیبا و هم دردناک باشد. با وجود اینکه موکوسل لب هیچ گونه دردی ندارد اما اگر درمان نشود برای همیشه باقی خواهد ماند و زیبایی چهره شما را سلب خواهد کرد.

آشنایی با نحوه درمان موکوسل لب

همانطور که می دانید زمانی که یک توده جدید یا برآمدگی در بدن شما شکل می گیرد به سرعت نگران خواهید شد و اگر ورمی نرمی در دهان شما یا کودکتان ایجاد شده باشد ممکن است تنها کیست بی ضرری به نام موکوسل باشد و با این وجود بایستی آن را بررسی نمایید به ویژه اگر شما را آزار می دهد. به صراحت می توان گفت که وجود چنین کیست هایی می تواند باعث بیش از حد بزاق در دهان شود و در نهایت باعث مشکلات گفتاری و یا درد در هنگام غذاخوردن شود. با وجود اینکه موکوسل در اغلب موارد بدون درد ظاهر می شود و عذاب های ظاهری و غیر طبیعی بودن را به همراه دارد اما اگر به سرعت درمان نشود قطعا جزء بیماری های دائمی شده و درد های زیادی را به همراه خواهد داشت. به همین منظور توصیه می شود که افراد موکوسل را حتما جدی بگیرند و برای درمان آن در اسرع وقت اقدام نمایند تا هرچه زودتر از بین برده شود.

چگونگی درمان موکوسل لب

علل ایجاد موکوسل:

به صراحت می توان گفت که موکوسل در مجاورت غدد بزاقی کوچک دهان که بزاق را به سمت دهان منتقل می کند ایجاد خواهد شد. در واقع بزاق ترشح شده از طریق مجاری غدد بزاقی که مجاری باریکی هستند به داخل دهان انتقال می یابد و حتی گاهی ممکن است این مجاری آسیب ببیند و یا مسدود شود. این اتفاق معمولا زمانی اتفاق می افتد که شما مکررا لب پایین یا گونه خود را گاز بگیرید و یا بمکید. همچنین که وارد شدن ضربه به صورت نیز باعث آسیب به این مجاری می شود و وقتی که مجرا آسیب دید بزاق در یک قسمت از مجرا تجمع پیدا می کند و به تدریج باعث می شود که در آن منطقه مجرا حالت گشاد و باد کرده به خود بگیرد و تورمی مشابه کیست در منطقه آسیب دیده ایجاد گردد. گاهی اوقات ممکن است بزاق در داخل مجرا تجمع یابد و یا از مجرا خارج شده و در داخل بافت تجمع پیدا کند.

علائم بروز موکوسل:

همانطور که متوجه شدید موکوسل معمولا در قسمت داخلی لب پایین، در زیرزبان، بر روی مخاط گونه و همچنین بر روی قسمت خلفی سقف دهان دیده می شود. معمولا به ضایعاتی که در کف دهان هستند اصطلاحا رانولا گفته می شود و البته این دسته از ضایعات نادر هستند اما به دلیل اینکه ممکن است خیلی بزرگتر باشند می توانند باعث بروز مشکلاتی مانند اختلال در تکلم، جویدن و یا بلغ غذا شوند. همچنین موکوسل ممکن است خصوصیات و علائم دیگری هم داشته باشد که در ادامه به بیان آن پرداخته ایم:

متحرک و بدون درد است.

رنگ آن ممکن است کاملا شفاف باشد و گاهی اوقات متمایل به آبی دیده شود.

  •  آرون گروپس

نرم، گرد و گنبدی است.

اندازه آن ممکن است ۲ تا ۱۰ میلی متر متغیر باشد.

نشانه های ایجاد بیماری موکوسل

روش های پیشگیری از موکوسل:

توجه داشته باشید که برای جلوگیری از بروز موکوسل در دهان روش های مختلفی وجود دارد که در ادامه سعی داریم به بیان آن ها بپردازیم تا از بروز این عارضه پیشگیری نمایید:

لب های خود را رها کنید:

برخی از افراد به دلیل استرس یا عادت دائما در حالت گزیدن یا مکیدن لب های خود هستند و به همین خاطر توصیه می شود برای پیشگیری از موکوسل این کار را ترک کنید زیرا گزیدن لب شایع ترین علت موکوسل است که باید ترک شود.

بهداشت فردی را رعایت کنید:

معمولا حفظ بهداشت فردی مخصوصا دهان و دندان می تواند از ابتلا به بیماری های مخاطی مانند موکوسل جلوگیری نماید پس سعی کنید پس از هر وعده غذایی دهانشویه و مسواک را به خوبی انجام دهید و در صورت امکان هم از نخ دندان استفاده نمایید.

 

راه های جلوگیری از موکوسل

به بیماری ها توجه کنید:

بهتر است بدانید که توجه به هر بیماری می تواند از بروز سایر بیماری های دهان پیشگیری نماید پس در صورت مشاهده هر گونه آسیب یا مشکل خارجی در دهان یا لب، زبان و فک باید به پزشک متخصص مراجعه کنید و آزمایش های گوناگون را انجام دهید زیرا مراجعه به پزشک این کمک را به شما می کند تا از بیماری های زمینه ای بدن خود اطلاع حاصل نمایید و هر چه زودتر درمانشان کنید.

در خرید خمیردندان دقت نمایید:

به طور کلی استفاده از خمیردندان نامناسب نه تنها بهداشت را حفظ نمی کند بلکه باعث ایجاد موکوسل خواهد شد که به همین خاطر توصیه می شود همواره در خرید خمیردندان مقداری بیشتر خرج کنید و به آرم استاندارد و تایدیه های لازم دقت نمایید.

غذایتان را به آرامی بخورید:

ممکن است در برخی از موارد اتفاق افتاده باشد که در حال خوردن غذا لبتان را گزیده باشید که برای پیشیگری از این مشکل بهتر است غذا را به آرامی بخورید و اصلا عجله نکنید و همچنین که غذاخوردن آرام به آرامش و لذت غذا نیز کمک زیادی خواهد کرد.

چگونگی پیشگیری از بروز موکوسل

راهکارهای درمان موکوسل:

معمولا بهترین راه برای درمان موکوسل لب مراجعه به دندانپزشک است اما در برخی موارد از این عارضه که سطحی تر و کوچک هستند می توانید از روش های خانگی که در ادامه بیان کرده ایم استفاده نمایید:

استفاده از دهانشویه آب و نمک:

در راهکار درمانی اول بایستی یک لیوان آب ولرم را با نصف قاشق چایخوری نمک دریایی ترکیب نمایید و در طول روز ۲ الی ۳ مرتبه از دهانشویه آب و نمک استفاده نمایید زیرا خاصیت قلیایی این دهانشویه می تواند هر گونه تورم لب و دهان را نرم کرده و پس از گذشت چند روز شما را از شر آن خلاص نماید.

استفاده از دهانشویه آب و سرکه سیب:

در این روش درمانی بایستی یک لیوان آب ولرم را با یک قاشق چای خوری سرکه سیب ترکب کنید و از این دهانشویه به مدت چندین روز مرتبا استفاده نمایید زیرا سرکه سیب با خواص ضدعفونی کننده و متعادل کردن پی اچ دهان و تنظیم بزاق باعث از بین رفتن کیست لب خواهد شد. توصیه می شود که در طول روز ۲ الی ۳ مرتبه از این دهانشویه استفاده نمایید تا نتایج آن را سریعا مشاهده نمایید.

اصول درمان موکوسل لب

استفاده از زاج:

به صراحت می توان گفت که زاج در درمان موکوسل لب بسیار موثر است زیرا به راحتی در کیست ها نفوذ کرده و از عود آن جلوگیری خواهد کرد. برای استفاده از این روش بایسستی زاج را به مدت چندین دقیقه بر روی کیست موکوسل نگه دارید و سپس دهان خود را با آب شستشو دهید. این روند را در طول روز دو مرتبه تکرار نمایید تا زمانی که موکوسل لبتان از بین برود.

استفاده از گلیسیرین:

از آنجایی که گلیسیرین دارای خاصیت ضدعفونی کننده است می تواند با عفونت ها مبارزه کند و به صورت طبیعی به روند درمان سرعت ببخشد. برای انجام این روش بایستی پنج قطره از گلیسیرین را به وسیله پنبه ای تمیز بر روی کیست موکوسل اعمال کنید و پس از گذشت چندین دقیقه دهان خود را با آب شستشو دهید. توصیه می شود که برای رسیدن به نتیجه دلخواه این روند را سه الی چهار مرتبه در طول روز تکرار نمایید.

استفاده از عسل طبیعی و روغن درخت چای:

توجه داشته باشید که عسل دارای خواص ضدباکتری می باشد و اعمال آن بر روی کیست به مدت چند روز می تواند در کاهش تدریجی التهاب موثر باشد. همچنین که درخت چای برای از بین بردن بسیاری از انواع میکروارگانیسم ها مفید است و می توانید از آن برای بهبود سریعتر موکوسل لب استفاده نمایید. برای استفاده از این روش بایستی روغن درخت چای و عسل را با هم ترکیب کنید و سپس بر روی کیست موکوسل اعمال نمایید. به مدت چندین دقیقه صبر کنید و پس از آن دهان خود را به خوبی بشویید.

روش های درمان عارضه لب

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب درمان ورم لثه و همچنین علل مزه فلز در دهان نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *