دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

آموزش برنامه تیک تاک و نگاهی به قابلیت های استفاده از آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۸ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

در این مطلب به آموزش مقدماتی استفاده از برنامه تیک تاک می پردازیم. برنامه تیک تاک جهت اشتراک ویدیو در سیستم عامل اندروید و iOS مورد استفاده قرار می گیرد. این اپلیکیشن توانسته به یکی از محبوب ترین برنامه ها در شبکه های اجتماعی تبدیل شود.

اپلیکیشن تیک تاک یا تیک توک در مدت کوتاهی توانست بین کاربران اینترنت با محبوبیت روبرو شود. در این اپلیکیشن می توان ویدیوهای کوتاه را همراه با موسیقی پس زمینه به اشتراک گذاشت. از این رو آموزش برنامه تیک و تاک را در ادامه این مطلب ملاحظه خواهید کرد.

آموزش برنامه تیک تاک و شناخت قابلیت های آن

تیک تاک یا Tik Tok برنامه ای در زمینه شبکه های اجتماعی می باشد که از طریق آن می توان کلیپ های ویدیویی را در اندروید و آیفون با دیگران به اشتراک گذاشت. در ضمن این برنامه قابلت های جالبی مانند ایجاد چالش و دوئت و بسیاری ویژگی های دیگر را فراهم نموده تا بر جذابیت اپلیکیشن بیفزاید و کاربران را بیشتر ترغیب کند که از تیک تاک بهره بگیرند. برخلاف تصور برخی افراد استفاده از برنامه تیک تاک کار سختی نبوده و این اپلیکیشن تا حدود زیادی مشابه اینستاگرام طراحی شده است.

برنامه تیک تاک یا تیک توک توانست در تایم کمی میان کاربران اینترنت با محبوبیت روبرو شده و یکی از معروفترین اپلیکیشن ها در حوزه شبکه اجتماعی تبدیل شود به گونه ای که حتی رقیبی جدی برای اینستاگرام و فیسبوک تلقی گردد. برخی عقیده دارند این برنامه می تواند در آینده؛ به جایگزینی برای عضویت در اینستاگرام تبدیل شود.

تیک تاک، بیش از یک میلیارد کاربر در جهان داشته و اولین اپلیکیشنی است که خیلی سریع همه گیر شده است. در این اپلیکیشن این امکان فراهم شده کاربران ویدیوهای کوتاهی از خود در حال انجام کارهای روزمره، آشپزی، رقص و .. را ضبط کرده و با اضافه کردن موسیقی، کاهش یا افزایش سرعت ویدیو، اضافه کردن فیلتر و … به آن، ویدیو را به اشتراک بگذارند.

  •  آرون گروپس

مشابه اینستاگرام می توان در این پلتفرم برای ویدیوها کامنت گذاشت، آن ها را لایک یا اکانت دیگر کاربران را فالو نمود. حتی می توان این ویدیوها را دیگر شبکه های اجتماعی نظیر توییتر و اینستاگرام به اشتراک نهاد. اگر از کاربرانی هستید که به تازگی با برنامه تیک تاک آشنا شده اید و نحوه استفاده از این برنامه محبوب را نمی دانید با این آموزش همراه ما باشید. در ضمن علاوه بر آموزش برنامه تیک تاک با قابلیت های جذاب این برنامه مانند دوئت نیز آشنا خواهید شد.

نصب برنامه تیک تاک

در این قسمت نحوه استفاده از برنامه یک تاک برای ساخت و ارسال ویدیوهای کوتاه جذاب آموزش داده می شود. قبل از هر کاری ابتدا باید اپلیکیشن تیک تاک را دانلود و روی گوشی نصب نمایید. این برنامه هم برای سیستم عامل اندروید و iOS منتشر شده و دارای نسخه اختصاصی خودش می باشد. از این رو خیلی راحت با مراجعه به گوگل پلی استور در اندروید و اپ استور در آیفون و جستجوی نام برنامه آن را دانلود و روی گوشی نصب کرد.

ساخت اکانت تیک تاک

برای مشاهده ویدیوها در تیک تاک به ساخت اکانت یا حساب کاربری نیازی نبوده ولی نمی توان ویدیوها را لایک یا نظر داد. از این رو باید یک اکانت یا حساب کاربری در این برنامه ایجاد کنید. روش های مختلفی برای ساخت اکانت در تیک تاک وجود دارد که با توجه به شرایط خود هر کدام که برای شما مناسب است را انتخاب نمایید. راحتترین روش استفاده از شماره موبایل یا ایمیل می باشد. دقیقا مشابه حالتی که در اینستاگرام وجود دارد. خوب است بدانید حتی با اکانت اینستاگرام هم می توان در تیک تاک ثبت نام نمود.

جهت ثبت نام یا ساخت حساب کاربری در تیک تاک برنامه را اجرا کرده و با کلیک آیکون آدمک در پایین و سمت راست صفحه اصلی وارد صفحه ای خواهید شد که در آن با استفاده از روش های موجود ثبت نام کنید. می توانید شماره تلفن خود را وارد نمایید یا از طریق فیسبوک، گوگل، توییتر وارد شوید. جهت ساخت از طریق تلفن یا ایمیل گزینه Use phone or Email را انتخاب نمایید.

در ادامه وارد صفحه جدیدی می شوید با وارد کردن تاریخ تولد، شماره موبایل یا آدرس ایمیل مدنظر سپس روی گزینه send code کلیک کنید. ظرف چند ثانیه برای شما کدی ارسال می شود که با وارد  کردن کد در فیلد مربوطه اکانت شما ایجاد خواهد شد. به عبارت دیگر پس از تایید تاریخ تولد (حداقل ۱۳ سال) و نام کاربری (قابل تغییر می باشد) اکانت تیک تاک شما ایجاد شده و به صفحه ویدیوهای محبوب هدایت می شوید.

بسته به نحوه ایجاد اکانت ممکن است از شما یک عکس برای حساب کاربری درخواست شود. اکنون در اکانت خود می توانید یک بیو به آن اضافه نمایید. روی کلید ویرایش پروفایل کلیک نموده سپس روی اضافه کردن بیو کلیک نمایید و توضیحاتی درباره خود وارد سازید. توجه کنید تنها از ۸۰ کاراکتر می توان بهره برد. پس از هر کاراکتر صحیح استفاده نمایید.

ساخت اکانت از طریق حساب کاربری اینستاگرام نیز ممکن و ساده می باشد. کافی است از فهرست گزینه های تصویر زیر که در زمان ثبت نام مشاهده می کنید گزینه continue with Instagram را انتخاب نموده و با وارد کردن مشخصات کاربری اینستاگرامی خود عمل لاگین را کامل کنید تا صاحب یک اکانت تیک تاک شوید.

منوهای اصلی تیک تاک

منوهای اصلی اپلیکیشن تیک تاک بسیار شبیه اینستاگرام بوده از این رو کار کردن با این برنامه برای افرادی که تجربه کار با اینستاگرام را دارند امر به مراتب ساده ای می باشد. برنامه تیک تاک شامل پنج قسمت اصلی می باشد که هر یک دسترسی به ویژگی های برنامه را ممکن می سازند و در ادامه آموزش با آن ها آشنا می شوید.

۱. بخش هوم

در این قسمت ویدیوهای افرادی نشان داده می شود که در لوکیشن یا محل زندگی شما قرار دارند. تیک تاک در آغاز محتوای این صفحه را طبق موقعیت مکانی شما نشان می دهد. از فعالیت هایی که می توانید در این بخش انجام دهید موارد زیر می باشند.

  • بازدید از صفحه پروفایل فردی که ویدیوی تولیدی وی را می بینید.
  • دسترسی به بخش کامنت ها و ثبت کامنت
  • امکان لایک ویدیو
  • اشتراک ویدیوها توسط ایمیل، sms، یا هر نرم افزار دیگر موجود در گوشی
  • دسترسی به مواردی چون ریپورت، ذخیره ویدیو، دوئت(ارسال درخواست برای اجرای دونفره)، ساختن عکس لایو، مشاهده دنبال کننده ها و غیره.

در ضمن در بخش هوم (Home) که با نماد خانه در گوشه سمت چپ و زیرین صفحه دیده می شود مشابه اینستاگرام یا توییتر جدیدترین پست فالویینگ ها نشان داده شده با این فرق که همه به صورت ویدیو هستند. اگر فالویینگ ندارید تیک تاک به شکل اتومات از میان ویدیوهای پرمخاطب مواردی را به صورت تصادفی نمایش می دهد. با انجام فعالیت در تیک تاک این ویدیوهای رندم جای خود را به ویدیوهای دوستان شما می دهند. همچنین پست های ارسالی شما نیز در این قسمت از اکانت دوستانتان نمایش داده می شود.

ناگفته نماند در تیک تاک یک بخش اختصاصی تحت عنوان profile ارائه شده که با مراجعه به این قسمت می توانید پروفایل تان را شخصی سازی کنید. برای رفتن به این بخش از منوی زیرین صفحه گزینه نماد آدمک را انتخاب کرده و با وارد شدن به بخش مدنظر پروفایل و اکانت شما نشان داده می شود که کاربران دیگر نیز با مراجعه به اکانت شما می توانند این اطلاعات شما را ببینند.

می توانید با لمس گزینه Edit prifile به بخش ویرایش پروفایل خود بروید. در این قسمت گزینه های متعددی حضور دارند به طور مثال امکان تغییر عکس پروفایل یا ثبت یک ویدیوی کوتاه جدید روی آن فراهم است. انتخاب یوزرنیم و تایپ بیو نیز در این بخش تعبیه شده در ضمن برنامه تیک تاک این امکان را می دهد که اکانت های دیگر نظیر اکانت یوتیوب، اینستاگرام و … را در این قسمت به اکانت تیک تاک خود لینک نموده و دسترسی سریعتر دیگران را به این اکانت ها فراهم آورید.

۲. بخش اکتشاف

در این بخش می توان همه برندهای برتر و چالش های ترند محلی و بین المللی را مشاهده کرد. چالش ها توسط هشتگ نامگذاری شده و برای کاربر گزیده ای از ویدیوهای محبوب هر چالش را نشان می دهد.

۳. بخش رکورد

کلید رکورد یا ضبط در وسط نمایشگر در قسمت پایین حضور دارد که با کلیک روی آن دوربین گوشی اجرا شده و گزینه های افکت/جلوه، آپلود، چرخش دوربین، سرعت، زیبایی، فیلترها، تایمر شمارش معکوس و برش نمایان می شوند. توسط گزینه برش می توانید طول ویدیوی خود را کاهش داده و بهترین بخش ها را برای اشتراک گذاری سوا کنید.

۴. بخش اینباکس

در این قسمت که جعبه پیام های ورودی است همه مکالمات شما ذخیره خواهد شد و شامل قسمت هایی جهت لایک و کامنت دنبال کنندگان، منشن ها و پیام هایی از تیک تاک نیز می باشد.

۵. بخش ری اکشن ها

در این قسمت تیک تاکرها به تعامل با یکدیگر می پردازند. تنها کافی است به یک ویدیوی مورد علاقه خود واکنش یا ری اکشن نشان دهید و آن را انتخاب نمایید. گزینه اشتراک را برگزیده و روی آیکون ری اکت کلیک نمایید. مطابق همه ویدیوهای ضبط شده قابلیت ویرایش از طریق ابزار موجود فراهم است.

قابلیت های برنامه تیک تاک

در ادامه آموزش برنامه تیک تاک شما را با قابلیت های بیشتر این برنامه آشنا خواهیم ساخت.

۱. قابلیت جستجو

یکی از قابلیت های جذاب در آموزش برنامه تیک تاک قابلیت جستجو می باشد که در منوی زیرین برنامه به شکل ذره بین حضور دارد دقیقا مشابه اینستاگرام می توانید از طریق آن کاربران، پست ها، هشتگ ها و … را جستجو نمایید. چنانچه در این قسمت عبارتی را برای جستجو تایپ نکنید با فهرستی از ویدیوها و پست های پرمخاطب ترند تیک تاک روبرو خواهید شد.

۲. قابلیت لایک و ثبت کامنت

توسط این قابلیت می توان پس از مشاهده ویدیو در برنامه تیک تاک آن را لایک نمود یا زیر آن کامنت ثبت کرد. جهت لایک آیکون نماد قلب شکل را لمس و برای ثبت کامنت آیکون با نماد ابر در گوشه سمت راست صفحه و زیر آیکون قلب را انتخاب و نظرتان را تایپ و ارسال نمایید.

۳. قابلیت اشتراک گذاری

از این طریق هر پستی که به نظر شما جالب است را می توان مستقیما به اشتراک گذاشت. کافی است در صفحه ویدیوی مدنظر آیکون نماد فلش را از منوی سمت راست صفحه برگزینید و با بارگذاری آپشن های مختلف آپشن مدنظر خود را انتخاب و ویدیو را اشتراک بگذارید.

۴. فالو کردن کاربران دیگر

فالو یا دنبال کردن کاربران دیگر از مهمترین قسمت های آموزش برنامه تیک تاک می باشد که با سه روش امکان پذیر است. یک روش اجرای این کار در صفحه ویدیوی کاربر مدنظر آیکونی که با نماد «+» و عکس پروفایل کاربر در گوشه سمت راست صفحه ظاهر شده را انتخاب نمایید.

قابل ذکر است از طریق بارکد اختصاصی و اشتراک گذاری و ارسال آن برای کاربران دیگر آن ها می توانند از این طریق نیز شما را فالو نمایند. برای پیدا کردن بارکد به بخش پروفایل حساب کاربری رفته و آیکون نماد بارکد را از گوشه سمت راست و بالای صفحه انتخاب نمایید. پس از مشاهده بارکد اختصاصی اکانت خود می توانید از آن یک اسکرین شات گرفته و برای دیگران بفرستید یا بارکد را در ویدیوهای تیک تاکتان ضمیمه نمایید تا آن ها بتوانند سریعتر و راحتتر شما را فالو کنند.

۵. قابلیت چالش

قابلیت مهم و برگ برنده برنامه تیک تاک چالش های آن می باشد که شرکت در آن ها جذاب بوده و روشی برای نشان دادن استعداد خود به تمام دنیا می باشد. جهت یافتن چالش ها روی کلید اکتشاف یا دیسکاور ر صفحه هوم کلیک نموده تا بتوانید همه چالش ها را جستجو و در چالش مورد علاقه خود شرکت نمایید.

۶. قابلیت دوئت

قابلیت دوئت یا duet در حقیقت ویدیوهای دو نفره برای پاسخ به ویدیوهای مشاهده شده در تیک تاک می باشد. هنگامی که یک ویدیو را انتخاب نمودید تا ویدیویی دو نفره را ایجاد کنید می توانید روی آیکون share یا اشتراک کلیک کرده و گزینه اجرای دو نفره(duet ) را انتخاب و شروع به فیلمبرداری نمایید. موقع نمایش ویدیوهای duet صفحه به دو بخش تقسیم شده که ویدیوی اصلی در کنار ویدیو شما به شکل همزمان پخش می شود.

قابلیت های برنامه تیک تاک متعدد می باشد که ما در این آموزش به چند مورد مهم آن اشاره کردیم. در پایان اگر خواستید ویدیوی تیک تاک خود را حذف کنید می توانید به قسمت پروفایل رفته و پس از انتخاب ویدیو مدنظر روی آیکون سه نقطه ای که در گوشه سمت راست تصویر حضور دارد کلیک کنید تا گزینه حذف یا delete را مشاهده و روی آن کلیک نمایید. با این کار ویدیوی مدنظر حذف خواهد شد.

پس از آموزش برنامه تیک تاک در این مطلب، چنانچه به دنبال نحوه اتصال فیسبوک به اینستاگرام، لو دادن اکانت های تقلبی و استفاده از قابلیت های انواع شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها هستید از این مطالب پیشین بازدید نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *