دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

مراقبت از افراد آلزایمری با چندین روش نگهداری موثر

  • سحر هودانلویی
  • ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

آلزایمر از دیگر بیماری‌های بروز اختلال در عملکرد های مغز می باشد که به طور کلی زندگی فرد را در بر می گیرد. در ادامه مطلب با ما همراه شوید تا نحوه مراقبت از افراد آلزایمری را به شما آموزش دهیم.

آلزایمر از دیگر اختلالات عملکرد مغز به شمار می‌ آید که به مرور زمان توانایی ذهنی فرد بیمار را از کنترل خارج می کند. در ادامه این مطلب به روش های مناسب در مراقبت از افراد آلزایمری پرداخته ایم.

آشنایی با اختلال آلزایمر

اختلال آلزایمر و مراقبت از افراد آلزایمری

قابل به ذکر می باشد که اختلال آلزایمر در ابتدا ایجاد شده و به مرور زمان پیشرفت می کند. این بیماری در ۲۵ درصد از سالمندان به طور کلی وجود دارد اما امکان دارد این بیماری افراد جوان را هم به خود دچار کند. به طور کلی این اختلال از تخریب سلول ها شروع شده و به مرور زمان بر دست دادن مهارت های فکری و اجتماعی منجر می شود. قابل به ذکر است که آلزایمر در طی زمان تشکیل پیدا کرده و میزان تحلیل مغز را افزایش می دهد که سرعت تحلیل در بیماران مختلف نیز متفاوت می باشد.

برخی از افراد در همان ابتدای ابتلا به این بیماری در انجام فعالیت های روزانه خود با مشکل مواجه می شوند و دسته دیگر از افراد نیز در مراحل بعدی به این مشکل مبتلا می‌ شوند.

به طور کلی این اختلال از رایج ترین اشکالات زوال عقل می باشد. علایم اولیه آلزایمر با از دست دادن اطلاعات حافظه فرد شروع می‌شود. در حافظه موقت از دوران پیری شروع می‌ شود که با گذشت زمان به از دست دادن قدرت تشخیص زمان، افسردگی، از دست دادن توانایی حرف زدن، گوشه گیری و مرگ بر اثر ناراحتی تنفسی به اتمام می‌ رسد. همچنین علائم بروز این بیماری چیزی در حدود ۲۰ سال قبل در فرد بروز پیدا می‌ کند که با داشتن اطلاعات کافی در رابطه با این بیماری می توانید در کمترین زمان نسبت به درمان فراموشی یا آلزایمر اقدام نمایید.

  • علائم این بیماری

علایم آلزایمر عبارت است از؛

  1. ایجاد تغییر در حالت و رفتار فرد
  2. عدم تشخیص مناسب زمان و مکان
  3. تغییر در شخصیت فرد
  4. از دست دادن قدرت بیان
  5. ایجاد اختلال در حافظه
  6. جا به جا گذاشتن وسایل
  7. ایجاد مشکل در نحوه تفکرات ذهنی
  8. دشواری انجام کارهای روزمره و عادی
  9. از دست دادن انگیزه و امید

بالا بردن دانش مراقبت از افراد آلزایمری

روش های مراقبت از بیماران آلزایمری

نگهداری از افراد آلزایمری نیازمند شناخت روش های مراقبتی در رابطه با این بیماران می باشد که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • افزایش آگاهی

در ابتدای مراقبت از افراد آلزایمری باید اطلاعات خود را در این رابطه افزایش دهید. به طور کلی این بیماری به سه گروه در ادامه مطلب تقسیم می شود؛

  1. آلزایمر خفیف
  2. آلزایمر متوسط
  3. آلزایمر شدید

خفیف:

قابل به ذکر می باشد که قرار گیری فرد در مرحله متفاوت آلزایمر به نحوه مراقبت از آن نیز تاثیر گذار می‌ باشد که افراد مبتلا به آلزایمر در مرحله خفیف ، یا زودرس می‌ توانند به طور مستقل اعمال خود را انجام دهند. آن ها می‌ توانند به مشارکت در فعالیت‌ های حرفه‌ای و اجتماعی خود همچنان ادامه دهند. همچنین قابل به ذکر است که در مرحله خفیف فعالیت افراد در تمرکز و یا به خاطر سپردن وقایع اخیر خود به مشکل بر می‌ خورند. بیماران آلزایمری کلمات و نام خاص افراد و فراموش خواهند کرد و در نوشتن و حل مسائل علمی با مشکل مواجه هستند.

متوسط:

بیماران آلزایمری در این مرحله از بیماری بخش بسیاری از حافظه خود را از دست می دهند و به سردرگمی و برخی از علائم جسمی مبتلا می شود. نشانه‌ های در برگیرنده این دسته از افراد شامل موارد زیر می باشد:

  1. بی قراری در هنگام خواب
  2. عدم اختیار در ادرار
  3. ایجاد تغییرات شخصیتی
  4. ابتلا به سرگردانی و سردرگمی
  5. بسیاری از دستور العمل ها را نمی توانند عمل کنند
  6. برخی از افراد خانواده و دوستان خود را نمی‌ شناسند
  7. در انجام برخی از امور روزانه مانند لباس پوشیدن با مشکل مواجه هستند

شدید:

در نحوه مراقبت از افراد آلزایمری شدید باید توجه بسیاری داشته باشید. به طور کلی این دسته از افراد در مرحله نهایی از بیماری قرار گرفته اند که بسیاری از فعالیت های اساسی روزانه خود را به مانند به نشستن، پیاده روی و غذا خوردن را نمی‌توانند به تنهایی انجام دهند. در این مرحله فرد بیمار توانایی تکلم خود را از دست داده و امکان دارد که در جویدن و یا بلع خود نیز با مشکل دچار شوند. همچنین قابل به ذکر است که این دسته از افراد آگاهی خود را نسبت به محیط و افراد از دست می‌دهند و و دیگر نمی توانند دوست و آشنایان خود را شناسایی کنند.

آشنایی با روش مراقبت از افراد آلزایمری

  • پیروی از برنامه مناسب مراقبتی

قابل به  ذکر می باشد که مراقبت از بیماران آلزایمری و پیروی از یک برنامه منظم بسیار حائز اهمیت است و با ایجاد یک روتین منظم روزانه در زندگی بیمار امکان دارد که برخی از وقایع و افراد محیط خود را شناسایی کند. توجه داشته باشید که در ایجاد تغییرات بسیار بزرگ در زندگی این دسته از افراد باید بپرهیزید، چرا که این دسته از تغییرات امکان دارد که گیجی و سرگردانی را در افراد آلزایمری به وجود آورد.

  • ایجاد فعالیت مرتب برای فرد بیمار

پیروی از هر برنامه مراقبت از فرد آلزایمری که در طی آن شخص مبتلا از فعالیت بیشتری برخوردار باشد به جلوگیری از پیشرفت بیماری کمک به سزایی می کند. برخی از فعالیت های روزانه که به این دسته از بیماران کمک بسیاری می کند، شامل موارد زیر می باشد.

  1. رقصیدن
  2. مشاهده فیلم
  3. همکاری در تهیه غذا
  4. مشارکت در دورهمی های دوستانه و خانوادگی
  5. گوش دادن به موسیقی
  6. رفتن به رستوران، موزه و یا پارک مورد علاقه
  7. انجام تمریناتی به مانند پیاده روی و حرکات کششی
  8. همراهی در انجام کارهای خانه به مانند مرتب کردن لباس ها
  9. باغبانی
  • افزایش ارتباطات

در طی مراقبت از فرد آلزایمری باید توجه داشته باشید که برقراری ارتباط برای این دسته از بیماران بسیار مشکل و دشوار است. چرا که این دسته از بیماران در تکلم با فراموشی جملات و کلمات خود همراه هستند، از این رو باید به دنبال انجام ترفندهای مراقبت مناسب از این دسته از بیماران باشید تا در ادامه به افزایش ارتباطات آن ها نیز کمک به سزایی انجام شود.

  1. لبخند زدن
  2. صحبت با تن صدای پایین
  3. ارتباط تماس چشمی
  4. اجتناب از پرسیدن چندین سال به طور همزمان
  5. حفظ آرامش در زبان عصبانیت بیماران
  6. استفاده از نام اشخاص دیگر در میان صحبت های خود

آشنایی با علائم آلزایمر

  • پیروی از رژیم غذای مناسب و مقوی

قابل به ذکر است که برنامه غذایی و نحوه تغذیه در مراقبت از فرد آلزایمری بسیار مهم و حیاتی است. این دسته از بیماران در خطر از دست دادن مواد مغذی و آب بدن می‌ باشند، چرا که قادر نیستم به یاد بیاورند که آخرین بار چه چیزی را در چه مکانی میل کرده اند.

  1. این دسته از افراد در جویدن و بلع غذا مشکل دارند
  2. نحوه طبخ غذا را فراموش کردند
  3. امکان دارد که هر روز غذای مشابهی بخورند
  4. مصرف برخی از وعده های غذایی خود را به فراموشی بسپارند
  5. به دلیل عدم توانایی بو و طعم غذا به بی‌ اشتهایی منجر شود

همچنین افرادی که به مراقبت از افراد آلزایمری می پردازند باید به اندازه کافی مواد مقوی برای خوردن و هیدراته شدن بدن آن ها در نظر بگیرند. نکات گفته شده در ادامه مطلب می تواند به شما کمک بسیاری کند.

  1. میل کردن صبحانه مفصل
  2. خوردن غذا هایی که به جویدن نیاز بسیاری ندارد
  3. خوردن وعده‌ های غذایی روزانه در زمان مشخص
  4. مصرف غذا در محیط آرام و بدون صدای رادیو و تلویزیون
  5. حمایت از مصرف مولتی ویتامین ها در بیماران
  6. مصرف میان وعده های مغذی به مانند پنیر، میوه و یا ساندویچ های کوچک
  7. سرو غذا در بشقاب های رنگی و زیبا برای از بین بردن بی اشتهایی بیمار

مراقبت از افراد آلزایمری چگونه است

  • افزایش مهارت عزت نفس بیمار

یکی از روش های موثر در مراقبت از فرد آلزایمری کمک به بهبود عزت نفس آنان می‌باشد. این دسته از بیماران باید نسبت به خود احساس خوبی داشته باشند و از این رو برای افزایش عزت نفس بیمار به بهداشت و نظافت شخصی و توجه خوبی داشته باشید و نکات گفته شده ادامه مطلب را هم رعایت نمایید.

  1. کوتاه کردن ناخن ها
  2. مسواک زدن دندان
  3. کمک به نحوه خرید لباس
  4. کمک به اصلاح صورت
  5. کمک به لباس پوشاندن آن ها
  6. کمک به آرایش آن ها در صورت تمایل
  • ایجاد محیطی امن

قابل به ذکر است که این دسته از بیماران در معرض خطرات مختلفی به مانند زمین خوردن و یا برق گرفتگی می باشند. از این رو نکات ایمنی ادامه مطلب را در نظر داشته باشید.

  1. مصرف سر وقت دارو های بیمار
  2. عدم استفاده از آینه های بسیار در منزل
  3. نصب قفل ایمنی در اجاق گاز
  4. قرار دادن نوار های روشن در لبه های تیز
  5. استفاده از کفش های راحتی و محکم
  6. جلوگیری از رانندگی در صورت عدم توانایی
  7. و در نهایت استفاده از برچسب های گرم و سرد برای شیر های آب

روش درمان آلزایمر

  • اقدامات امنیتی در زمان تنهایی فرد آلزایمری

و در آخر برای هر کس از جمله خود شما امکان دارد که شرایط پیش بیاید که مجبور به ترک مردم و تنها گذاشتن و فرد آلزایمری برای دقایق و یا ساعتی در خانه شوید. اگر فقط برای ساعتی مجبور به ترک خانه هستید می‌توانید او را به یکی از دوستان و همسایگان خود بسپارید که منزل شما آمده و سالمند را تحت مراقبت نماید. اگر می‌خواهید بیشتر از ۱ الی ۲ روز از خانه دور باشید بایستی از یک پرستار و یا دوست نزدیک به فرد آلزایمری کمک بگیرید. توجه داشته باشید که بایستی درب کشو و کابینت های محتوی دارو، فراورده های شیمیایی و یا وسایل خطرناک را حتماً قفل نمایید.

همچنین در ادامه نیز باید از حفاظ نرده در لبه پله و طبقات بالا استفاده نمایید، در پشت بام و زیر زمین را حتماً ببندید؛ وسایل برقی خطرناک را به مانند چرخ گوشت و اتو را به دور از دسترس فرد بیمار قرار دهید. هنگامی که بیمار قابلیت درک مطالب خواندن نوشتن را از دست نداده می‌ توانید از یادداشت های برای راهنمایی کردن فرد بیمار استفاده نمایید. به طور مثال می توانید بر روی اجاق گاز تابلو خاموش کن، در حمام و یا در شیر آب را ببند و تلفن های ضروری را به مانند پلیس، آتش نشانی، اورژانس و شماره تلفن همراه خودتان را یادداشت نمایید.

  • با انجمن افراد آلزایمری در ارتباط باشید

و در آخر برای مراقبت از افراد آلزایمری باید دوره هایی را برای افزایش آگاهی و خود در این دسته از افراد بگذرانید. این راهنمایی ها به طور کلی می تواند شما را در مرحله به مرحله با نحوه رفتار و چگونگی و استخدام مراقبان سالمند بیمار خود همراهی کنند.

آشنایی با آلزایمر زودرس

امکان تنها گذاشتن فرد بیمار وجود دارد؟

قابل به ذکر می باشد که در مراحل اولیه و شروع این بیماری می تواند به حافظه و قابلیت درک بیمار خود اطمینان کنید، اما با مرور زمان وقتی می رسد که ترک کردن او و تنها گذاشتن فرد آلزایمری در خانه امری دشوار و سخت می باشد. در صورت بروز علائم گفته شده در ادامه مطلب به هیچ وجه نباید فرد بیمار را در منزل تنها رها کنید.

  1. فراموشی بستن شیر آب ها
  2. فراموشی در بستن درب ورودی و خروجی ها
  3. زمان های تنهایی به وحشت زدگی، ترس و خشم مبتلا می شود.
  4. پس از آشپزی، خاموش کردن اجاق گاز را فراموش خواهد کرد.
  5. برخی از خطرهای احتمالی را به مانند آتش‌سوزی، باز بودن شیر آب و یا جریان گاز را متوجه نمی‌شود.
  6. توانایی استفاده از تلفن را در مواقع اضطراری ندارد.

برای آشنایی با انواع بیماری ها و کسب مهارت در زمینه مراقبت از افراد بیمار می توانید از همین قسمت بازدید نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *