دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

زندگینامه حضرت جرجیس (ع) و آشنایی با معجزه های این پیامبر

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

به صراحت می توان گفت که حضرت جرجیس در طول زندگی خود دچار مشقت و شکنجه های زیادی شده بود که با مطالعه این مقاله می توانید با زندگینامه حضرت جرجیس به صورت کامل آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی در تاریخ انبیاء از حضرات جرجیس به عنوان یکی از چهارده یار مقدس و یکی از برجسته ترین مقدسین نظامی در افسانه مقدس جورج و اژدها شناخته شده است و با وجود اینکه در مورد زندگینامه این حضرت در قرآن هیچ صحبتی نشده اما در برخی از تفاسیر و روایات از نام و سرگذشت او به عنوان یکی از پیامبران الهی یاده شده است.

آشنایی با زندگینامه حضرت جرجیس

بهتر است بدانید که جرجیس در واقع یکی از پیامبران الهی است که بنابر روایات در فاصله زمان میان حضرت عیسی و حضرت محمد زندگی می کرد. با وجود اینکه نام این حضرت در قرآن نیامده اما در برخی از روایات، تفاسیر و قصص اسلامی از نام و زندگینامه او به عنوان یکی از پیامبران الهی پس از عیسی یاده شده است. همچنین جرجیس مانند حضرت ایوب نمادی از بردباری و استقامت در راه حق است و نکته برجسته در داستان زندگی او مقاومت باورنکردنی اش در برابر شکنجه کافران و چندین مرتبه کشته و دوباره زنده شده اوست که به همین منظور از او به عنوان نماد رستاخیز هم یاده شده است. وی درطول زندگی خود به بازرگانی و تجارت اشتغال داشتند و از آنجایی که سخاوت زیادی داشتند بارها اموال خود را به نیازمندان بخشیدند. همانطور که متوجه شدید جرجیس از پیامبران بنی اسراییل بود که پس از حضرت عیسی زندگی می کرد و ابن بابویه و قطب راوندی از ابن عباس رویت کرده اند که خداوند جرجیس را به پیامبری برگزید و او را به سوی پادشاهی که در شام بود به ذاذانه فرستاد. وی در واقع همان جورج قدیس از شهدای مسیحی است که در جهان مسیح افسانه هایی مانند کشتن اژدها به او نسبت داده شده است و همچنین او را حامی برخی شهرها و کشور های مسیحی دانسته اند.

خصوصیات زندگینامه حضرت جرجیس

جرجیس در تاریخ اسلام:

توجه داشته باشید که در منابع اسلامی آمده که جرجیس معرب گریگر است و تولد او به سال ۳۱۴ میلادی در روم بازمی گردد که در خانواده ای اصیل و موحد چشم به جهان گشوده است. پدر وی اناک بن خسرو از اشراف اشکانی ساکن فلسطین از توابع ایران آنروز در زمان ملوک الطوایقی بوده و از طرف حکومت مرکزی ایران حدود ۱۴ سال بر شمال غرب ایران حکومت داشته است. حضرت جرجیس در ۱۶ سالگی به پیامبری می رسد و می توان او را از پیامبران دوره بعد از عیسی نبی دانست نه رسوب و مبلغ دین عیسی که با واسه شاگردان حواریون بوده است. ظهور جرجیس در کشور ارمنستان به سال ۳۲۹ میلادی باز می گردد که در روزگار ذاذانه ملک موصل که بتی به نام افلون داشتند نبی بوده است. تیرداد، بردر جرجیس بت پرست و دشمن وی بود و پس از پدر به حکومت می رسد. جرجیس برای تسهیل تبلیغ و دستگیری فقرا تجارت و مسافرت می کرده است که در نهایت آخرین محل اقامت و تبلیغ وی در شام بود و در آن جا هم کشته و دفن می شود.

جرجیس در تاریخ مسیح:

جالب است بدانید که در تاریخ و فرهنگ مسیحی قدیس شهیدی به نام جرج یا جرجیوس وجود دارد که نام و سرگذشت او شباهت بسیار زیادی با احوال جرجیس نبی دارد و واقعیت تاریخی او در گذر تحولات کلیساهای شرقی با افسانه درآمیخته است. بنابر برخی از روایات سنتی جرج مسیحی دلاوری بود که به خاطر ایستادگی در برابر ایمانش چندین مرتبه کشته و دوباره زنده شده به گونه ای که مرگ های او هر بار همراه با شکنجه های طاقت فرسا بوده است. همچنین جرج معجزاتی داشته که شباهت زیادی با معجزات جرجیس داشته اند و بنابر برخی حکایات مسیحی در نتیجه بردباری و پایداری جرج مسیحیت به گستردگی جایگزین کفرگردید و حتی کسانی مانند ملکه الکساندرا نیز به او ایمان آوردند و همانند او شکنجه و کشته شدند. به این ترتیب مهم ترین عنصر تاریخی که از ابتدا با نام و شخصیت جرج آمیخنه و همراه شده است شهادت اوست. از جمله محققانی که به شباهت میان جرج و جرجیس توجه کرده اند نویسنده مقاله جرجیس در دائره المعارف اسلام است که داستان کامل جرجیس در نسخه فارسی طبری را آورده است. با وجود این همه افسانه زدایی از شخصی جرج و جست و جو برای کشف حقیقت تاریخی او توسط محققان غربی نتیجه چندانی نداشته و تنها به حدس نظریات مختلفی انجامیده است. بر اساس یافته های به دست آمده زائران اولیه مسیحی دیوسپولیس در لیدیای فلسطین را محل دقت بقایای پیکر او و همچنین محل بزرگداشت او دانسته اند و شواهدی از کتیبه های موجود هم در دسترس است. با وجود همه این ها می توان گفت که چنین شواهدی وجود تاریخی جرج را اثبات می کند اما در مورد جزئیات زندگی و سرنوشت دردناک وی مطلبی وجود ندارد. به نظر می رسد که از سده ۶ ام به بعد افسانه پردازی درباره شخصیت جرج قدیس به تدریج افزایش پیدا کرده و در قرون وسطی به او خود رسیده است چنانچه از وی چهره ای کاملا افسانه ای ساخته اند.

اشنایی با عقاید حضرت جرجیس

معجرات جرجیس:

به طور کلی حضرت جرجیس نبی در طول زندگینامه خود معجزات زیادی داشته است که از میان آن ها می توان به زنده کردن مردگان، سبز کردن چوب خشک و بینایی بخشیدن به کوران اشاره کرد. حضرت جرجیس نیز مانند حضرت ایوب مادام بردباری و استقامت را پیشه می کرد و نکته برجسته در داستان وی مقاومت باورنکردنی اش در برابر شکنجه کافران بود که چندین بار کشته و دوباره زنده شد و به همین خاطر به عنوان نماد رستاخیزی نیز شناخته شده است. توجه داشته باشید که این حضرت در فرهنگ و ادب فارسی بیش از همه در اشعار عرفانی عطار و مولانا حضور چشمگیری داشته و از او به عنوان نماد عاشق وفاداری یاد شده که مرگ در راه معشوق را زندگی می داند و آرزو می کند که در این راه بارها بمیرد و زنده شود. همچنین بر اساس گفته مولانا خداوند از همه عاشقان خود انتظار دارد که مانند جرجیس در آزمون عشق او شهامت صدها بار کشته شدن را داشته باشند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

شکنجه های حضرت جرجیس:

بهتر است بدانید که نحوه مجازات و شکنجه حضرت جرجیس در روایات مختلفی آمده که پادشاه دستور داده است او را به درختی ببندند و گوشت های بدنش را بتراشند و سپس سرکه بر روی بدن آن بریزند و با یک پارچه زبر روی بدنش بکشند. اما از آنجایی که مصلحت نبود جرجیس از دنیا برود زمانی که دید با این مجازات از بین نرفت دستور داد میخ در آتش فرو کنند و به مغز او بکوبند و یا سرب آب شده را روی بدنش بریزند. جالب است بدانید که با این شکنجه ها هم جرجیس از بین نرفت و زنده ماند. وی در زندان آهنی بسیار سنگین بود که پادشاه دستور داد آهن را بر روی شکم جرجیس قرار دهند و نیمه شب جبرئیل پیام آورد که صبر کن وقت مردنت نیست. با این وجود صبح هم هنوز جرجیس زنده بود و پادشاه دستور داد او را شلاق بزنند و پس از آن زهری کشنده و خطرناک به او بخورانند. حضرت جرجیس هنگام خوردن زهر گفت بسم الله الرحمن الرحیم پس زهر در او اثری نکرد و به همین خاطر تمامی جادوگران و ساحره ها به او ایمان آوردند. پادشاه تمامی کسانی را که به او ایمان آورده بودند کشت و بر عذاب های حضرت جرجیس اضافه کرد. جرجیس را بسیار تازیانه زدند و در چاه انداختند تا آنقدر در آنجا بماند که بمیرد و با وجود اینکه همان زمان طوفان و زلزله برپا شد جرجیس به اذن خدا مجدد زنده گردید و به نزد پادشاه رفت تا او را به حق بخواند.

علل شکنجه کردن حضرت جرجیس

مزار حضرت جرجیس:

با وجود اینکه حضرت جرجیس زندگینامه پر از مشقت و سختی داشته اما سرانجام در آخرین سفر خود به شام کشته شد و مزار منسوب به وی در شهر موصل در شمال عراق واقع گردیده است. این بقعه در محدوده مقابر قریش در نزدیکی بازار الشعارین در سمت شرقی رود دجله واقع شده و محله و خیابانی که از سمت شمال به آن می پیوندند به نام جرجیس نبی نام گذاری شده است. همچنین مقبره منتسب به حضرت جرجیس در ایران در استان آذربایجان شرقی، شهرتان جلفا، منطقه دره شام، روستای ویرانباغ قرار دارد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *