دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدنی های پترا شهری افسانه ای با جاذبه های تاریخی حیرت انگیز

  • محدثه خاکشور
  • ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

در این مطلب به معرفی دیدنی های پترا می پردازیم، پترا یکی از شهرهای تاریخی و رمزآلود کشور اردن از کشورهای آسیایی و حکومت های عرب است که گفتنی های زیادی را در دل خود و سازه های منحصر به فردش جای داده است.

در هر نقطه از این کره خاکی که نظر بیفکنی شاهد زیبایی های بینظیر و مثال زدنی خلقت خداوند خواهی بود که البته هر کدام دارای شکلی متفاوت است, اگر به آمریکا سفر کنی قطعا شاهد جاذبه های گردشگری متفاوتی با دیدنی های تایلند و چین خواهید بود. و اما پترا چطور؟ آیا با شهر بزرگ پترا در کشور اردن آشنایی دارید؟ در ادامه با پترا یکی از شهرهای ارزشمند و غنی از لحاظ تاریخ و جغرافیا و البته برخوردار از افسانه ای جذاب و شنیدنی و دیدنی های پترا آشنا خواهید شد. همراه ما باشید.

پترا شهری قدمت دار همراه با داستان های افسانه ای

اردن کشوری با حکومت پادشاهی عرب در غرب آسیا و در شرق رود اردن قرار گرفته است, که پایتخت آن امان است و با کشورهای سوریه، عربستان، عراق و اسرائیل همسایگی دارد. یکی از شهرهای دیگر آن به نام «پترا» در شهرت و مشمول جاذبه های تاریخی بودن کمی از آن ندارد چه بسا انتخاب بسیاری از گردشگران برای سفر بوده و می باشد. این نقطه از خاورمیانه بهره مند از تاریخی بس طولانی و خواندنی است که علاوه بر تاریخ در زمینه های مختلف دیگر همچون جغرافیا، جاذبه های دیدنی و معماری های چشم نواز و صد البته افسانه های جالب مورد توجه بوده و می باشد در ادامه بیشتر به جنبه های گوناگون پترا که از جمله بهترین مکان های دیدنی اردن می باشد، خواهیم پرداخت.

آشنایی با مکان های تماشایی و گردشگری پترا

تاریخ پترا

این شهر در حقیقت برای ۲۰۰ سال پایتخت و مرکز فرمانروایی یکی از اقوام عرب به اسم نبطی ها ( یکی از فرمانروایی های بزرگ آن زمان که از فلسطین کنونی شروع و تا صحرای شام در شرق کشیده می شد) بود,  از سال ۲۰۰۷ پترا هم از جمله عجایب هفتگانه جدید دنیا به شمار می رود که البته این همه دارا بودن موجب شده تا مردمان آن به خود ببالند با سفر به این منطقه شما نیز خود را سهیم این بالیدن کنید.

۲۰۰ سال از تاسیس شهر پترا نگذشته بود که در سال ۱۰۵ م رومی های آن را به محاصره خود در آوردند و در نهایت بعد از چند روز توانستند آن را تصرف نمایند. و بیشتر از ۵۰ سال در پترا حکومت نمودند, اما در سال ۶۳۶ م عرب ها به این شهر هجوم آوردند و نبردی در گرفت که به نفع عرب ها به پایان رسید و در نتیجه قوم های عرب فاتح شده و رومی ها را خارج ساختند.

تقریبا بعد از گذشت ۲۰۰ سال دوباره اتفاقی جدید و تاریخ ساز در شهر پترا اتفاق افتاد؛ زلزله بلای طبیعی که در سمت جنوبی کشور اردن و به وقوع پیوست و در اثر آن تا اندازه ی زیادی پترا ویران شد.

  •  آرون گروپس

دیدنی های تاریخی و تفریحی پترا

جغرافیا ی پترا

پترا شهری است که علاوه بر قابل توجه بودن در تاریخ، از جغرافیای ارزشمندی نیز برخوردار می باشد, این قابل توجه بودن از واقع شدن آن در محل پیوستن بین النهرین، عربستان و شام نشات می گیرد, محل قرارگیری دقیق تر آن در مجاورت شهر امان (پایتخت کشور اردن) است که تاریخچه ای با عمر ۷۰۰۰ سال پیش از میلاد را به یدک می کشد. گفتنی است در سال ۱۹۸۵ میلادی شهر پرجاذبه پترا توانست در لیست آثار جهانی سازمان یونیسکو با شماره ۳۲۶ ثبت گردد.

معماری شهر پترا

یکی دیگر از بخش های جالب توجه و بحث برانگیز سبک معماری این شهر است که موجب شده تا در چشم بسیاری ازافراد منحصر به فرد دیده شود و این منحصر بودن تا حدی پیشی گرفته که موجب شده تا شایعاتی در مورد ایجاد شدن آن به دست اجنه ها پیش بیاید.

آشنایی با جاذبه های شهر پترا

آشنایی با جاذبه های گردشگری پترا

۱ – صومعه ی شهر پترا

این صومعه یک کلیسای بیزانس می باشد که بنایی بلند و زیبا را شامل شده و از بزرگترین سازه های شهر پترا محسوب می شود، دالان های طولانی درون این صومعه و مبل های مرمری آن از جمله جذابیت ها و دارایی های این کلیسا به شمار می رود که با قدم زدن در آن می توان به تاریخ سفر نمود. این کلیسا دارای تقریبا پهنای ۳۷ متری و ارتفاع ۴۸ متری است. کلیسای توصیف شده یکی از دیدنی های مهم پترا محسوب می شود.

آشنایی با دیدنی های پترا

۲ – سیق

مسیرهای باریک و دراز سنگی که از جنب سد شهر شروع گردیده و به دروازه شهر پترا (باب السیق) ختم می شود، پیرامون این راه را صخره هایی با بلندی ۸۰ متر پوشانده اند. چنانچه به شهر پترا سفر کردید و وارد این مسیر شدید می توانید شاهد ستون هایی با قدمت متعلق به قرن اول میلادی می باشید که در بالای این ستون ها ۱ طاقچه و ۴ محیط به شکل هرمی واقع شده است و درون آنها پیکره هایی زیبا واقع شده است ( این پیکره ها سمبلی از افرادی است که در قلب کوه مدفون گردیده اند).
همچنین کانال های آبی را می بینید که برای تامین آب شهر پترا برنامه ریزی شده بوده اند، در حقیقت باب السیق (دروازه معروف آن) در میان صخره حفر شده و همین مسئله مورخان را به تعجب و شگفتی انداخته است, این موضوع که چگونه و با استفاده از چه وسیله هایی توانستند تا چنین اثری به وجود بیاورند.
سنگ نوشته های تاریخی ( ۲ عدد) در این قسمت وجود دارند که بر روی دیواره مقابل دروازه شهر واقع شده اند. این سنگ نوشته ها به زبان های نبطی و یونانی است.
معرفی جاذبه های دیدنی پترا

۳ – مرقد سرباز رومی

این آرامگاه متشکل از حیاطی زیبا و ۲ بنا است که از لحاظ معماری یکی از جاذبه های چشم نواز شهر پترا محسوب می شود که درون حیاط این بنا و طاقچه ی آن پیکره ها و نمونه هایی از افسرهای رومی دیده می گردد که بی نهایت این مکان را چشم نواز ساخته اند.

۴ – سالن آمفی تئاتر پترا

این سالن دارای ۷ طبقه و با وسعتی به اندازه حضور ۴۰۰۰ نفر است، این بنا در آن زمان برای یک مرتبه به وسیله ی رومی ها مرمت گردید.

تماشای نمایش یکی دیگر از جذابیت هایی شهر پترا است که می توانید با بازدید از این تئاتر به همراه دیدن معماری و طراحی های داخلی و خارجی آن لذت ببرید. برای دیدن این نمایش می توانید در سه روز (دوشنبه، چهارشنبه و پنجشنبه) در ساعات ۸:۳۰ بعد از ظهر – ۱۱: ۳۰ شب رجوع کنید.

آشنایی با جاذبه های منحصر به فرد و گردشگرپذیر پترا

۵ – خزانه داری

خزانه داری بنایی است که بالای ۴۰ متر بلندی داشته و شکوهمندترین ساختمان این شهر به حساب می آید، و نکته ی جالب تر مربوط به معماری خارجی بنا می باشد که سراسر منقوش شده با نقش های حک شده و طرح ها است.

دیدنی های زیبای شهر پترا

۶ – سد پترا

برای محافظت و نگهبانی از شهر در مقابل سیلاب های فصلی، یک سد توسط نبطی ها ساخته شد که ساخت چنین سد باعظمتی در مقایسه با وسایل آن زمان قطعا کار خیلی سختی بوده و همین موضوع موجب شده تا به عنوان یکی از شگفتی های معماری این بنا، این شهر شمرده می گردد. سد مذکور اکنون پس از مرمتی که در سال ۱۹۶۴ به وسیله ی اردنی ها انجام شد، سالم است.

۷ –  غذاهای سنتی اردن در اشپزخانه پترا

اخیرا یک آشپزخانه در شهر پترا گشوده شده که یکی از بهترین جذابیت های تفریحی این شهر به حساب می آید و در عین حال می توانید تجربه آشپزی غذاهای سنتی این منطقه و هم چشیدن طعم این غذاها را داشته باشید. به این صورت که توریست ها با همراهی زن های بومی به پخت غذاهای سنتی اردن مشغول گردیده و سپس نتیجه کار خود را میلل می نمایند. باید اضافه شود که در ازای بهره بردن از آشپزخانه و پخت غذا مبلغی را پرداخت نمایند. اگر علاقه مند به آشپزی هستید در این مکان کلاس های آموزشی دایر می گردد. آشپزی البته یکی از جاذبه ها و دیدنی های شهر پترا به شمار می رود.

۸ – جایگاه بلند قربانی پترا

در پترا محلی بلند و مرتفع  (۱۷۰ متر بلندی) وجود دارد که بر روی قله کوه «مذبح» واقع شده به قربانی کردن حیوان ها اختصاص یافته است. این محل از مرتفع ترین نقطه های شهر پترا محسوب می شود که منظره ای چشم نواز را از این شهر تاریخی به تصویر می کشد. و جالب این که در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت گردید.

آشنایی با جاذبه های دیدنی و تماشایی پترا

۹ -معبد بزرگ شهر پترا

این معبد یکی از بناهای ارزشمند و قابل توجه تاریخی – مذهبی شهر پترا محسوب می شود که قبلا به عنوان مکانی برای اجرای مراسم مذهبی مورد استفاده قرار می گرفته است. این بنا تقریبا ۱ قرن قبل از میلاد تاسیس گردیده که در سال ۱۹۹۳ به وسیله ی گروهی از مورخان کشف گردید.

آشنایی با جاذبه های پترای اردن

 و چند تصویر از پترا در نماهای مختلف

آشنایی با مکان های دیدنی و گردشگری پترا    مکان های زیبای توریستی پترا

آشنایی با دیدنی های پترا

معرفی مکان های دیدنی زیبای پترا  آشنایی با دیدنی های پترا

در پایان اینکه این شهر تاریخی در معرض خطر است

این شهر تاریخی با سازه های ارزشمندش از سوی باران های سنگین، طوفان های شن، افزایش غلظت نمک در ناحیه، طوفان شنی و به طور کلی شرایط جوی این شهر و بناهای آن را تهدید به خطر نابودی می کند. سازمان جهانی کوشش های زیادی در رابطه نگهداری از این شهر صورت گرفته و می گیرد اما نتوانسته این تهدید را به کلی از بین ببرد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *