دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دیدنی های اندیمشک شهری با جاذبه های طبیعی و تاریخی تماشایی

  • محدثه خاکشور
  • ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

آرگا در این مطلب قصد دارد شما را با دیدنی های اندیمشک (صالح آباد) از توابع استان خوزستان آشنا نماید، یکی از مهم ترین جاذبه های این شهر تاریخی سدهای آن است که البته آنها را نیز معرفی خواهیم کرد.

اندیمشک یا همان صالح آباد سابق که در جنوب غربی کشور ایران واقع شده است و در واقع مهره ی اتصال استان های خوزستان، لرستان و کرمانشاه محسوب می شود. این شهر که در کوهپایه رشته کوه زاگرس مرکزی قرار گرفته از اهمیت بالایی برخوردار می باشد، این مهم بودن را می توان در تاریخ، محل استقرار و مکان های دیدنی از جمله سدهای بزرگ، راه آهن و ایجاد انرژی برق آبی خلاصه کرد. در ادامه بیشتر با دیدنی های اندیمشک آشنا خواهید شد.

خوزستان – اندیمشک

از شهرهای مهم واقع شده در جنوب غربی ایران و استان خوزستان «اندیمشک» است که می توانید آن را به عنوان هدف گردشگری خود انتخاب کنید. آغاز اهمیت یافتن این شهر را می توان به دوران حکومت «حاج صالح خان مکری» و ساخته شدن دژی در مجاورت قسمت های خراب شده شهر قدیمی «لور» به دستور وی نسبت داد, که نخست «صالح آباد» نام گرفت و بعدها از سوی فرهنگستان ایران «اندیمشک» نام گرفت، همین مجاور بودن با شهرهای کهن و تاریخی «لور» و «اری ترین» موجب شده تا برخوردار از جاذبه های دیدنی بسیاری باشد.

همانطور که گفته شد این شهر در کوهپایه های رشته زاگرس قرار گرفته که به همین خاطر در فصول سرد از بارش فراوانی بهره مند شده و به عنوان بستری مناسب برای روان شدن رودهای مهم (کرخه، دز، بالا رود) در سمت جنوبی کشور گردد. سدهای کرخه و دز بر روی رودهای کرخه و دز قرار گرفته اند که تامین کننده ی آب آشامیدنی استان خوزستان می باشند.

اندیمشک که اتصال دهنده ی استان های خوزستان، لرستان و کرمانشاه است که بیشتر اهالی آن لر بوده و تکلم آن با یکی از شاخه های زبان لری صورت می گیرد. جالب است بدانید اندیمشک در مسیر راه آهن تهران – جنوب واقع شده که از جمله قسمت های مهم حمل و نقل ریلی کشور به شمار می رود.

دیدنی های اندیمشک واقع در استان خوزستان

معرفی دیدنی های تاریخی اندیمشک

– پل صیحه اندیمشک

این پل تاریخی که به «آباره عباس خان» و «آبرو» نیز شناخته می شود در ۸ کیلومتری راه اندیمشک – شوش واقع شده است که قدمت آن به دوران صفوی می رسد، این پل ۱۲ دهنه دارد که در دوران رکود برای جابجایی آب به کار گرفته می شد و البته همین موضوع موجب نامگذاری  شناخته شدن آن به «آبرو» می باشد.

در ساختن این پل از سنگ، ساروج، ملات گل و آهک، آجر استفاده شده است که گفته می شود در ایجاد آن به شکل ظاهری و نمای آن دقت نشده و فقط به مستحکم بودن و نو کارایی آن دقت گردیده است تا در شرایط مختلف مقاومت لازم را به دست آورد. این پل در سال ۷۹ شناخته و در سال ۸۲ در لیست میراث ملی قرار گرفت.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

دیدنی های اندیمشک خوزستان

– دژ حسینی

در ۴۶ کیلومتری جاده «اندیمشک» به «پلدختر» و در آبادی «قلعه رزه» بخش «الوار گرمسیری» این دژ قرار دارد که به شکل بنایی دو طبقه دارای نمایی چهارگوش در تقریبا ۱۵۰ متری از مهمانسرای رزه واقع شده است. طبقه بالایی آن جهت محافطت و پاسبانی ایجاد گردیده است.

و اما در قسمت غربی این دژ باستانی شاهد پلکان هایی خواهید بود که به طبقه بالایی (دوم) ختم می شود و به همین صورت در این طبقه (دوم) نیز پله هایی برای رفتن به پشت بام ایجاد و در نظر گرفته شده است. مصالح به کار رفته در ساخت آن قلوه سنگ و ساروج می باشد که دلیل نامگذاری آن به اقامت و زندگی فردی به اسم «حسین» برمی گردد. این قلعه که در قدیم اقامتگاه قافله هایی که از سمت خرم آباد به خوزستان می آمدند بوده و به دلیل قرار گرفتن در روستای «قلعه رزه» به این نام نیز شاخته می شود.

جاذبه های دیدنی و تماشایی اندیمشک

– قلعه «سرقلا»

این قلعه مزار یکی از اتابک های لر ناحیه به اسم «امیر سیف» می باشد که با تاریخچه و سابقه ارزشمند و طولانی، همچنین طراحی منحصر به فردش به خوبی شناخته شده و مورد محبوبیت قرار بگیرد. این قلعه که متعلق به قرن ۶ ام هجری است در دامنه کوه و آبادی «جا اردو» در راه جاده «آخرجاده» و «منکره» واقع شده که مرقد «امیر سیف» را در خود جای داده است و یکی از دیدنی های اندیمشک به شمار می رود. مصالح بکار رفته در ساخت این بنا ملات و قلوه سنگ می باشد.

آشنایی با مکان های توریستی اندیمشک

-روستای «منگره»

در ۵۰ کیلومتری شهر اندیمشک آبادی خوش آب و هوای «منگره» قرار دارد که شامل منابع بزرگ طبیعی، جنگل، کوه، حیات وحش و چشم اندازهای زیبا و سرسبزی مانند وجود درخت های انگور، چنار، انار، انجیر، بلوط و …. می باشد, مکمل این همه زیبایی جاری بودن چشمه های بزرگی می باشد که اغلب دمای محیط در این ناحیه ۱۲ – ۱۵ درجه سانتی گراد پایین تر از شهر اندیمشک می باشد. همینطور باید افزود که مسیر دسترسی به آن آسفالت بوده است. تمامی این ها دلایل اصلی برای انتخاب شدن از سوی گردشگران به شمار می رود.

آشنایی با جاذبه های دیدنی اندیمشک

آشنایی با جاذبه های تاریخی و گردشگری اندیمشک

– محدوده شکار ممنوع چهل پا

این بخش در ۱۵ کیلومتری اندیمشک واقع شده که از زمان های خیلی قبل محل زندگی کل و بز بوده که یکی از دیدنی های اندیمشک محسوب می شود. در حال حاضر با با بهره گیری از راههایی که در قلب دیواره های صخره ای به وسیله ی سیم های کابلی کلفت به وجود آمده, قادر هستید از این منطقه بازدید کرده و در آنجا حاضر شوید.

معرفی جاذبه های توریستی و دیدنی اندیمشک

منطقه چهل پل شامل بلندی های کوهستانی زاگرس می باشد که با جاری بودن رودخانه ی متلاطم «دز» از میان یک دره ی عظیم دارای شیارهای صخره ای می گذرد، به اوج شگفتی و جذابیت می رسد. از جاذبه های گردشگری و زیبای این منطقه می توان به دره های ژرف، کوههای بلند و زیبا، مناظر حیرت انگیز، چشم اندازهای اطراف سد، پوشش گیاهی منحصر به فرد و سرسبز، دریاچه سد دز اشاره داشت. و اما تفریحات و ورزش هایی که در این منطقه می توانید تجربه کنید اسکی و شنا بر روی آب دریاچه، صخره نوردی و کایت سواری از بلندی های مشرف به دریاچه خواهد بود. در نهایت هم با استفاده از تجهیزات درخور بخش شمالی اقامت خود را خاطره انگیز نمایید.

آشنایی با مکان های تماشایی اندیمشک

-دره تنگوان

در واقع این ناحیه ورودی شهر «اوان» در حکمرانی ایلامی در آن زمان بوده که دارای چشم اندازی خیلی زیبا و دیدنی بوده و است که از همین رو تنگوان و یا تنگه اوان و یا تنگه آهوان نامیده و شناخته می شده است.البته دلیل دیگری برای این نامگذاری نیز وجود دارد؛ دروازه ای جهت داخل شدن به شهر اوان یا وان است.

در دیگر بخش تنگوان, کوه سنگ سیلان وجود دارد که به دره های ژرف و تماشایی رود دز و چم سبز و دژ مختار منتهی می گردد. تنگوان همان منطقه چل پا می باشد که منطقه شکار ممنوع معرفی شد.

معرفی دیدنی های اندیمشک

– سد کرخه

این سد از جمله دیدنی های اندیمشک می باشد که بر روی رودخانه «کرخه» و در ۲۱ کیلومتری جنوب غربی اندیمشک واقع شده است. اصلی ترین نقش این سد جلوگیری از راه افتادن سیل و ضررهای ناشی از آن می باشد, همچنین آب لازم زمین های زراعی را تهیه می کند و سالانه مولد تقریبا ۹۴۰ گیگا وات ساعت انرژی برق آبی می باشد.

گفتنی است که در پیرامون دریاچه تجهیزات رفاهی و آسایشی – اجتماعی مانند دهکده ی توریستی و همچنین ورزشهای آبی مهیا ساخته اند که می تواند لحظات دلچسب و خاطره سازی را برای شما عزیزان رقم بزند.

معرفی دیدنی های شهر اندیمشک

معرفی جاذبه های تماشایی و دیدنی اندیمشک

-سد دز

این سد در مجاورت رشته کوههای زاگرس ایجاد و مستقر شده که از مکان های دیدنی اندیمشک به شمار می رود، تاریخ ساخت این سد به میانه های دهه ۳۰ شمسی می رسد که به وسیله ی یک آرشیتکت ایتالیایی انجام شد. در آن در آن زمان این سازه از مرتفع ترین سدهای دنیا شمرده می شد و در واقع ساخت آن با نبود امکانات لازم در آن زمان شگفت انگیز باشد.

– تفریحگاه دژ مختار

این قلعه در جوار رودخانه «دز» و در فاصله یازده کیلومتری سمت شرق شهر اندیمشک واقع شده است، این منطقه برخوردار از منابع آبی، زمین های حاصلخیز، طرفیت و قابلیت موجب مورد توجه بودن از سوی گردشگران و همچنین اقامت و سکنی گردیده است. به دنبال این برخورداری طرح هایی برای به وجود آوردن امکانات تفریحی و فرهنگی از سوی میراث فرهنگی برای گسترش ناحیه انجام شده است. در این ناحیه ساحلی چشم نواز و خارق العاده جهت ماهی گیری، شنا و قایق سواری وجود دارد که از جاذبه های بینظیر این منطقه و این شهر محسوب می گردد.

      آشنایی با دیدنی های اندیمشک

در این مطلب به معرفی دیدنی های اندیمشک یکی از شهرهای پرجاذبه استان خوزستان پرداختیم، امیدواریم مورد توجه شما واقع شده و از اینکه تا این لحظه همراه بودید, بی نهایت قدردانیم. در صورت تمایل برای آشنایی با دیدنی های خوزستان می توانید بر روی آن کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *