دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

با معایب ریز و درشت خودرو اتاق تعویض آشنا شوید

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

از نگاه کارشناسی خودرو اتاق تعویض علاوه بر ایجاد هزینه برای خریدار؛ دیگر به حالت اولیه و کارخانه ای اش بازنخواهد گشت. با این مطلب همراه آرگا باشید تا با معایب دیگر خودرو اتاق تعویض آشنا شوید.

خودروهایی که اتاقشان تعویض شده یا دوباره مونتاژ می شوند از دید کارشناسی دیگر کارایی کارخانه ای و اولیه خود را نخواهند داشت. در ادامه با ایرادات و معایب خودرو اتاق تعویض بیشتر آشنا می شوید ضمنا به چند نکته برای شناسایی خودرو اتاق تعویض نیز اشاره داریم.

آشنایی با معایب خودرو اتاق تعویض

یکی از مباحثی که در بازار خرید و فروش خودروهای دست دوم دغدغه خریداران را به دنبال دارد این است که خودرو مدنظر اتاق تعویض است یا نه ؟ و این که چطور تشخیص بدهند بدنه خودرو سلامت است؟ از نگاه کارشناسی خودرو اتاق تعویض دیگر به حالت اولیه ای و کارخانه ای خود برنمی گردد چرا که ماشین دمونتاژ شده ممکن است نواقصی داشته باشد که  دیگر قابل رفع نیست.

از عوامل مهم در خرید خودروی دست دوم و کارکرده بررسی رنگ شدگی و تعویضی های بدنه خودرو می باشد چنانچه فروشنده موقع فروش خودرو به قسمت های رنگ شده و تعویضی بدنه اشاره کند کار خریدار در انتخاب خودرو آسانتر می شود. ولی چنانچه این موضوعات اعلام نشود مشکلات و دردسرهایی برای خریدار ایجاد می شود که در ادامه به آن ها می پردازیم. خودرویی که اتاق آن تعویض شده به طور قطع پس از یک تصادف یا واژگونی سنگین با این امر مواجه شده و چاره ای جز تعویض اتاق نبوده است.

بدنه خودروها از بخش های مختلفی تشکیل شده است که استحکام آن ها بر اساس فشارهایی که قرار است تحمل کنند متفاوت خواهد بود. بخش هایی از بدنه خودرو نظیر  سینی کف اتاق، ستون ها، قوطی های عقب و جلوی شاسی و کلاف استحکام بالاتری دارند. استحکام بخش های اصلی اتاق به این خاطر بالاست که نخست بتواند بار وزنی که بر روی آن ها وارد می شود را تحمل کند و دوما موقع تصادف بتوانند ضربات را دفع و سریع دفرمه نشوند. حال اگر بدنه خودرویی آسیب دید موتور، گیربکس و متعلاقاتش چه می شود؟ ماشینی که چپ می کند یا تصادف سنگینی داشته احتمالا به جز اتاق موتور، گیبرکس و دیگر متعلقاتش سالم می ماند به این ترتیب این قطعات را از خودروی آسیب دیده جدا کرده و بر روی یک اتاق جدید مونتاژ می کنند.

  •  آرون گروپس

به عبارت دیگر زمانی که خودرو در یک تصادف شدید تقریبا حدود ۵۰ درصد آسیب می بیند در این حالت بنا به معیارهای فنی لازم است که اتاق خودرو تعویض شود چرا که از نگاه کارشناسان تعمیر و بازسازی این میزان از آسیب دیدگی کار منطقی نیست و حتی پس از بازسازی نیز اثرات منفی اش را بر راندمان و کیفت سواری ماشین می گذارد. از این رو پیش از پرداختن به معایب خودرو اتاق تعویض ابتدا به چند نکته برای تشخیص خودروی اتاق تعویض اشاره می شود.

  • اولین نکته این است که تشخیص این موضوع فقط از عهده یک کارشناس خبره بدنه خودرو  برمی آید.
  • یک راه تشخیص خودروی اتاق تعویض، بررسی پلمپ های موتور، گیربکس، دسته موتور، رام زیر موتور، لوله های متصل به رادیاتور و … می باشد.
  • راه دیگر وارسی اصالت اتاق خودرو، شماره شاسی حک شده روی بدنه می باشد. شماره بدنه یا شماره شاسی فابریک کارخانه با شماره ای مجددا حک می شوند تفاوت دارد. با بررسی شماره شاسی و اینکه آیا شماره حک شده موجود فابریک می باشد یا نه؟ قابل ذکر است شماره شاسی فابریک؛ سایز، فونت و چیدمات خاصی دارد که دستی قابل اجرا نیست. پلیت فلزی شماره بدنه خودرو باتوجه به مدل آن می تواند به صورت های مختلف و در مکان هایی مانند ستون وسط، سمت چپ پای راننده ، روی دیواره بالایی یا سمت چپی داخل کاپوت نصب شده باشد. سوای محل نصب و نوع آن ظاهر، تمیزی، حضور خط و خش، نقطه جوش و یکدست نبودن روی آن یا محیط پیرامون می باشد که می تواند نشانگر جابجایی یا هک کردن آن باشد.

  • راه سوم وارسی شاسی و سطح پایین اتاق خودرو می باشد. از آنجا اتاق ماشین روی شاسی و توسط قطعاتی به نام لاستیک اتاق نصب می شود بازدید دقیق وضعیت شاسی، لاستیک های اتاق، محل و وضعیت پیچ های نصب اتاق بسیار اهمیت دارد. برای تشخیص سالم بودن شاسی اگر این قطعه صدمه دیده باشد اثر آن به صورت خط و خش و خراش هایی در سراسر شاسی پیدا خواهد شد. برای ترمیم آن باید شاسی را رنگ کرد که با مشاهده عدم یکسان بودن رنگ این محل و کیفیت رنگ شاسی می توان به وضعیت نرمال آن مشکوک شد.
  • مورد بعدی وارسی وضعیت لاستیک اتاق و پیچ های آن می باشد. لاستیک در صورت صدمه دیدگی وضعیت اشکارتری دارد ولی ترمیم، پوشاندن یا تعویض پیچ های اتاق و تمیز کردن دایره و محیط پیرامون آن با سمباده کشی و رنگ آمیزی امکان پذیر اس که این کار تشخیص نقص آنن را سخت می سازد.

معایب خودروی اتاق تعویض

۱. همانطور که پیشتر اشاره شد وضعیت سلامت هر یک از بخش های خودرو مستقیما بر روی کیفیت سواری آن تاثیر می گذارد بنابراین در یک خودرو اتاق تعویض  با کمی سواری گرفتن از ماشین در شرایط مختلف می توان رد و آثاری از این موضوع را پیدا کرد. در یک تعویض اصولی باید وضعیت پیچ ها، لاستیک های اتاق و شاسی خودرو کیفیت قابل قبولی ارائه دهند. به عبارت دیر در خودرویی که در اثر تصادف شدید دفرمه شده است در صورت تعمیر و بازسازی هیچ گاه آن کیفیت سواری اولیه را تجربه نخواهید کرد. 

۲. تصادف و آسیب دیدگی خودرو به هر میزانی که باشد افت قیمت و ازش خرید آن را موجب می شود حال اگر اتاق آن نیز عوض شود حتما این افت قیمت بالاتر هم می رود. به ویژه در مورد خودروهای وارداتی مدل بالا این موضوع پر رنگ تر می شود.

۳. فرد متضرر علاوه بر هزینه خرید یک اتاق نو باید مبلغی را برای تغییر و جابجایی لوازم دو خودرو متحمل شود. قابل ذکر اس هزینه فرایند قانونی این کار جهت ثبت شدن بالا نبوده که صاحب خودرو را به سختی بیاندازد. مالک خودرو برای آگاهی و درج در سند خودرو هزینه ای را پرداخت کرده تا تعویض اتاق به صورت قانونی ثبت شود. بعد از طی این فرایند فروشنده با درج در آگهی و موقع فروش خودرو اتاق تعویض خود عملا خریدار را از این نظر مطمئن می سازد تا خریدار در انتخاب خود با اطمینان بیشتری عمل کند. اما چنانچه فرایند تعویض اتاق خودرو بدون اخذ مجوزهای لازم صورت گیرد دردسرهای قانونی خود را درپی دارد.

به عبارت دیگر چنانچه مالکان وسیله نقلیه بدون اخذ مجوزهای مربوطه به تعویض اتاق، موتور، شاسی و رنگ اقدام کنند و عدم کشف فساد در احراز اصالت قطعه تعویضی هم ثابت شود فرد متخلف از سمت پلیس راهور  به پلیس آگاهی ناجا معرفی شده و خودروی مذکور به پارکینگ های مورد تایید ناجا منتقل می شود تا به موضوع رسیدگی شود و نهایتا برای مالک از یک چهارم قطعه و رنگ تعویض شده تا یک هشتم جریمه درنظر گرفته شده است.

۴. از دیگر معایب خودرو اتاق تعویض به شیوه مونتاژ مجدد، استفاده از قطعه های فرسوده و استوک، عدم همخوانی کیلومتر شمار ثبت شده در پشت آمپر با کارکرد حقیقی موتور، سر و صدای ناشی درون کابین بر می گردد. ممکن است قطعات مونتاژی معیوب باشند مانند اکسل ضربه خورده خودروی قبلی روی اتاق جدید مونتاژ شده باشد که همه این موارد به نظر کارشناسی مشخص خواهد شد.

۵. در صورت نبود مجوز تعویض اتاق خودرو در مرکز پلاک خودرو مالک خودرو با دردسر روبرو می شود. با ثابت شدن موضوع خودرو توقیف شده و پلاکی برای آن صادر نمی شود و در ادامه پیگیری حقوقی، قانونی و شکایت از فروشنده خاطی موجب دلسردی و صرف هزینه و ضررهای مالی برای خریدار می شود. به این ترتیب توصیه می شود در خرید خودروهای کارکرده و دست دوم از کارشناسان خبره در این زمینه بهره بگیرید.

برای تعویض قطعات اصلی وسیله نقلیه چه مدارکی لازم است؟

در صورتی که مالک وسیله نقلیه بنا به نیازش بخواهد قطعات اصلی دستگاه خود را به خاطر عدم کارایی، غیرقابل بازسازی بودن و … تغییر دهد؛ باید ابتدا با مراجعه به مراکز شماره گذاری اداره راهنمایی و رانندگی، مجوز تعویض را اخذ نماید و در مرحله بعد ابتدا افسران کارشناس عالی تصادفات آن را بازدید و در صورت تشخیص اصالت آن مجوز مربوطه را صادر خواهند نمود. در ادامه بعد از تعویض قطعه مدنظر مالک مجدا باید به اداره راهنمایی و رانندگی مراجعه نموده و بعد از بازدید پایانی ، تعویض قطعه به صورت قانونی انجام و در سابقه خودرو ثبت گردد. از جمله مدارک لازم برای تعویض ارکان اصلی(اتاق، موتور، شاسی و رنگ) وسیله نقلیه می توان به موارد زیر اشاره نمود.

تقاضای مالک خودرو/ حضور فرد مالک خودرو / سند شرکت سازنده خودرو/ بیمه نامه شخص ثالث، معاینه فنی دارای اعتبار / کارت وسیله نقلیه/ برگه عدم خلافی جدید/ فاکتور معتبر کارخانه سانده برای قطعه تعویضی نو / اصل گواهینامه گمرکی برای قطعات خارجی / صورت جلسه اوراق وسیله نقلیه از راهور برای قطعات دست دوم

در پایان باید گفت که در صورت عدم اطلاع خریدار از تعویضی بودن اتاق خودرو، وی را با عواقب و مشکلات متعددی روبرو می کند که در بالا به آن اشاره شد از این رو در هنگام خرید خودرو دست دوم و کارکرده همواره مشورت با یک کارشناس خبره را فراموش نکنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *