دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دلیل جوش زدن در بارداری و نحوه رفع انواع جوش و آکنه در این دوران

  • منصوره رمضان زاده
  • ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

جوش زدن در بارداری یکی از مشکلات رایج پوستی می باشد که اکثر مادران را در این دوران درگیر می کند. میزان و شدت این نوع عارضه در خانم های باردار متفاوت بوده و در زمان مشخصی از این دوران رخ می دهد.

اغلب مادران در دوران حاملگی دچار یک سری تغییرات در سطح پوست خود می شوند که از جمله آن ها می توان به جوش، تیرگی ها، ملاسما و … اشاره کرد. این نوع تغییرات تحت تاثیر هورمون های مختلفی بروز پیدا کرده و بسیاری از آن ها به صورت موقت بوده که با مرور زمان بهبود پیدا می کند. در همین زمینه قصد داریم در این مطلب به جهت آگاهی و راهنمایی شما عزیزان در رابطه با علت جوش زدن در بارداری و راه های درمان آن به بررسی بپردازیم.

علل جوش زدن در بارداری

به طور کلی در دوران حاملگی عوامل مختلفی موجب آسیب رسانی به پوست می شود که از جمله این آسیب ها می توان به جوش زدن در بارداری اشاره کرد که تغییرات هورمونی در ایجاد آن نقش دارند. این نوع تغییرات باعث بالا رفتن سوخت و ساز و زیاد شدن عملکرد غدد عرق و غدد سبابه شده که در اثر کارکرد غدد عرق تراوشات مختلفی سطح پوست مادر را پوشش داده و در صورتی که مادر در زمان مناسب اقدام به شستشو و پاک کردن آن ها نکند امکان دارد این ترشحات موجب انسداد مجاری غدد سبابه شده و در پی آن سبوم داخل قسمت ترشحی غده جمع شده و به تدریج از بین سلول ها به سطح پوست راه پیدا کرده و منجر به ایجاد یک جوش چرکی خواهد شد. در ادامه دلایل اصلی ایجاد جوش و آکنه در حاملگی را به طور کامل شرح داده ایم.

نحوه درمان آکنه در بارداری

بالا رفتن میزان اندروژن

همانطور که می دانید عامل اصلی تغییرات ایجاد شده در بارداری هورمون ها می باشند. آکنه و جوش نیز به خاطر نوسانات هورمونی بروز پیدا می کند. به طور مثال بالا رفتن میزان اندروژن در بدن شما می تواند غده های چربی را تحت تاثیر قرار داده و باعث تولید چربی بیشتری شود. زمانی که این چربی با سلول های مرده پوست ادغام می گردد موجب انسداد منافذ پوست خواهد شد که می تواند در نتیجه باعث ایجاد التهاب و آکنه گردد.

سابقه ژنتیکی

بانوانی که از پیش سابقه جوش زدن و ایجاد آکنه را دارند به میزان زیادتری در موضع آکنه های دوران بارداری هستند. در صورتی که از لحاظ ژنتیکی زمینه جوش زدن را داشته باشید بدین ترتیب نمی توانید به منظور ممانعت از بروز آن ها کار خاصی انجام دهید.

دلایل ایجاد آکنه در حاملگی

تغییرات رژیم غذایی

اغلب بانوان باردار در دوران حاملگی با میزان زیادی افزایش اشتها مواجهه می شوند که این نوع اشتهای شدید به ویژه در اوقات نامناسب شبانه روز می تواند موجب خوردن غذاهای ناسالمی که در دسترس فرد بوده شوند. این امر برای پوست شما بسیار مضر و ناخوشایند می باشد. خوراکی های مضر و انواع شیرینی جات که شاخص گلیسمی آن ها در سطح بالایی می باشد می تواند تاثیرات بدی بر روی بدن بگذارد. این نوع خوراکی ها می تواند تعادل هورمون ها را به هم ریخته و باعث ایجاد چربی زیادی بر روی پوست شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

راه های درمان آکنه در بارداری

نحوه درمان آکنه در دوران حاملگی

برای رفع و بهبودی جوش و آکنه در دوران بارداری می توانید از روش های طبیعی و موثری در این زمینه کمک بگیرید که در ادامه به معرفی برخی از آن ها پرداخته ایم.

شستشوی صورت :

موثرترین راه جلوگیری از ایجاد آکنه مواظبت کردن از پوست می باشد. باید توجه داشته باشید که پوستتان عاری از هر گونه آلودگی و آرایش باشد تا بدین گونه سلول های مرده پوست باعث بسته شدن منفذ های آن نشود. روزانه دو مرتبه صورت خود را شستشو دهید. بهترین شیوه شستشو بکار گرفتن پاک کننده های ملایم برای صورت است. صورت خود را حتما به طور کامل تمیز نمایید بخصوص بخش های نزدیک به محل رویش مو و فک و دهان چرا که این بخش ها بیشتر در معرض جوش زدن هستند. موهای خود را نیز باید به طور مداوم شستشو دهید. همچنین روبالشتی و حوله های خود را نیز همواره تمیز و کاملا نرم نگه دارید.

دلایل جوش زدن در بارداری

مرطوب نگه داشتن پوست :

به منظور آبرسانی به پوست از مرطوب کننده های بدون چربی استفاده نمایید تا هیچ گونه نگرانی در رابطه با انسداد منفذهای پوست خود نداشته باشید. نگه داری رطوبت پوست بسیار مهم می باشد چرا که پوست خشک به میزان زیادتری در معرض جوش زدن خواهد بود.

مصرف غذاهای دارای ویتامین A :

غذاهایی همچون شیر، ماهی، هویج و تخم مرغ را به میزان زیادتری استفاده نمایید ولی مراقب باشید در خوردن ویتامین A افراط نکنید. متخصصان تغذیه سفارش می کنند از خوردن مکمل های ویتامین A پرهیز کنید چرا که آسیب هایی را برای جنین به دنبال دارد. بنابراین باید تلاش کنید از روش های طبیعی همچون تغذیه ویتامین A مورد نیاز خود را دریافت نمایید.

دلایل بوجود آمدن آکنه در حاملگی

نسابیدن پوست :

سعی کنید پوست خود را به هیچ عنوان نسابید چرا که این امر موجب از بین رفتن رطوبت طبیعی پوست خواهد شد. در دوران حاملگی پوست شما بسیار حساس می باشد بدین ترتیب باید با ملایمت و ظرافت با آن رفتار نمایید. فشار دادن و چلاندن جوش و منفذهای پوست نیز نباید انجام گیرد چرا که محل آن زخم خواهد شد.

مراقبت از پوست در برابر آفتاب :

داروهای مورد استفاده برای رفع آکنه می تواند پوست را در برابر آفتاب حساس تر نماید چرا که قرار گیری زیر نور آفتاب به میزان زیاد ممکن است خطر مبتلا شدن به سرطان پوست و پیری زودهنگام را بالا ببرد. در صورتی که فکر می کنید ساعات زیادی را در بیرون از منزل امکان دارد بگذرانید پس بهتر است پوست خود را با ضد آفتاب به طور کامل پوشش دهید.

استفاده از کمپرس آب گرم :

از دیگر راهکارهایی که در درمان آکنه موثر می باشد قرار دادن کمپرس آب گرم بر روی پوست صورت است. کمپرس آب گرم در واقع عواملی همچون باکتری ها، چرک و مواد آلوده در منافذ پوست و فولیکول های مو را از بین می برد که همین موضوع در انجام درمان آکنه بسیار موثر می باشد. همچنین با این عمل درد موضعی حاصل از آکنه نیز کاهش می یابد.

راه های درمان جوش زدن در بارداری

بکار بردن روغن نارگیل :

از جمله روش های درمانی خانگی برای رفع آکنه روغن نارگیل می باشد. روغن نارگیل غنی از اسیدهای چرب متوسط زنجیره می باشد که در مقابله با علل پنهان جوش بسیار موثر عمل می کند. همچنین روغن نارگیل دارای اسید لاریک و اسید کاپریلیک می باشد که هر دو آن ها ضد قارچ و آنتی باکتریال می باشند.

استفاده از جوش شیرین :

جوش شیرین موجب خشکی چربی پوست و بهبود یافتن جوش صورت می گردد. با ترکیب یک قاشق غذا خوری جوش شیرین با یک قاشق غذا خوری آب می توانید یک کرم ضد جوش طبیعی و مناسب بسازید. ماسک جوش شیرین تهیه شده را بر روی محل جوش ها بزنید و صبر کنید تا کرم کاملا خشک شده و سپس آن را به طور کامل شستشو دهید.

دلیل بوجود آمدن جوش در حاملگی

در مطلب ارائه شده علل جوش زدن در بارداری و راه های موثر درمان آن را به طور کامل شرح دادیم که امیدواریم برایتان مفید و سودمند بوده باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *