دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آموزش حل مشکل وصل نشدن هات اسپات و بررسی ۱۵ مشکل رایج آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

یکی از قابلیت های مهم و کاربردی در گوشی های هوشمند هات اسپات می باشد که با وجود امکانات خوبی که فراهم می آورد برخی مواقع دچار مشکل شده و اتصال نت برقرار نمی شود. در این آموزش از آرگا به حل مشکل وصل نشدن هات اسپات پرداخته می شود. همراه ما باشید.

برخی مواقع قابلیت مهم و کاربردی هات اسپات گوشی های هوشمند در اتصال اینترنت دچار مشکل می شود از این رو در این مطلب به شما عزیزان ۱۵ روش حل این مشکل آموزش داده می شود.

آموزش حل مشکل وصل نشدن هات اسپات: ۱۵ روش

قابلیت هات اسپات در گوشی های هوشمند همانند یک مودم ، اشتراک گذاری اینترنت را موجب می شود. با قابلیت هات اسپات داده های تلفن اندروید به صورت بی سیم با دستگاه های دیگر نظیر رایانه، تبلت، یا دیگر گوشی های هوشمند به اشتراک گذاشته می شود. این قابلیت با ایجاد یک شبکه وای فای از داخل اسمارتفون بدون احتیاج به هیچ دستگاه انتقال دهنده بیرونی ، داده گوشی همراه شما را گرفته و به دستگاه های دیگر می فرستد. به عبارت دیگر توسط این قابلیت می توانید داده گوشی خود را با دستگاه های دیگر به اشتراک گذاشته و در واقع گوشی شما به مودم تبدیل شده تا دیگر کاربران با ورود پسورد (در صورت وجود) از اینترنت گوشی شما بهره ببرند.

برخی مواقع قابلیت مهم و کاربردی هات اسپات هنگام فعالسازی(روشن کردن نقطه اتصال)، بالافاصله خاموش می شود یا نمی تواند اتصال شبکه را برقرار کند که اتفاقی ناخوشایند خواهد بود. از این رو اگر هات اسپات گوشی شما نیز دچار مشکل شده و اشتراک گذاری نت ممکن نیست در ادامه این مطلب با آموزش روش حل مشکل وصل نشدن هات اسپات همراه ما باشید.

        

۱.اطمینان از روشن بودن هات اسپات

جهت روشن نمودن هات اسپات گوشی ایتدا به تنظیمات دستگاه رفته و از گزینه connection ، آیکون Mobile Hotspot and Tethering را انتخاب نمایید. سپس گزینه Mobile Hotspot را روشن کنید. بعد از این مرحله شما می توانید توسط دستگاه دیگر به داده گوشی متصل شوید که همانند تصویر زیر گزینه پسورد را خواهید دید و برای اتصال به گوشی باید این رمز را وارد نمایید. توجه کنید که علاوه بر روشن بودن قابلیت هات اسپات باید داده گوشی نیز روشن باشد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

۲. بررسی اتصال داده گوشی

یکی دیگر از روش های حل وصل نشدن هات اسپات این است که بررسی کنید آیا اتصال اینترنت گوشی یا داده آن کار می کند یا خیر. این روش اصلی ترین مورد خواهد بود چرا که ممکن است داده گوشی شما در دسترس نباشد. از این رو در گوشی یا دستگاهی که به عنوان نقطه اتصال تنظیم شده است به مرور وبسایت یا برنامه خای مختلف بپردازید تا متوجه شوید داده تلفن همراه کار می کند یا نه؟

با توجه به این که بیشتر داده های گوشی همراه اندازه گیری می شوند چنانچه صفحه وب اجرا نشده یا نمی توان از برنامه ای بهره برد این احتمال هست که شما از حد داده روزانه یا ماهانه ای که ISP برای شما تعیین کرده عبور کرده باشید. بسته به شیوه پیکربندی سرویس های مخابراتی خود، ممکن است بتوانید از داده هایی بیشتر از جد مجاز بهره بگیرید که این هزینه بیش از مبلغ صورتحساب پیش بینی شده می باشد.

۳. بررسی وای فای گوشی

در مواردی ممکن است مودم وای فای داخلی گوشی شما قادر به اتصال مستقیم به یک شبکه بی سیم نباشد از این رو وصل شدن هات اسپات با مشکل مواجه شود حتی اگر قبلا به همان شبکه و بدون مشکلی وصل می شدید. برای حل این مشکل وای فای را در گوشی گیرنده یکبار خاموش و دوباره روشن کنید. این کار را با کشیدن صفحه گوشی از لبه بالا به پایین و قرار گرفتن روی تنظیمات سریع و ضربه روی نماد وای فای انجام دهید. در ضمن با باز کردن برنامه تنظیمات در گوشی خود، انتخاب Network and internet و در ادامه روشن کردن دکمه کنار وای فای به حالت خاموش و مجددا روشن به این گزینه دسترسی می یابید.

۴. راه اندازی دوباره گوشی

راه اندازی مجدد گوشی نیز می تواند مشکل وصل نشدن هات اسپات را حل کند. گوشی های هوشمند مدرن همانند رایانه ها عمل می کنند و برخی مواقع حل یک مشکل به روش ساده ای امکان پذیر است که در اینجا راه اندازی دوباره گوشی می باشد. با راه اندازی دوباره دستگاه ، پاک شدن حافظه پنهان و سیاهه های مربوط به فابل موقع راه اندازی مجدد صورت گرفته و بیشتر مشکلات سطح پایین رفع خواهد شد. برای راه اندازی دوباره کلید پاور گوشی را چند ثانیه ای فشار داده تا کادری مشابه تصویر زیر را روی گوشی مشاهده کنید بعد روی گزینه ریستارت (Restart) کلیک کنید تا شاهد راه اندازی مجدد دستگاه باشید.

۵. بررسی گوشی در حالت safe mode

ممکن است ناسازگاری برخی برنامه ها سبب وصل نشدن هات اسپات گوشی شوند. از این رو باید گوشی را در حالت safe mode نیز بررسی کرد. که ایا در این حالت نیز مشکل وجود دارد یا خیر. در حالت ایمن یا سیف مود همه برنامه های شخص ثالث به صورت پیشفرض غیرفعال هستند و تا زمانی که اجرا نشوند شروع به کار نمی کنند. در صورت نبود مشکل احتمالا یکی از برنامه ها با نقص یا ناسازگاری روبرو شده و باید آن را شناسایی و حذف کرد. در غیر این صورت روش های دیگر را دنبال کنید. جهت شناسایی برنامه معیوب؛ در حالت عادی به بخش تنظیمات و سپس اپ ها بروید و برنامه هایی که اخیرا نصب شده و مشکوک را یک به یک غیرفعال نمایید بعد مشکل را وارسی کنید. این کار را تکرار تا برنامه ناسازگار را پیدا کنید.

۶. صحیح بودن پسورد وارد شده

چنانچه قبلا برای هات اسپات رمزی تعیین کرده اید؛ به شبکه هات اسپات وصل شوید و وارسی کنید که پسورد را درست وارد کرده اید یا خیر. برای حل مشکل تنظیمات وای وای را باز کرده و شبکه خود را انتخاب نمایید. سپس روی آیکون forget کلیک کنید. این شبکه از فهرسیت saved networks شما حذف شده و حالا مجدد با رفتن به تنظیمات وای فای به شکل دستی به هات اسپات وصل شوید. مجددا روی هات اسپات بیسیم ضربه زده و رمز عبور یا پسورد صحیح را وارد کنید.

۷. حافظه کش گوشی

یکی از دلایل وصل نشدن هات اسپات می تواند پر شدن و یا ایجاد اشکال در حافظه کش گوشی باشد که باید نسبت به پاک کردن پارتیشن کش اندروید از منوی  ریکاوری اقدام نمایید. جهت رفع مشکل مراحل زیر را اجرا کنید.

  • ابتدا گوشی را در حالت ریکاوری قرار دهید.
  • بعد در منوی ریکاوری از بین گزینه ها، گزینه wipe cache partition را انتخاب نمایید.
  • در پیغام ظاهر شده yes را انتخاب کنید.
  • منتظر شوید تا پیغام cache wipe complete نمایش داده شود.
  • سپس گوشی خود را به شکل معمول روشن نمایید.

با این کار باید مشکل وصل نشدن هات اسپات اندروید حل شود در غیر این صورت روش های بعدی را تست کنید.

۸. بروزرسانی سیستم عامل

این امکان وجود دارد که با بروز رسانی سیستم عامل گوشی اندروید مشکل وصل نشدن هات اسپات حل شود. برای این کار به تنظیمات گوشی بروید و در قسمت آپدیت مطمئن شوید که دستگاه به آخرین نسخه موجود بروزرسانی شده است.

۹. تغییر باند فرکانس به ۲.۴ گیگاهرتز

بیشتر دستگاه های اندرویدی امکان اتصال و ایجاد نقاط اتصال با باند فرکانس ۵ گیگاهرتز را فراهم می آورند چرا که انتقال سریعتر داده ها را توسط شبکه بیسیم موجب می شود. با این وجود بعضی گوشی های اندرویدی از قابلیت اتصال به باند ۵ گیگاهرتز بهره نمی برند بنابراین می توانید کانون اندروید را به باند ۲.۴ گیگاهرتز تغییر بدهید که توسط هر دستگاهی که از وای فای پشتیبانی دارد جمایت می شود. برای این کار به تنظیمات گوشی و مسیر Network and internet> Hotspot and tethering>wifi hotspot بروید و سپس روی Advanced کلیک کنید. در ادامه روی Ap band ضربه زده و “band 2.4 GHz” را از لیست گشودنی انتخاب نمایید. حالا سعی کنید گوشی را به شبکه هات اسپات متصل سازید.

۱۰. وارسی دستگاه گیرنده

در این روش وارسی می کنید که آیا مشکل از دستگاه گیرنده است یا خیر؟ در مواردی ممکن است گوشی شما مشکل نداشته باشد و دستگاهی که قصد استفاده از نت شما را دارد بنا به دلایل سخت افزاری یا نرم افزاری قادر به اتصال نباشد. از این رو برای بررسی این که مشکل به دستگاه گیرنده مربوط است با هات اسپات گوشی خود به دستگاه های دیگر یا گوشی های دیگر وصل شوید تا مشکل روشن شود.

۱۱. غیر فعال کردن تغییر خودکار هات اسپات

بعضی از گوشی های جدید این قابلیت را دارند که در صورت عدم اتصال دستگاهی به طی چند دقیقه، کانون اتصال نت را به صورت خودکارخاموش  می کند. به عبارت دیگر دسگاه دریافت کننده شما بعد از وارد شدن به حالت خواب یا راه اندازی مجدد نمی تواند به نقطه اتصال وصل شود. از این رو برای غیرفعال کردن این قابلیت به تنظیمات وای فای و مسیر Network and internet> Hotspot and tethering>wifi hotspot رفته و بعد وضعیت را روی حالت غیرفعال Turn off hotspot automatically قرار دهید. با این کار اطمینان حاصل می شود که کانون دائمی همیشه فعال است حتی وقتی دستگاه دریافت کننده بیکار باشد.

۱۲. ساخت نقطه اتصال جدید

اتصال به اینترنت از طریق هات اسپات دارای محافظت از پسورد می باشد تا تنها شما به شبکه بیسیم وصل شوید و افراد مجاور شما نتوانند از آن استفاده کنند. ولی در مواردی ممکن است دستگاه های شما بدون دلیل خاصی نتوانند به یک شبکه رمزگذاری شده اتصال یابند. چنانچه دستگاه شما حتی بعد از وارد کردن پسور درست باز هم قادر به اتصال نبود تلاش کنید به یک شبکه باز بروید. این کار را می توان با انتخاب اتصال هات اسپات Network and internet> Hotspot and tethering>wifi hotspot ضربه روی security و بعد انتخاب None به جای WPA2-Personal انجام داد.

در ضمن می توان نام دیگری برای هات اسپات انخاب کرد تا از بروز هر نوع مشکل قبلی پیشگیری شود. حالا سعی کنید به شبکه جدید هات اسپات وصل شوید. چنانچه دستگاه شما توانست با موفقیت اتصال شبکه باز را برقرار کند برای این هات اسپات جدید رمز عبور جدید ایجاد کنید تا سواستفاده صورت نگیرد. در غیر این حالت شبکه خود را باز بذارید. اما احتمال در دسترس قرار گرفتن شبکه شما در اختیار دیگران زیاد بوده از این رو بسته اینترنتی شما سریعتر تمام می شود یا در صورت ارائه قبض باید مبلغ بیشتری را پرداخت کنید.

۱۳. غیرفعال کردن حالت Battrery saver

هنگام استفاده از هات اسپات گوشی اندروید، باتری زیادی مصرف می شود چرا که عملکرد گوشی بالا رفته و در این حالت باتری تحت فشار زیادتری قرار می گیرد. ولی موقعی که گوشی در حالت  Battert saver قرار داشته باشد و قصد روشن کردن هات اسپات را نمایید طبیعتا این امکان میسر نخواهد بود بنابراین باید ابتدا گزینه ذخیره باتری را مشابه تصویر زیر خاموش کنید بعد هات اسپات را فعال کنید.

۱۴. ریست کردن تنظیمات شبکه گوشی

برای این کار به تنظیمات گوشی بروید و در بخش General management گزینه Restart را انتخاب نمایید. پس از وارد شدن به صفحه بعد گزینه reset network settings را برگزینید. در این قسمت باید سیمکارتی که همیشه توسط آن به نت متصل می شوید را انخاب نموده و بعد عمل ریستارت تنظیمات شبکه سیمکارت را انجام دهید. در ادامه همه تنظیمات وارد شده به حالت اولیه بر می گردد که می توان دوباره بدون هیچ مشکلی به هات اسپات وصل شد.

۱۵. بازنشانی به تنظیمات کارخانه

در صورتی که هیچ یک از روش های بالا مشکل وصل نشدن هات اسپات را حل نکرد سناریوی نهایی بازنشانی گوشی اندریود به تنظیمات کارخانه می باشد. توجه کنید که با بازگردانی به تنظیمات کارخانه همه اطلاعات و داده های شما مانند عکس ها، فیلم، تنظیماتف مخاطبین و…. حذف خواهند شد از این رو قبل از انجام این کار بک آپ گرفته و مطمئن شوید که هیچ راهکار دیگری جز بازنشانی به تنظیمات کارخانه وجود ندارد. برای انجام این کار به قسمت تنظیمات گوشی رفته و مسیر system> advanced> reset options و سپس reset wifi,mobile blutooth را طی کنید.

در پایان اگر هیچ یک از روشهای اشاره شده مشکل شما را برطرف نکرد و حتی با تنظیم مجدد کارخانه که گوشی حداقل از لحاظ نرم افزاری به دستگاه جدیدی تیدبل می شود نیز مفید واقع نشد و گوشی نتوانست به هات اسپات وصل شود احتمالا مشکل سخت افزاری روی داده است که در این حالت باید گوشی را به تعمیرات موبایل برده تا رفع مشکل نمایند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *