دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با حمام گپ خرم آباد و معماری زیبای آن

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

حمام گپ یکی از مهم ترین جاذبه های تاریخی در خرم آباد است و یکی از جاذبه های گردشگری مهمی است که می توانید از جاذبه های آن بازدید کنید این حمام یکی از بناهای تاریخی دوره صفویه است و دارای قدمت زیادی است این بنا دارای معماری های زیبایی است و به دلیل گچ بری هایی که دارد به یکی از موزه های گردشگری تبدیل شده است.

یکی از مهم ترین جاذبه های تاریخی و قدیمی در ایران حمام های عمومی آن هستند اوج ساخت اینگونه از بناها در دوران صفویه و دوره قاجار است به ویژه در اوایل دوره قاجار تعداد این بناها بیشتر شده است و بازسازی های متعددی بر روی آن صورت گرفته است جالب است بدانید بخش های مهمی از این بناها امروزه به عنوان موزه های عمومی شناخته می شوند و بخش های مهمی از فرهنگ آن دوران را در اختیار علاقه مندان خود قرار می دهند. بسیاری از این حمام ها دارای معماری جذاب و زیبایی هستند و توجه مخاطبان و علاقه مندان زیادی را به خود جلب کرده است طراحی خاصی که در این بناها می بینید بخش های مهمی از دوره های تاریخی این کشور را به نما گذاشته اند. این حمام ها در گذشته بسیار پر رونق و شلوغ بوده اند از معروف ترین این حمام ها می توان به حمام گپ در خرم آباد اشاره کرد که با بازدید از نمای آن می توانید از جاذبه های زیادی بازدید کنید.

آشنایی با حمام گپ خرم آباد:

شهر خرم آباد یکی از شهرهای زیبا و دیدنی  در کشور است بسیاری از جاذبه هایی که در این شهر می بینید جاذبه های تاریخی هستند که قدمت بسیار زیادی دارند اگر شما نیز از علاقه مندان به این جاذبه های تاریخی هستید می توانید به این شهر سفر کنید و از نزدیک جاذبه های آن را مشاهده کنید. یکی از جاذبه های تاریخی در مرکز شهر خرم آباد حمام تاریخی آن است همانطور که گفتیم این بنا از جاذبه های دوران صفویه است این حمام متروکه با وجود آسیب هایی که دیده است هنوز زیبایی های خاص خود را دارد و بازسازی های مختلفی در آن صورت گرفته است.

خزینه گپ

در سال ۹۵ این مجموعه تاریخی مورد بازسازی و مرمت صورت گرفته است و به یکی از مجموعه های فرهنگی، تاریخی و پذیرایی تبدیل شده است که بازدیدکنندگان زیادی را به سوی خود می کشاند این مجموعه بعد از ۶ ماه مرمت کاری در تعطیلات ایام نوروز افتتاح شده است و در حال حاضر نیز حمام گپ به یکی از مجموعه های تاریخی مهم تبدیل شده است.

ویژگی های حمام:

این حمام ۷۰۹ متر مربع مساحت دارد و بازدیدکنندگانی که می خواهند وارد آن شوند باید به خیابان حافظ بروید و از چند پله پایین رفته و وارد سربینه شوید در بخش شمال شرقی حمام گرم و حمام سرد را می بینید فضایی که میان این دو حمام می بینید محل نشستن دلاک ها و نظافت چی ها است. یکی از بخش های مهمی که در اکثر حمام های قدیمی تعبیه شده است حمام سرد است این بخش به این دلیل بوده است که افراد با خارج شدن از حمام گرم به یک باره وارد هوای سرد بیرون نشوند و در حمام سرد دمای بدن خود را پایین تر بیاورند که با هوای بیرون هم خوانی بیشتری داشته باشد و در این صورت باعث جلوگیری از سرماخوردگی می شود. این حمام ها همچینن دارای حوض هایی برای شنا بوده اند که در حال حاضر هیچ استفاده ای از آن ها نمی شود.

گرمابه گپ را بشناسید

 

  •  آرون گروپس

بخش های اصلی حمام:

بخش های اصلی حمام گپ برای بازدیدکنندگان ارزش بسیار زیادی دارد و موجب رونق این حمام تاریخی شده است قسمت مرکزی بنا تشکیل دهنده بخش های اصلی آن می باشد چهار ستون سنگی این بنا را سرپا نگه داشته اند همچنین از دیگر بخش های این حمام می توان به چهار رختکن آن اشاره نمود هر یک از این بخش های از نظر معماری و جزئیات دارای ویژگی های خاص خود می باشند.

حمام گپ خرم آباد

تزئینات معماری این بنا چگونه است؟ این بنا دارای تزئینات معماری بسیار زیبایی است گچ بری های ساده ای که می بینید در زیر گنبد حمام قرار دارند  از نمای درونی این حمام را زیباتر کرده اند این گچ بری ها بسیار جذاب و زیبا هستند و نشان دهنده معماری های اصیل آن دوران می باشند. شاید شما تصور کنید که زیبایی این گچ بری ها به نقاشی های آن است اما برخلاف تصور این گنبدها دارای نقاشی های دوره صفوی نیستند اما بی شک با این وجود نیز می توانند زیبایی های خاص خود را داشته باشند جام خانه ای که در مرکز این گنبد واقع شده است موجب شده است تا فضای داخلی حمام روشن تر شود.

حمام معروف خرم آباد

آب این حمام از چه منبعی تامین می شده است؟ در گذشته منبع آب این حمام از چاه گاورو بوده است فاضلاب این حمام به وسیله تنبوشه هایی که در زیر خیابان فردوسی واقع شده اند وارد رودخانه می شود جالب است بدانید که این حمام تاریخی در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است شما گردشگران و علاقه مندان در سفر خود به خرم آباد می توانید از زیبایی های این بنا دیدن نمایید.

دیدنی های خرم آباد یکی از مهم ترین جاذبه های ایران است شما علاقه مندان اگر قصد دارید مکان های دیدنی خرم آباد را بهتر بشناسید می توانید در لینک با این جاذبه های گردشگری بیشتر آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *