دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دلیل زلزله چیست؟

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

در این مطلب شما را با دلیل زلزله آشنا می کیم و درباره این پدیده طبیعی در باران مباحثی را مطرح می کنیم. تا پایان این بخش همراه ما باشید تا بتوانید اطلاعاتی از این زمینه بدست آورید.

زلزله یکی از اتفاقاتی می باشد که تا کنون بار ها و بار ها شاهد آن بوده اید. این اتفاق به دلیل لرزش زمین رخ می دهد و بر اساس نزدیکی آن به زمین ممکن است خرابی های بسیار زیادی به بار بیاید.

زلزله به چه مواردی بستگی دارد؟

دلیل زلزله

زلزله به معنای لرزش ناگهانی پوسته های جامد زمین می باشد و دلیل اصلی آن فشار بیش از حدی می باشد که در درون سنگ ها و طبقات درونی زمین جمع می شود و زمین برای آزاد سازی آن باید حرکت کرده و این حرکت ممکن است باعث شکستگی سنگ ها شود و با جابه جایی سنگ های درونی زمین زلزله رخ می دهد. اگر مکانی که این اتفاق می افتد نزدیک به سطح زمین باشد خرابی هایی که ایجاد می شود بسیار زیاد خواهد بود. زلزله ممکن است دارای پس لرزه و پیش لرزه ها باشد و ممکن است حتی گاهی اصلا متوجه پیش لرزه های آن نشوید. هنوز هم مشخص نیست که چرا زلزله رخ می دهد ولی تنها دلیلی که فعلا برای آن وجود دارد تجمع انرژی در لایه های زیرین زمین است و افزایش این انرژی باعث می شود تا زنگ های زیرین شکسته شده و این شکستگی با جا به جایی لایه های بالایی همزمان خواهد شد.

زلزله در ایران

ایران دارای مناطق زلزله خیز بسیار زیادی می باشد و می توان گفت پایتخت ایران روی گسل قرار گرفته است و اگر چنانچه زلزله با شدت بسیار زیادی در این منطقه رخ بدهد ممکن است خسارت های مالی و جانی بسیاری را بوجود بیاورد. البته این گفته زمین شناسان در سال ۱۳۳۰ می باشد و نشان دهنده این است که این موضوع بحث تازه ای نمی باشد و بسیاری از افراد سعی می کنند تا بتوانند آسیب های وارده بر این شهر را تخمین بزنند.

زلزله در ایران

زلزله واقعه ای می باشد که نمی توان آن را پیش بینی کرد برای همین هم سالانه خسارت های بسیار زیادی را به افراد کره زمین وارد می کند. در ادامه می توانید سایر مقالات آرگا را در زمینه دانستنی های علمی، جذر و مد و آتشفشان فعال مشاهده کنید.

  •  آرون گروپس

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *